Aproape 100 de persoane au participat ieri, 19 martie a.c., la prima editie „Retailul Modern in Republica Moldova”, eveniment organizat de Modern Buyer in parteneriat cu publicatia Intermodal Logistic, la Hotel Crowne Plaza din Bucuresti.
Obiectivul principal al evenimentului l-a constituit schitarea unei imagini actuale a pietei de retail din Republica Moldova, evolutia retailului si a planurilor pe termen scurt a principalelor lanturi comerciale, precum si prezentarea climatului investitional din aceasta tara, cu scopul de a identifica oportunitatile pe care aceasta piata le ofera producatorilor din Romania. In pofida faptului ca Republica Moldova reprezinta o piata de mici dimensiuni fata de Romania, iar puterea de cumparare este mai scazuta, potrivit datelor prezentate de Alexandru Gozun, Manager, Servicii de Consultanta pentru Management, PwC Moldova, exista oportunitati de crestere, datorita faptului ca veniturile populatiei sunt in crestere, atat in mediul urban cat si in cel rural. De asemenea, costurile cu angajarea sunt reduse, iar forta de munca este calificata si multilingva. “Produsele alimentare detin cea mai mare pondere in structura cheltuielilor populatiei, desi ponderea diferitor cheltuieli evoluează diferit in mediile urban si rural. In structura cheltuielilor populaţiei, se atestă o majorare treptată a ponderii cheltuielilor pentru produsele alimentare, atât în mediul urban, cât şi rural. Totodata, în mediul urban cheltuielile de bază (produsele alimentare şi întreţinerea locuinţei ) sunt în creştere în raport cu alte categorii (educaţie, transport, telecomunicaţii , agrement). In mediul rural cel mai dinamic cresc cheltuielile de transport şi au un ritm de scădere mai lent cele ce ţin de sănătate, dotarea locuinţei, precum şi băuturile alcoolice”, a aratat reprezentantul PwC Moldova. In ceea ce priveste viitorul pietei de retail din Moldova, potrivit raportului PwC, exista oportunităţi clare pentru intrarea noilor jucători pe piaţă.
“Piaţa se va consolida, în paralel cu intrarea de noi jucători (de ex. DYI). Chiar şi în condiţiile unui consum constant, creşterea poate fi asigurata prin tranziţia de la comerţ tradiţional la cel modern”, a precizat Alexandru Gozun.
Conform datelor cuprinse in studiul realizat de compania de cercetare Market Vektor, valoarea pietei FMCG din Republica Moldova este de aproximativ un miliard de euro, in timp ce cheltuielile anuale pentru astfel de produse sunt de 286 de euro per capita. Acelasi studiu, prezentant in cadrul evenimentului de Marius Caluian, Managing Partner
Market Vektor, arata ca in Moldova exista circa 12.135 de spatii de vanzare (retail + horeca), in 34 de judete. Universul de retail, cu o pondere de 78% din total, cuprinde mai multe formate, respectiv: super/hipermarket, cash&carry, magazine alimentare, chioscuri, benzinarii si magazine specializate (cosmetice/parfumerii, chimicale, pet shop-uri, tabacco, bauturi alcoolice, farmacii, macelarii, panificatie si fructe-legume).
Pe piata horeca din Republica Moldova activeaza 2.291 de operatori, grupati in sase mari categorii (restaurante, fast food-uri, cafenele, cofetarii, baruri/pub-uri, cluburi/disco). In capitala Chisinau functioneaza o treime din cele peste 12.000 de locatii de retail si horeca din Moldova. Alte sase judete importante, din punct de vedere al dezvoltarii comertului si universului horeca, sunt Balti, Orhei, Hancesti, Soroca, Ungheni si Cahul.
“Exista oportunitati uriase pe viitor, deoarece momentan comertul traditional este dominant, detinand circa 70% din piata de FMCG, iar previziunile arata ca retailul modern se va dezvolta. De asemenea, o alta oportunitate este reprezentata de piata private label, care in prezent este nesemnificativa”, a declarat Marius Caluian.
Unii dintre cei mai importanti retaileri din Republica Moldova sunt Metro Cash&Carry, Fourchette, Linella &Unimarket, Green Hills, Fidesco, Everest, Nr. 1 samd.
Reprezentantii Linella &Unimarket au anuntat in cadrul evenimentului ca planurile pentru 2015 vizeaza deschiderea a 10 magazine sub brandul Linella, 10 sub brandul Unimarket si a 15 unitati sub un concept nou, tip convenience, UniVivo, ce a fost lansat aul trecut, precum si crearea unui nou centru logistic.
Obiectivele Metro Cash&Carry Moldova pentru 2015 se vor focusa atat pe dezvoltarea soluţiilor pentru clienţii profesionişti, accent pe clienţii revânzători, cat si pe otimizarea proceselor în magazine si dezvoltarea serviciului de livrare. Un alt obiectiv al companiei il reprezinta dezvoltarea francizei ODIDO, similara conceptului La 2 Pasi din Romania, atat la nivel de sortimentatie cat si in ceea ce priveste programele de loialitate.
Reteaua cu actionariat ucrainean Fourchette vizeaza deschiderea a 2-3 magazine noi, precum si intrarea in regiunea Tiraspol, zona dominata de un retailer local, Sherif.
Concluziile primului eveniment dedicat oportunittilor de afaceri in Republica Moldova arata ca exista dorinta de a se incheia colaborari cu furnizori din Romania, deoarece produsele locale nu acopera in totalitate nevoile de consum, astfel ca se realizeaza multe importuri, Ucraina si Romania fiind principalele tari din care se importa produse alimentare. In prezent, pe piata din Moldova sunt comercializate produsele mai multor companii din Romania, cum ar fi Bonduelle, Dr. Oetker, Ocean Fish, Kamis, Risso Scotti, Bunge samd.
Partenerii evenimentului au fost: Delamode Romania, Baneasa, Prefera Foods, Zarea, HL Display, Tibbett Logistics, Ocean Fish si Protect Kronos.