Pentru al patrulea an consecutiv, Modern Buyer a reunit la aceeași masă peste 160 de participanți din rândul jucătorilor din industria de retail și FMCG din Republica Moldova într-un eveniment dinamic ce a oferit acces la proiectele de inovație și diferențiere relevante pentru profesioniștii din cele două industrii. Evenimentul cu tema Republica Moldova: Inovație și Diferențiere în Retail & FMCG a avut loc la Chișinău pe data de 7 Iunie 2018, la Hotel Jolly Alon, în intervalul 09.00 – 16.00.

Concluziile evenimentului

Republica Moldova: Cine a continuat expansiunea în 2017 și 2018?

În 2017 și în primul trimestru al anului 2018 mai mulți operatori din retailul modern din Republica Moldova au continuat expasniunea atât în Chișinău cât și în alte regiuni ale țării, numărul total de magazine deschise în această perioadă fiind de 86, din care 66 s-au deschis în 2017. Potrivit datelor centralizate de Modern Buyer, la finalul lunii martie 2018, un număr de 18 companii operatori din Republica Moldova dețineau, în total, un număr de 472 de magazine, operate sub 29 de branduri diferite.
Dintr-un total de 86 de noi magazine deschise în 2017 și 2018, Chișinăul revendică 37 dintre ele, cea mai mare parte fiind deschise în 2017. Vezi in link-ul de mai jos cine a continuat expansiunea:

Până în 2020, retailul organizat va reprezenta 36% din comerțul intern al Republicii Moldova

Vasile Vulpe, Șeful Direcției politici economice și mediul de afaceri, din cadrul Ministerului Economiei și Infrastructurii al republicii Moldova a deschis lucrările conferinței, oferind o retrospectivă a evoluției economiei naționale în anul 2017, comparativ cu anul 2016.
În prezentarea sa, Vulpe a arătat că PIB-ul din Republica Moldova a crescut în 2017 cu 4,5% față de 2016 (în termeni comparabili), iar cea mai mare influență asupra creșterii au avut-o comerțul cu ridicata și amănuntul, transportul & depozitarea și HoReCa (1,3 puncte procentuale); agricultura, silvicultura și pescuitul (cu 1 puncte procentuale) și industria cu 0,4 p.p. Totodată, în anul 2017, volumul vânzărilor în comerțul cu amănuntul a fost de 53 miliarde de lei, potrivit datelor deținute de Ministerul Economiei din Moldova. Circa 63% din volumul total al vânzărilor o reprezintă mărfurile nealimentare și 37%, mărfurile alimentare.

În rândul bunurilor alimentare, cea mai mare cotă din volumul vânzărilor au deținut-o, în 2017, produsele din carne și pește (circa 7%), produsele din tutun (6%), lactatele (4%) și băuturile alcoolice (4%).

Prognoze ProBiz: Retailul organizat se va bucura de extindere
Victor Durleșteanu, Președintele Asociației Patronale a Subiecților Comerțului Interior „ProBiz” a precizat că cei șapte membri fondatori ai patronatului au realizat împreună vânzări de 332 milione de euro în 2017. „Sunt convins că membrii noștri sunt recunoscuți ca jucători-cheie în comerțul organizat autohton. Din cifra generală de 685 milioane de euro, vânzări pe rafturile retailerilor prezenți pe piață în 2017, membrii ProBiz au o cotă de piață de 48%.

În anul 2020, o parte dintre retaileri vor ceda provocărilor timpului și ale businessului, dar, în linii generale, retailul organizat se va bucura de o extindere, majorându-și vânzările la peste 1 miliard de euro, ceea ce va reprezenta un plafon de 36% din comerțul interior”, a subliniat Durleșteanu. Mai multe detalii cu privire la mesajul ProBiz puteti regasi Aici.

Iulia Pencea, Nielsen: Doar 16% dintre cumpărătorii moldoveni ar schimba magazinul pentru o promoție

Iulia Pencea, Consumer Insights Leader Balkans în cadrul Nielsen, a vorbit despre „Nevoile cumpărătorilor, în centrul procesului de management al categoriilor”, lansând și o provocare: Raftul tău reflectă nevoile cumparatorilor?

Invitata noastră a vorbit despre știința din spatele raftului ideal: cum îl construim pornind de la nevoile clienților, care este rolul categoriilor în magazin ș.a. Nu în ultimul rând, Iulia Pencea a prezentat concluziile preliminare ale raportului Shopper Trends Republica Moldova, oferite în premieră, care includ topul retailerilor prin ochii cumpărătorilor, obiceiuri de cumpărare și vectorii de categorie. Mai multe detalii despre prezentarea Nilsen Aici

Magenta Consulting: Moldovenii vor ca supermarketurile să semnalizeze la raft fructele și legumele autohtone

Andrei Ciobanu, Research Director, Magenta Consulting, a prezentat primele insighturi din studiul „Procurarea fructelor și legumelor: Practici, preferințe, opinii. Un studiu calitativ” din cadrul proiectului USAID Agricultură performantă în Moldova. Scopul declarat al studiului este de a cerceta percepțiile și practicile legate de fructele și legumele proaspete produse în Moldova. Obiectivele propuse sunt de a ajuta atât producătorii, cât și rețelele comerciale, și să impulsioneze sectorul de fructe și legume proaspete din Republica Moldova. Studiul, în premieră, are acoperire națională, și include orașele-cheie din Republica Moldova. Chestionare s-au făcut inclusiv în Tiraspol și Tighina, unde în general sunt foarte puține date despre piață. Vezi mai multe detalii Aici

Proiectele Ocean Fish în Moldova vizează extinderea în Bălți, Cahul și Soroca

Directorul Comercial Ocean Fish Moldova, Alexandru Mîță, le-a vorbit participanților la conferința Modern Buyer din 7 iunie, de la Chișinău, despre diferențierea prin inovație. Ocean Fish, unul dintre liderii pieței din România specializat în procesarea şi distribuţia peştelui şi produselor din peşte are proprietari originari din Republica Moldova, așa că extinderea activității în țara vecină a venit ca un pas firesc.

Prezența pe piața moldovenească exista deja în HoReCa și rețelele MT ca distribuitor, prin Blue Shark; noutatea a constat în deschiderea unei fabrici proprii de procesare, la Măgdăcești, la finalul anului 2017. Alte informatii transmise de Ocean Fish puteti vizualiza Aici

Valer Hancaș, Kaufland: „Vrem să aducem și în Moldova mai mult decât un hipermarket, o experiență de cumpărături fresh”

Pentru al doilea an consecutiv, Kaufland a dat curs invitației Modern Buyer de a participa la conferința dedicată industriei de retail și FMCG din Republica Moldova, în calitate de partener și speaker. Prezent în partea a doua a evenimentului cu tema factori de diferențiere și inovație în retail, Valer Hancaș, Directorul de Comunicare & Corporate Affairs al companiei a vorbit despre elemente de diferențiere pe diverse paliere: in store, prin sortiment, prin strategia de achiziții, prin abordarea “eco” și nu numai.
“Ce considerăm noi că ne diferențiază? În primul rând experiența de cumpărare oferită. Interiorul unui magazin nu ar reprezenta nimic dacă experiența de cumpărare nu ar fi una pozitivă. Vorbim tot mai mult de strategii 360°, de transformările majore aduse de digitalizare ș.a. Da, sunt tendințe extrem de importante, dar aceasta nu înseamnă că în viitor totul se va întâmpla exclusiv pe o platformă. Consider că implementarea unei strategii 360° trebuie să înceapă din magazin, iar digitalizarea să se traducă prin servicii suplimentare in store cu scopul de a ușura misiunea clientului și de a îmbunătăți experiența de cumpărături. Vrem să aducem și în Moldova mai mult decât un hipermarket, o experiență de cumpărături fresh, aceasta fiind abordarea noastră în toate cele șapte piețe pe care suntem prezenți. Vezi mai multe detalii

Michele D’Introno, Consultant: Un client fidel este cel mai bun ambasador al produselor și serviciilor companiei tale

În prezentarea pe care a ținut-o la conferința organizată de Modern Buyer la Chișinău, Michele D`Introno a pledat pentru orientarea către client și a explicat necesitatea folosirii, ca instrument de lucru, a Indicelui de Satisfacţie a Clientului în retail. „Calitatea reprezintă o strategie care se bazează pe angajamentul general al conducerii companiei (managementului) și al angajaților pentru îmbunătățirea continuă. Acest angajament urmărește, ca obiectiv final, satisfacția clienților în toate fazele vieții unui produs sau serviciu, și în toate activitățile unei companii.” Vezi Aici alte informatii transmise de invitatul nostru.

Andrei Martalog, Fox Petrol: „Stația de benzină nu mai reprezintă doar un market de unde poți cumpăra o apă, ci devine o cafenea”

Andrei Martalog și Oleg Clipa, doi tineri antreprenori au deschis în noiembrie 2017 propria rețea de carburanți, într-un segment de piață foarte aglomerat: sunt 670 de benzinării în Republica Moldova, „practic o benzinărie la 4.000-5.000 de locuitori”. Cei de la Fox Petrol s-au poziționat, așadar, ca retaileri de produse petroliere, dar și-au propus să se diversifice și să inoveze. Au șase stații proprii, unde, pe lângă produse petroliere, vor să ofere clienților posibilitatea de a savura o cafea aromată și alte produse auxiliare, într-o ambianță plăcută, în cafeneaua benzinăriei. La final de 2018, cei de la Fox vor să deschidă încă patru stații și opt magazine. Mai multe detalii in acest link.

Vezi ediție anterioară

Modern Buyer a organizat pe data de 9 martie 2017, cea de-a treia editie a conferintei “Retailul modern in Republica Moldova – Climatul de consum si surse de crestere”, dedicata oportunitatilor de dezvoltare a retailului modern in aceasta tara.

SPEAKERI EVENIMENT

Vitalie Iurcu, Secretar de Stat, Ministerul Economiei Republicii Moldova

vitalie Iurcu 4

Iulia Pencea, Consumer Insights Leader Balkans, Nielsen

iulia-pencea-modern-buyer

Maria Hurduc, Business Unit Manager, Modern Buyer

maria-poza-profil

Vadim Budaca, Director Magazine Rogob

Vadim Budaca

Michele D'Introno, Consultant

michele-ok

Claudiu Hila, Managel General, Pallex Romania

Durlesteanu-ok

Dumitru Slonovschi, Managel General, Magenta Consulting

slonovschi

Valer Hancaș, Director Comunicare și Corporate Affairs Kaufland România

hancas 4

Alesea Brînzilă, Import Director & Marketing specialist Ocean Fish

Alesea Brinzila, Ocean Fish

Andrei Martalog, Manager, Fox Petrol

fox petrol

PARTENERI STRATEGICI

PARTENERI

Chisinau, MD
cer senin
32 ° C
32 °
32 °
22 %
4.1kmh
0 %
mar
25 °
mie
32 °
joi
33 °
vin
33 °
sâm
33 °