“Retailul modern in Republica Moldova”, editia a III-a:
Climatul de consum si surse de crestere

0
4759

Modern Buyer a organizat pe data de 9 martie 2017, cea de-a treia editie a conferintei “Retailul modern in Republica Moldova – Climatul de consum si surse de crestere”, dedicata oportunitatilor de dezvoltare a retailului modern in aceasta tara.

Tematicile conferintei „Retailul modern in Republica Moldova – Climatul de consum si surse de crestere”

  •     Climatul de consum: premise de dezvoltare pentru consumul local de produse FMCG pentru 2017.
  •     Prognoze macroeconomice pe termen scurt si mediu: motoare de crestere pentru economia locala.
  •     Surse de crestere pentru retailul modern din Republica Moldova: Strategii de expansiune si diferentiere – Oportunitati pentru lansarea de noi formate si concepte de retail; Dezvoltarea categoriilor la raft; Marci proprii etc.

Concluzii ale editiei din 2017

Svetlana Turcanu, Ministerul Economiei: „Cele mai mari 7 companii de retail detin 17% din piata de comert cu amanuntul” – Comertul cu amanuntul creste de la an la an, iar estimarile pentru 2016 arata ca cifra de afaceri a companiilor care activeaza in acest segment va depasi pragul de 2 miliarde de euro, respectiv 43,6 miliarde MDL. Este, poate, una dintre cele mai importante informatii dezvaluite de catre Svetlana Turcanu, Sef al Directiei Politici de Dezvoltare a Intreprinderilor Mici si Mijlocii si Comert, Ministerul Economiei Republica Moldova la conferinta Retailul Modern in Republica Moldova, organizata de Modern Buyer pe data de 9 martie 2017 la Chisinau.

“In 2015 valoarea pietei de comert cu amanuntul a ajuns la 40,6 miliarde MDL, respectiv circa 1,92 miliarde de euro. Din totalul acestei piete, cele mai mari 7 companii de retail modern din Republica Moldova, si anume Metro Cash&Carry, Paralela 47 (Nr 1), Moldretail, Green Hills, Fourchette, Linella si Fidesco, detineau la finalul lui 2015 o cota cumulta de circa 17%, procent ce reprezinta o cifra de afaceri de 6,79 miliarde MDL (circa 322,3 milioane euro). La momentul monitorizarii respective, in Republica Moldova functionau 189 de supermaketuri si hipermarketuri si 3 magazine cash&carry. “Vizavi de top retail alimentar, am inclus sapte companii, iar cifra respectiva reprezinta totalul afacerilor acestora, deoarece nu putem da cifra de afaceri pentru fiecare agent comercial in parte, acest lucru constituind secret comercial, confidential si nu se declara”, aprecizatSvetlana Turcanu.

Bogdan Belciu, PwC: „Piata de retail din Moldova are potential de crestere atat prin diversificarea consumului cat si prin cresterea puterii de cumparare. Diversificarea consumului in Republica Moldova va duce la necesitatea unor noi forme de retail modern, care sa asigure o varietate mai mare de produse atat din gamele alimentare cat si din cele non-alimentare. De asemenea, cresterea puterii de cumparare va genera nevoia unor dezvoltari importante in toate sectoarele economice inclusiv pe piata de retail din Republica Moldova. In acelasi timp, retailerii prezenti pe aceasta piata trebuie să adreseze o serie de tendinte privind comportamentul actual al clientului, iar in topul factorilor de succes in industrie se afla preturile competitive, experienta de cumparare, diversitatea produselor in magazine si disponibilitatea produselor locale relevante.

Iata doar cateva dintre mesajele si recomandarile lansate de Bogdan Belciu, Partener PwC Romania, cu ocazia celei de-a treia editii a conferintei „Retailul Modern in Republica Moldova: Climatul de consum si surse de crestere”. Potrivit reprezentantului PwC, in diverse piete europene, dezvoltarea retailului a dus la o crestere semnificativa a numarului si varietatii formatelor de piata, magazinele de proximitate, benzinariile si magazinele specializate pastrand un rol important. O analiza a distributiei pietei din Europa Centrala si de Est, pe canale de vanzare, arata ca magazinele de proximitate, benzinariile si magazinele specializate detin inca o pondere de 27% in valoare. „Comertul traditional a fost sub o mare presiune in ultimii 10 ani. Magazinele care au reusit sa se specializeze in nise de produs sunt cele care au reusit sa continue sa concureze cu retelele mari, care au avut o expansiune foarte agresiva”, a mai subliniat Bogdan Belciu.
Oficialul PwC a prezentat o serie de cifre interesante menite sa le ofere jucatorilor din industrie o imagine mai detaliata a tendintelor in comportamentul actual al consumatorilor:
– 60% din clienti, la nivel global, isi aleg magazinul pentru cumparaturi in functie de preturi mici;
– 91% din clienti, la nivel global, sunt inscrisi in programe de loializare si beneficii;
– 14% din 14% valoarea pietei de retail FMCG din Romania sunt marci private;
– 32% dintre clienti au abilitatea de a verifica rapid oferta altor magazine;
– 35% dintre clienti apreciaza in mod deosebit usurinta de achizitionare si plata atunci cand evalueaza experienta de cumparare;

Loredana Samoila, Kaufland: „O treime din sortimentul magazinelor din Moldova va fi format din produse locale” – Kaufland, una dintre cele mai mari companii de retail din Europa si partener al conferintei cu tema „Retail Modern in Republica Moldova: Climatul de consum si surse de crestere”, a acceptat invitatia lansata de Modern Buyer de a prezenta cateva dintre reperele succesului in expansiunea sa pe alte piete. Liderul comertului modern din Romania dar si din alte piete europene a vorbit despre procesul de colaborare cu producatorii din Republica Moldova, ponderea produselor moldovenesti in sortimentatia magazinelor, adaptarea la traditiile pietelor locale punctand si cateva exemple de programe de dezvoltare dedicate producatorilor agricoli.


„Suntem deschisi sa incheiem parteneriate pe termen lung cu producatorii locali. Avem deja astfel de parteneriate cu producatorii din Republica Moldova si am inceput sa listam produsele lor pe rafturile magazinelor noastre – momentan in cele din Romania, cu impact pozitiv asupra exporturilor agro din Republica Moldova. Gama de produse locale pe care ne propunem sa o oferim clientilor va cuprinde, pentru inceput, peste 3000 de articole, ceea ce inseamna o treime din sortimentul nostru. Regionalitatea face parte din strategia Kaufland si de aceea colaborarea cu producatorii autohtoni reprezintă o prioritate. Prezenta Kaufland in Moldova poate insemna si cresterea capacitatilor producatorilor locali de a exporta pe orice piata in lume”, a subliniat Loredana Samoila, Specialist Relatii Publice si Comunicare Kaufland Romania, invitata in calitate de vorbitor la conferinta organizata de Modern Buyer. Pana la 1000 de oameni din Republica Moldova vor avea un loc de munca in cadrul Kaufland. Prin deschiderea unui singur magazin Kaufland, sunt create pana la 100 locuri de munca, iar salariul minim oferit unui lucrator comercial va fi de 7500 de lei moldovenesti brut. Incepand din 2017, compania va aduce si pe lan local un program special dedicat dezvoltarii producatorilor agricoli de legume-fructe. „Vom pune la dispozitie gratuit producatorilor locali training-uri, consultanta cu specialisti, analize de sol si apa ș.a., iar de acest program vor putea beneficia fermierii din aceasta tara indiferent daca au sau nu contract cu Kaufland”, a mai precizat Loredana Samoila. Aceasta a oferit si cateva exemple de astfel de programe realizate pe piata romaneasca, unul dintre cele mai recente fiind demarat la finalului anului trecut. „La sfarsitul anului 2016, Kaufland Romania a anuntat demararea primului program national, dezvoltat in premiera in Romania, care sprijina producatorii locali de legume-fructe sa obtina cea mai prestigioasa certificare internationala de calitate si siguranta alimentară, GLOBALG. A.P. (Good Agricultural Practices). De asemenea, printr-un parteneriat cu Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, planificam ca in urmatorii ani carnea de porc din magazine sa provina, in procent majoritar, direct de la fermierii romani. Numarul articolelor romanesti din magazinele Kaufland a crescut in ultimii ani cu peste 15%/an, ajungand la o pondere de 100% in categoria produselor de panificatie, de 90% in categoria oua, 60% in segmentul de miere s.a.”, a declarat repezentanta Kaufland Romania.

Iolanta Mura, Bemol: „Produsele non petroliere din magazine si cafenele au deja o pondere esentiala in business-ul nostru. Vizam 50 de locatii proprii pe piata interna” Prezenta pe piata din Republica Moldova de peste 10 ani, compania petroliera Bemol continua sa fie una dintre cele mai dinamice retele de retail din aceasta tara, cu 10 statii noi de alimentare deschise in 2016 si inca trei in primul trimestru al acestui an. Din 2015, Bemol a inceput un amplu proiect de investitii ce vizeaza atat modernizarea benzinariilor existente, fiind implementat si un nou design al locatiilor, cat si extinderea retelei si lansarea brandului de cafenele e’La Cafe, acesta din urma fiind poate unul din cele mai importante proiecte ale anului 2016. Odata cu aceste investitii, compania a decis sa renunte la statiile de benzinarii ale diversilor parteneri din retea, ramanand doar cu locatiile proprii, ceea ce a condus la o reducere semnificativa a numarului lor, respectiv de la 77 la 30 la finalul anului 2015. „Am decis sa ne asumam o expansiune prin investitii proprii, iar astazi am ajuns deja la 43 de statii in Republica Moldova, o piata in care potentialul de crestere a numarului de locatii este totusi redus. Vom continua sa ne extindem la nivel teritorial, dar asta nu inseamna ca vom dori sa ajungem la 100 de statii. Analizand cu atentia piata, cred ca ne vom opri la 50 de locatii, pentru ca altfel riscam sa intram intr-un proces de canibalizare, iar asta nu este ceea ce ne-am dori”, a declarat pentru Modern Buyer, Iolanta Mura, Directorul General al companiei Bemol, speaker in cadrul conferintei „Retailul Modern in Republica Moldova: Climatul de consum si surse de crestere” orgaizata pe data de 9 Martie la Chisinau.

In opinia acesteia, dezvoltarea comertului modern pe aceasta piata va fi mult influentata si de politicile si strategiile implementate de autoritatile statului. „Cred ca institutiile de resort au o interventie mult prea mare in industria de retail. Vorbesc aici de stabilirea preturilor de vanzare cu amanuntul a produselor petroliere de catre ANRE (Agentia Nationala pentru Reglementare in Energetica), de ultimele modificari legislative cu impact major asupra activitatii noastre si nu in ultimul rand de faptul ca se considera ca ar fi binevenita o interdictie cu privire la consumul de produse alimentare in statiile de benzinarii pe motiv ca acesta ar f nociv. Atat timp cat noi nu putem forma pretul produselor petroliere luand in calcul anumite realitati ale piete ori pretul de achizitie al acestora, suntem in situatia de a cauta noi metode de a castiga, de a ne diferentia si de a rezista pe piata”, a mai subliniat Iolanta Mura. Revenind la investitiile si concepte de retail lansate de Bemol, oficialul institutiei spune ca din aprilie 2016 si pana in prezent, compania a reusit sa deschida deja un numar de 20 de cafenele sub brandul e’La Cafe, obiecivul fiind acela de a extinde acest serviciu in intreaga retea de benzinarii. In magazinele din statiile Bemol se comercializeaza circa 1.500 de sku-uri, in timp ce sortimentul de produse din cafenele cuprinde 60 de produse (cafea, produse de patiserie, sandwich-uri s.a.). Compania vizeaza o extindere a numarului de produse disponibile in cafenea, mizand de asemenea si pe „reteta” unica a cafelei, respectiv un brand propriu realizat in Italia la comanda si la specificatiile Bemol. Toate produsele Ə’La Café corespund celor mai inalte norme si standarderopene de calitate, iar linia de produse a fost conceputa de compania americană John Knight Maverick Consultants in baza rezultatelor cercetarii pietei din Moldova si a preferințelor clientilor. Valoarea medie a unui bon pentru e’La Cafe este de 100 de lei.

Dumitru Slonovschi, Magenta Consulting: „Fara a segmenta si targeta consumatorul, promovarea nu are sens” – “Pentru a analiza profilul consumatorului din Republica Moldova trebuie sa pornim de cateva date statistice din care putem sa ne facem o imagine clara asupra potentialului pietei. Potrivit celor mai recente date statistice, populatia Moldovei este de 3,55 milioane locuitori, cea mai mare parte, respectiv 50% fiind reprezentata de persoane cu varsta cuprinsa intre 19 ani si 50 de ani. Din populatia care constituie forta de munca, si anume un total de 2,6 milioane de persoane, circa aproximativ 1,4 milioane de persoane nu au un loc de munca sau sunt plecate din tara, deci practic nu stim nimic despre ei. De asemenea, pentru evalua potentialul pietei de retail, trebuie sa avem in vedere si nivelul salarial. Trebuie sa tinem cont de toate aceste date, pentru a segmenta si targeta corect consumatorul”, cu aceste date si-a inceput prezentarea Dumitru Slonovschi, Director General Magenta Consulting, sustinuta cu ocazia conferintei “Retailul Modern in Republica Moldova”, organizata de Modern Buyer la Chisinau. Pornind de la aceste date, reprezentantul Magenta a oferit audientei o ampla analiza asupra comportamentului de cumparare al consumatorilor din Moldova, ce a cuprins atat date despre profilul cumparatorului din supermaket cat si date privind frecventa de cumparare sau referitoare la notorietatea retelelor de magazine. Astfel, potrivit studiului realizat de Magenta Consulting special pentru conferinta “Retailul Modern in Republica Moldova”, in orasul Chisinau, la momentul actual, sunt 346.281 de persoane active, aproape 226 de mii fiind angajati in sectorul privat, in timp ce nivelul salarial mediu este de 4.360 MDL in sectorul public si 5.390 MDL in sectorul privat. Plecand de la aceste date, studiul de consumator realizat de Magenta arata ca 65% dintre intervievati se declara shopper-i activi, adica fac cumparaturi in supermarketuri zilnic sau de cateva ori pe saptamana, iar majoritatea acestora sunt, contrar asteptarilor, barbati – 52%. De asemenea, dintre shopper-ii activi, 48% au studii superioare, 47% au varsta sub 25 de ani si doar 17% dintre acesti shopper-i castiga intre 9.000 – 12.000 MDL. Cei care fac cumparaturi in supermarketuri o data pe saptamana si chiar mai rar reprezinta 33% dintre participantii la studiu. In ceea ce priveste frecventa de cumparare, pentru cumparaturile zilnice 26% dintre respondenti aleg supermarketurile, 13% prefera magazinele mici cu servire la tejghea, in timp ce pentru cumparaturile mai rar de o luna sau 1-2 ori pe luna sunt preferate pietele si en-gross-urile (cu procente cuprinse intre 25% si 32% dintre respeondenti). In ceea ce priveste notorietatea retelelor de magazine, studiul Magenta releva ca cea mai mare notorietate o au retelele Nr. 1, Linella si Fidesco, fiecare cu cate un procent de 97% din respondenti care au declarat ca cunosc brandul respectiv, urmate de Green Hills, cu 93%, Metro Cash & Carry – 89%, Fourchette – 88%. De asemenea, de o buna notorietate se bucura si retelele locale, cum ar fi Rogob si Pegas, cu o notorietate de 84%, respectiv 83%. Referitor la frecventa de cumparare a produselor alimentare din anumite retele, reteaua Nr. 1 este preferata de 15% dintre respondenti pentru cumparaturile zilnice, Linella de 14%, iar aceste retele sunt prima alegere si pentru cumparaturile de cateva ori pe saptamana, 32% declarand ca-si fac aceste cumparaturi in magazinele Nr. 1, iar 21% in Linella. Magazinele din care se cumpara cel mai rar sunt Fourchette Gourmet si Everest, 60%, respectiv 61% dintre respondenti declarand ca nu isi fac cumparaturile de aici.


“Cel mai des, consumatorii din Chisinau cumpara produse de panificatie, intr-un procent de 71% acestea fiind achizitionate zilnice, urmate de lactate – 53% dintre respondenti declarand ca le achizitioneaza de 1-2 ori pe saptamana, urmate de apa – bauturi racoritoare – 48% si, surprinzator, de fructe si legume – achizitionate de 1-2 ori pe saptamana de catre 65% dintre participantii la studiu”, a detaliat Dumitru Slonovschi in cadrul conferintei “Retailul Modern in Republica Moldova”.

Adrian Lazarencu, Fourchette: „Gourmet este primul supermarket din Moldova care a inceput o colaborare cu un food-blogger si a lansat o carte de bucate”. Adrian Lazarencu, Director General Fourchette, a vorbit in cadrul conferintei “Retailul Modern in Republica Moldova”, despre strategia de repozitionare in comunicare a Fourchette Gourmet, un concept deosebit al retelei. Daca la initial magaziul a fost promovat sub sloganul “Supermarket de bon ton”, in prezent sloganul magazinului a devenit “Te inspiram sa gatesti”, ilustrand astfel noua abordare in comunicare si targetare a clientilor. “Publicul tinta al brandului este reprezentat de cei care iubesc gatitul, vor sa invete sa gateasca, vor dar ezita, adevaratii gurmanzi sau gurmanzii in devenire. Oamenii care iubesc mancarea buna, inteleg ce inseamna aceasta si au o placere deosebita atunci cand vine vorba de gatit. Strategia noastra de comunicare are la baza atragerea a cator mai multi oameni la o singura idee: E simplu sa gatesti!”, a declarat Adrian Lazarencu. In acest scop, retailerul organizeaza o serie de evenimente care sa promoveze si care sa impulsioneze dezvoltarea brandului Gourmet. Un astfel de exemplu il reprezinta seria de evenimente Tet-a-Tet, dedicata promovarii vinului moldovenesc, unde, de doua ori pe luna, in zilele de joi, este invitat cate un producator autohton in incinta Gourmet, la o intalnire cu toti iubitorii de vin. “Acompaniati de aperitive delicioase din partea prietenilor nostri parteneri, oaspetii evenimentelor au parte de degustari ale gazdelor serii, care povestesc despre istoria brandului autohton pe care il reprezinta”, a explicat Adrian Lazarencu. Potrivit managerului companiei, pe langa aceste evenimente se remarca si colaborarile cu blogger-i de food, Fourchette fiind primul supermarket din Chisinau care isi asociaza numele cu un blogger de food.

“Am lansat rubrica permanenta numita “Blog de Bon Ton”, prin care, in fiecare saptamana, impreuna cu food blogger-ul Olga Bux, cream 1-2 retete, cu produse pe care le gasiti in supermarketul nostru. Retetele sunt simple si usor de gatit, accesibile si in acelasi timp incredibil de gustoase. De asemenea, Gourmet este primul supermarket din Moldova, care si-a lansat propria sa carte de bucate. Aceasta carte a fost realizata intr-o editie limitata si doar cei mai fideli clienti sunt recompensati pentru loialitate cu cate un exemplar”, a detaliat Adrian Lazarencu.

 

Christian Morath, Linella: „Anul acesta avem in plan sa deschidem minimum 15 magazine, atat in Chisinau cat si in alte orase” – Christian Morath, Director General Linella, a dezvaluit audientei prezente la conferinta „Retailul modern in Republica Moldova”, organizata de Modern Buyer la Chisinau, atat cateva directii strategice aplicate in 2016 de catre compania pe care o reprezinta, cat si planurile avute in vedere pentru anul in curs.

„In 2016 am continuat integrarea retelei de magazine Unimarket in Linella si am deschis 7 magazine. Strategia pozitionarii Linella in piata a fost si continua sa fie „Reteaua de magazine alaturi de tine”. In ceea ce priveste rezultatele financiare aferente anului trecut, Moldretail Group a inregistrat rezultate foarte bune: o crestere a vanzarilor like-for-like, precum si o crestere a valorii bonului mediu LFL. De asemenea, datorita activitatilor promotionale si serviciilor de calitate, dar si datorita optimizarii sortimentului, am inregistrat o crestere substantiala a clientilor fata de 2015. Vom continua aceasta strategie si pe viitor, si sunt sigur ca vom avea succes, pentru ca avem si formatul potrivit si know-how-ul necesar”, a declarat Christian Morath. Potrivit oficialului Linella, in 2017 compania va continua extinderea si dezvolatarea retelei de magazine, avand in plan sa deschida minimum 15 magazine noi, atat in Chisinau cat si in alte orase din regiuni. „Anul acesta vom continua focusarea pe categoriile fresh si pozitionarea „Alaturi zi de zi”. De asemenea, avand in vedere ca am lansat marca proprie “O!Pret Mic”, vom dezvolta in continuare ponderea produselor de marca proprie in sortiment. Pe langa toate acestea, vom continua sa modernizam si sa optimizam toate procesele si vom implementa solutii de loializare si intrumente de satisfactie a clientilor. O alta directie importanta a strategiei pentru acest an este dezvoltarea de noi parteneriate atat la nivel local cat si peste hotare”, a detaliat reprezentantul Linella.

Editii anterioare

Editia 2016 a avut loc pe 25 februarie si a reunit peste 160 de participanti, reprezentanti ai marilor lanturi de retail din aceasta tara, reprezentanti ai Consiliului Concurentei din aceasta tara, consultanti pe probleme legislative, precum si numerosi producatori din segmentul food si non food, furnizori de servicii si solutii pentru retail si FMCG, atat din Romania cat si din Republica Moldova.

Au fost reprezentate retelele Linella&Unimarket, Metro Cash&Carry, Green Hills, Nr. 1, Fourchette, Fidesco, Cascad Market, Alina Cosmetics, Zolusca, Casa Curata, Imparatia Curateniei, Rompetrol, Bemol etc. Printre companiile din Romania prezente la eveniment s-au numarat: Unilever, DAAS, HL Display, Kamis, Musliu & Asociatii, Vel Pitar, Transavia, Baneasa, Danone, Ardo Foods, Marathon Distribution, Hame, Maresi Foodbroker, Kandia, Delamode, Bergenbier, Expertarom, Intersnack, Prefera Foods, SCA Hygiene, Hochland, Macromex, Sole Mizo, Ampro Design, 5 O’Clock Tea, Cicom, Legume Fructe Buzau, Logitrade etc. Dintre companiile locale au fost prezente Coca Cola, PwC Moldova, Retail Zoom, Dina Cociug, Forward International, JTI, SCA Comert, Lapmol, Ocean Fish, Franzeluta, Trigor AVD, Melitax Group, Magenta Consulting, Hochland, Efes Vitanta Moldova Brewery JSC, Black Sea Trade & Development Bank, Casa Rinaldi, Durlesteanu & Partners, Intelstart, NeoMatrix, SudZucker Moldova, Ungar Colibri, United Vision, Total Leasing & Finance etc.

Vezi cum a fost editia a II-a a conferintei Retailul modern in Republica Moldova – editia a II-a

Seria conferintelor a debutat in 2015, cu o prima editie organizata la Bucuresti, ce a reunit aproape 100 de participanti. Vezi cum a fost prima editie a conferintei Retailul modern in Republica Moldova, editia I.

SPEAKERI EVENIMENT

Manager Corporate Affairs si Comunicare

Valer Hancas1

Sef al Directiei Politici de Dezvoltare a Intreprinderilor Mici si Mijlocii si Comert, Ministerul Economiei

Svetlana Turcanu1

Director General

Morath1

Director general

Iolanta1

PARTENERI

kaufland_logo
ocean fish_logo
kamis1
CHEP_Logo1
TYMBARK logo1
Logo_Bucovina1
daas0
HL_logo1

PARTICIPA LA EVENIMENT

Completeaza si trimite formularul