Aproape 200 de profesioniști și-au dat întâlnire la Ro-Fruits & Vegetables Show 2019, evenimentul dedicat exclusiv industriei de legume & fructe. Speakerii-invitați au conturat o imagine de ansamblu a pieței, au oferit informații despre noile trenduri și bune practici din domeniu și au prezentat srategiile și planurile de viitor ale companiilor pe care le reprezintă. În Expo-Village, furnizorii de echipamente au prezentat soluții care ușurează munca și sporesc productivitatea, iar producătorii, traderii & distribuitorii au prezentat paleta de fructe și legume pe care le oferă în piață.

Evenimentul s-a bucurat de susținerea următoarelor companii-partenere:

Principalele concluzii ale evenimentului

Din mesajul transmis de europarlamentarul Daniel Buda, Vicepreședinte al Comisiei pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală din cadrul Parlamentului European și membru al Grupului PPE din PE, reiese că noul regulament al Politicii Agricole Comune (PAC) aduce plăți directe mai mari, la hectar, pentru România. Ajutorul cuplat din Pilonul I (plăți directe) va păstra lista actuală de produse care beneficiază de sprijin cuplat: cartofi, legume de solarii, roșii, prune, mere, caise, legume de seră și castraveți, a afirmat el în mesajul tansmis fermierilor prezenți la Ro-Fruits & Vegetables Show, ediția 2019.

Parlamentul European a adoptat Directiva 633 pe 2019 privind practicile concurențiale neloiale, care nu doar încurajează și sprijină structurile asociative, ci creează și mecanismele prin care poziția fermierilor este consolidată în relația cu supermarketurile.

Fermierii din sectorul legume & fructe sunt îndemnați să facă investiții în tehnologizarea producției, astfel încât prețul de cost pe unitatea de produs să fie cât mai redus. Doar așa vom rămâne competitivi în piața unică a Uniunii Europene. Daniel Buda a vorbit despre nevoia de a investi în digitalizare, cercetare și inovare, dar și în biotehnologii, urmând ca mai apoi, toate acestea să fie transferate în teren. Vezi mai multe mesaje transmise de Daniel Buda Aici

Tudor Malearov – Business Development Manager, KeysFin a prezentat o analiză a profitabilității industriei cultivatorilor români. Potrivit analizei, cifra de afaceri a cultivatorilor de plante nepermanente (inclusiv legume) a crescut marginal față de 2017 și a fost cu 5,4% peste nivelul din 2014 (în baza datelor extrase în octombrie 2019). Pentru anul 2019, KeysFin estimează un avans de aproape 4% la aproximativ 20,8 miliarde de lei.

Numărul de companii care și-au raportat rezultatele anuale a scăzut marginal față de anul anterior și a fost cu 18% peste nivelul din 2014, la 10 mii de companii în 2018. Numărul insolvențelor a scăzut cu 21% față de 2017 și este cu 28% sub nivelul din 2014, la 123 în 2018, iar pe fondul decelerării economice, KeysFin estimează o stabilizare a indicatorului în 2019 în jurul nivelului înregistrat anul trecut.

Industria cultivatorilor de plante nepermanente (legume și rădăcinoase inclusiv) a cuprins aproape 10 mii de companii în 2018, dintre care: 4 companii mari, 98 medii, 975 mici și 8,7K micro. Cea mai mare pondere din cifra de afaceri a fost generată de microîntreprinderi (41% din total). Cu toate acestea, peste 20% (1.994) au avut cifra de afaceri din 2018 egală cu zero.

Numărul mediu de angajați din cultivarea plantelor nepermanente a scăzut cu 7% față de 2017 și a fost cu 2% peste nivelul din 2014, la 42,9 mii în 2018 (în baza datelor extrase în octombrie 2019.

În cazul cultivatorilor de plante permanente cifra de afaceri a crescut tot cu 2% față de 2017 însă a fost cu 84% peste nivelul din 2014, la 1,5 miliarde de lei în 2018. Pentru 2019 analiștii estimează depășirea pragului de 1,6 miliarde de lei.

Numărul cultivatorilor de plante permanente care și-au raportat rezultatele anuale a crescut marginal față de anul anterior și a fost cu 13% peste nivelul din 2014, la 1,9 mii de companii în 2018.

Industria cultivatorilor de plante permanente (inclusiv struguri și fructe) a cuprins aproape 1,9 mii de companii în 2018, dintre care: o companie mare, 15 medii, 96 mici și 1.782 micro. Cea mai mare pondere din cifra de afaceri a fost generată de companiile medii (45% din total). În acest caz, peste 41% (779) dintre companii au avut cifra de afaceri din 2018 egală cu zero. Mai multe detalii oferite de Tudor Malearov – Business Development Manager, KeysFin puteţi citi Aici

Bogdana Gheorghe, Managing Director al RetailZoom a descris evoluția vânzărilor de fructe și legume, conform datelor culese din retailul modern (IKA). Bogdana a arătat ce fructe și legume își găsesc cel mai frecvent locul în coșul de cumpărături al românilor, care este dinamica vânzărilor în volum şi valoare la nivel naţional, în retailul modern şi cum arată topul celor mai cumpărate fructe şi legume.

Astfel, în perioada analizată, respectiv noiembrie 2018-octombrie 2019, creșterea consumului de fructe a fost de 15% în volum și 10% în valoare. Din punct de vedere valoric (bani cheltuiți de consumatori), creșterea înregistrată în categoria fructe a fost mai mică decât la legume. Legumele au crescut cu 8,5% în volum și 30% în valoare. Prețurile au scăzut la fructe, dacă anul trecut în luna martie, media era de peste 6 lei pe kg, anul acesta maximumul înregistrat a fost de 5,9 lei pe kg.

Topul vânzărilor la fructe este alcătuit din banane, mere, portocalele, lâmâi, struguri, avocado, clementine, pepene roșu. Dinamica pentru fiecare fruct arată că cel mai mult au crescut clementinele (+48%), pepenele roșu (39%), căpșunele (49%), coacăzele (51%), caisele (43%), prunele (47%) și gutuile (78,7%). Au scăzut în vânzări lămâile (-1,8%) și pomelo (-11,6%). Bananele au cea mai mare pondere în vânzări în rândul fructelor (28%). Acestea au crescut cu 5% în volum și 7,2 % în valoare, la un preț mediu de 5,6 lei pe kg. Merele au crescut în volum (+46,8%), dar se mențin în valoare (+1,6%), cu un preț mediu de 2,6 lei pe kg ce a scăzut semnificativ în ultimul an (-31%), urmate de portocale (preț mediu pe kg de 3,7 lei), avocado a crescut cel mai mult în volum și valoare (preț mediu de 5,5 lei pe kg).

Fructele aflate în top zece realizează 77% din totalul vânzărilor în valoare din hipermarketuri și supermarketuri, iar din punct de vedere al volumului, 84%.


„Din punct de vedere valoric, în ultimul an (noiembrie 2018-octombrie 2019), fructele și legumele s-au aflat în top 5 categorii vândute în comerțul modern de tip IKA (lanțuri internaționale de supermarketuri și hipermarketuri), în universul monitorizat de RetailZoom. Concret, fructele și legumele au ocupat locurile 4 și 5 în valoare a vânzărilor, imediat după categoriile-vedetă ale vânzărilor: carne, țigări, bere. Fructele s-au vândut, în valoare, cu 19% mai mult decât legumele, iar în volum cu 34%.”

Mai multe detalii despre piaţa de fructe şi legume oferite de Bogdana Gheorghe puteţi regăsi Aici

Irina Oprea, Mega Image: Căutăm producători locali în programul Gusturi românești

“În rețeaua Mega Image, profilul consumatorului de legume și fructe este majoritar reprezentat de femei, cu vârste cuprinse între 25 și 49 de ani. Acestea preferă produsele locale, proaspete și cu gust.”, a anunțat Irina Oprea, Category Group Manager, Mega Image în prezentarea susținută în cadrul conferinței Ro-Fruits & Vegetables Show, organizată de Modern Buyer la București.

Reprezentanta Mega Image a menționat că în categoria fructe, cele mai mari ponderi în vânzări în cadrul rețelei de magazine au fost înregistrate de caise, cireșe, fructe de pădure și mere, iar în categoria legumelor, cele mai mari creșteri au fost înregistrate de roșii (produs-vedetă), castraveți, ardei capia și salată verde.

Retailerul vizează în primul rând disponibilitatea produsului. „Vrem să le oferim clienților noștri legume și fructe din producție românească, pe o perioadă cât mai lungă din an. Pentru aceasta, avem nevoie de producătorii locali.” Un al doilea element vizat de strategia de achiziții este calitatea. „Avem clienți exigenți și vrem să răspundem așteptărilor lor, urmărind toate aspectele legate de prospețime, calibru, formă și culoare.” Un alt element căruia i se acordă importanță și pe care se bazează strategia de achiziții este siguranța alimentară.
Gusturi românești de la gospodari este un program care se derulează de șase ani, și a fost îmbunătățit an de an. În cadrul acestuia, Mega Image a încheiat o serie de parteneriate cu producătorii români de legume și fructe. „Achizițiile direct de la producători vizează întreg segmentul de legume (de la verdeață până la ceapă, ridichi sau cartofi), fie ele cultivate în câmp, fie în solarii. Fructele sunt, de asemenea, procurate din livezi, direct de la producători, în cadrul programul Gusturi românești.”

Mai multe detalii despre strategia Mega Image detaliată de Irina Oprea puteţi citi Aici

Auchan: „În octombrie 2019 aveam la raft 100% mere cu origine din România”

14% din totalul valorii producției agricole din UE este reprezentat de producția de legume și fructe, a anunțat Elena Dinu, Responsabil Filiere, al rețelei Auchan. Fructele și legumele sunt produse-cheie ale agriculturii europene, valoarea anuală a producției a fost de 57 miliarde de euro în 2018, din care 60% au reprezentat legumele și 40% fructele. Deși la nivel de UE există scheme de calitate pentru legume și fructe, acestea lipsesc în România.
Tendințele în sectorul de legume și fructe merg spre aprovizionarea sustenabilă, utilizarea sustenabilă a resurselor de apă, reducerea plasticului pentru ambalare, spre local și sezonalitate, produse sănătoase și etichetă curată, produse ready to eat și parteneriate durabile cu furnizorii.

„Piața din România nu este ruptă de cea europeană și cea globală”, a menționat reprezentantul Auchan, în cadrul evenimentului Ro-Fruits & Vegetables Show, organizat de Modern Buyer. „Concentrarea atenției este pe calitate. Standardul de calitate cel mai utilizat și cerut în retail a devenit și în România, Global GAP.”

În acest context general se regăsește și proiectul Filiere Auchan de care se ocupă chiar Elena Dinu. Termenul de filiere desemnează parteneriatele, respectiv acele contracte de achiziții responsabile în urma cărora se aprovizionează magazinele rețelei pentru a oferi clienților produse bune, sănătoase și locale. Criteriile urmărite de proiectul filierelor Auchan sunt satisfacția consumatorilor, respectul față de mediul înconjurător, social și economic.

Pentru furnizorii de legume și fructe, Auchan are criterii clare de calitate, cu respect față de mediu. De exemplu, este nevoie ca partenerii Auchan să respecte legislația alimentară națională și europeană în vigoare, legislația națională de mediu, la care se adaugă, standardele voluntare: GAP, Zero Reziduuri (de pesticide), respectarea schemelor de certificare europeană, ambalaje sustenabile.

Informaţii suplimentare despre strategia împărtăşită de reprezentanţii Auchan vizualizaţi Aici

Eugen Ştirbu, Profi: Rețeaua Profi a lucrat cu peste 120 de producători români de legume și fructe în 2018-2019

Prezent în calitate de speaker la Ro-Fruits & Vegetables Show, eveniment organizat de publicația Modern Buyer, Eugen Știrbu, Coordonatorul Departamentului Legume & Fructe al Profi a precizat că în ultimele 12 luni, rețeaua pe care o reprezintă a lucrat cu peste 120 de producători români de legume și fructe, din toate zonele României. Produsele proaspete din magazinele din rețeaua Profi, procurate de echipa de achiziții prin intermediul distribuitorilor, provin din Asia, Africa și de pe continentul american, dar se lucrează direct cu partenerii din Uniunea Europeană (Polonia, Germania, Belgia, Olanda, Spania, Italia, Ungaria), Macedonia, Moldova și Turcia, și bineînțeles, cu producătorii din România.

Astfel, în categoria legume-fructe, în formatul Profi se găsesc 120 de articole la raft, în formatul Loco se găsesc 55 de articole și în formatul City un număr de 70-75 de articole.

Pentru a fi mai aproape de magazine și de clienți, pentru produsele proaspete, Profi are platforme logistice deschise în toate regiunile țării, respectiv lângă București (Bolintin), la Cluj (Apahida), la Timișoara și Roman. Pentru a aproviziona magazinele cât mai eficient și cât mai repede, rețeaua lucrează cu 13 HUB-uri, din toate regiunile.

ncă din 2018, retailerul a demarat un proiect cu producătorii români
“Am selectat o bază de producători mici și mijlocii pe care îi sprijinim cu semințe și cu ambalaje, și cărora le oferim consultanță personalizată cu ajutorul a doi ingineri agronomi. Aceștia le pun la dispoziție inputuri (hibrizi și soiuri pe care să le cultive pentru rețeaua Profi), oferă consultanță specializată, planifică producția, a cărei siguranță a desfacerii este asigurată. Rezultatele proiectului, pentru primul sezon, sunt frumoase.”

În 2019, în proiect au fost implicați inițial 28 de producători locali, din care, până la final au rămas în colaborare cu 20, din 11 județe, care s-au adaptat cerințelor. Primele livrări s-au făcut în martie 2019.

SPEAKERI EVENIMENT

Daniel Buda, Vicepreşedinte Comisia pentru Agricultură şi Dezvoltare Rurală, Parlamentul European

Daniel-BUDA

Tudor Malearov, Business Development Manager, KeysFin

Tudor KeysFin

Bogdana Gheorghe, Director General, RetailZoom

Bogdana Gheorghe_GM RetailZoom

Ionuț Parfente, Consultant Achiziţii, IQ ARCONSULT

Ionut Parfente

Ilias Papageorgiadis, CEO More Bio Commerce

ilias

Daniel Costache, Team Leader Departament Achiziții, Penny Market

Daniel-Costache-Rewe

Eugen Ştirbu, Coordonator Departament Legume Fructe, Profi România

eugen-stirbu1

Irina Oprea, Category Group Manager, Mega Image

RO-FruitsVegetables-Irina-Oprea-eveniment-facebook (002)

Lucian Cătănuş, Achizitor Fructe-Legume, Auchan

Lucian-Catanus

Elena Dinu, Responsabil Filiere, Auchan

Elena Dinu, Auchan

Dorian Sveduneac, Antreprenor - Alma Viva

Dorian-Sveduneac

Bogdan Băianu, Manager – Panere

foto Bogdan Baianu

Cristian Tudor, Director General, Microgreens

cristian-tudor-general-manager-fresh-microgreens

Andrei Pascu, Fermier - Cooperativa Rodagria

RO-FruitsVegetables-Andrei-Pascu-eveniment-facebook

Minea Ștefan Andrei, Antreprenor - Ferma de Legume Fierbinţi

RO-FruitsVegetables-Minea-Stefan-Andrei-eveniment-facebook

Ion Valentin Barbu, Administrator, Comly

RO-FruitsVegetables-Valentin-Barbu-eveniment-facebook
București
cer senin
20.5 ° C
21.1 °
17.8 °
43 %
0.9kmh
0 %
vin
19 °
sâm
25 °
Dum
28 °
lun
28 °
mar
17 °