PMR: Romania genereaza circa 13% din totalul vanzarilor realizate in retailul alimentar din regiunea Europa Centrala

0
831

Conform celui mai recent raport realizat de PMR – „Grocery retail in Central Europe 2016. Market analysis and development forecasts for 2016-2021”, piata de retail alimentar din Europa Centrala pare sa fi depasit perioada de stagnare si se asteapta sa creasca constant in urmatorii ani, pana la valaorea de de 145,8 miliarde de euro in 2021. Pentru 2016, previziunile arata o crestere de 1,8% a vanzarilor din retailul alimentar in regiune, pana la 116,9 miliarde de euro.

Romania si Bulgaria, cele mai putin dezvoltate piete din regiune, vor avea cea mai rapida crestere in anii urmatori. In Bulgaria, ponderea retailului modern este in continuare cea mai mica din regiune, sub 40%  in 2015. Cu toate acestea, este de astepta ca atat segmentul hipermarket cat si cel de discount sa castige cota de piata in urmatorii ani, fapt care va conduce la cresterea intregii piete de retail modern.

Pe de alta parte, piata ceha se afla la polul opus, retailui modern detinand cea mai mare pondere dintre toate tarile analizate in raportul citat, respectiv peste 70% in 2015. Drept urmare, la fel ca cea din Slovacia, piata de retail din Cehia va avea cea mai lenta crestere dintre pietele din regiune in anii urmatori.

De asemenea, Bulgaria si Romania se afla mult sub media regionala in ceea ce priveste valoarea pietei raportata la numarul de locuitori. De exemplu, valoarea pietei raportata per capita in Bulgaria a reprezentat 67% din media inregistrata la nivelul regiunii, in 2015, iar pe piata romaneasca aceasta valoare reprezinta 59% din media CE. Potrivit prognozelor PMR, este de asteptat ca Bulgaria sa ajunga la o valoarea pietei raportata per capita de 75% din media inregistrata la nivel regional pana in 2021, in timp ce pentru Romania se preconizeaza cam acelasi nivel, 60% din media CE, in urmatoarea perioada.

Pe de alta parte, se estimeaza ca si pietele din Cehia si Slovacia se vor „indrepta” catre media regionala, ceea ce inseamna ca marja lor actuala se va reduce in urmatorii ani. Astfel, in Slovacia, acest indicator va scadea de la ponderea de 124% din media regionala la 116% in 2021, iar in piata ceha acest indicator va scadea de la 114% la 106% pana in 2021, in timp ce Polonia va ramane la nivelul de 118-119% din media regionala pe parcursul perioadei analizate.

Cea mai mare piata din regiune ramane Polonia, care a generat aproape 51% din totalul vanzarilor din regiune, iar cea mai mica piata este Bulgaria, cu numai 5% din totalul vanzarilor din retail din regiune. (sursa: “Grocery retail in Central Europe 2016. Market analysis and development forecasts for 2016-2021”, PMR)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here