Cea de a doua editie a conferintei „Retail & Horeca Distribution”, organizata de Modern Buyer pe data de 5 octombrie 2016 la Hotel Pullman din Bucuresti, a reunit aproximativ 180 de participanti, reprezentanti ai unor importante companii de distributie pe segmentul retail si Horeca, reprezentanti ai producatorilor/furnizorilor de bunuri de larg consum, precum si reprezentanti ai companiilor ce ofera diverse servicii si solutii pentru jucatorii din cele doua mari industrii.

Structura eveniment

Evenimentul a avut doua componente:

Conferinta „Retail & Horeca Distribution” – in intervalul orar 9.00 – 16.00
Expozitie – in intervalul orar 9.00 – 17.00

Tematicile conferintei „Retail & Horeca Distribution”:

I. Performanta si eficienta
Cum au evoluat afacerile a 150 de distribuitori relevanti din intreaga tara, in 2015? Dar profitul inregistrat de acestia? Cine a iesit din piata si ce schimbari majore au intervenit in topul distribuitorilor in retail si Horeca? Ce inseamna performanta si eficienta in aceasta industrie si la ce solutii au recurs companiile specializate pentru a atinge cele doua obiective? Iata doar cateva intrebari la care vom incerca sa raspundem printr-o ampla analiza a pietei, realizata de Modern Buyer exclusiv pentru acest eveniment.

II. Tendinte cu impact major asupra afacerilor din distributie
Evolutia comertului traditional, a pietei de Horeca, expansiunea marilor lanturi de retail modern, strategiile omni-channel sau schimbarile aparute in comportamentul consumatorilor romani au un impact major asupra tabloului general al industriei de distributie. Am invitat alaturi de noi reprezentanti din industria de cercetare pentru a creiona cele mai importante tendinte cu impact major asupra afacerilor in domeniul distributiei.

III. Plus-valoare in relatia furnizor-distribuitor
Consolidarea parteneriatului dintre furnizori si distribuitori este importanta si din ce in ce mai necesara in actualul context. Producatorii trebuie sa-si intareasca parteneriatele cu distribuitorii, sa inoveze in acest sens. Relatia dintre cei doi poate sa capete roluri si sarcini diferite, sa aduca mult mai multa valoare decat astazi. Conferinta „Retail & Horeca Distribution” este si un cadru in care vom prezenta cateva studii de caz si exemple ale unor parteneriate de acest gen.

IV. Tehnologia, in slujba cresterea eficientei si performantei companiilor de distributie
Cresterea competitiei si complexitatea activitatilor companiilor de distributie ii determina pe operatorii din domeniu sa tina pasul cu tehnologia. Investitiile in tehnologii noi le ofera distribuitorilor multiple beneficii: integrarea tuturor informatiilor din toate zonele de activitate ale business-ului, imbunatatirea comunicarii atat intre departamentele interne cat si intre companie si clientii sai, reducerea costurilor cu cu stocurile, a costurilor de livrare, vizibilitate 100% asupra comenzilor si stocurilor, reducerea timpului de livrare la client sau livrare just in time conform promisiunii facute acestuia. Sa nu uitam nici fidelizarea clientilor, cresterea productivitatii prin automatizarea si standardizarea proceselor. Despre toate acestea vom discuta cu furnizori de solutii IT cu mare experienta pe segmentul distributiei de produse FMCG.

155 de companii de distributie ruleaza afaceri de 2,8 miliarde de euro

In cadrul conferintei, Modern Buyer a prezentat cea mai ampla analiza a pietei de distributie produse FMCG in Retail si Horeca, cu scopul de a avea o imagine cat mai corecta a acestei piete dinamice si competitive. Realizata pentru al treilea an consecutiv, analiza include un numar de 155 de companii de distributie din intreaga tara. Potrivit datelor noastre, cifra de afaceri cumulata realizata de catre acestea in anul 2015 a ajuns la aproape 3 miliarde de euro, in crestere cu aproximativ 13% fata de cifra de afaceri inregistrata in anul anterior.

Numai 9% din totalul companiilor au inregistrat in 2015 afaceri de peste 200 milioane de lei

Conform calculelor noastre, cea mai mare pondere din totalul distribuitorilor inclusi in aceasta analiza, respectiv 30%, o detin companiile cu o cifra de afaceri cuprinsa intre 25-50 de milioane de lei, urmata de companiile a caror cifra de afaceri se situeaza intre 50-100 milioane de lei. Distribuitorii cu business-uri cuprinse intre 100 si 200 de milioane de lei detin un procent de 11% din total. Numai 9% din totalul companiilor au inregistrat in 2015 afaceri de peste 200 milioane de lei.

Din punct de vedere al ariei de acoperire, un procent de 13% din companiile de distributie au o acoperire nationala (prin forte proprii sau prin subdistribuitori), restul reusind sa acopere 1 sau mai multe judete ale tarii. O segmentare a companiilor pe regiuni, arata ca regiunea Munteniei este acoperita de 21% din companiile prezentate in ghid, Transilvania de o pondere de 19%, urmata in ordine de Moldova (16%), Oltenia (12%), Banat-Crisana (8%), Maramures (6%) si Dobrogea (5%)

Afacerile cumulate a celor 155 de distribuitori, in crestere cu 13%. Marja de profit ramane mica

In ciuda contractiei comertului traditional care a continuat si anul trecut, dar si a stagnarii pietei de horeca, afacerile cumulate ale celor 155 companii de distributie la nivel national au crescut cu un procent de circa 13% in 2015 fata de 2014. Anul trecut, cele 155 de companii de distributie au reusit sa atinga, impreuna, pragul de circa 12,9 miliarde de lei, ceea ce inseamna 2,87 miliarde de euro.

segmentare-pe-regiuniDin estimarile noastre, afacerile celor 155 de distribuitori prezentati in aceasta analiza revendica circa 85% din total piata de distributie. Totusi, in industria de distributie, profitabilitatea ramane inca la un prag relativ scazut, marja medie de profitabilitate fiind de 2,35%. Cei 155 de distribuitori in TT si Horeca au realizat, impreuna, un profit net de 304,9 milioane de lei.

Continuand analiza indicatorilor financiari, merita de punctat si faptul ca 2015 a fost, categoric, unul de revenire pentru industria de distributie. Practic, analiza noastra ne arata ca 83.8% dintre cele 155 de companii au reusit sa fie pe crestere, in timp ce doar 16,7% dintre ele au inregistrat o scadere a cifrei de afaceri. Un procent de 7,7% dintre companiile analizate au inregistrat in 2015, o crestere a cifrei de afaceri cuprinsa intre 50 – 300%. De asemenea, o pondere de 20,6% dintre aceste companii au inregistrat o rata de crestere a cifrei de afaceri cuprinsa intre 20-50%. In fine, 55.4% dintre companiile analizate au reusit o crestere a cifrei de afaceri cuprinsa intre 0,1-20%.

variatia-cifrei-de-afaceriGhidul “Distribuitori in Retail si Horeca” 2016, disponibil pentru comanda

Cele 155 de companii de distributie sunt incluse in cea de-a III-a editie a Ghidului “Distribuitori in Retail si Horeca”, ghid ce cuprinde atat o analiza a pietei de distributie – cu un top al celor mai mari 20 de companii de distributie precum si top 5 distribuitori pe fiecare regiune geografica in parte, cat si un profil detaliat al fiecarei companii, cu date actualizate, pentru fiecare in parte, cu noutatile la nivel de portofoliu, evolutia principalilor indicatori financiari, aria de distributie, eventualele investitii in facilitati logistice, date de contact s.a.

Simona Betiu, Nielsen: “Comertul traditional continua sa scada, dar creste numarul de magazine similare formatelor din comertul modern”

simona-betiu2“Vanzarile in comertul traditional au o pondere mai importanta in tarile in curs de dezvoltare, si mai mici in tarile dezvoltate. Romania se afla practic intre cele doua, comertul traditional avand in prezent o pondere de 40%, fata de, de exemplu, 65% in Bulgaria si 37% Ungaria. Comertul traditional e inca foarte important in Romania, desi in ceea ce priveste evolutia numarului de magazine observam ca acesta s-a contractat cu 4% in ultimul an. Conform datelor Nielsen, magazinele mai mari din comertul traditional, cu o suprafata de peste 41 mp, au o pondere de circa 54% din aceasta piata, in timp ce magazinele cu suprafete intre 21 si 40 mp au o pondere de 29%, iar chioscurile si magazinele foarte mici reprezinta, impreuna, 17%.  Tipul de magazine mari, cu suprafata de peste 41 mp, e singurul tip care este in crestere, ceea ce e un semnal pozitiv: inseamna ca este inca loc de dezvoltare pentru magazinele din comertul traditional. Cumparatorii cauta mai degraba magazine mai mari, cu o gama extinsa de produse, care se apropie mai mult de formatul de magazin modern”, a declarat Simona Betiu,  Sales Effectiveness Consultant, Nielsen Romania la conferinta “Retail & Horeca Distribution”, eveniment organizat de Modern Buyer pe data de 5 octombrie a.c.

Potrivit datelor cuprinse in studiul Nielsen Shopper Trends realizat in luna august a acestui an pe un esantion de 1.200 de respondenti, 82% dintre respondenti sunt constienti ce tip de magazin frecventeaza, facand diferenta intre magazinele traditionale si cele moderne. In ceea ce priveste vizitele realizate in comertul traditional, 68% din participantii la studiu spun ca au vizitat astfel de magazine in ultimul an, 59%, in ultima luna, iar 8% au declarat ca au vizitat cel putin un magazin traditional in ultima saptamna. “Inseamna ca doar 10% dintre cumparatorii din comertul traditional sunt si cumparatori frecventi in acest segment. Conform definitiei noastre, cumparatorii frecventi sunt cei care au fost in ultimele 7 zile intr-un magazin din comertul traditional. In medie, frecventa vizitelor intr-un magazin traditional este de circa respectiv 12 vizite pe luna, fata de 7 – 10 vizite intr un magazin din comertul modern. Acest lucru reprezinta un plus pentru magazinele din comertul traditional”, a precizat reprezentanta Nielsen.

In ceea ce priveste profilul cumparatorului din comertul traditional, 59% dintre cumparatori sunt femei, persoane casatorite, fac parte din familii cu 1-2 copii (gospodarii cu 4 membri), din gospodarii cu venituri mici – sub 2.000 lei lunar, sunt angajati dar si pensionari, si au varste cuprinse intre 35 si 65 de ani.

Conform Nielsen, valoarea pietei de bunuri de larg consum in comertul traditional este evaluata la 12,2 miliarde de lei, cea mai mare pondere fiind detinuta de categoriile de produse alimentare – 47%, urmate de bauturile nealcoolice – 23,6%, bauturi alcoolice – 17,8% si categoriile de prroduse non-food – 11,6%. Cele mai vandute cinci categorii de produse alimentare in comertul traditional sunt: berea, sucurile acidulate, apa minerala, mezelurile vrac si sucurile neacidulate, in timp ce categoriile de produse non-food cele mai vandute sunt detergentii de rufe, hartia igienica, deodorante/antiperspirante, sampon si balsam de rufe.

Potrivit reprezentantei Nielsen, in comertul traditional categoriile cu potential de dezvoltare pentru viitor sunt: cidru, prajituri refrigerate, mancare solida pentru caini, tonice, ice tea, odorizante de camera, servetele pentru bebelusi, inalbitori clasici, prosoape de hartie, pasta de dinti.

“Exista o tendinta de contractare a numarului de magazine din comertul traditional, anul trecut acesta a fost de 4%, un procent mai mic fata de anii anteriori. Ne asteptam sa continue aceasta contractare a universului de magazine, insa ce e important e faptul ca exista magazine cresc din punct de vedere numeric, e vorba de magazine mai mari, care se apropie pe formatele de comert modern. Pentru ca oamenii au din ce in ce mai putin timp liber si ar prefera sa se duca la un mag din apropierea casei. Daca acel magazin are o sortimentatie mai bogata si similara celei disponibile in comertul modern, atunci exista sanse ca aceste magazine sa se dezvolte”, a concluzionat Simona Betiu.

Dan Badin, Deloitte: “Transformarea serviciilor in reduceri comerciale reprezinta, in sine, o speza destul de interesanta”

badin1“Schimbarile importante aduse legii 321/2009 au deja un impact semnificativ atat la nivelul comerciantilor cat si al companiilor de distributie, interdictia facturarii serviciilor realizandu-se pe relatia retailer – furnizor – distribuitor. Aceasta prevedere a intrat in vigoare la data de 18 iulie 2016, iar astazi, una din variantele aplicate deja in relatia de mai sus a fost cea a reducerilor comerciale. Ramane de vazut daca aceasta optiune aleasa pentru a rezolva rapid problema va fi o varianta ce va fi implementata pe termen lung, dupa negocieri mai intense intre retaileri si furnizori. Si in aceasta varianta, trebuie sa avem in vedere ca facturile, chiar daca sunt emise dupa data de 18 iulie a.c., trebuie sa aiba in vedere numai serviciile prestate pana la aceasta data. In ciuda faptului ca legea vorbeste de interdictia de facturare, avem de-a face, clar si cu o interdictie de prestare a serviciilor dupa data de 18 iulie”, a declarat Dan Badin, Partener Coordonator Servicii Fiscale si Juridice, Deloitte Romania, in cadrul conferintei “Retail & Horeca Distribution” organizata de Modern Buyer pe data de 5 Octombrie 2016 la Hotel Pullman din Bucuresti.
In opinia reprezentantului Deloitte Bucuresti, au fost luate in vedere si alte variante de catre jucatorii din piata, insa acestea nu sunt fezabile si, in plus, sunt riscante. “Una dintre ele se refera la posibilitatea de a factura serviciile respective prin intermediari, pentru ca legea prevede o interdictie directa strict pe relatia retailer – producator. Aceasta solutie nu se poate implementa si atunci, o alta varianta a fost aceea de ajustare a pretului. De exemplu, daca un producator videa un produs cu 100, iar serviciile totale reprezentau 30 de lei, venitul obtinut de acesta era de 70 de lei. Asadar, discutia a fost sa se ajusteze preturile direct la 70 de lei. A fost insa o varianta care nu a fost acceptata absolut de catre nimeni. In plus, o astfel de solutie ar putea genera probleme majore legate de dreptul concurentei. Alti jucatori s-au gandit si la varianta de a factura pe 17 iulie sau 18 iulie toate serviciile pana la finalul anului, insa, din punctul nostru de vedere, aceasta este o varianta riscanta ce nu se afla in concordanta cu spiritul legii. O interpretare care a fost acceptata de majoritatea, a fost aceea ca serviciile care au fost prestate pana la aceasta data, chiar daca nu au fost facturate, pot fi facturate si ulterior”, a mai subliniat Dan Badin.
Transformarea serviciilor in reduceri comerciale reprezinta, in sine, o speza destul de interesanta pentru ca, istoric vorbind, au existat foarte multe probleme in ceea ce priveste calificarea acestor servicii ca discounturi. “In momentul in care transform serviciul in discount, cum pot justifica perioada anterioara, daca numai forma este schimbata? Trebuie sa fie o schimbare substantiala, in sensul ca acestea chiar trebuie sa fie discounturi. Este o problema contabila, comerciala, fiscala, ce trebuie atent analizata si avuta in vedere la negocierea termenilor contractuali. Daca solutia discountuui a fost singura viabila pana la sfarsitul anului, pe termen lung trebuie negociat mai bine termenii contractuali si care e modalitatea de colaborare intre retailer si producatori”, a tinut sa mai sublinieze Dan Badin, Partener Coordonator Servicii Fiscale si Juridice, Deloitte Romania.

Vom reveni si cu alte informatii, opinii si noutati de la editia a II-a “Retail & Horeca Distribution”.

Cum a fost prima editie a conferintei „Retail & Horeca Distribution” puteti vedea AICI.

PARTENERI

EXPOZANTI

PARTICIPA LA EVENIMENT

Completeaza si trimite formularul

Nume Prenume*

Adresa ta de email*

Telefon*

Companie*

Date Facturare*

Alege Tipul de Bilet*

Numar Participanti

Mesajul tău

Bucuresti, Romania
cer senin
17 ° C
17 °
17 °
63%
4.1kmh
0%
mar
19 °
mie
17 °
joi
16 °
vin
18 °
sâm
18 °