Peste 130 de participanți au fost prezenți la ediția a VIII-a a evenimentului Private Label Innovation Show 2019, organizată de Modern Buyer la București, pe 26 septembrie 2019. În prima parte a conferinței am prezentat performanța mărcilor proprii în România, dar și în alte piețe europene, bazându-ne pe datele de piață și pe exemplele oferite de speakerii-invitați.
Romina Ardelean, Consultant, Consumer Panel Services, GfK România a vorbit despre o decelerare a creșterii pieței de FMCG în ceea ce privește consumul casnic în primul semestru al anului 2019 față de primul semestru al anului 2018, de la 8,7% la 2,8% în valoare.
Această decelerare începuse să fie remarcată încă din T3 2018, însă îngrijorător este faptul că această creștere vine integral din inflație, în timp ce volumele rămân constante. În plus, după multă vreme, s-a reîntors în piață fenomenul down trade (-2,7% față de 0,5% în aceeași perioadă a anului trecut), adică familiile trec de la un nivel de preț superior la unul inferior.
De asemenea, se observă o corelație între creșterea prețului mediu și creșterea în volum a categoriilor. Astfel, în cazul a 32% dintre categorii – unde prețul mediu a crescut într-un ritm mult mai accelerat decât inflația – avansul la nivel de volum a fost mai greu de atins, cu doar o treime dintre ele înregistrând creștere, și din acest punct de vedere. De cealaltă parte, pentru 68% dintre categorii unde prețul mediu a crescut în linie sau sub inflație se observă și o creștere în volum pentru mai bine de jumătate dintre acestea.
„Există însă categorii unde fenomenul de up trade este încă prezent, cum ar fi berea, unde gospodăriile continuă să migreze spre ambalaje mai mici dinspre PET, dar și spre segmente de preț superioare (eg. mărci premium, bere craft). Mai există și categorii unde vedem un fenomen dual. Una dintre acestea este cea a legumelor și fructelor proaspete unde, pe de o parte avem up trade manifestat prin interesul gospodăriilor pentru produse exotice sau bio, însă avem și majorări de prețuri semnificative la sortimentele de bază (e.g. cartofi, ceapă etc.)”, explică Romina Ardelean.
Cum rămâne cu mărcile private, au fost acestea influențate de presiunea care există pe bugetele familiilor, ca urmare a majorării prețurilor? O analiză GfK pe ultimii 7 ani arată că deși există o oarecare influență, evoluția mărcilor private este mai degrabă în strânsă legătură cu avansul retailului modern și, în mod particular, a discounterilor.
În totalul pieței FMCG, cota valorică a mărcilor proprii este de 18%, înregistrând un plus de 1,5pp în primul semestru din 2019 comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Aproape toate gospodăriile (98%) au cumpărat cel puțin un produs marcă privată în prima parte a acestui an. Frecvența de cumpărare a produselor private label este, în medie, de 5 ori pe lună. Românii cheltuie, în medie, 16 lei la un singur act de cumpărare pe marca privată. Mai multe informaţii prezentate de Romina Ardelean regăsiţi Aici
În prezentarea sa, Giorgiana Jelescu, Managing Director România, NSF International a vorbit despre asistența pe care o poate oferi compania pe care o reprezintă în managementul ciclului de viață al produselor private label. Ea a exemplificat ce măsuri pot fi aplicate pentru a asigura succesul produselor marcă proprie, încă din momentul deciziei de proiectare a acestora.
Alina Horgea – Manager Tranziție alimentară și Mărci Proprii al Carrefour – vine la Private Label Innovation Show 2019 a amintit că ne aflăm un an de când grupul Carrefour a lansat și în România programul „Act for Food” pentru a-și susține obiectivul de a deveni lider mondial în tranziția alimentară pentru toţi. Carrefour România a dezvoltat „Act for Food” prin patru arii: produse BIO, Mărci proprii, Filierele Calității și Cooperativa Agricolă Carrefour Vărăști.
Pentru că “Tranziția alimentară este inima planului de transformare Carrefour”, Alina a prezentat acele acțiuni concrete întreprinse de retailer pentru ca toți să mâncăm mai bine.
În prezentarea sa, Remy Medina, French Partner IPLC Europe a răspuns întrebării “Cum creezi reputație și diferențiere pentru marca ta proprie”. El a făcut trecerea spre partea a II-a a conferinței, în care invitații Moder Buyer au vorbit despre elementele care creează diferențiere pentru mărcile proprii și de ce nu, chiar reputație.
Nuno Ferreira, Head of Romania, Daymon, a susținut o prezentare despre modul în care evoluează mărcile proprii în Europa și a oferit exemple despre unele inovații care și-au făcut loc pe piața de retail europeană în 2019, prin intermediul unor mărci proprii.
Philip Wirsen, Marketing Services Manager al Tetra Pak pentru Europa și Asia Centrală a prezentat modul în care ambalajele pot să genereze o agendă concretă de sustenabilitate pentru private labels.
Philip a abordat ultimele tendințe în materie de sustenabilitate la nivel global și modalitățile prin care ambalajele joacă un rol important în această direcție.
Adrian Costean, Private Label Manager at Profi Rom Food a anunțat că Profi își revizuiește partea de strategie pe mărci proprii, iar în perioada actuală, proiectele de private label sunt accelerate. Întreg sortimentul, din toate categoriile trec printr-o revizuire. Adrian a prezentat audienței motivația pentru care retailerul a ales să dezvolte zona de private label anul acesta, modul în care aceasta se redefinește și migrează către un segment calitativ superior, precum și categoriile care trec prin acest proces.
Bogdan Buzu-Vasilache, Managing Director Balkanica Distral, a preznetat unul din cele mai importante proiecte ale companiei, brandul “Tradiţii Româneşti”.
Grupul de firme pe care îl reprezintă, Balkanica Distral, distribuitor de produse FMCG în diverse pieţe europene şi operator de retail în Spania, a dezvoltat în ultimii ani mai multe branduri private, colaborând cu zeci de producători români şi străini din diverse categorii de produse.
Sub brandul Tradiții românești, Balkanica a murături, mezeluri, condimente, mixuri pentru grătar, lactate ş.a. Dar să îl lăsăm pe Bogdan să ne spună mai multe despre acest brand de distribuitor.
Echipa Modern Buyer adresează mulțumiri lanțurilor de retail: Auchan, Cora, Carrefour, Kaufland, Profi, Selgros Cash&carry, Metro Cash&Carry care și-au delegat reprezentanții la eveniment.
Mulțumiri partenerilor noștri strategici: Döhler, NSF International, Tetra Pak.
Calde mulțumiri și expozanților cu stand, companiile: Ati Cream, Chep, Dunapack, Luna Solai, Grande Dolceria, Ocean Fish, Pattiseries Gourmandes, Sole Mizo, Smithfield.