Ramona Jurubita, KPMG: „Masurile fiscale luate in tromba la inceputul anului cresc semnificativ costurile si in retail, si FMCG”

“Anul 2017 se anunta foarte bulversant si predispus la ruperi de trend, iar toate semnalele arata ca perioada 2017-2020 va semana destul de putin cu precedentii trei ani (2014-2016). Pentru retailul modern si ceilalti actori din piata FMCG – furnizori, distribuitori, companii de logistica-, masurile fiscale luate in tromba la inceputul anului sunt de natura sa creasca semnificativ costurile”, este de parere Ramona Jurubita, Partener, Head of Tax & Legal, KPMG Romania. In opinia acesteia, in topul celor mai importanti factori care isi vor pune amprenta in 2017 asupra industriei se afla: aplicarea Legii 150/2016, presiunea asupra costurilor salariale si oportunitatile generate de tehnologie.

Modificarea TVA: Reducerea de 1% nu va mai induce un efect de crestere

Instititul National de Statistica arata ca in primele opt luni ale anului 2016, cifra de afaceri din comertul cu amanuntul a inregistrat o crestere de 15,9% comparativ cu aceeasi perioada a anului anterior, avansul fiind sustinut de cresterea consumului de produse alimentare, bauturi si tutun (+19,6%), dar si de produse nealimentare (15,3%). “Este cert ca romanii cumpara si circula mai mult, consumul de carburant inregistrand un avans de 11,3%. Cresterile procentuale valorice in domeniul comertului nu ne spun insa tot adevarul despre evolutia factorului cantitativ. Din punctul meu de vedere, procentul scaderii cotei de TVA din 2017 nu este suficient de semnificativ pentru a induce un efect de crestere, asa cum s-a intamplat anul trecut. Asta nu inseamna, bineinteles, ca cifra de afaceri din comertul cu amanuntul nu va putea creste pe seama altor factori. Vorbim aici de majorarea cu procente de doua cifre a veniturilor salariale nete in sectorul de stat, a salariului in cel privat ori a venitului disponibil al populatiei prin reluarea creditarii de catre banci la niveluri nemaintalnite dinainte de criza economica. Per total, efectul net ramane o mare necunoscuta. Asta si datorita faptului ca in 2017 se va resimti semnificativ impactul unei alte masuri, nefiscale, dar venita tot din zona de reglementare, respectiv interdictia de a incasa taxe si servicii de la furnizori prin modificarile aduse legii 321/2009 privind comertul cu produse alimentare”, a mai declarat, pentru Modern Buyer, Ramona Jurubita.

Provocarea anului: Cum se va interpreta si aplica Legea 150/2016

Una dintre cele mai mari provocari ale anului 2017 o reprezinta aplicarea Legii 150/2016 (de modificare a Legii 321/2009), ale carei norme metodologice inca nu au fost publicate, fiind inca in dezbatere publica. Chiar si in lipsa normelor, jucatorii din industriile de retail, bunuri de larg consum si distributie, trebuie sa aplice aceasta lege. “Super­marketurile au renuntat sa mai factureze taxe si servicii, ceea ce inca mai puteau sa faca in prima jumatate a anului 2016. Efectul asupra cifrelor de afaceri va fi, bineinteles, contracarat de scaderea acestor costuri din pretul de achizitie a marfii, potrivit datelor din piata. Da, marja de profitabilitate se poate mentine, dar cifra de afaceri va arata la prima vedere mai rau.  In orice caz, modelele de business se schimba masiv, in mare masura si sub efectul reglementarilor legale, fiscale sau nu, incepand cu acest an. Interdictia facturarii taxelor si serviciilor de catre comercianti este mult prea radicala si a dus la gasirea unor variante alternative, cum ar fi facturarea de reduceri comerciale. Ramane totusi de vazut in ce masura acestea vor fi acceptate ca avand aceasta natura si care va fi impactul fiscal aferent”, a mai subliniat expertul KPMG Romania.

Sursa citata mai spune ca o mare provocare va fi raportarea efectiva in contabilitate a acestor variante alternative. “Principala intrebare ar fi: “sunt ele, in esenta, discounturi de volum, financiare, de fidelizare etc. sau reprezinta, de fapt, contravaloarea unor servicii pe care un retailer le presteaza catre un furnizor?” Iar la aceasta intrebare poate raspunde inspectorul fiscal, care, asa cum am spus, poate sa interpreteze intr-un fel sau in altul. Legea aceasta este cu dublu tais, depinde foarte mult de cum interpreteaza fiecare inspector fiscal. Acesta poate vedea eventualele discrepante din manualul de politici contabile, de exemplu, cum trateaza retailerul aceste discounturi si cum le trateaza producatorul. Cred ca vor aparea mai multe batai de cap legate de interpretare si de clasificare, mai ales la cei care inregistreaza discounturile. Pentru ca, daca ai un cost, unde va fi obiectivul? Obiectivul va fi sa-ti dea jos deductibilitatea respectivului cost. Si in lumina schimbarilor bugetare indraznete de pe anul acesta, cred se va trece la controale, la a gasi tematici de control. Mai ales pe deductibilitatea costurilor in functie de cum sunt inregistrate. Si aici va fi important contractul dintre cei doi, va fi importanta relatia de substanta dintre retaileri si furnizori s.a.m.d. Dar acum avem acest in dubio contra fiscum, de la 1 ianuarie 2016 in Codul de Procedura Fiscala, si stiu ca multi jucatori din piata, care, inclusiv prin asociatiile de profil, incearca sa gaseasca clarificari legate de aceasta lege, iar demersurile lor, precum si orice raspuns pe care il primesc din partea autoritatilor, ii va ajuta in eventualitatea in care autoritatile vor adopta o abordare agresiva vizavi de interpretare”, detaliaza Ramona Jurubita.

Presiunea asupra costurilor salariale: Comertul traditional, primul “lovit” de cresterea salariului minim

Referitor la alte masuri de interes pentru piata de retail si FMCG, reprezentanta KPMG mentioneaza presiunea asupra costurilor salariale, avand in vedere recenta decizie de majorare a salariului minim. “Presiunea asupra costurilor salariale, ce poate afecta semnificativ profitabilitatea domeniului si care s-a resimtit anul trecut puternic din cauza deficitului de personal pe Romania il traverseaza, va fi si mai mare anul acesta. Comertul traditional, cat a mai ramas, va fi lovit primul de cresterea salariului minim nominal cu 16%, dar este posibil ca aceasta masura sa impinga salariul mediu net si in retailul modern, spre un nou nivel. De aceea, ne asteptam sa vedem o crestere tot mai mare a ponderii componentelor nemonetare in structura pachetului salarial a lucratorului comercial si chiar a managerilor, cu povara fiscala mai redusa in Romania cum ar fi decontarea deplasarilor la si de la locul de munca, a abonamentelor medicale private de sanatate, a serviciilor turistice pentru concediile de odihna pentru salariati si familiile acestora. De asemenea, cred ca pe viitor multi retaileri se vor reorienta, daca deja nu au si inceput, spre a folosi tehnologia in asa fel incat sa eficientizeze costurile. Deja am auzit unele discutii privind inlocuirea casierelor cu echipamente ce permit clientilor sa-si scaneze singuri produsele si sa le plateasca imediat. Si probabil, acesta este trendul”, concluzioneaza analistul KPMG.

Articolul precedentDivizarea Metro Group in doua entitati independente, validata de catre actionari
Articolul următorPMR: Romania genereaza circa 13% din totalul vanzarilor realizate in retailul alimentar din regiunea Europa Centrala
Modern Buyer
Modern Buyer este un pionierat in zona produselor editoriale specializate, fiind prima platforma de informare destinata specialistilor in achizitii – buyeri si oameni de vanzari - din Romania.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.