Concluziile conferintei “Retail & Horeca Distribution”

0
1044

sala1
Peste 170 reprezentanti ai unor importanti distribuitori, furnizori produse alimentare si bunuri de larg consum, precum si ai furnizorilor de produse si servicii destinate industriei de retail si distributie au participat la prima editie a conferintei Retail & Horeca Distribution. Evenimentul, primul de pe piata romaneasca dedicat exclusiv acestei tematici, a fost organizat de Modern Buyer, in parteneriat cu Intermodal&Logistic, pe data de 1 octombrie 2015 si a reunit aproximativ 100 de companii ce activeaza in industriile mentionate.

Evenimentul a fost structurat in trei paneluri de discutii, ce au adus in atentia participantilor subiecte precum piata serviciilor de distributie in TT si Horeca, cum se transforma industria si ce solutii de distributie le raman producatorilor si importatorilor, impactul exercitat de IKA asupra peisajului distributiei traditionale; relatia dintre producatori si distribuitori, solutii de parteneriat sau cresterea performantei companiilor de distributie, implicit solutii de optimizare a activitatii, controlul costurilor (de distributie, de depozitare, flote s.a.), optimizarea sortimentatiei si optimizarea operatiunilor in general.

Marathon Distribution a intrat pe segmentul Horeca acum cinci ani, iar in prezent aceasta divizie detine cea mai importanta pondere din cifra de afaceri a companiei. “Am inceput sa abordam piata de Horeca incepand cu 2010, deoarece am considerat ca e necesar sa te duci dupa piata si trebuie sa investesti in schimbarea obiceiurilor de consum. In prezent, pot sa afirm ca piata de Horeca s-a dovedit a fi o carte castigatoare pentru noi, avem un portofoliu de parteneri care sunt leaderi in lume, iar divizia de Horeca este in crestere”, a declarat Marian Anghel, director comercial Marathon Distribution, la conferinta Retail & Horeca Distribution.Anghel11
In cadrul conferintei, reprezentantul Marathon a precizat ca mixul de produse e un element strategic pentru o companie de distributie, iar parteneriatul sanatos intre distribuitor si furnizor porneste de la punctul in care ambii au strategii comune sau cel putin in consonanta. De asemenea, dimensiunea potentialului trebuie sa fie cam la fel, raportul de forte ar trebui sa fie mai mult sau mai putin egal.
Potrivit lui Marian Anghel, estimarile pentru anul in curs arata o cifra de afaceri de circa 80 de milioane euro, in timp ce divizia de Horeca a inregistrat o crestere de circa 40%, depasind asteptarile initiale care previzionau o crestere de 10%. De asemenea, compania va finaliza in viitorul apropiat un nou depozit, in localitatea Afumati, care va contine toate cele trei temperaturi: ambientala, refrigerare si congelare.

Danor Ionescu, Group CEO Pall-Ex, a prezentat la conferinta pricipalele trenduri care se vor evidentia in viitorul apropiat in segmentul de servicii logistice. Potrivit acestuia, intreaga piata este supusa mai multor presiuni, care vin in primul rand in partea consumatorului de astazi, care este mai educat, mai informat, mai pretentios. “Toata aceasta presiune, aceasta cerere se transmite in lupta de la raft, locul in care are loc alegerea, decizia. De asemenea, alte presiuni sunt reprezentate de ciclul de viata redus al produselor si timpul de productie. Toate acestea duc la o concurenta acerba intre producatori care transmite, implicit, o concurenta intre lanturile lor de aprovizionare, respectiv intre distribuitori, transportatori pana la producatori. De aceea, vom vedea ca intre lanturile concurente vor aparea forme de colaborare, deoarece costurile sunt apasatoare, iar astazi totul se petrece foarte repede si trebuie sa fii prompt”, a precizat oficialul Pall-Ex.danor11
Reprezentantul Pall-Ex este de parere un alt factor care duce la schimbarea pietei de distributie e reprezentat de dezvoltarea formatelor de proximitate, strans legata de schimbarea comportamentului consumatorului, drept urmare marfa trebuie sa existe si aproape de el, si sa tina cont si de frecventa vizitelor acestuia, unde iar este vorba de costuri. “O alta mare schimbare a pietei este si va fi in continuare generata de e-commerce – multi retaileri au deja divizii de on-line, iar cei care nu au inca sigur vor dezvolta pe viitor. Fiecare are canal de dezvoltare diferit, fiecare are alta viteza, exista o alta complexitate aici, legata de stocare, livrare, retururi etc. Supravietuirea va veni numai daca ne specializam, ca sa ne diferentiem in piata”, a spus Danor Ionescu.
Planurile de viitor ale companiei Pall-Ex Romania prevad deschiderea a inca doua hub-uri regionale, unul la Cluj-Napoca, care va deservi zona de nord-vest si unul la Bacau, pentru zona de sud. In prezent, Pall-Ex dispune o intinsa retea de depozite, avand 28 de locatii.

Vasile Marina, Deputy General Manager Elgeka – Ferfelis, este de parere ca principalele provocari cu care piata de distributie s-a confruntat in ultimii ani sunt restrangerea plajei de clienti, instabilitatea financiara/recuperarea banilor din piata, extinderea retailului modern – care a avut impact asupra distribuitorilor din puncte de vedere al conditiilor impuse de marii retaileri, modificarea comportamentului de cumparare – a aparut “goana” dupa oferte, influenta preturilor, dezvoltarea marcilor proprii si piata paralela.
Potrivit reprezentantului Elgeka-Ferfelis, o mare problema a companiilor ce activeaza in segmentul de distributie este reprezentata de existenta importurilor paralele. “Din pacate, fiind in UE si fiind o piata libera, piata parelela ne marina11costa, si ne costa pe toti. Deseori vedem o marfa care vine din Polonia si ulterior se intoarce tot in Polonia, nici noi nu stim cum. In momentul de fata, desi nu avem o estimare, dar cel putin pe produsele importante piata paralela este semnificativa. Pot sa spun ca in ultimii cinci ani fenomenul importurilor paralele s-a intensificat”, a declarat Vasile Marina la conferinta “Retail & Horeca Distribution”.
In ceea ce priveste problemele care ar putea sa apara pe relatia furnizor-distribuitor, oficialul Elgeka este de parere ca una dintre cele mai importante este reprezentata de presiunea preturilor – astazi, retelele moderne intotdeauna au promotii, practic aceste magazine au devenit niste magazine de oferte. Peste 80% dintre magazinele din comertul modern sunt in promotii, sunt din ce in ce mai putine produse la pret regular. Acest lucru se transpune si la noi, la distribuitori, deoarece marjele sunt mai mici iar presiunile foarte mari.
Elgeka-Ferfelis are in prezent 12 depozite amplsate in principalele orase ale tarii, cu o capacitate totala de 15.500 mp, respectiv 11.000 de paleti. In 2014, compania a inregistrat in 2014 o cifra de afaceri 74 milioane.

Raul Mihu, Partner Dentons Romania, a vorbit la conferinta “Retail & Horeca Distribution” despre cateva aspecte legate de legislatia de concurenta, punctand in cadrul prezentarii sale tipurile de probleme care pot aparea si cele mai des intalnite practici in segmentul de distributie. Reprezentantul Dentons si-a inceput discursul definind cei mai importanti termeni legislativi, cum ar fi: acordurile verticale, practicile concertate, piata relevanta, restrictionarile verticale samd. mihu11_
“Din pacate, legislatia s-a schimbat acum cativa ani si la o cota de piata de peste 30% se instituie o prezumtie, relativa, de dominanta. De aceea, entitatile care au co cota de piata de 30% trebuie sa fie atente. Desi la prima vedere lucrurile par simple, daca discutam despre piata relevanta avem cazuri cand un anumit jucator poate avea o cota generala redusa dar ridicata pe anumite produse, si de aici vine relevanta”, a precizat Raul Mihu. Potrivit acestuia, pe lista neagra a restrictionarilor verticale se afla:
– Mentinerea pretului de revanzare
– Restrictionari teritoriale/referitoare la clienti in general
– Restrictionari teritoriale/referitoare la clienti in distributia selectiva
– Restrictionari ale vanzarilor ce afecteaza piesele de schimb
– Comportamentul unilateral.
Pe langa temele mentionate, la conferinta au mai fost abordate si subiecte care privesc recomandarile de pret si aspectele in promotii.

Marius Iurian, Managing Partner Transart, a dorit sa puncteze in prezentarea sa o serie de aspecte care nu vizeaza doar distribuitorii, ci si producatorii si punctul de conexiune dintre acestia, toate acestea “extrase” in urma experientei acumulate prin parteneriatele derulate de-a lungul anilor cu mari producatori si retelele de distributie ale acestora. iurian1
“Provocarea pe care noi o vedem, in special pentru distribuitori, este cum se poate tine un echilibru intre excelenta in executie, dezvoltarea extensiva si profitabilitatea afacerii. Cum putem noi sa va sprijinim pe aceasta parte? Evident, baza o reprezinta implementarea sistemelor ERP, SFA, WMS, care trebuie sa fie integrate si sa functioneze in parametri optimi, insa oricine se lanseaza intr-o anumita actiune are nevoie de analize, calcule etc., iar toate acestea se pot face numai pe baza elementelor furnizate de softul informatic. Si aici am venit noi cu partea aceasta de business intelligence, practic toata partea de analiza a afacerii care va permite urmarirea acestei profitabilitati”, a declarat Marius Iurian.
Compania romaneasca Transart are 18 ani de existenta, timp in care a furnizat solutii software dedicate atat pe zona de distributie cat si pentru furnizori – ERP, SFA, WMS, Business Intelligence. Pe zona de Sales Force Automation, compania detine o solutie care e lider de piata, care a fost implementata si de o serie de producatori importanti. In prezent, solutiile Transart sunt implementate de catre clientii companiei in 34 de tari.

Eduard Radu, presedintele ACDBR – Asociatia Companiilor de Distributie de Bunuri din Romania, a prezentat, in premiera, misiunea, scopurile si planurile de viitor ale asociatiei abia infiintate. Presedintele ACDBR a vorbit despre obiectivele legislative si de dezvoltare ale asociatiei, precum si despre beneficiile pe care le pot avea companiile in urma inscrierii in aceasta organizatie. radu1
Printre principalele obiective ale ACDBR se numara: dezvoltarea proiectelor de optimizare a operatiunilor in activitatea de distributie; Informarea membrilor cu privire la noutati din zona economica si juridica cu impact in industria distributiei, precum si dezvoltarea proiectelor legislative cu scopul de a sprijini dezvoltarea sustenabila a activitatii de distributie. Membrii asociatiei pot beneficia de informatii la cerere si periodice, promovare, activitati de training, participarea la diverse activitati si proiecte de dezvoltare. Pot deveni membri: companiile de distributie de bunuri de larg consum, furnizori de servicii pentru companiile de distributie, producatori si furnizori de produse, parteneri colaboratori ai companiilor de distributie.

Tema propusa de catre Viorel Ruicu, Manager Proiecte IT RBC Logistic Solutions, la conferinta noastra a vizat abordarea inovativa a unui sistem de management avansat al depozitarii si livrarii. Reprezentantul RBC a prezentat audientei aplicatia LoqIq, o aplicatie ce are implementati algoritmii clasici de rutare a pickerilor in cadrul depozitului precum si cei de regasire a locatiilor in cadrul operatiunilor de stocare.ruicu1
In ceea ce priveste aplicatiile dezvoltate de companie, Viorel Ruicu a precizat: “Plecand de la ideea de a avea un nucleu comun pentru toate aplicatiile si dezvoltand pentru fiecare proiect in parte doar particularitatile, putem sa ne asiguram o intretinere rapida si eficienta a aplicatiilor. Acest lucru este foarte benefic deoarece ne ajuta sa dezvoltam rapid aplicatiile (de la 1 luna la 6 luni in functie de complexitate-aici vorbim de un soft customizat pe cerintele clientului in care includem si perioadele de testare si scolzarizare care sunt consumatoare de timp fata de un soft clasic de birou). De asemenea, avem si avantaje in cadrul sistemului de service unde nucleul este cunoscut de toti operatorii , doar acele lucruri particulare fiind partajate intre ei”.
RBC este o companie fondata In 1991, cu capital 100% austriac, iar in prezent are filiale in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Brasov, Iasi si Republica Moldova (Chisinau) si 120 de angajati. In 2014, compania a inregistrat o cifra de afaceri de aproximativ 16 milioane euro.

Conferinta „Retail & Horeca Distribution” a a avut loc pe data de 1 octombrie 2015 in Bucuresti, Hotel Crowne Plaza.

Partenerii evenimentului: Pall-Ex Romania, Transart, Romanian Business Consult, Marco & Alex, Baneasa, Toyota Material Handling, Tiriac Auto, Kaercher Romania, Domeniile Ostrov, Nitela, Wim Bosman, WindSoft, SamMills Distribution, Marvi Logistic, WiSoft Professional Services, Eta-2U, Card Oil Avantaj.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here