Studiu Coface si EY: „Piata FMCG se consolideaza – 20% din companii au venituri de peste 1 milion de euro, generand 96% din veniturile cumulate”

Numarul companiilor care activeaza in piata bunurilor de larg consum de circulatie mare a scazut cu 17%, de la nivelul inregistrat in anul 2008, respectiv 9.206, la 7.575 in anul 2015, potrivit raportului „Analiza industriei bunurilor de larg consum cu viteza de circulatie mare”, realizat de compania internationala de asigurari de credit Coface si firma de consultanta si audit EY, in parteneriat cu Academia de Studii Economice.

Datele cuprinse in raport arata ca in acelasi timp, veniturile inregistrate in perioada mentionata au crescut cu 26%, faptul care confirma o crestere a nivelului de consolidare in piata, prin concentrarea veniturilor in randul companiilor mai mari, in timp ce firmele mici nu pot face fata concurentei si isi intrerup activitatea. In 2015, cele 7.575 de companii din industria de bunuri de larg consum au inregistrat o cifra de afaceri de 61,16 miliarde lei.

Polarizarea, caracteristica principala a pietei FMCG

„Companiile care activeaza in sectorul FMCG* sunt marcate de un puternic fenomen de polarizare. In acest context, companiile din piata de FMCG care inregistreaza venituri de peste 1 milion de euro in 2015 reprezinta 20% din totalul companiilor cu activitate, dar genereaza peste 96% din veniturile consolidate, comparativ cu 90% in anul 2008. In ciuda cresterii veniturilor si a concentrarii acestora in randul companiilor mari, sustenabilitatea jucatorilor care activeaza in acest sector are de suferit.  Desi in usoara crestere, marja comerciala ramane mica la nivel consolidat, respectiv 2,16%, iar nivelul investitiilor se tempereaza dupa trei ani de crestere,in contextul lipsei de predictibilitate pe termen lung”, se precizeaza in raportul citat.

Aceasta dinamica este inregistrata in conditiile in care numarul de companii care si-au intrerupt activitatea a fost net superior celor nou inregistrate, sectoarele cu cel mai mare raport din acest punct de vedere fiind comertul cu ridicata al bauturilor, al altor alimente (inclusiv peste, crustacee, moluste) si comertul nespecializat de produse alimentare, bauturi si tutun (media inregistrata de aceste trei sectoare fiind de 3,4 companii care si-au intrerupt activitatea la fiecare companie nou inregistrata). Aceasta evolutie confirma inlocuirea comertului traditional cu cel modern.

Companiile din sectorul comertului cu ridicata al fructelor si legumelor, cele mai mari cresteri ale cifrei de afaceri

In ceea ce priveste dinamica cifrei de afaceri, evolutia este inegala in randul sectoarelor FMCG: astfel, comertul cu ridicata al zaharului, ciocolatei si produselor zaharoase a inregistrat o scadere a veniturilor cu 20%, in timp ce alte sectoare au raportat cresteri marginale, de exemplu – comertul nespecializat de produse alimentare si bauturi – 3%, comertul cu ridicata al carnii si produselor din carne – 5%, iar cel al produselor lactate, oua si ulei doar 4%. Cele mai mari cresteri au fost raportate de sectorul comertului cu ridicata al fructelor si legumelor, respectiv +22%, cifra explicata de faptul ca scaderea TVA la produsele alimentare de la 24% la 9% a dus la fiscalizarea acestei piete.

Referitor la evolutia indicatorilor de profitabilitate, analiza realizata de Coface si EY releva ca marginea neta inregistrata la nivel sectorial pentru anul 2015 a fost de 2,16%, in crestere constanta in ultimii patru ani, in conditiile in care toate sectoarele din piata bunurilor de larg consum au inregistrat un rezultat consolidat pozitiv in 2015.  „De remarcat imbunatatirea semnificativa a performantei financiare de catre companiile care activeaza in comertul cu ridicata al legumelor si fructelor, care au inregistrat o margine neta de 1,74% in 2015, comparativ cu o pierdere de 0,51% in anul anterior. La polul opus se afla firmele care activeaza in sectorul comertului cu ridicata al zaharului, ciocolatei si produselor zaharoase, care inregistreaza o marja comerciala neta de 1,45% in anul 2015, comparativ cu 6,23% in anul anterior”, se arata in studiu.

Apetitul investitional, temperat in 2015

Dezvoltarea comerciala a companiilor a fost posibila prin investitii importante pe termen lung realizate in perioada 2012-2014, cand nivelul investitiilor in activele fixe a depasit constant 10%. Ponderea activelor fixe in total active a urcat pana la 30% in anul 2014. Apetitul investitional a fost temperat in 2015, valoarea contabila a activelor fixe fiind relativ identica, semn ca investitiile au fost limitate doar pentru a conserva activele.

Analiza privind studiul indicatorilor de solvabilitate arata ca ritmul accelerat de crestere al vanzarilor raportat de catre companiile care activeaza in sectorul FMCG a implicat o nevoie de finantare in crestere, dar care nu se reflecta intr-un grad de indatorare mai mare datorita profiturilor marginale superioare. „Totusi, unele sectoare inregistreaza un nivel foarte ridicat al indatorarii prin comparatie cu normele conservatoare de analiza financiara. Din acest punct de vedere, remarcam negativ firmele care activeaza in comertul cu ridicata al zaharului, ciocolatei si produselor zaharoase, care inregistreaza capitaluri proprii negative si un grad de indatorare de 103% pe fondul scaderii veniturilor (-20%) si profitabilitatii (de la 6,23% in 2014, la doar 1,45% in 2015). De asemenea, comertul cu ridicata al bauturilor a inregistrat constant un nivel foarte ridicat al indatorarii, peste 95% din active fiind finantate din resurse externe in toata perioada 2012-2015. Totusi, datorita restului sectoarelor care au inregistrat capitalizare suplimentara prin profituri superioare, nivelul consolidat al indatorarii la nivelul companiilor care activeaza in FMCG a scazut la 77% in 2015, comparativ cu 81% in anul anterior”, se arata in „Analiza industriei bunurilor de larg consum cu viteza de circulatie mare”.

3 din 4 companii au risc de insolventa peste medie in urmatorul an

Coface a analizat in ultimul an 25% dintre companiile care activeaza in sectorul FMCG, ponderea acestora in total venituri la nivel de sector fiind una reprezentativa, respectiv de 78%. Doar una din patru companii are risc scazut de insolventa in urmatoarele 12 luni. Potrivit datelor centralizate de Coface, per total, in ultimii 10 ani aproximativ 200.000 de companii au intrat in insolventa, unul dintre principalele motive fiind faptul ca 7 din 10 companii platesc facturile furnizorilor mult mai tarziu decat ar trebui, preferand sa faca anumite investitii.

Pentru realizarea studiului, Coface a analizat 95.000 de companii pe parcursul anului 2014, iar dintre acestea circa 75.000 de firme au fost reanalizate în 2016, dintre care 1.850 activează în sectoarele reprezentative pentru FMCG.

Previziuni si tendinte

Potrivit previziunilor pe termen lung, respectiv pentru urmatorii cinci ani, pentru a reusi, organizatiile din industria bunurilor de larg consum cu viteza de circulatie mare (FMCG) vor trebui sa-si adapteze modelul de afaceri pentru a ramane relevante, atat pentru clienti, cat si pentru angajati.

Tendinte:

  • Reglementarea organizatiilor de catre guverne devine din ce in ce mai des intalnita;
  • Migrarea clientilor catre mediul virtual;
  • Achizitionarea de categorii de produse (produse complementare celui pentru care cumparatorii și-au manifestat interesul);
  • Realizarea de achizitii si fuziuni pentru supravietuire sau pentru castigarea unui avantaj strategic competitiv.

Companiile care se vor diferentia peste cinci ani vor fi realizat cel putin o parte din urmatoarele:

  • Automatizarea proceselor (Robotics Process Automation)
  • Implementare de Big Data si/sau Business Intelligence – informatiile in timp real pot ajuta companiile din FMCG sa ia decizii strategice intr-un timp foarte scurt
  • Noi modele de organigrame de vanzari (Business-to-Businesss i Business-to-Consumer) adaptate consumatorilor din mediul virtual
  • Realizarea unui management al schimbarii, care sa sustina planurile de excelenta ale organizatiei.

*Piata bunurilor de larg consum include urmatoarele sectoare de activitate:

Comert cu ridicata al fructelor si legumelor
Comert cu ridicata al carnii si produselor din carne
Comert cu ridicata al produselor lactate, oualor, uleiurilor si grasimilor comestibile
Comert cu ridicata al bauturilor
Comert cu ridicata al produselor din tutun
Comert cu ridicata al zaharului, ciocolatei si produselor zaharoase
Comert cu ridicata cu cafea, ceai, cacao si condimente
Comert cu ridicata specializat al altor alimente, inclusiv peste, crustacee si moluste
Comert cu ridicata nespecializat de produse alimentare, bauturi si tutun


Articolul precedentEstimari GPeC: In 2016 valoarea platilor on line cu cardul ar putea atinge 585 mil. euro
Articolul următorPiata bunurilor de folosinta indelungata: Trei dintre cele sapte sectoare au inregistrat rate de crestere de doua cifre in T3
Carmen Ionescu
Redactor - Lucreaza pentru Modern Buyer inca de la infiintarea publicatiei, in 2008. Absolventa a Universitatii Bucuresti – Facultatea de Litere, scrie despre industria bunurilor de larg consum, piata de retail, distributie, bricolaj samd.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.