Bilantul primului trimestru din 2013 pe piata romaneasca de retail arata astfel: 39 de magazine noi (cu doua mai multe fata de aceeasi perioada a anului trecut), doua noi formate de retail, disparitia unei retele locale si vanzarea partiala a alteia.
Daca lunile ianuarie si februarie au adus 29 de magazine noi pe harta retailului modern, in luna martie doar patru mari jucatori din retailul modern au continuat expansiunea: Mega Image, Profi, Carrefour si Rewe (Billa).
Mega Image a deschis, luna trecuta, patru unitati, toate sub formatul de proximitate Shop&Go, mentinandu-si pozitia de cel mai mare retailer din punct de vedere al numarului de magazine operate, cu un total de 206 unitati, din care 137 sub marca Mega Image, iar restul Shop&Go. In primul trimestru al anului, retailerul belgian a preluat prin inchiriere cinci spatii detinute de reteaua Luca, toate in Brasov. Intr-o astfel de locatie, situata pe strada General Dumitrache nr. 2 din cartierul Tractorul, urmeaza sa se deschida, pe 5 aprilie a.c., primul Shop&Go din Brasov. In judet, retailerul detine doua supermarketuri Mega Image, unul la Bran, deschis in mai 2012 in locul unui fost supermarket Wolf, si unul in orasul Brasov.
In primul trimestru, compania a deschis 13 magazine in Bucuresti si judetul Ilfov, din care cinci supermarketuri Mega Image.
Profi a redeschis sub brand propriu magazinele din Cluj preluate la Alimrom Trading la inceputul lunii martie. Dintre cele sase locatii, una a fost transformata intr-un supermarket Profi, iar celelalte reprezinta lansarea conceptului City, un format prin care retailerul intra in “lupta” pentru proximitate alaturi de Shop&Go si La doi pasi. Spre deosebire de magazinele Profi standard, cele din categoria City au o sortimentatie mai restransa, adaptata nevoilor cumparatorilor din proximitate si axata in principal pe produse proaspete.
In urma rebranduirii, Profi detine 11 unitati in orasul Cluj si devine a doua mare retea de retail modern din Romania dupa numarul de magazine, cu un numar total de 162 de locatii, situate in 88 de localitati din 36 judete.
Carrefour a inaugurat pe 29 martie a.c. primul sau supermarket din Botosani, respectiv al 68-lea din tara, in centrul comercial Uvertura Mall. De la inceputul acestui an, retailerul francez a mai deschis inca cinci magazine, trei sub bandul Express (in Capitala) si doua Market (in Bacau si Constanta).
Billa Romania, parte a Rewe Romania, a deschis primul sau supermarket din acest an, la Iasi, pe data de 1 martie 2013. Cel de-al treilea Billa din acest oras este amplasat la parterul centrului comercial Moldova Mall, are o suprafata de vanzare de peste 500 mp si comercializeaza mai mult de 7.000 articole. Billa detine in total 71 de magazine, dupa ce in luna ianuarie a “cedat” una dintre locatiile sale din Galati altei retele din grupul Rewe, Penny XXL. In prezent, Rewe Romania opereaza pe piata romaneasca 136 de magazine Penny Market, 7 unitati XXL Mega Discount si 71 de magazine Billa.
Lidl si Kaufland nu au continuat extinderea in luna martie. Cunoscut prin agresivitatea sa, atat in ceea ce priveste politica de pret cat si strategia de extindere, discounterul german Lidl nu a deschis nici un magazin in luna martie. Activitatea retailerului din primele trei luni ale anului se rezuma la inaugurarea a trei noi unitati (Piatra Neamt, Constanta si Galati) si relocarea magazinului sau din Mangalia. Comparativ, in primul trimestru al anului trecut, discounterul a deschis sapte noi unitati. Totusi, Kaufland si-a pastrat ritmul de expansiune per trimestru, deschizand in aceste doua luni trei hipermarketuri, toate in orase din Moldova (Pascani, Radauti si Falticeni), acelasi numar ca in primul trimestru din 2012.
Noi concepte pe piata romaneasca de retail
Primul trimestru din 2013 a marcat si lansarea pe piata a doua noi formate de retail, “actorii” fiind Mega Image si Profi.
Astfel, la sfarsitul lunii ianuarie retailerul belgian a inaugurat primul sau Concept Store, in Bucuresti, zona Piata Gemeni. Magazinul, un proiect ce se regaseste numai in Romania, are o suprafata de 1.600 mp si parcare subterana cu o capacitate de 100 de locuri. “Acest Concept Store reprezinta un laborator pentru viitor in care vom testa impreuna cu furnizorii nostri concepte noi. Le propunem bucurestenilor sa incerce o noua experienta la cumparaturi si dorim sa le trezim interesul si curiozitatea prin implementarea exemplara a celui mai atractiv punct de food shopping din Bucuresti ce are trei beneficii majore: calitate, varietate si experienta”, preciza cu prilejul inaugurarii Xavier Piesvaux, directorul general al Mega Image.
Un alt jucator din piata care a considerat oportuna aplicarea unei strategii multiformat este Profi Rom Food. La inceputul anului, retailerul a anuntat lansarea a doua noi formate de retail, City – pentru zone urbane si Loco – pentru zonele rurale.
Prin conceptul City, un format inaugurat in martie la Cluj, retailerul intra in “lupta” pentru proximitate alaturi de Shop&Go si La doi pasi. “Comerciantii care vor sa-si conduca propria afacere dar nu dispun de banii si de toate cunostintele necesare pentru a face bine acest lucru vor fi sprijiniti de Profi care, la randul sau, pentru a asigura succesul afacerii, va beneficia de experienta si de cunostintele lor comerciale. Este genul de aranjament din care au de castigat, in egala masura, comerciantii respectivi, Profi si clientii nostri”, a declarat Pawel Musial, Directorul general Profi Rom Food.
Potrivit oficialilor companiei, primele magazine Loco, destinate localitatilor rurale cu peste 4.000 de locuitori, urmeaza sa fie inaugurate in luna mai, in Transilvania.
“De ce in Transilvania? Deoarece acolo avem deja un depozit logistic si ne este mai simplu sa incepem in jurul lui expansiunea pe acest format, cu atat mai mult cu cat ponderea marfurilor care vor trece prin depozitul logistic este mai mare decat in cazul altor formate”, a precizat Cosmin Calugar, Director de Expansiune Profi Rom Food.
Sortimentatia retelei Loco va include cu preponderenta produse de baza, dar si bunuri utilizate preponderant in mediul rural (in special pe segmentul non food), urmand a fi dimensionata la o suprafata totala medie de circa 450 de mp (depozit si suprafata de vanzare).
“Vremuri” grele pentru retelele operate de retaileri locali
Preluarea magazinelor Alimrom de catre Profi in luna martie a marcat iesirea de pe piata a retailerului local Alimrom Trading, orasul Cluj ramanand astfel cu numai patru retele romanesti: Oncos, Unicarm, Nasticom si Elso. Alimrom detinea in total sapte magazine care functionau sub numele Megasupermarket, Adina, Mara, Alina, Viorica, Mercur si Sirena, fiind una dintre cele mai mari retele nationale din Cluj, din punctul de vedere al numarului de magazine. Cea mai mare dintre ele, din punct de vedere al numarului de magazine este Oncos, cu 11 unitati.
Tot in luna martie, reteaua Luca din Brasov a inchiriat cinci dintre locatiile sale retailerului belgian Mega Image. Magazinele urmeaza sa fie reamenajate si predate unor operatori independenti francizati. Luca opereaza in prezent opt magazine in Brasov si la Sacele, dintre care trei supermarketuri si cinci minimarketuri. Potrivit unor surse din piata, Mega Image poarta discutii cu detinatorii francizei Spar in Romania pentru preluarea sau inchirierea unor locatii.
Recent, PwCoopers Romania, lichidatorul judiciar al societatii Pic S.A, intrata in insolventa in 2009, a scos, din nou, la vanzare cele cinci foste hipermarketuri Pic – Pitesti (15.000 mp), Craiova (21.200 mp), Oradea (16.850 mp), Calarasi (24.500 mp) si Braila (17.100 mp), precum si un un teren de 78.900 de mp detinut de societatea Pic in comuna Blejoi. Potrivit reprezentantilor PwC Romania, planul de reorganizare ce urma sa fie indeplinit de catre compania Succes Nic Com a a esuat din cauza faptului ca incasarile prevazute prin plan nu s-au materializat. Contactati de Modern Buyer, reprezentantii PwCoopers Romania au declarat ca in prezent exista discutii pentru vanzarea hipermarketurilor Pic cu toti principalii jucatori din piata de retail modern, cu investitori/fonduri de investitii, companii de logistica si societati de productie din zonele respective.
Expansiunea in 2013. Ritm similar celui din anul anterior?
Potrivit datelor noastre, in primul trimestru din 2012 sase dintre retaileri internationali prezenti pe piata romaneasca – Mega Image, Profi, Carrefour, Lidl, Kaufland, Billa au deschis, cumulat 37 de magazine noi. Dominante au fost supermarketurile, urmate de discountere si magazinele de proximitate. Operatorii din segmentul hipermarket si-au programat inaugurarile pentru finalul de an, germanii de la Kaufland fiind singurii care au deschis magazine in prima parte a anului.
Din planurile de expansiune dezvaluite pana in prezent, anul acesta Auchan si Cora vor lansa trei proiecte: Auchan va inaugura Coresi Shopping City Brasov si se pregateste de rebranding-ul celor 20 de magazine real,-Hypermarket, actiune prognozata sa inceapa in luna mai a.c., imediat ce tranzactia va primi avizul Consiliului Concurentei. Cora va deschide primul sau mall, Corall Constanta, precum si un hipermarket in Afi Palace Ploiesti. Obiectivele Profi pentru 2013 vizeaza deschiderea a 45 de magazine, atat in format standard, cat si in formatele noi, 12 dintre aceste fiind deja inaugurate. Mega Image a anuntat ca isi va mentine ritmul de extindere, pentru a-si putea atinge obiectivul de 300 de magazine pe piata romaneasca.