Până în 2020, retailul organizat va reprezenta 36% din comerțul intern al Republicii Moldova

0
146

Peste 160 de participanți au fost prezenți la conferința organizată de publicația Modern Buyer, la Chișinău, în luna iunie, cu tema „Diferențiere și inovație în Retail și FMCG”. În prima parte a zilei, speakerii invitați au făcut o trecere în revistă a evoluției pieței de retail în 2017, și o prognoză pentru 2018. În partea a II-a zilei, au fost prezentate câteva dintre cele mai relevante proiecte de inovație și diferențiere din ambele țări.

Vasile Vulpe, Șeful Direcției politici economice și mediul de afaceri, din cadrul Ministerului Economiei și Infrastructurii al republicii Moldova a deschis lucrările conferinței, oferind o retrospectivă a evoluției economiei naționale în anul 2017, comparativ cu anul 2016.

În prezentarea sa, Vulpe a arătat că PIB-ul din Republica Moldova a crescut în 2017 cu 4,5% față de 2016 (în termeni comparabili), iar cea mai mare influență asupra creșterii au avut-o comerțul cu ridicata și amănuntul, transportul & depozitarea și HoReCa (1,3 puncte procentuale); agricultura, silvicultura și pescuitul (cu 1 puncte procentuale) și industria cu 0,4 p.p.

Totodată, în anul 2017, volumul vânzărilor în comerțul cu amănuntul a fost de 53 miliarde de lei, potrivit datelor deținute de Ministerul Economiei din Moldova. Circa 63% din volumul total al vânzărilor o reprezintă mărfurile nealimentare și 37%, mărfurile alimentare. În rândul bunurilor alimentare, cea mai mare cotă din volumul vânzărilor au deținut-o, în 2017, produsele din carne și pește (circa 7%), produsele din tutun (6%), lactatele (4%) și băuturile alcoolice (4%).

Prognoze ProBiz: Retailul organizat se va bucura de extindere

Victor Durleșteanu, Președintele Asociației Patronale a Subiecților Comerțului Interior „ProBiz” a precizat că cei șapte membri fondatori ai patronatului au realizat împreună vânzări de 332 milione de euro în 2017.

„Sunt convins că membrii noștri sunt recunoscuți ca jucători-cheie în comerțul organizat autohton. Din cifra generală de 685 milioane de euro, vânzări pe rafturile retailerilor prezenți pe piață în 2017, membrii ProBiz au o cotă de piață de 48%. În anul 2020, o parte dintre retaileri vor ceda provocărilor timpului și ale businessului, dar, în linii generale, retailul organizat se va bucura de o extindere, majorându-și vânzările la peste 1 miliard de euro, ceea ce va reprezenta un plafon de 36% din comerțul interior”, a subliniat Durleșteanu.

În 2017, membrii ProBiz au transferat la bugetul de stat peste 430 milioane lei moldovenești sub formă de impozite. Împreună, aceste companii au peste 8.000 de angajați.

„Din datele oferite de către membri, în 2018, există planuri de a deschide cel puțin 10 magazine noi în diferite localități ale țării pentru a veni mai aproape de cumpărător, indiferent de capacitatea de cumpărare a acestuia. Printre membrii noștri, unii se avântă cu proiecte ambițioase în regiuni neacoperite până acum de comerțul organizat. Se investește în tehnologii moderne în construcția magazinelor noi, eficiența energetică devenind o necesitate. Unii dintre membrii noștri își propun planuri ambițioase de a construi câteva centre-logistice de clasă ”A”, cu suprafețe impunătoare, care vor permite optimizarea proceselor din retail.”

„Prin sporirea calității prestației și păstrându-ne unicitatea moldovenească vom păstra loialitatea cumpărătorului nostru. Rețelele de magazine moldovenești au cunoscut o dezvoltare în spirit național și s-au dezvoltat fără implicarea considerabilă a capitalului străin, și fără fonduri publice din afara țării.”

Cât despre planurile ProBiz pentru anul 2018-2019, Durleșteanu a indicat faptul că inițiativele de lobby ale patronatului vor fi îndreptate spre optimizarea politicii fiscale, ceea ce ar oferi un impuls dezvoltării comerțului interior în Republica Moldova.

La conferință au participat factori de decizie din rândul comercianților moderni din Republica Moldova: rețelele de magazine specializate pentru îngrijirie personală și îngrijirea casei, Alina Cosmetics, Casa Curată, Împărăția Curățeniei, Zolușca, ai lanțurilor de retail Fidesco, IMC Market, Linella, Bonus Market, ai rețelelor ucrainene Fourchette și Green Hills; reprezentanți ai Metro și Kaufland, ai lanțurilor de benzinării RomPetrol, Petrom, Fox și Bemol. La aceștia s-au adăugat reprezentanți ai magazinelor specializate Ocean Fish și Rogop.

La rândul lor, cei mai importanți furnizori prezenți la conferință au fost reprezentanți ai Coca-Cola Moldova, Tymbark, Efes Vitanta, Expur, Nestle Moldova, Dr. Oetker, JTI, Intersnack, reprezentanți ai Asociației Producătorilor și Exportatorilor de Fructe Moldova Fruct etc.
Din delegația din România au făcut parte reprezentanți ai companiilor Hochland, Kamis Condimente, Băneasa, Macromex, CHEP, Grande Gloria, Danone etc.

Vom reveni în perioada imediat următoare cu alte noutăți transmise de speakerii invitatați.

Partenerii evenimentului au fost: