“Sprijinim producatorii romani, dorim sa lucram cu ei”

0
345

„Cresterea competitivitatii producatorilor romani in relatia cu marile retele de retail modern” a fost o alta tema importanta de dezbatere in cadrul celei de-a treia editii a conferintei de „Legume-fructe: Forumul profesionistilor din industrie”, organizata de publicatia Modern Buyer in parteneriat cu TMT PR the Agribusiness & Food Communicators. „Sprijinim producatorii romani, dorim sa lucram cu ei”- a fost mesajul comun transmis de reprezentantii marilor lanturi comerciale. Acestia au prezentat audientei o serie de studii de caz, proiectele realizate in colaborare cu producatorii romani de legume-fructe, dar si standardele si cerintele specifice fiecarui proiect in parte.

Ionut Parfente, Director de Achizitii Legume-Fructe, Kaufland Romania a vorbit despre implicarea retelei pe care o reprezinta in programul GLOBALG.A.P. (Good Agricultural Practices), care ii sprijina pe fermierii romani de legume-fructe sa obtina cea mai prestigioasa si raspandita certificare de calitate si siguranta alimentara din lume pentru produsele lor.

“Suntem implicati in programul de certificare GLOBALG.A.P., proiect care va fi sustinut in continuare. Am certificat deja in anul 2017 un numar de 13 producatori individuali si cinci forme asociative (cooperative). Certificarea a inceput in ianuarie-februarie si s-a incheiat in septembrie.”

Kaufland isi mentine angajamentul de a contribui la sustinerea producatorilor locali si extinderea programului in Romania si pe alte categorii (deja a demarat o formulă fezabila pentru carnea de porc). Extinderea programului se va face si in Republica Moldova, unde Kaufland cauta minimum 10 producatori.

“Cea mai importanta cerinta pentru furnizorii de legume-fructe care vor sa lucreze cu noi in 2018 este sa produca marfa de calitate. Recomandarea mea pentru fermieri este sa ofere calitate, o logistica asa cum trebuie si preturi rezonabile. Noi le oferim suport contractual, le asiguram preluarea marfurilor in calitatile produse. La noi livrarea se face in platforme logistice, intr-un singur punct. Avem doua platforme logistice, una la Turda si una la Ploiesti, de acolo noi redistribuim marfurile la nivel national. A explicat Directorul de Achizitii Legume-Fructe, Kaufland Romania.

„Primim solicitari de la furnizori in cursul lunii noiembrie-decembrie pentru tot ce inseamna productie efectiva din iunie 2018. Pentru productia efectiva din aprilie 2018, noi am purtat discutii deja in perioada august-septembrie 2017.”

Fermierii care doresc la lucreze cu discounterul sunt incurajati sa solicite intalniri, sa aiba incredere „ca la capatul firului le va raspunde cineva”, si sa fie perseverenti.


Eduardo Bielsa, Directorul de Achizitii Legume-Fructe, Auchan Romania a anuntat ca, din punctul sau de vedere, cea mai importanta tendinta in 2018 pentru sectorul de fructe si legume proaspete este o cerere tot mai mare a consumatorilor pentru fructe taiate, gata de mancat, pe care sa le gasesti in caserola, si pe care sa le consumi proaspete, folosind doar o furculita. “Vom vedea in magazine tot mai multe legume si fructe ready-to-eat, produse sanatoase, de provenienta locala. Fructele-vedeta in anul 2018 vor fi cocazele rosii. Afinele sunt deja foarte cerute in magazinele noastre.”

“Vrem produse bune, sanatoase, locale. Vrem sa colaboram cu asociatiile de producatori romani pe termen lung. Tot ce au de facut este sa ia legatura cu fiecare achizitor in parte. La conferinta Modern Buyer eu am venit cu toata echipa mea, pentru asta suntem aici: sa colaboram. E nevoie doar ca producatorii sa fie certificati, auditati sau aflati in curs de certificare/auditare.”

Parteneriatul cu Auchan le ofera producatorilor o serie de avantaje: acces direct la o retea de 33 de hipermarketuri, in 18 orase, potential de export in reteaua internationala Auchan, contracte simplificate, oportunitati de optimizare a productiei si a investitiilor etc.


Mesajul Larisei Matasaru, Manager Achizitii Produse Proaspete, Cora Romania a intarit afirmatiile vorbitorilor precedenti. “Sprijinim producatorii romani, dorim sa lucram cu ei, pentru ca clientii ne cer acest lucru. Avem deja implementat programul Cora-Alege romaneste si ii incurajam pe furnizorii locali sa vina catre noi, fiindca suntem deschisi colaborarilor.”

Totodata, managerul de achizitii Cora a subliniat ca a venit timpul ca producatorii sa faca unele optimizari pe partea de logistica, pentru a reduce gradul de perisabilitate a marfurilor.

“In viitor ar fi util pentru ei sa adere la forme de asociere pentru a putea fi competitivi, atat in fata noastra, a retailerilor, cat si pe pietele apropiate Romaniei. Partenerii cu care lucram deja au o oferta adecvata cu ce ne dorim, respectiv cu ce isi doresc clientii nostri. Produsele sunt bune calitativ, am gasit un mijloc de colaborare, e nevoie de flexibilitate de pentru a obtine maximum de profit de ambele parti.”

„Tendintele in categoria legume & fructe proaspete se indreapta catre online, catre produse ambalate, premium.” a declarat in final, managerul de achizitii Cora.


Cosmin Minescu, Business Development Leader, Chep Romania a dorit sa demonstreze prin studiul de caz prezentat referitor la colaborarea cu Eisberg Romania, ca serviciile Chep, bazate pe inchirierea paletilor, functioneaza si dau randament, chiar si in industria de fructe si legume.

“In tarile din Europa Centrala si de Est, Chep are un proiect regional dedicat acestei industrii, cu accent pe castigarea a cat mai multor clienti, prin asigurarea unui schimb de experiente si bune practici. In Romania, reusim sa multumim ambele parti: retailerii, pe o parte – care se bucura de o standardizare a paletului si de o calitate superioara a acestuia – si furnizorii lor, pe de alta, fie ei producatori sau importatori. Acestia beneficiaza, in plus, de un proces administrativ de management al paletilor cu mult simplificat si de o expunere fiscala 0, in ceea ce priveste plata contributiilor la Fondul de Mediu.”

La conferinta “Legume-fructe: Forumul profesionistilor din industrie” organizata de publicatia Modern Buyer s-a pus concret accentul pe colaborarea dintre retaileri si furnizori. Pentru a intari acest lucru, Cosmin Minescu a oferit urmatorul exemplu: “Un client de-al meu – producator de pepeni din judetul Ialomita si furnizor al retailului modern romanesc – a reusit sa intre in contact cu reprezentantii a trei retele de retail, care ii lipseau din lista de clienti si sa stabileasca, deja, o baza de negociere pentru viitor. Si nu numai cu acestia, dar si cu un furnizor de produse pentru protectia plantelor sau un producator de ambalaje de carton pentru industria de fructe si legume, pe care nu ii stia pana la acest eveniment, dar de ale caror produse si servicii avea nevoie.”