In ziua a doua a conferintei de „Legume-fructe: Forumul profesionistilor din industrie”, editia 2017, s-au discutat provocarile managementului unui business agricol. Antreprenorii au prezentat evolutia fermelor de la cateva hectare la businessuri extinse. Invariabil insa, discutiile au dus catre necesitatea asocierii dintre producatori.
Ionel Burtea a prezentat povestea Abund Berry, un business cu fructe de padure care a debutat in urma cu trei ani in judetul Gorj. Tanarul antreprenor a dorit sa transmita ca misiunea companiei este aceea de a crea o schimbare in societatea romaneasca si ca valorile pe care se bazeaza sunt curajul, viziunea si pasiunea pentru cultivarea fructelor de padure.
Anul trecut, producatorul si-a vandut productia de fructe, care a ajuns la 2 tone de mure si 500 kilograme de zmeura in Carrefour Targu-Jiu, cofetariilor si direct consumatorilor.
Pe de alta parte, 25% din recolta de mure este folosita pentru crearea unui vin de serie mica marca Abund Berry, din care s-au produs 700 de sticle anul trecut; iar anul acesta, 3.000 de sticle. Veniturile din vanzarea de fructe vor depasi 8.000 de euro in 2017, iar din vin, peste 12.000 de euro.
Burtea a dezvaluit ca planurile sale de crestere a afacerii implica si atragerea de fonduri europene, pentru care a apelat la programul PNDR Sub-masura 4.1.a pentru o sera de capsuni si la programul Start-up Nation – pentru o linie de procesare a gemurilor si dulceturilor, cu o capacitate de productie de 700 de borcane pe zi. ”Inca lucram la proiectul pentru fondurile europene pentru sera de capsuni cu lant alimentar integrat (procesarea fructelor in sucuri).“
Povestea brandului Fresh din Mere de Itesti, unul dintre cele mai cunoscute branduri romanesti a fost spusa chiar de Lucian Florea, Presedintele Asociatiei Pomicole Itesti. Livada este situata in partea nord a judetului Bacau, in comuna Itesti, si se intinde pe o suprafata de 96 de hectare.
Ferma dispune de un depozit cu o capacitate de 1.000 tone cu atmosfera modificata/ controlata si 500 tone de refrigerat. Asociatia de producatori pe care o coordoneaza Lucian Florea are mai multe terenuri luate in arenda. A convins proprietarii ca daca ei nu sunt in stare sa lucreze livada, mai bine o lasa pe mana specialistilor si primesc, in schimb, produse sau bani.
Incepand din 2011, ferma livreaza anual aproape 2.000 de tone de mere in mai toate lanturile comerciale. Cu fonduri europene, asociatia a construit un centru logistic in care se face depozitarea, conditionarea, sortarea si ambalarea merelor inainte de livrarea pe platformele logistice ale lanturilor de supermarketuri si hipermarketuri. 70% din recolta de mere ajunge la marii retaileri din tara, diferenta fiind destinata industriei de procesare – Conserve Reghin si Conserve Vaslui, precum si fabricii de sucuri care produce cunoscutul „Fresh de Mere de Itesti”.
SC Productie Agrico-M SRL a fost infiintata in anul 1994, in orasul Targu Secuiesc, avand ca obiect de activitate cultivarea pamantului cu cartofi, grau, rapita si mustar. Asociatul unic este Mucsi Mihail, cu o vechime de peste 30 de ani in meserie, din care 15 ani in cercetarea agricola. De la o ferma privata cu 20 de hectare la inceput au crescut la peste 300 de hectare.
Pentru un management modern, Mucsi a investit in tehnologie, masini agricole, tractoare, linii de sortare si ambalare, depozite cu sisteme automate de reglare si control al temperaturii, dar si in personalul angajat, accesand in anul 2006 un proiect SAPARD, in valoare de 434.500 de euro, iar in 2008 un proiect FEADR in valoare de 703.830 de euro.
Certificarea GlobalGAP garanteaza calitatea produselor provenite de la ferma Agrico-M si respectarea bunelor practici agricole.
“Asiguram trasabilitatea fiecarui lot de cartofi printr-o evidenta precisa a tuturor lucrarilor si produselor folosite in tehnologie, utilizand programul Agrimap.”
Pe langa cartoful de samanta, o atentie deosebita se acorda producerii si valorificarii superioare a cartofilor pentru consum. Agrico-M a investit in modernizarea depozitelor existente si in construirea unora noi pentru a putea asigura o livrare constanta, pe baza de contract si comanda ferma a cartofilor in ambalaje cu greutate de: 0,75 kg, 1,00 kg, 1,50 kg, 2,50 kg, 5,00 kg, 10,00 kg si 25 kg, cu eticheta proprie sau cu eticheta clientului.
Din 2005, partenerul sau cel mai important este lantul de magazine Carrefour, care achizitioneaza peste 2000 de tone de cartofi pe an.
Istvan Mar, dezvoltator de programe in cadrul Fundatiei Odorheiu Secuiesc, a impartasit din experienta sa profesionala legata de infiintarea unitatilor sociale pentru procesarea fructelor de gradina, a fructelor de padure si ciuperci de la Lupeni si Zetea, din judetul Harghita.
Centrul de procesare a fructelor si ciupercilor Zetea a fost dezvoltat ca mijloc de asistenta a dezvoltarii economice a comunitatii rurale din Tinutul Secuiesc in cadrul programului Antreprenoriatul Verde (Green Entrepreneurship) prin sprijinul profesional si financiar al Fundatiei pentru Parteneriat si al Fundatiei Romano-Americane.
Istvan Mar a prezentat ca model de cooperare din Romania, intreprinderea sociala Fructul Secuiesc care prelucreaza si comercializeaza fructele traditionale din livezi, fructe de padure si ciuperci din zona.
Detinuta de o asociatie formata din peste 300 de mici fermieri si proprietari de paduri, intreprinderea creeaza locuri de munca si venituri pentru alti membri ai comunitatii, in special grupuri dezavantajate, femei si persoane de etnie roma, dezvoltand in acelasi timp responsabilitatea in randul comunitatii proprietarilor de padure pentru gestionarea durabila a resurselor. Astfel, aceasta ajuta la dezvoltarea economiei in zona Odorheiu Secuiesc.
Productia manufacturii de procesare fructe Lupeni este in mare parte exportata in Occident, dar se vinde si la pensiunile sau targurile traditionale din Romania.
Iurie Fala, Directorul Executiv al Moldova Fruct a prezentat progresele Asociatiei Producatorilor si Exportatorilor de fructe din Republica Moldova, ai carei membri sunt producatorii de fructe din intreaga tara. Asociatia a fost fondata in 2006, in urma unui acord intre producatorii si exportatorii de fructe din tara, pe care i-a unit dorinta de a oferi produse gustoase si de o calitate inalta.
La ora actuala, Asociatia numara peste 170 de membri, recunoscuti ca fiind unii dintre cei mai importanti actori de pe piata producerii si exportului de fructe din Moldova. Acestia pun la dispozitie o gama variata de produse, pe care le recomanda gustul deosebit si calitatea inalta. Printre acestea se numara cate douazeci de soiuri de mar, prun, cires, piersic, dar si o diversitate de soiuri de pere, struguri, nuci, fructe uscate, sucuri si conserve etc.
Calitatea fructelor produse este rezultatul unor strategii ce includ respectarea traditiilor, dar si folosirea unor tehnologii moderne. Pe langa aceste aspecte, fructele respecta standardele internationale privind siguranta produselor alimentare.
Totodata, membrii dispun de 65 de depozite frigorifice moderne, cu o capacitate de 95 de mii de tone, fapt ce permite exportul pe tot parcursul anului.
In ultimii cinci ani au investit in constructia a 24 case de sortare si ambalare a fructelor si strugurilor de masa, dotate cu linii moderne de calibrare, dar si in uscatorii si mini-linii de procesare a fructelor.
Moldova Fruct a reusit sa efectueze primele tranzactii cu mere in Orientul Mijlociu si in Banglades. „Anul 2017 este considerat o fereastra a oportunitatilor de patrundere a fructelor moldovenesti pe piata UE, o sansa unica din ultimii 25 de ani. Astazi producatorii de fructe moldoveni efectueaza livrari directe in retele internationale de magazine in tarile CSI si UE.”
La finalul conferintei, Mircea Isvoranu, Managerul Departamentului de Achizitii Legume si Fructe, Carrefour Romania, a facut un bilant al temelor discutate in cele doua zile de prezentari si a dorit sa transmita ca, dincolo de incarcatura istorica a termenului, cooperativa este o forma de asociere menita sa ii aduca mai aproape pe retaileri de producatori, astfel incat lantul de aprovizionare sa se scurteze.
Isvoranu a subliniat ca interesul retailerului este sa ofere clientilor, in cel mai scurt timp si in cele mai bune conditii, legume proaspete, la standardele acceptate.
Isvoranu a prezentat ca exemplu parteneriatul dintre Carrefour si Cooperativa Varasti, ai carei membri au inteles avantajele unei asocieri. Acum productia si livrarile sunt planificate de comun acord zilnic, saptamanal, si lunar, lucru care le permite evitarea pierderilor masive. Un aspect important legat de acest parteneriat este faptul ca in 2017 se va depasi planul de 5.000.000 de unitati de livrare.
“Asocierea este cheia dezvoltarii pentru bazine legumicole si fructifere. Asocierea vine cu acel plan de insamantari, recolta si vanzare pentru fiecare articol in parte. Asocierea inspira mai multa incredere” a recomandat, in final, Isvoranu.
Intr-adevar, cele doua zile de discutii ale forumului de legume-fructe au dovedit ca avantajele unui grup de producatori sunt multiple. In primul rand, o cantitate mai mare de produse venite din partea unei singure entitati agricole este mult mai atractiva pentru marile lanturi de magazine. In al doilea, costurile pentru utilaje si produse de ingrijire sunt mai usor de suportat, iar puterea de negociere a pretului este mai mare.