In 2014, conform informatiilor centralizate de Modern Buyer, opt din cele 11 retele de retail prezente pe piata romaneasca vor continua expansiunea in 2014. Formatele cu cea mai agresiva politica de expansiune raman supermarketul (113 magazine noi in 2014) si magazinele de mici dimensiuni deschise in franciza. In segmentul cash&carry vom asista la al treilea an consecutiv fara deschideri de magazine noi. Per total, daca cei opt retaileri reusesc sa-si atinga obiectivele din acest an, pe harta retailului modern din Romania vor aparea aproximativ 250 de noi magazine. Dupa primele trei luni ale anului, IKA “bifeaza” circa 12% din proiectele anuntate. Modern Buyer prezinta, in premiera, planurile marilor retele internationale de retail din 2014, precum si orasele in care acestia vor deschide noi locatii.
Hipermarket: 13 magazine noi in acest format
Carrefour va deschide in a doua jumatate a acestui an un hipermarket in centrul comercial de pe platforma fostei uzine Vulcanul din Bucuresti, un proiect programat initial pentru trimestrul al treilea 2013. In luna septembrie a anului trecut, reprezentantii New Europe Property Investments (NEPI) au precizat ca lucrarile au fost amanate din cauza unor intarzieri in procesul de obtinere a autorizatiilor. De asemenea, se pare ca proiectul a ramas in stand-by si din cauza unor neintelegeri intre cele doua companii care detineau fiecare cate o participatie de 50%, NEPI si Benevo Capital.
Insa, in luna septembrie 2013, sud-africanii au cumparat actiunilor partenerului din joint-venture-ul pentru Vulcan Value Center, respectiv Benevo, si au anutat ca vor dezvolta pe cont propriu a acestui proiect. Hipermarketul Carrefour ar urma sa aiba o suprafata totala de 9.700 mp.
Tot in toamna acestui an se pare ca va fi inaugurat si hipermarketul din primul centru comercial din orasul Targu Jiu, Shopping City Targu Jiu, dezvoltat tot de NEPI cu o suprafata inchiriabila bruta de 27.000 mp. Potrivit presei locale, lucrarile la complex se afla deja intr-un stadiu avansat.
Anul trecut, retailerul francez a reluat expansiunea pe formatul hipermarket, dupa aproape doi ani de pauza, prin deschiderea de la Galati, in centrul comercial Shopping City Galati, dezvoltat tot de catre NEPI.
Auchan: Recent, reprezentantii Immochan Romania, divizia imobiliara a grupului francez Auchan, au anuntat ca hipermarketul din cadrul proiectului Coresi Brasovurmeaza sa fie deschis in luna noiembrie a.c., in timp ce inaugurarea centrului comercial este programata pentru primul trimiestru din 2015, cel mai probabil in perioada 15 – 30 martie.
De asemenea, retailerul are in constructie si proiectul din cartierul bucurestean Drumul Taberei, care va cuprinde atat un hipermarket de 9.900 mp si o galerie comerciala de mici dimensiuni, cat si sediul central al retailerului. Tatian Diaconu, Director General al Immochan Romania, a declarat intr-o conferinta de presa ca deschiderea acestui complex este planificata pentru luna aprilie 2015.
In prezent, retailerul continua remodelarea fostelor magazine Real, ultimul fiind cel de la Deva, practic al 27-lea Auchan de pe piata romaneasca. Anul trecut nu a deschis nici un magazin nou, insa a rebranduit sapte magazine in trei luni.
Kaufland: Retailerul german Kaufland are ca obiectiv atingerea pragului de 100 magazine pana la final de 2014, astfel ca cel mai probabil va deschide 8-10 unitati noi. De la inceputul anului a inaugurat deja trei hipermarketuri, la Targu Mures, Oradea si Targoviste.
Potrivit presei clujene, primul Kaufland din Gherla urmeaza sa fie deschis in a doua jumatate a lui 2014 si va reprezenta testarea unui format de mici dimensiuni, de circa 2.000 mp. De asemenea, retailerul mai are in pregatire o a doua unitate in Slatina, in cartierul Steaua, pe locul Competrol SA, a carui data probabila de deschidere este spre finalul lui 2014.
In ceea ce priveste Bucurestiul, retailerul are in plan mai multe magazine. Unul dintre ele va fi amplasat in sectorul 6, pe Valea Oltului nr. 195-197, pe un teren de aproximativ 8.000 mp. Alte magazine, aflate in diferite stadii de autorizare sau construire, sunt situate pe Soseaua Oltenitei (pe locul fostei platforme Romprim), pe Bulevardul Bucurestii Noi, nr. 50B (pe locul unei fabrici de textile, Beta Impex), pe Bulevardul 1 Mai (Drumul Taberei) si pe locul fostei fabrici de bere Grivita (in apropiere de Gara Basarab).
In luna ianuarie a.c., retailerul a achizitionat un teren in Vatra Dornei, de la producatorul de cherestea Regnafor, unde intentioneaza sa inceapa lucrarile in vara acestui an.
Cora: Retailerul franco-belgian Cora Romania nu va mai deschide anul acesta cele doua noi hipermarketuri programate in Brasov si Bucuresti. Planurile de extindere aferente anului in curs, anuntate inca din 2013, vizau inaugurarea proiectelor Victoria City din Bucuresti si a unui centru comercial in Brasov. Motivele amanarii celor doua deschiderii sunt diferite, tinand de factori externi. In cazul magazinului ce va fi situat in Centrul Civic al Brasovului, demararea constructiilor a fost amanata, ca urmare a unor intarzieri privind primirea aprobarilor. Primaria orasului a solicitat ca lucrarile sa se deruleze in plan integrat, nu etapizat, avand in vedere ca este vorba de centrul orasului, drept urmare PUZ-ul a fost modificat.
In ceea ce priveste magazinul din Bucuresti, amplasat in centrul comercial Victoria City, de pe fosta platforma Textila Dacia, din Bucurestii Noi, inceperea lucrarilor, a fost amanata de Benevo Capital, dezvoltatorul proiectului, pentru vara acestui an, desi intitial se anuntase ca se va inaugura la finalul anului. Deschiderea ar urma sa aiba loc in luna septembrie 2015.
Supermarketul, “campionul” deschiderilor in 2014
In ceea ce priveste deschiderile in segmentul de supermarket, Carrefour se pare ca va mentine un ritm similar celui de anul trecut, avand programate intre 10 si 15 Carrefour Market. De asemenea, va continua si extinderea francizei Express, cu aproximativ 30 de magazine in acest an. In 2013, peste 40 de magazine apartinand micilor antreprenori locali au intrat in franciza Express.
Billa: In 2013, Billa Romania, retea detinuta de Rewe Group, si-a atins targetul propus, de 10 magazine si a incheiat anul cu 80 unitati si trei localitati noi pe harta expansiunii sale: Rasnov, Cernavoda si Pitesti. In prima parte a anului, compania s-a focusat in principal pe modernizarea locatiilor, inaugurarile fiind concentrate in ultimele trei luni.
Intr-un interviu acordat Modern Buyer in luna noiembrie 2013, Sorana Georgia, CEO Billa Romania, a declarat ca expansiunea va reprezenta o prioritate pentru Billa Romania si in 2014. Luand in considerare ritmul din ultimii doi ani, ne putem astepta ca si in acest an retailerul sa deschida aproximativ 10 magazine noi. Primul sau magazin din 2014, si al 80-lea din retea, a fost inaugurat recent, intr-o localitate inca “neacoperita”, respectiv Sebes, judetul Alba.
Mega Image: Retailerul belgian Mega Image se pare ca va continua si anul acesta extinderea agresiva, avand ca obiectiv inaugurarea a nu mai putin de 95-97 de magazine, atat sub brandul omonim cat si Shop&Go.
Cel mai probabil focusul va fi reprezentat tot de dezvoltarea francizei Shop&Go, care va detine o pondere de 65% din totalul deschiderilor. Desi a inceput „timid” 2014, marcand o singura deschidere in primele doua luni, retailerul a „revenit” in martie, cand a extins reteaua Shop&Go s-a extins cu inca sapte unitati. In prezent, compania belgiana detine cele mai multe magazine pe piata romaneasca, reusind sa treaca pragul de 300. Deocamdata cea mai mare parte a magazinelor sale sunt concentrate in Cpitala si imprejurimile sale, anul trecut retailerul intrand in Brasov, Pitesti, Ploiesti si Constanta. Ramane de vazut daca anul acesta va decide sa treaca de „granitele” oraselor in care este deja prezent si sa „atace” restul tarii.
Profi: Conform declaratiilor oficialilor Profi, reteaua de supermarketuri cu acelasi nume, detinuta de fondul polonez de investiti Enterprise Investors, va continua sa se extinda in acelasi ritm si in 2014 avand programate peste 60 de magazine noi. Afirmatiile au fost facute in luna ianuarie, cand reprezentantii companiei au infirmat zvonurile privind o eventuala vanzare a retelei catre retailerul polonez Biedronka. De la inceputul anului au fost deschise sapte magazine, trei in localitati in care retailerul nu era inca prezent – Corabia, Giurgiu si Zarnesti, ajungand la un total de 214 magazine in 110 localitati.
In luna martie a.c. compania a finalizat si rebranduirea celor cinci locatii din Botosani preluate de la operatorul local Pita.
Anul trecut a deshis in total 65 de unitati, atat in format standard cat si in format City sau Mall. Conceptul destinat zonelor rurale, anuntat cu un an inainte – Loco nu s-a s-a concretizat.
Discounterii isi mentin ritmul de extindere
Lidl: Discounterul german Lidl se pare ca-si va mentine si-n acest an ritmul de extindere, vizand deschiderea unui numar de 14-15 magazine. Pana in acest moment au fost inaugurate cinci unitati, la Iasi, Arad, Bucuresti, Popesti Leordeni si Timisoara. Printre orasele unde autorizatiile se afla in diferite stadii sau lucrarile de constructie deja au inceput se numara Craiova, Focsani, Brasov, Cluj Napoca, Ploiesti, Targoviste sau Zarnesti. Tot anul acesta, discounterul german urmeaza sa deschida inca doua magazine la Craiova, unul pe strada Maramures nr. 4 si unul pe pe Calea Bucuresti, amble amplasate pe terenuri ce apartin companiei Pan Group. Cu aceste doua noi unitati, retailerul german ar urma sa detina trei magazine in acest oras, primul fiind deschis in 2012, in cartierul Craiovita Noua. Reteaua Lidl s-a extins in 2013 cu 15 magazine (Piatra Neamt, Constanta, Galati, Bucuresti, Bacau, Targu Mures Caracal, Cluj, Mangalia, Urziceni, Galati, Pitesti, Alba Iulia si Iasi) ajungand la un total de 169.
Penny Market: Cel de-al doilea operator din segmentul de discount, Penny Market, parte a Rewe Romania, a deschis de la inceputul anului un singur magazin, in cartierul bucurestean Pipera. La inceputul lunii aprilie va inaugura o noua unitate XXL Mega Discount, a opta, in Ploiesti, in locul unui fost magazin Interex. Ultimul XXL Mega Discount a fost decshis in luna ianuarie 2013, in orasul Galati, intr-un spatiu ce a apartinut companiei „surori” Billa.
Avand in vedere ca reteaua germana isi concentreaza inaugurarile spre final de an, de exemplu in 2013 a deschis nu mai putin de noua magazine numai in luna decembrie, ne putem astepta ca si in 2014 sa se extinda cu cel putin 10 unitati.
In 2013, Rewe a deschis sub brandurile Penny si XXL Mega Discount 15 magazine.
Cash&carry, al treilea an consecutiv fara deschideri
In ceea ce priveste segmentul cash&carry, nici unul dintre cei doi operatori nu au mai deschis nici un magazin nou inca din 2011 si nu o vor face nici in 2014.
In ultima perioada, ambii retaileri din acest segment si-au orientat strategia catre alte directii de crestere. Metro a decis sa introduca franciza La Doi Pasi, in care, la doi ani de la lansarea pe piata, au intrat peste 700 de mici comercianti. Magazinele din reteaua La Doi Pasi sunt prezente in 41 de judete, iar cele mai multe sunt situate in judetele Constanța (47 de magazine operaționale), Brașov (42 de magazine), București si Iasi (cu cate 37).
La randul sau, Selgros a decis sa investeasca in implementarea unui nou concept de magazin, primul care a trecut prin acest proces fiind cel de la Iasi. Compania a investit circa 4 milioane de euro in remodelarea acestui magazin, care a fost redeschis la inceputul lunii septembrie 2013 intr-un concept nou, cu un layout „prietenos”, mai apropiat conceptului de hipermarket. O semnalistica minimalista si „prietenoasa”, raioane de fresh si ultra fresh, climatizare speciala pentru raionul de legume fructe, delicatese italienesti, si nu numai, in zona branzeturilor, pescarie cu bazin pentru pestele viu, raione complet regandite pentru panificatie si vinuri sunt schimbarile majore ce au fost aplicate.
Anul acesta compania intentioneaza sa implementeze acest nou concept si in magazinul sau din Bucuresti – Baneasa,si cel mai probabil si intr-o a treia locatie.
In prezent, Metro Cash&Carry detine 32 de magazine, din care sase unitati de dimensiuni mai mici – Metro Punct si este prezent in 24 de orase, in timp ce Selgros opereaza 19 magazine si acopera 15 orase. Cele 51 de magazine operate de cei doi retaileri reprezinta un spatiu de vanzare de circa 380.000 de mp.
Peste 30 de magazine, in primele trei luni din 2014
Primul trimestru al anului 2014 au adus pe harta retailului modern 31 de magazine noi, cele mai multe fiind deschise sub brandurile francizelor operate de Mega Image si Carrefour, respectiv un total de 13 unitati. Segmentul de supermarket s-a extins cu noua unitati, in timp ce discounterii au inaugurat sase. Kaufland ramane singurul operator de hipermarketuri care are un ritm constant de expansiune, acoperind toate trimestrele din an.
Tot in aceste prime trei luni, retailerul francez Auchan a remodelat opt foste hipermarketuri Real si se pare ca va reusi sa-si atinga obiectivul de a finaliza rebrandingul pana la finalul lunii aprilie. Magazinele ramase sunt situate in Bacau, Bucuresti – AFI Cotroceni, Galati, Targu Mures si Timisoara Nord.