Desi mai are de “luptat” cu neincrederea romanilor, piata de retail online va continua sa creasca

Produsele de imbracaminte si incaltaminte, electronicele si cosmeticele/parfumurile se mentin pe primele trei pozitii in topul achizitiilor pe care romanii le realizeaza online, potrivit unui studiului “Starea comertului online din Romania” realizat de Daedalus Millward Brown in 2013. Produsele alimentare detin inca o pondere mica in cumparaturile online, insa aceasta este in usoara crestere, iar perspectivele par a fi din ce in ce mai optimiste, avand in vedere intrarea pe aceasta piata a doi mari retaileri alimentari, respectiv Carrefour si Cora.

Conform Eurostat, in Romania, numarul utilizatorilor de Internet se ridica in 2013 la 10 milioane, cu un milion mai mult fata de anul anterior, in timp ce retailul online autohton era estimat de catre analisti la aproximativ 600 milioane euro. In ceea ce priveste numarul magazinelor online, in 2013 acesta a ajuns la 4.500, in crestere cu aproximativ o mie fata de 2012. In acest context, datele Daedalus Millward Brown arata ca peste 25% dintre romanii ce au acces la Internet fac cumparaturi online, majoritatea acestora locuind in mediul urban (84%).

Perspective de crestere pentru achizitiile de produse alimentare
Potrivit studiului “Starea comertului online din Romania” realizat de Daedalus Millward Brown anul trecut, topul categoriilor de produse achizitionate online de romani a ramas relativ neschimbata fata de anul anterior, pe primul loc aflandu-se in continuare articolele de imbracaminte si incaltaminte – 37,8% dintre respondenti afirmand ca au realizat astfel de achizitii in ultimele sase luni, urmate la mica distanta de produsele electronice (37,4%) si produse cosmetice/parfumuri (34%). De asemenea, o pondere importanta este detinuta de electrocasnice, cu peste 30% dintre participantii la studiu achizitionand astfel de articole online in perioada mentionata, si de produsele IT&C (28,4%). Specialisti Daedalus afirma ca structura produselor achizitionate online a fost usor influentata de campaniile Black Friday, perioada in care vanzarile in categoriile mentionate cresc. De exemplu, 44,4% dintre achizitiile facute de Black Friday au fost produse electrocasnice, in timp ce segmentul IT&C a reprezentat 30% dintre cumparaturi, iar produsele electronice 24,3%.
In ceea ce priveste achizitiile online de produse alimentare, lucrurile stau complet diferit: numai 7,2% dintre respondentii care au declarat ca au achizitionat produse/servicii online in ultimele sase luni au cumparat produse alimentare, cifra ce se traduce insa printr-o crestere de 2,4 procente fata de cea cuprinsa in editia anterioara a studiului.

Plata la livrare, metoda de plata folosita cel mai des
Potrivit studiului Daedalus, suma medie alocata pentru cumparaturile online in ultimele sase luni se ridica la aproximativ 281 de euro. „Noii intrati cheltuiesc mai putin, dar suma totala cheltuita in ultimele 6 luni a ramas cuasi-constanta. Cresterea bazei de utilizatori, urmata de cresterea cheltuielilor acestora pare sa fie o strategie castigatoare”, afirma specialistii Daedalus.
In cazul valorii medii per tranzactie, estimarile din piata arata o scadere de 8 euro in 2013 fata de 2012, pana la aproximativ 37 euro/tranzactie.
Plata la livrare ramane in continuare metoda de plata folosita de cei mai multi dintre romanii care cumpara online, peste 79% dintre respondenti, in timp ce doar circa 35% dintre participantii la studiu aleg plata prin card bancar, iar celelalte metode de plata detin procente nesemnificative.

“Bariere” ce “franeaza” cresterea comertului online
Desi comertul online a devenit din ce in ca mai popular in randul romanilor, piata e inca dominata de neincredere, existand anumite bariere care influenteaza comportamentul de cumparare. Datele cuprinse in studiul Daedalus arata ca procentul persoanelor care au avut momente in care au ezitat sa cumpere online ramane constant in ultimele 12 luni, un procent de aprope 60% dintre respondenti afirmand acest lucru. Printre experientele negative mentionate de catre participantii la studiu se numara: produsele primite au defecte; exista diferente intre produsul comandat si cel primit; calitatea slaba a produselor; costul livrarii si intarzierea livrarii.
Totusi, se constata ca a scazut numarul celor care apreciaza ca taxele de livrare sunt mari, doar 12,7% dintre respondenti mentionand acest lucru ca fiind o bariera in a cumpara online, fata de 31,3% in editia anterioara a studiului.
Dintre cele mai importante bariere care “influenteaza” negativ decizia de a cumpara online in primele trei au fost mentionate: nu am incredere intr-un produs pe care nu il vad – 48,1% dintre respondenti; nu am incredere sa dau numarul de card pe Internet – 35,4%; nu am card bancar cu care sa achit cumparaturile online – 27,8%.
Aproximativ 1 din 5 comenzi este facuta telefonic, motivul principal pentru aceasta optiune fiind nevoia de informatii suplimentare.

Informatiile detaliate, cel mai important criteriu in alegerea unui magazin online
Care sunt cele mai importante criterii care determina un consumator sa aleaga sa-si realizeze cumparaturile online? Potrivit studiului Daedalus, “tripleta de aur” pentru incercarea unui site nou este compusa din: informatii detaliate; preturi competitive si ergonomia site-ului.
Daca criterii precum notorietatea site-ului respectiv, utilizarea lui de catre cat mai multe persoane sau recomandarea din partea unei persoane apropiate sunt mai importante pentru respondentii cu varste cuprinse intre 18 si 24 de ani au pentru elevi/studenti, specializarea pe o anumita categorie este un element mai important pentru barbati si pentru persoane cu varsta peste 44 de ani.
In ceea ce priveste elementele de retentie, aproape 70% dintre respondenti au afirmat ca existenta promotiilor si reducerillor de pret este practic o “conditie” obligatorie pentru un magazin online, alte criterii mentionate fiind gratuitatea transportului, posibilitatea returnarii gratuite a produselor si livrarea rapida. Desi sunt mecanisme des folosite in campaniile de fidelizare si retentie a clientilor, specialistii Daedalus sunt de parere ca excesul de promotii si promisiunile legate de transportul gratuit au creat o obisnuinta periculoasa, conditionand practic loialitatea cumparatorilor
In ceea ce priveste evolutia retailului online, analistii sunt de parere ca pe masura ce gradul de incredere a consumatorilor va creste, iar operatorii online isi vor diversifica gamele de produse, serviciile si ofertele promotionale, si piata va urma un trend ascendent. O influenta semnificativa o va avea intrarea in comertul online a unor mari retaileri internationali din sectorul FMCG, respectiv Carrefour si Cora. Pe langa sortimentatia extinsa, cuprinsa intre 10 mii si 13 mii de articole, si ofertele speciale derulate pe aceste platforme, ambele companii vizeaza atingerea unor obiective indraznete. In plus, este de asteptat ca si alti retaileri din segmentul FMCG sa-si faca in 2014 intrarea in comertul online, perspectiva ce va contribui la dezvoltarea intregii piete de retail online. “In ultimii ani, comertul online a fost pe un trend ascendent si ne asteptam ca si in anul 2014 trendul sa fie in aceeasi directie. Mai mult, acest trend va fi influentat de campaniile realizate de magazinele online, emitentii de carduri bancare, precum si de dinamizarea site-urilor de anunturi online”, concluzioneaza Cristina Iordache, Business Developer, Daedalus Millward Brown

Metodologia studiului:
Perioada de culegere a datelor: ianuarie 2013; date comparative din noiembrie 2011 – ianuarie 2012
Populatia tinta: 600 utilizatori de Internet, 18-55 de ani, din mediul urban
Metoda de culegere a datelor: Interviuri online cu membrii panelului

Articolul precedentTrei formate de proximitate, aceeasi presiune: spatiul la raft
Articolul următorStudiu E&Y: „Doar 10% dintre liderii de business spun ca vor continua batalia preturilor mici pentru a-si creste vanzarile in 2014”
Carmen Ionescu
Redactor - Lucreaza pentru Modern Buyer inca de la infiintarea publicatiei, in 2008. Absolventa a Universitatii Bucuresti – Facultatea de Litere, scrie despre industria bunurilor de larg consum, piata de retail, distributie, bricolaj samd.