Va exista un efect-tsunami in retailul local de electronice?

Unele surse din piata romaneasca sustin ca sunt de asteptat scumpiri pe piata electronicelor, ca efect al cutremurului din Japonia, altele, ca preturile se vor mentine sau chiar vor scadea. Cum stau, de fapt, lucrurile?
Este bine stiut faptul ca Japonia joaca un rol esential in lantul mondial al furnizorilor de componente electronice, materiale si echipamente specifice. Cutremurul, tsunami-ul si dezastrul nuclear din luna martie au determinat o serie de speculatii privind explozia preturilor pe acest segment de piata sau privind indisponibilitatea unor produse, inclusiv in Romania.

Doar unele segmente de piata vor fi afectate
Comentariile jucatorilor din industria de electronice/electrocasnice/ IT privind aceste aspecte sunt destul de diferite. Unii considera ca „situatia din Japonia este mult prea delicata pentru a putea discuta despre ea in acest context”. Altii spun ca „in momentul de fata, nu sunt semnale din partea furnizorilor cu privire la o eventuala problema privind indisponibilitatea produselor si/sau modificari de preturi” sau ca „pentru moment, nu putem estima foarte bine impactul situatiei din Japonia, dar cresc riscurile de a avea modificari de preturi si discontinuitati in aprovizionare”.

„Da, s-ar putea sa existe anumite efecte pe unele segmente de piata”, apreciaza Dan Ostahie, presedintele companiei Altex. „Dar trebuie sa intelegem ca acele componente la care facem referire nu sunt incorporate in produsele de mass-market. Cu alte cuvinte, 99% din ceea ce vindem nu incorporeaza astfel de componente fabricate in Japonia. Vor fi insa afectate cipset-urile pentru smart TV, vor fi afectate si probabil intarziate, oarecum, noile generatii de smartphone-uri si anumite parti din camerele foto digitale”, este de parere presedintele Altex.

In ceea ce priveste electronicele sub branduri japoneze renumite, gen Sony, Panasonic, Sharp etc., precizeaza ca provin din fabricile din Europa, unde se folosesc componente standard. Iar daca ne referim strict la piese fabricate in Japonia inainte sau dupa cutremur, ele erau destinate unor produse ce urmau sa apara abia peste doi-trei ani.

„Nu cred ca vor creste preturile, dimpotriva, daca ne uitam la indicatorii GfK, la aceasta categorie de produse, toate preturile au scazut si sigur vor continua sa scada”, afirma Dan Ostahie.

„Japonia este una dintre tarile care se poate reinventa si reconstrui intr-un ritm uimitor, iar lucrurile au inceput deja sa se redreseze”, remarca Bogdan Iftemie, director vanzari Acer.

Interlocutorul nostru explica faptul ca, la cateva zile dupa cutremur, majoritatea companiilor de IT cu sediul central sau care dispuneau de fabrici sau centre de productie in Japonia au fost nevoite sa creasca pretul produselor, pentru ca nu mai puteau trimite distribuitorilor din intreaga lume echipamentele folosind transportul maritim. Desi folosirea transportului aerian a dus la o crestere substantiala a costurilor, in acest moment situatia este in curs de redresare.

In opinia lui Bogdan Iftemie, impactul asupra pietei locale de IT nu este semnificativ si, mai mult ca sigur, nici nu va fi, deoarece toate canalele de distributie din IT au stocuri de marfa care ajung in medie pentru doua-trei luni.

Este posibil ca dezastrul din Japonia sa fie folosit in mod speculativ
La randul sau, Ciprian Hatneanu, director Retail and Technology GfK Romania, considera ca este greu de estimat modul in care cutremurul din Japonia si dezastrul nuclear care i-a urmat vor afecta in viitor piata globala. Totusi, daca ne uitam la cifrele de vanzari recente, masurate de GfK Temax pe piata nipona a bunurilor de folosinta indelungata, vedem ca „pagubele” sunt limitate si ca indicatorii privind increderea consumatorilor au revenit la normal, la situatia anterioara crizei.

Astfel, in ultimele saptamani, cererea a crescut, in special pentru bunurile utile in casa, bunuri de baza in orice gospodarie. Este adevarat, piata PC-urilor a inregistrat o scadere, dar numai in valoare, pentru ca exista crestere, in unitati vandute, chiar si pentru acest segment.

„Prin urmare, daca luam in calcul aceasta situatie, precum si evolutia economiei nipone de pana acum – care a fost mereu caracterizata de siguranta, soliditate, capacitate mare de redresare – ma astept ca intamplarile nefericite din Japonia sa nu influenteze negativ piata bunurilor de folosinta indelungata, nici pe plan local, nici la nivelul Europei. Sigur ca imprejurarea poate sa fie folosita in mod speculativ de unii comercianti, astfel incat sa apara o marire de pret artificiala pe piata romaneasca de electronice, electrocasnice, IT, dar nu cred ca aceasta va avea un impact real asupra cresterii preturilor”, concluzioneaza Ciprian Hatneanu.

AUTOR: Maria Vaschi

Articolul precedentReglementari europene privind punerea pe piata a alimentelor noi
Articolul următorRetailer – din tata in fiu
Modern Buyer
Modern Buyer este un pionierat in zona produselor editoriale specializate, fiind prima platforma de informare destinata specialistilor in achizitii – buyeri si oameni de vanzari - din Romania.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.