Retailul modern in Republica Moldova – editia a II-a

0
2060

evenim_moldova1

„Retailul modern in Republica Moldova”, prima conferinta organizata de Modern Buyer la Chisinau, pe data de 25 februarie 2016, a reunit peste 160 de participanti, reprezentanti ai marilor lanturi de retail din aceasta tara, reprezentanti ai Consiliului Concurentei din aceasta tara, consultanti pe probleme legislative, precum si numerosi producatori din segmentul food si non food, furnizori de servicii si solutii pentru retail si FMCG, atat din Romania cat si din Republica Moldova.

Au fost reprezentate retelele Linella&Unimarket, Metro Cash&Carry, Green Hills, Nr. 1, Fourchette, Fidesco, Cascad Market, Alina Cosmetics, Zolusca, Casa Curata, Imparatia Curateniei, Rompetrol, Bemol etc.
Printre companiile din Romania prezente la eveniment s-au numarat: Unilever, DAAS, HL Display, Kamis, Musliu & Asociatii, Vel Pitar, Transavia, Baneasa, Danone, Ardo Foods, Marathon Distribution, Hame, Maresi Foodbroker, Kandia, Delamode, Bergenbier, Expertarom, Intersnack, Prefera Foods, SCA Hygiene, Hochland, Macromex, Sole Mizo, Ampro Design, 5 O’Clock Tea, Cicom, Legume Fructe Buzau, Logitrade etc.

Dintre companiile locale au fost prezente Coca Cola, PwC Moldova, Retail Zoom, Dina Cociug, Forward International, JTI, SCA Comert, Lapmol, Ocean Fish, Franzeluta, Trigor AVD, Melitax Group, Magenta Consulting, Hochland, Efes Vitanta Moldova Brewery JSC, Black Sea Trade & Development Bank, Casa Rinaldi, Durlesteanu & Partners, Intelstart, NeoMatrix, SudZucker Moldova, Ungar Colibri, United Vision, Total Leasing & Finance etc.

Evenimentul a fost structurat in patru componente:
Vizita de piata – Business Dinner – Conferinta- Expozitie
Evenimentul se va derula pe durata unei zile si jumatate si va avea mai multe componente, ce vor ofera multiple oportunitati de identificare a potentialului de business:
– Vizita de piata – 24 Februarie 2016 (au fost vizitate magazine reprezentative ale tuturor lanturilor de retail din rep. Moldova)
– Business Dinner – 24 Februarie 2016, Hotel Radisson Blu. Au participat producatori romani si reprezentanti in top managementul companiilor de retail din Moldova;
– Conferinta – 25 februarie 2016 – „Retailul Modern in Moldova – Oportunitati de dezvoltare” – un excelent prilej de realiza un tablou general al pietei, de a prezenta planurile de dezvoltare ale retailerilor din aceasta tara, climatul investitional, surse de crestere pentru retailul modern s.a.
– Expozitie – 25 februarie 2016, organizata la Radison Blu, intr-o sala dedicata, apropiata de cea in care s-a desfasurat conferinta.

Retailul modern in Republica Moldova

In cursul anului trecut, din cei 14 operatori din retailul modern prezenti pe aceasta piata, 10 au continuat expansiunea, deschizand, impreuna, 35 de noi magazine in Chisinau si in alte orase ale tarii. Zolusca, Casa Curata si Linella sunt retailerii care au deschis mai mult de cinci locatii, restul situandu-se sub aceasta cifra. 2015 este si anul aparitiei unor noi formate de retail in Chisinau, Linella si Fourchette fiind promotorii unor concepte noi, ce mizeaza pe sortiment diversificat, layout modern, echipamente de ultima generatie, shop-in-shop etc.
Conform datelor centralizate de Modern Buyer, la finalul anului 2015 un numar de 14 companii de retail din Republica Moldova cumulau in total 369 de magazine, operate sub 17 branduri. Dintre acestea, 35 de unitati au fost deschise pe parcursul anului trecut, capitala Chisinau adjudecandu-si cea mai mare parte a acestora, respectiv 24 de noi locatii. De altfel, Chisinaul ramane “nucleul” retailului modern din Republica Moldova, aici functionand in prezent aproximativ 260 de magazine.
Din cei 14 retaileri – Cascad Market, Fidesco, Fourchette, Green Hils, IMC Market, Jardi, Linella, Metro Cash&Carry, Nr. 1, Riga, Alina Cosmetics, Casa Curata, Imparatia Curateniei, Zolusca -, patru nu au deschis nici un magazin in 2015. Cele mai extinse retele sunt cele operate de catre retailerii specializati, respectiv Zolusca, Casa Curata, Imparatia Curateniei si Alina Cosmetics, care detin impreuna circa 210 magazine.

Piata de retail modern din Moldova: Cadrul legislativ, tendinte, surse de crestere

In acest context, conferinta “Retailul modern in Republica Moldova” a abordat tematici de mare interes, cum ar fi: cadrul legislativ din segmentul de retail din punct de vedere concurential si diverse aspecte legislative din domeniu; tendinte in evolutia pietei de retail; comportament de consum – schimbari in obiceiurile de consum, cum pot fi ele transformate in oportunittai de catre retaileri si furnizori; category management – valoarea adaugata in relatia dintre furnizori – retaileri; surse de dezvoltare pentru comertul modern din aceasta tara.

gutu1 Emil Gutu, Vicepresedinte al Plenului Consiliului Concurentei din Republica Moldova, a punctat, in cadrul conferintei, cateva informatii cu privire la competitia in retailul modern din aceasta tara, principalele riscuri anticoncurentiale aferente activitatilor de retail din perspectiva institutiei, precum si o serie de aspecte legislative. Reprezentantul Consiliului Concurentei a precizat ca legislatia privind concurenta din Republica Moldova a fost armonizata si in prezent este conforma cu legislatia europeana. “Noua lege a concurentei a intrat in vigoare pe 14 septembrie 2012, tot in aceeasi perioada a intrat in vigoare si legea ajutorului de stat. Ambele sunt de origine romana, si conforme legislatiei europene in domeniu. Totodata, prin noua lege a concurentei, Agentia Nationala pentru Protectia Concurentei, ce exista din 2007, a fost transformata in Consiliul Concurentei. Actualul Consiliu al Plenului, alcatuit din cinci membri, a fost numit de catre Parlament in 2013”, a spus reprezentantul institutiei.
De asemenea, Emil Gutu a vorbit despre caracteristicile pietei de retail din tara vecina, insistand asupra particularitatilor din acest segment. “As vrea sa punctez ca, analizand mediul concurential pe piata retailului din Republica Moldova, inclusiv in scopul depistarii si contracararii fenomenelor anticoncurentiale, Consiliul Concurentei trateaza aceasta piata prin prisma cartelului bivalent. Mai precis, analizam separat piata din aval si din amonte, respectiv relatiile pe care retailul le are cu consumatorii si relatiile pe care retailul le are cu furnizorii. Desi acestea sunt strans legate, noi le urmarim diferit. Si asta din cauza faptului ca, in Moldova, piata din aval, piata vanzarii marfurilor catre consumatorii finali, se caracterizeaza printr-un inalt grad de diversificare. Adica, pe langa lanturile de supermarketuri care detin o cota de piata esentiala – in Chisinau mai mare, in tara mai mica -, avem multe alte forme de comert: magazine mici, magazine de cartier, magazine satesti, care nu se inscriu in nici un sistem de clasificare, precum si piete alimentare si nealimentare, organizate si neorganizate. Iar toti acesti jucatori propun o gama foarte diversificata de produse si servicii. Consecinta este ca aceasta diversitate sporita duce la un mediu de concurenta acerb, cu un grad inalt de deschidere si dinamism pe intreg lantul, de la productie pana la distributie si vanzare. Totodata, trebuie sa mai tinem cont ca in urma efectelor negative ale majoritatii indicilor economici din ultima perioada si din cauza scaderii puterii de cumparare, concurenta, asa cum o vedem noi, a devenit si mai acerba. In acelasi timp, toate acestea sporesc presiunea exercitata de lanturile de supermarketuri asupra jucatorilor mici din piata. Experienta internationala si locala arata ca, intr-un asemenea mediu concurential acerb, probabilitatea unor intelegeri orizontala – intre doi concurenti din aceeasi piata – este mult mai mica decat probabilitatea unor acorduri pe verticala. Majoritatea problemelor care pot afecta bunastarea consumatorului de la noi nu sunt in domeniul concurentei, ci in domeniul protectiei consumatorilor si in alte domenii conexe”, a precizat Emil Gutu.

musliu Tematica ce vizeaza legislatia de concurenta a fost sustinuta in continuare de catre George Musliu, Managing Partner, Musliu & Asociatii, care a prezentat o definitie succinta a concurentei, ce stabileste aceasta lege, precum si principalele aspecte legislative aplicabile in domeniul de retail. De asemenea, reprezentantul Musliu & Asociatii a definit actiunile ce sunt interzise in piata si sunt considerate practici anticoncurentiale, precum si principalii termeni cuprinsi in legislatia de concurenta, cum ar fi piata relevanta geografica sau piata relevanta a produsului, impunerea pretului de revanzare, acordurile verticale si orizontale. Totodata, George Musliu a precizat ca piata de retail din Republica Moldova ofera multe oportunitati de dezvoltare, insa a avertizat jucatorii, atat retaileri cat si furnizori, ca trebuie sa fie atenti si sa trateze cu maxima seriozitate legislatia privind concurenta in Republica Moldova, deoarece este foarte bine armonizata cu normele legislative europene, iar nivelul amenzilor nu este de neglijat.

pwcAlexandru Munteanu, Manager Departament Servicii fiscale si Juridice PwC Moldova, a vorbit despre evolutia cadrului legal in domeniul retailului din Moldova, precum si despre provocarile intampinate. Reprezentantul PwC a punctat principalele amendamente aduse la Legea cu privire la comertul interior, printre care se numara: introducerea comertului combinat; reglementarea relatiilor furnizor – comerciant (produse agroalimentare); modificarea cerintelor pentru comertul cu ridicata (achitare prin virament); modificarea cerintelor pentru comertul combinat (asortiment, suprafata de vanzare, parcare); conditii de achitare (intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 2016); introducerea termenului de plata pentru produse agroalimentare (intrat in vigoare la 30 ianuarie 2016). “Alte modificari legislative importante fac referire la protectia consumatorului – transpunerea unor Directive UE (practici comerciale neloiale); principiile si cerintele generale privind siguranta alimentelor: transpunerea partiala a Regulamentului UE; legea privind produsele alimentare: interzicerea importului in functie de termenul de valabilitate ramas; Legea cu privire la publicitate etc. Initiativele legislative viitoare vizeaza amendamentele in curs de examinare la Proiectul politicii bugetar-fiscale si implementarea Acordului de Asociere”, a precizat Alexandru Munteanu.

alionaPrezentarea Alionei Lupu-Perecheatco, Managing Director, RetailZoom Moldova, a trasat cateva repere in evolutia retailului modern vs comert traditional, precum si principalele trenduri per anumite categorii de produse. “Comertul traditional are o pondere destul de mare, de aceea sunt mari perspective de dezvoltare a comertului modern in Republica Moldova. Trebuie sa monitorizam si sa intelegem tendintele pietei indeaproape, intr-un mod „foarte punctual” pentru a putea reactiona si crea avantaje de piata. Este nevoie de o strategie specifica fiecarui retailer si canal in parte, pentru a acoperi nevoile unice si comportamentul cumparatorilor din comertul modern. Datele de retail au puterea de a furniza informatii valoroase, ce pot fi transformate in solutii si oportunitati de business pentru producatori si retaileri”, a afirmat reprezentanta RetailZoom Moldova.

magentaDespre “Loialitatea și caracteristicile consumatorilor din retail” a vorbit Andrei Ciobanu, Consultant senior marketing, Magenta Consulting. Consultantul Magenta a prezentat cateva mituri si idei ce “stapanesc” acest domeniu. “Printre cele mai cunoscute mituri privind loializarea se numara urmatoarele: “Companiile care au consumatori mai loiali mereu vor avea cote de piata mai mari” / “Cumparaturile repetate = loialitate” / “Programele de loializare vor atrage consumatorii de la competitori” / “Conceptul de loialitate este similar in diverse industrii si sectoare”. In ceea ce priveste ideile, as sfatui companiile sa nu gestioneze retentia consumatorilor inainte de a gestiona selectarea consumatorilor. De asemenea, trebuie stiut ca un card de reduceri nu este echivalentul unui card de loialitate, ca o reducere de pana la 5% este considerata un multumesc, nu o reducere, iar loialitatea trebuie sa fie un beneficiu reciproc dintre companii si consumatori”, a spus Andrei Ciobanu. Pe langa toate acestea, reprezentantul Magenta a vorbit si despre influenta cardului asupra loialitati, precum si despre metodele de evaluarie si sporire a loialitatii.

ralucaRaluca Timis, CD Operations & Category Management Manager Unilever South Central Europe, a adus in atentia participantilor la “Retailul modern in Republica Moldova” proiectele de category management si cum pot acestea genera turnover pentru partile implicate, retailer si furnizor, dar si satisfactie in randul cumparatorilor. Reprezentanta Unilever a prezentat in cadrul conferintei un interesant studiu de caz derulat de catre compania pe care o reprezinta.
“Acest proiect amplu e category management a fost realizat in urma solicitarii venite din parte unui mare retailer de a “deslusi” tainele categoriei de produsele de ingrijire a casei. A fost foarte dificil, deoarece este vorba de o categorie foarte extinsa, circa 680 de sku-uri. Vreau sa mentionez un lucru foarte important, si anume transparenta si deschiderea retailerului respectiv in abordarea parteneriatului. Cred ca acest lucru a facut diferenta. Afirm cu tarie ca transparenta si deschiderea partilor implicate sunt principalele atuuri care fac diferenta intr-un parteneriat de category management”, a spus Raluca Timis.

trocaruPrin prezentarea sa, Sorin Trocaru, Deputy CEO, DAAS Romania, a punctat cele mai importante trenduri din piata de retail, trenduri ce pornesc de la formatele/conceptele de retail pana la layout-ul acestora si experienta de consum oferita cumparatorilor. De departe, cea mai importanta tendinta pare a fi strategia multichannel, adoptata in ultima perioada de toti retailerii importanti. “Referitor la trendurile formatelor de retail, se observa ca formatul cash&carry a inceput sa scada in preferintele consumatorilor in tarile UE, insa este in crestere in pietele emergente. Hipermarketurile si supermarketurile “lupta” sa faca fata schimbarilor obiceiurilor de consum, in timp ce segmentul magazinelor tip convenience este in crestere in tot peisajul european. La randul lor, discounterii devin din ce in ce mai “soft”, lucru care impune o cerere mai mare de spatiu de expunere. De asemenea, canalul online are din ce ince mai mult succes, insa credem ca nu trebuie sa ne temem de acest lucru, deoarece acesta vine in completarea celorlalte canale. Insa, este necesar ca investitiile in retail sa tina cont de toate aceste trenduri. Exista o serie de solutii de amenajare prin care un retailer isi poate seta de la inceput pozitionarea in piata”, a spus reprezentantul DAAS Romania.

morathIstoria companiei Linella incepe inca din 2001, cu un mic magazin cu servire la tejghea. Reteaua s-a dezvoltat continuu, iar anul 2014 a marcat fuziunea dintre Linella si Unimarket, precum si achizitionarea retelei Pyaterochka. In prezent, Dragan Group Retail opereaza in total o retea de 68 de magazine pe tot teritoriul Moldovei (52 de magazine in Chisinau si 12 in regiuni) sub brandurile Linella si Unimarket. Anul trecut, compania a deschis sase magazine, trei Linella si trei SuperLinella, toate in Chisinau, reteaua sub marca Linella ajungand la 32 de magazine. Compania detine un centru logistic de 5.900 mp, cu 5.446 mp spatii cu temperaturi speciale, si o flota auto de 23 de camioane.
Planurile de viitor ale companiei vizeaza dezvoltarea organica a numarului de magazine si crestere economica. Potrivit lui Christian Morath, Director General, Dragan Group Retail, obiectivul este atingerea unui numar de cel putin 120 de magazine in Moldova pana in 2018, precum si deshiderea de unitati in afara tarii. Alte proiecte includ dezvoltarea de noi parteneriate, implementarea de proiecte de category management, precum si cresterea cotei de importuri proprii. “Dorim sa-i aducem un beneficiu consumatorului final prin transparenta noastra si calitatea produselor la un pret adecvat. De aceea, dorim sa lucram impreuna cu toti furnizorii din Romania care vor sa sprijine aceasta idee si sa creeze cu noi un sortiment atractiv si competitiv”, a declarat in cadrul conferintei Christian Morath.

micheleMichele D’Introno, Director General, Metro Cash&Carry Moldova, a punctat viziunea companiei pe care o reprezinta cu privire la sursele de crestere ale comertului modern in aceasta tara, punand accent pe trecerea de la buyer la category manager si, implicit, impactul acestui tip de abordare in evolutia business-ului si a relatiei furnizor-retailer. Principalele proiecte si obiective ale retailerului vizeaza cresterea nivelului de profesionalism in piata de retail, intelegerea diferitelor tipuri de clienti, diverselor nevoi si interpretarea acestora intr-un mod competent, un focus permanent pe actualizarea sortimentului, precum si cresterea eficientiei in colaborarea cu furnizorii si partenerii sai. “Beneficiile implementarii unor proiecte de category management sunt adresate atat comerciantului si furnizorului cat consumatorului. Acestea definesc si creeaza o propunere unica pentru consumatori, ceea ce determina cresterea identitatii de brand si cresterea loialitatii consumatorilor. De asemenea, determina imbunatatirea relatiei comerciant-furnizor, prin stabilirea unor planuri comune de business”, a precizat reprezentantul Metro Cash&Carry Moldova.

catalinaSursele de crestere in retail reprezinta unul dintre cele mai “fierbinti” subiecte, atat pentru retaileri cat si pentru furnizori. Catalina Aldea, Consultant & Managing Partner, Aldea Consulting Vision – Retail Management, a detaliat cele mai importante surse de crestere in retail, de la expansiune, formate, strategii sortimentale pana la politici promotionale si parteneriatele dintre retaileri si furnizori.
O alta tematica abordata de invitata noastra, care a suscitat la maximum interesul audientei, s-a referit la succesul pe care il are retailerul german Kaufland pe toate pietele in care este prezent. Catalina Aldea a prezentat audientei o serie de atuuri folosite de retailer atat in strategia de expansiune cat si in strategia sortimentala, in politica de pret si cea de loializare. Kaufland isi pregateste intrarea pe piata din Republica Moldova, prin filiala din Romania, si a anuntat deja ca primele magazine vor fi deschise la inceputul lui 2018.

malaiGreen Hills, una dintre cele mai vechi retele de supermarketuri din Moldova, ce detine in prezent 12 unitati – 11 Green Hills si 1 hipermarket Velmart, a inaugurat anul trecut unul dintre cele mai moderne centre de distributie din Republica Moldova. Grigore Malai, CFO, Green Hills Market, a prezentat audientei facilitatile de care dispune noul centru, precum si cativa indicatori comerciali si financiari ai retelei pe care o reprezinta. Noul centru are o suprafata de circa 5.000 mp, cu o capacitate de stocare de 1.200 de paleti, si dispune de urmatoarele facilitati: depozit frigorific, refrigerator, spatii de depozitare si facilitati de manipulare a produselor uscate si refrigerate, oficii. In ceea ce priveste sortimentatia magazinelor, reprezentantul retailerului a precizat: “Produsele locale detin o pondere de circa 55% in vanzari, urmate de produsele originare din Ucraina cuu o pondere 25% si cele din Romania, cu 10%. Restul produselor provin din China sau tari europene. In ceea ce priveste furnizorii, lucram in special cu furnizori locali, in proportie de peste 90%, restul fiind reprezentat de importurile proprii din tari precum Ucraina, Romania, China, tari din UE”, a precizat Grigore Malai.

Conferinta „Retailul modern in Republica Moldova” a avut loc pe data de 25 februarie 2016 la Chisinau, fiind a doua editie dedicata pietei de retail din tara vecina, o completare a editiei similare organizate in primavara lui 2015 la Bucuresti. Evenimentul de la Chisinau a fost structurat in doua parti: o zi, 24 februarie a.c., destinata unei vizite de piata, cand furnizorii din Romania au vizitat magazinele reprezentative din oras, si o zi, 25 februarie a.c., dedicata conferintei, organizata la Hotel Radisson Blu Leogrand din Chisinau.