Sectoarele 6 si 3 insumeaza peste 570.000 mp din totalul stocului de retail modern din Bucuresti, care la finalul lui 2016 era de 1,225 milioane de metri patrati, potrivit studiului Bucharest Retail Market realizat de DTZ Echinox. Astfel, in cele doua zone sunt concentrate 47% din spatiile de retail modern din Bucuresti.
Sectorul 6 din Bucuresti, care cuprinde cartiere precum Militari, Crangasi si Drumul Taberei, continua sa dispuna de cea mai mare suprafata de spatii comerciale moderne din Bucuresti, ajungand la un stoc cumulat de 301.000 de metri patrati la finalul anului 2016, in timp ce pe a doua pozitie la nivelul Bucurestiului se afla sectorul 3 (cartierele Titan, Vitan, Dristor), cu un stoc de 270.000 mp.
In timp ce in sectorul 3 a fost finalizat anul trecut proiectul Parklake Plaza, in sectorul 6 a fost extins proiectul Militari Shopping. Per total, la nivelul Capitalei au fost finalizate anul trecut spatii comerciale noi cu o suprafata inchiriabila de aproape 100.000 de metri patrati.
Cresterea semnificativa a consumului inregistrata anul trecut, de circa 14%, se reflecta si in gradul de ocupare al proiectelor comerciale din Bucuresti, care se situeaza la 96%. Centrele comerciale dominante au un grad de ocupare egal sau apropiat de nivelul de 100%, in timp ce spatii disponibile mai mari pot fi gasite in anumite proiecte din sectoarele 3, 4 si 5.
Densitatea medie de spatii comerciale moderne a ajuns la un nivel de 650 mp / 1.000 de locuitori, cel mai ridicat nivel fiind inregistrat in sectorul 1 (967 mp / 1.000 de locuitori), care gazduieste proiectul Baneasa, cea mai mare dezvoltare comerciala din Romania, cu o suprafata cumulata de 140.000 mp (Baneasa Shopping City, Galeria Feeria si Baneasa Retail Park). De altfel, in Baneasa se inregistreaza si cele mai ridicate chirii prime la nivelul Bucurestiului, spatiile cu o suprafata de aproximativ 100 de metri patrati fiind tranzactionate la un nivel cuprins intre 70 – 80 de euro/mp/luna.
Zona cel mai slab reprezentata pe harta de retail a Capitalei este sectorul 5, pe raza caruia sunt situate doar trei proiecte cu o suprafata inchiriabila cumulata de 65.000 mp si o densitate de doar 239 mp / 1.000 de locuitori. Totusi, cei peste 270.000 de locuitori ai sectorului sunt deserviti si de o serie de proiecte precum AFI Palace Cotroceni, Auchan Dr. Taberei, Carrefour Orhideea sau Unirea Shopping, situate la granita sectorului.
„In ultimii 18 ani, de la deschiderea Bucuresti Mall, piata de retail din Capitala s-a transformat radical, adaptandu-se constant la noile cerinte ale retailerilor si ale consumatorilor, iar aceasta tendinta va continua si in urmatorii ani. Aceasta evolutie va implica si aparitia unor noi proiecte dominante, cu optiuni tot mai variate pentru petrecerea timpului liber, dar si scheme de proximitate, care sa asigure un cos de cumparaturi minim necesar cu un efort cat mai redus”, a declarat Cristi Moga, Research Consultant DTZ Echinox.
In prezent, stocul din Bucuresti este format din 15 centre comerciale, 11 parcuri de retail si sase galerii comerciale care gazduiesc aproximativ 2.700 de magazine si dispun de peste 50.000 de locuri de parcare.
In 2017, urmeaza a fi inaugurata o noua extensie a proiectului AFI Palace Cotroceni, in timp ce in nordul Capitalei dezvoltatorii au in diverse faze de pre-dezvoltare o serie de proiecte noi sau extensii ale unor scheme de retail functionale.