Cum ne protejăm de partenerii rău platnici?

În această perioadă tot mai complicată este important pentru toate companiile să acorde o mai mare atenție comportamentului fianciar al clienților și furnizorilor. Am discutat cu Tudor Malearov, Business Development Manager KeysFin, despre cum poate o companie să își monitorizeze eficient portofoliul de parteneri.

Ce înseamnă monitorizarea partenerilor de afaceri și ce presupune?

Situația financiară și juridică a partenerilor de afaceri este în continuă schimbare, așa că este important să fim în permanența informați. În acest mod vom afla dacă există clienți care se află în incapacitatea de a ne plăti sau furnizori în imposibilitatea de a livra bunuri sau servicii critice pentru activitatea companiei. Prin monitorizare, noi înțelegem verificarea periodică a partenerilor de afaceri, astfel încât să avem o vedere de ansamblu, actualizată permanent.

Însă, o monitorizare clară și corectă implică verificarea multor surse oficiale de informații precum Portalul Instanțelor de Judecată, Registrul Comertului, Buletinul Public de Insolvențe, ANAF sau Centrala Incidentelor de Plată, iar o verificare manuală ar lua timp prețios și, în cele din urmă, ar presupune costuri mult mai mari decât o soluție digitalizată, așa cum sunt cele oferite de KeysFin. Prin umare, dacă ne dorim să ne monitorizăm partenerii de afaceri constant și complet, din toate sursele publice existente, soluțiile de business information reprezintă cea mai bună variantă.

Ce companii ar trebui să facă monitorizarea?

Orice companie, indiferent de mărime, care prin natura activității este expusă financiar sau care acordă termene de plată ar trebui să-și monitorizeze partenerii de afaceri. Chiar dacă lucrează cu instrumente de plată sau are clienți „tradiționali“ cu un istoric impecabil de peste cinci ani, ar trebui să se protejeze monitorizându-și partenerii. Monitorizarea nu înseamnă neîncredere, ci doar o metodă prin care putem spori grija față de afacerile și de angajații noștri. Totodată, monitorizarea  permite depistarea problemelor, încă din stadiul incipient și luarea unor decizii bazate pe date concrete, care să minimizeze posibilele riscuri.

Ce surse recomandaţi companiilor să monitorizeze în aceasta perioadă?

În perioada urmatoare recomandăm verificarea zilnică a instanțelor de judecată, alături de Buletinul Procedurilor de Insolvență. Asta pentru că oricare cerere de insolvență va apărea în prima fază pe portalul instanțelor de judecată, alături de orice alt proces în care compania monitorizată are rol de debitor, iar ulterior va fi publicată în BPI.

Centrala Incidentelor de Plată este de asemenea importantă pentru a verifica dacă o companie începe să aibă probleme de cash flow. Mai mult decât atât, dacă lucrăm cu instrumente de plată, monitorizarea companiilor care au emis aceste instrumente în Centrala Incidentelor de Plată este o modalitate de a evita riscul de neîncasare. De exemplu, un bilet la ordin respins poate însemna că acea societate nu își poate îndeplini obligațiile de plată viitoare.  

Registrul Comerțului este o altă sursă importantă de unde se pot pot lua informații valoroase, pentru că în această perioadă poate crește riscul de modificare a statusului unei companii.

Toate acestea reprezintă cele mai importante surse pe care orice companie ar trebui să le monitorizeze pentru a preîntâmpina eventualele probleme cu partenerii de afaceri. Există desigur și alți indicatori de risc precum lichiditatea, probabilitatea de insolvență sau scoring-ul, dar care se  calculează automat în baza unui istoric al companiei și e posibil ca acesta să nu fie relevant pentru situația actuală sau pentru perioada imediat următoare.

Cât costă monitorizarea și cum se poate realiza?

Pentru o monitorizare eficientă și automatizată trebuie să apelăm la un furnizor de business information. În cazul nostru, KeysFin, procesul este foarte simplu: clientul ne transmite lista CUI-urilor/companiilor pe care dorește să le monitorizeze, stabilim sursele care vor fi monitorizate, iar ulterior clientul primește zilnic pe mail, situația partenerilor de afaceri. Referitor la costuri, acestea sunt stabilite în funcție de sursele care vor fi monitorizate, dar și în funcție de frecvență, precum și de numărul de companii. De exemplu, pentru o companie cu 100 de clienți, monitorizarea zilnică pentru sursele enumerate mai sus poate să coste aproximativ 50 euro lunar. Luând în calcul cât poate „salva“ o companie care nu mai acordă credit unui partener despre care află ca are deschise proceduri de insolvență sau începe să înregistreze incidente de plată, considerăm că o astfel de monitorizare este cea mai bună investiție pe care o companie o poate face, mai ales în această perioadă. În plus, pentru că suntem alături de companii și de partenerii lor, oferim serviciile noastre de monitorizare în mod gratuit, pentru 15 zile și fără nicio obligație contractuală. Este o perioadă dificilă pentru orice producător sau distribuitor și este extrem de important să ne protejam afacerile și angajații.

Bineînțeles, vă recomandăm cu căldură și aplicația KeysFinder, o aplicație de mobil, unde aveți acces la cele mai multe informații gratuite despre companii.

La KeysFin suntem mereu de partea clienților, încercăm să facem soluțiile de business information cât mai accesibile, atât din punct de vedere al costurilor, cât și al rezumării și prezentării acestora, așa că era natural ca în această perioadă să ne implicăm pentru ca business-urile din România să meargă mai departe și să ia decizii asumate, bazate pe informații corecte, obținute aproape în timp real.

Articolul precedentKaufland se alătură inițiativei #Acum și va livra, timp de o lună, alimentele necesare pregătirii a 6000 de meniuri pentru personalul medical și vârstnici
Articolul următorHîrjanu: „Nu există probleme de aprovizionare, stocuri sunt. Anumite prețuri sunt speculative”
Maria Hurduc
Este Business Unit Manager al Modern Buyer inca de la lansarea brandului, in 2008. Are o experienta de peste 16 ani in presa scrisa, iar in ultimii 11 ani s-a specializat pe domeniile Retail, FCMG si Horeca. Este absolvent al Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara, specializarea Tehnologia Prelucrarii Produselor Alimentare.