Andrei Ciobanu, Research Director, Magenta Consulting, a prezentat primele insighturi din studiul „Procurarea fructelor și legumelor: Practici, preferințe, opinii. Un studiu calitativ” din cadrul proiectului USAID Agricultură performantă în Moldova. Scopul declarat al studiului este de a cerceta percepțiile și practicile legate de fructele și legumele proaspete produse în Moldova.
Obiectivele propuse sunt de a ajuta atât producătorii, cât și rețelele comerciale, și să impulsioneze sectorul de fructe și legume proaspete din Republica Moldova. Studiul, în premieră, are acoperire națională, și include orașele-cheie din Republica Moldova. Chestionare s-au făcut inclusiv în Tiraspol și Tighina, unde în general sunt foarte puține date despre piață.
Insighturile oferite în timpul conferinței organizate de Modern Buyer s-au axat pe studiul consumatorilor din Chișinău, deoarece rezultatele preliminare au fost calculate deocamdată doar pentru capitala Moldovei.
Concluziile în urma analizei făcute arată că vârstnicii vizitează mai rar supermarketurile în comparație cu tinerii, și aleg să cumpere fructe și legume în altă parte decât din retailul modern. „Ei reprezintă un potențial pentru supermarketurile care doresc să își mărească numărul de clienți. Seniorii aleg în prezent să își cumpere fructele și legumele de la piață. Piețele tradiționale dispar însă”, a comentat Andrei Ciobanu, „și ei vor alege la un moment dat alte medii decât cele pe care le frecventează în prezent”.
Seniorii au apreciat cu “mai puțin prost” calitatea fructelor și legumelor din comerțul modern, ceea ce înseamnă că există percepția că acolo calitatea este okay, dar ei nu merg să cumpere din alte motive.
Proximitatea este relevantă pentru toți consumatorii, indiferent de vârstă, la care se adaugă și alți factori, precum varietatea și cultura de consum. Seniorii s-au obișnuit să meargă la piață, acolo socializează, pot să negocieze și există percepția că “e mai ieftin”. “Prețurile diferă la vânzătorii din piață −cineva vinde cu un leu mai ieftin – , apare și posibilitatea de a alege de la mai mulți furnizori. În supermarket, în schimb, roșiile sunt de la unul-doi furnizori.”
Varietatea este un punct forte al pieței, varietatea de preț și a calității. Din analiza datelor preliminare, observăm că retailerii ar putea pune accent pe îmbunătățirea zonei de fructe și legume, inclusiv ca varietate și ca întreg proces de cumpărare.
Ce își doresc consumatorii din Chișinau? „Dincolo de raportul calitate-preț pe care îl invocă toată lumea, consumatorii din Chișinău știu exact de ce merg sau nu merg la supermarket. Aceste date le vor folosi retailerilor ca să înțeleagă de ce consumatorii aleg să nu meargă într-un magazin, cu ce aspect să lucreze, ce să îmbunătățească, ca să atragă persoanele care în prezent aleg să cumpere din piață.”
„Chiar dacă retailul din Republica Moldova se află într-o fază mai puțin dezvoltată decât în alte țări, consumatorii știu bine ce caută, ei știu care sunt avantajele și dezavantajele fructelor și legumelor, și din piață, și din supermarketuri.”
Plata cu cardul nu joacă un mare rol (apare pe planul doi-trei) în opțiunile consumatorilor și nu reprezintă un aspect decisiv. Republica Moldova nu este o țară tehnologizată, iar pentru consumatori faptul că nu poți plăti cu cardul la piață nu reprezintă un dezavantaj.
Consumatorii nu caută timp mai scurt petrecut la cumpărături sau parcare comodă- deși unii retaileri se străduiesc să îmbunătășească aceste aspecte, nu caută nici promoții; ei caută să își îndeplinească nevoile punctuale.
„Deși sunt magazine care fac promoții bune – și atrag consumatorii pentru că sunt cu adevărat atractive – pentru majoritatea consumatorilor acestea nu reprezintă un punct de atracție per se. Sunt aspecte mai importante: proximitatea, ambianța plăcută, layoutul magazinului, curățenia, personal politicos – și mai importante decât promoțiile.”, comentează Ciobanu.
Consumatorii din Chișinău apreciază produsele autohtone mai mult, practic 82% dintre respondenți au spus că ar dori ca acest lucru să apară pe etichetă: ei doresc o inscripționare pe raft de tipul „Produs în Moldova”. Spre deosebire de alte categorii (înghețate sau conservate), consumatorii preferă fructele și legumele proaspete produse în Moldova într-o măsură mult mai mare decât cele importate.
„În etapa actuală am observat că există o preferință mai mare pentru fructele și legumele proaspete autohtone, ceea ce înseamnă că există potențialul ca supermarketurile să își atragă consumatori noi.”
Studiul va fi finalizat până la sfârșitul verii 2018, va fi urmat de o analiză și de o serie de focus grupuri. În funcție de rezultatele obținute, vor fi planificate focus grupurile. „Vrem să avem un produs care să fie util și supermarketurilor și producătorilor.” a încheiat reprezentatul Magenta Consulting.