Studiu E&Y: „Doar 10% dintre liderii de business spun ca vor continua batalia preturilor mici pentru a-si creste vanzarile in 2014”

Cei mai importanti trei indicatori pentru factorii care definesc succesul pe piata locala in 2014 raman: rezultatele financiare – 96% (93% in 2013), satisfactia clientilor – 78% (77% in 2013) si cota de piata – 63% (64% in 2013), potrivit celui mai recent studiu „O noua viziune a cresterii” realizat de Ernst&Young Romania ce analizeaza perceptia acestora in privinta perspectivelor mediului de afaceri din Romania in 2014.

Datele arata ca 39% dintre liderii de business mentioneaza notorietatea marcii (brand awareness), fata de 38% in anul trecut. In privinta cererii clientilor, se observa ca, in prezent, 60% (fata de 66% in 2013) considera ca nu se vor inregistra modificari majore in urmatoarele 12 luni, iar 37% (fata de 32% in 2013) considera ca cererea va ramane la fel.

Studiul EY are la baza raspunsurile a 117 executivi de top si analizeaza perceptia acestora in privinta perspectivelor mediului de afaceri din Romania in 2014. Majoritatea respondentilor (52%) provin din companii cu cifre de afaceri mai mari de 50 de milioane EUR. Chestionarul a fost aplicat in perioada 23 ianuarie – 6 februarie a acestui an.

Inovatia, una din principalele parghii de generare de noi oportunitati de business
Raportul evidentiaza ca majoritatea celor chestionati acorda o mare atentie inovatiei. Aceasta este considerata o sursa de crestere in viitor si una din principalele parghii de generare de noi oportunitati de business. Liderii de business stabilesc o corelatie intre obiceiurile de consum si inovatie, 56% dintre cei chestionati considerand ca o schimbare a cererii consumatorilor o sa duca la un impact major asupra strategiei de inovatie, iar 48% considera ca impactul major va fi in zona de operatiuni.

Batalia preturilor nu mai reprezinta o prioritate
In privinta preturilor, doar 10% dintre liderii de business spun ca vor continua batalia preturilor mici pentru a-si creste vanzarile in 2014, in scadere de la 18% in anul trecut. In schimb, 80% au raspuns ca vor introduce pe piata produse/servicii noi pentru clientii existenti, procent in crestere fata de 75% in 2013. In paralel, 32% afirma ca intentioneaza sa intre pe segmente de piata noi cu produsele/serviciile pe care le au, in timp ce 22% spun ca si-au regandit produsele pentru a ataca piete geografice noi.

Cresterea productivitatii, o modalitate de a face fata provocarilor in mediul local de business
Conform sursei citate, 22% dintre respondenti spun ca vor reduce costurile, in timp ce 32% vor creste productivitatea pentru a face fata provocarilor in mediul local de business in 2014. Comparativ, in 2013, 30% din oamenii de afaceri chestionati au declarat ca au recurs la reduceri de costuri iar 28% au spus ca s-au concentrat pe cresterea productivitatii.
Desi costurile mici sunt considerate in continuare un factor important pentru competitivitatea companiei pe piata, conform raspunsurilor a 26% dintre cei chestionati, aceasta optiune inregistreaza o scadere a ponderii cu 5% fata de 2013.

Cercetarea si dezvoltarea, din ce in ce mai importante
Datele rezultate arata ca atentia comunitatii locale de afaceri se concentreaza pe cercetare si dezvoltare (C&D) in 2014. De la cei doar 2% dintre respondenti care vedeau in C&D un factor competitiv important in 2013, in 2014, peste 7% dintre liderii de business din Romania se asteapta ca batalia competitiva sa fie data pe acest front.
In cazul in care piata va continua sa aiba o evolutie slaba in urmatoarele 12 luni sau va intra in declin, numai 56% dintre cei chestionati au declarat ca intentioneaza sa ramana pe piata pana cand aceasta se va stabiliza, in scadere de la 76% cati au mentionat aceasta intentie in 2013. Pe de alta parte, 56% spun ca vor sa raspunda provocarilor prin abordari inovative (fata de 46% in 2013), iar 10%

Competentele angajatilor, factor determinant in succesul unei companii
31% dintre oamenii de afaceri care au participat la studiul EY din 2014 considera ca succesul companiei lor pe piata depinde in foarte mare masura de competentele angajatilor, in comparatie cu doar 16% care credeau acest lucru in 2013. De asemenea, 82% dintre cei chestionati considera ca nivelul de educatie al fortei de munca este foarte important pentru reusita companiei.
In privinta echipei, 14% dintre respondenti au declarat ca intentioneaza sa creasca numarul angajatilor cu 10% pana la peste 30% in 2014, procent in crestere fata de 5% in 2013. 37% estimeaza ca vor mentine acelasi numar de angajati, in comparatie cu 56% care erau de aceeasi parere in 2013. Spre deosebire de anul trecut, cand 55% dintre respondenti spuneau ca o sa creasca salariile cu 5% pana la 10%, in 2014, numai 19% dintre acestia sunt de aceasta opinie. Pe de alta parte, daca 42% se asteaptau la o stagnare a nivelului salarial pentru 2013, numai 19% afirma acest lucru in 2014.

Optimism in privinta cresterii cifrei de afaceri
In ceea ce priveste evolutia afacerilor, patru din 10 sefi de companii din Romania sunt optimisti cu privire la cresterea afacerilor lor in acest an, un procent semnificativ mai mare fata de cei 25% de anul trecut. 67% dintre respondenti se asteapta sa inregistreze o crestere moderata, de 1%-10% in 2014, in timp ce 19% se asteapta la o crestere de 10%-20%, se arata in studiu.
De asemenea, estimarile privind cresterea profitului sunt pozitive: 51% dintre respondenti estimeaza ca vor avea o crestere de 1%-10%, in timp ce 19% estimeaza o crestere de doua cifre a profitului, de pana la 20%. Doar 14% dintre respondenti sunt foarte optimisti, mizand pe un avans de 20%-30% sau peste al profitului.

„Concentrarea asupra competitivitatii si accesului la finantare sunt prioritatile anilor 2014 si 2015. De exemplu, in zona competitivitatii, efectele cresterii pretului energiei, in special la gaze, pot pune in discutie eficienta energetica a companiilor si nivelul investitiilor necesare in eficienta energetica. Pe de alta parte accesul la finantare, abilitatea de a diversifica sursele de finantare si optimizarea costului finantarii au devenit intr-o mai mare masura avantaje competitive – ca urmare, orice strategie de business va trebui sa le aiba in vedere”, spune Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY Romania.
vor sa-si consolideze pozitia prin fuziuni si achizitii (fata de 15% in 2013).

Articolul precedentDesi mai are de “luptat” cu neincrederea romanilor, piata de retail online va continua sa creasca
Articolul următorCristina Dima, UFS: “Segmentul restaurantelor mainstream va avea cea mai buna dinamica, pe termen scurt”
Modern Buyer
Modern Buyer este un pionierat in zona produselor editoriale specializate, fiind prima platforma de informare destinata specialistilor in achizitii – buyeri si oameni de vanzari - din Romania.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.