Bogdana Gheorghe, Managing Director al RetailZoom, a descris evoluția vânzărilor de fructe și legume, conform datelor culese din retailul modern (IKA). Bogdana a arătat ce fructe și legume își găsesc cel mai frecvent locul în coșul de cumpărături al românilor, care este dinamica vânzărilor în volum şi valoare la nivel naţional, în retailul modern şi cum arată topul celor mai cumpărate fructe şi legume.
Astfel, în perioada analizată, respectiv noiembrie 2018-octombrie 2019, creșterea consumului de fructe a fost de 15% în volum și 10% în valoare. Din punct de vedere valoric (bani cheltuiți de consumatori), creșterea înregistrată în categoria fructe a fost mai mică decât la legume. Legumele au crescut cu 8,5% în volum și 30% în valoare. Prețurile au scăzut la fructe, dacă anul trecut în luna martie, media era de peste 6 lei pe kg, anul acesta maximumul înregistrat a fost de 5,9 lei pe kg.
Topul vânzărilor la fructe este alcătuit din banane, mere, portocalele, lâmâi, struguri, avocado, clementine, pepene roșu. Dinamica pentru fiecare fruct arată că cel mai mult au crescut clementinele (+48%), pepenele roșu (39%), căpșunele (49%), coacăzele (51%), caisele (43%), prunele (47%) și gutuile (78,7%). Au scăzut în vânzări lămâile (-1,8%) și pomelo (-11,6%). Bananele au cea mai mare pondere în vânzări în rândul fructelor (28%). Acestea au crescut cu 5% în volum și 7,2 % în valoare, la un preț mediu de 5,6 lei pe kg. Merele au crescut în volum (+46,8%), dar se mențin în valoare (+1,6%), cu un preț mediu de 2,6 lei pe kg ce a scăzut semnificativ în ultimul an (-31%), urmate de portocale (preț mediu pe kg de 3,7 lei), avocado a crescut cel mai mult în volum și valoare (preț mediu de 5,5 lei pe kg).
Fructele aflate în top zece realizează 77% din totalul vânzărilor în valoare din hipermarketuri și supermarketuri, iar din punct de vedere al volumului, 84%.
Pe regiuni, cele mai mari vânzări în volum pentru fructe (24%) sunt înregistrate în București (dar cu o creștere de numai + 6% în ultimele 12 luni, față de anul anterior), urmată de nord-estul țării cu o pondere în total vânzări de fructe de 16% (creștere de + 17%), sud-vestul înregistrează 15% din totalul vânzărilor de fructe (cu o creștere de +23%), urmată de nord-vest cu creștere de + 23%. Sudul țării crește cu +16%, centrul țării cu +14%, sud-estul înregistrează vânzări de 10% (creștere cu +19%).
Din punctul de vedere al sezonalității, evoluția vânzărilor începând din ianuarie 2017 până în octombrie 2019 indică faptul că din punct de vedere valoric, în sezonul de iarnă, vânzările cresc. Din punct de vedere al volumelor vândute, se observă niște salturi și pe perioada verii (iulie-august), primăvara (martie-aprilie) și în luna decembrie. Avansul cel mai mare valoric a fost înregistrat anul acesta în lunile septembrie-octombrie, când vânzările au crescut în valoare cu aprox 30% față de aceeași perioadă a anului anterior.
Evoluția legumelor în perioada noiembrie 2018-octombrie 2019
Începând din ianuarie 2017 până în octombrie 2019, s-au remarcat și câteva perioade de creștere în categoria legumelor (în februarie 2018 și decembrie 2019). În ultimul an s-au înregistrat cele mai mari prețuri pentru legume. S-a înregistrat o creștere like for like de 21% din ianuarie până în octombrie, față de anul anterior, adică dublu.
Roșiile sunt cele mai achiziționate legume în coșul consumatorilor, cu o pondere de 18% în total vânzări pe această categorie. Roșiile sunt una dintre cele cinci legume din valoarea unui coș de cumpărături (o dinamică a prețurilor de 17%, o medie de 8,6 lei pe kg). În topul celor mai achiziționate legume se află cartofii (dinamica de +72%), ardeii (+29%), ceapa (+88%), ciupercile (+13%), castraveții (+9%).
Din punct de vedere valoric, cartofii și ceapa au crescut cel mai mult. Cartofii de la 1,8 în 2018 la 2,8 lei pe kg în 2019. Ceapa a crescut valoric în vânzări, în ceea ce privește prețul (3,4 lei pe kg în 2019). Ardeii au crescut valoric (+29, 3% și din punct de vedere al kg vândute (+25,&%), dar evoluția din punctul de vedere al prețului (+2,4 %, adică un preț mediu de 8,4 lei pe kg în 2019) nu este spectaculoasă.
Topul zece legume fac 77% din vânzările valorice și 90% din punct de vedere al volumelor. De altfel, evoluția vânzărilor de legume pe regiuni indică faptul că București conduce (dar are și creșterea cea mai mică de 3%), urmat de regiunea nord-est cu creștere de 17%, nord-vest (+15%) și centrul țării (creștere de +8%).
Regiunea de sud, sud-estul și sud-vestul au avut o dinamică de +10% fiecare.
Ponderile sunt de 10-15% cantități de legume vândute în fiecare regiune vs București, ce reprezintă 28% din totalul național.
În general, în categoria fructelor, RetailZoom monitorizează 80 de articole, iar în categoria legumelor, compania monitorizează 170 de legume.
„Din punct de vedere valoric, în ultimul an (noiembrie 2018-octombrie 2019), fructele și legumele s-au aflat în top 5 categorii vândute în comerțul modern de tip IKA (lanțuri internaționale de supermarketuri și hipermarketuri), în universul monitorizat de RetailZoom. Concret, fructele și legumele au ocupat locurile 4 și 5 în valoare a vânzărilor, imediat după categoriile-vedetă ale vânzărilor: carne, țigări, bere. Fructele s-au vândut, în valoare, cu 19% mai mult decât legumele, iar în volum cu 34%.”
“În ultimul an monitorizat, fructele au înregistrat evoluții diferite ale vânzărilor față de legume: au crescut mai mult în volum (+15%), înregistrând scăderi de preț (-8%), în timp ce legumele au crescut mai puțin în volum (+8%), dar au înregistrat creșteri mai mari de preț (+30%).”
Explicația poate veni, pe de o parte, dintr-o maturizare a pieței fructelor vs o efervescență a creșterii sortimentației legumelor pe rafturile magazinelor din comerțul modern. Pe de altă parte însă, am remarcat o evoluție ciclică anuală a vânzărilor de fructe și legume ce poate fi ușor influențată de evoluția vremii și de importuri.”, a concluzionat Bogdana Gheorghe, managerul RetailZoom.