Canalul de supermarket si magazine de cartier vor avea o crestere modesta in urmatorii cinci ani, cu o rata anuala compusa de crestere (CAGR) de 4,8% la nivel global, potrivit previziunilor realizate de Planet retail. Pentru canalul de hipermarketuri si magazine de mari dimensiuni, care in prezent are cea mai lenta crestere dintre toate canalele de vanzare, se previzioneaza o rata de crestere de 3,1% , in timp ce pentru magazinele de disocunt rata de crestere va fi de 6,2%, iar pentru canalul convenience 5,6%.
Ratele de crestere pentru cei mai multi dintre primii 10 operatori va fi mai mica decat cea de 4,8% previzionata la nivel global, pe de o parte datorita faptului ca pietele in care sunt prezenti au atins un grad de saturatie, pe de alta parte din cauza concurentei acerbe reprezentate de magazinele de discount si convenience.
Magazinele cu discount, in special, si-au intensificat „lupta” in Europa, lansand chiar o noua generatie de magazine, de peste 1.000 mp, si oferind in plus unele servicii care pana de curand erau atuurile supermaketurile, de exemplu o sortimentatie extinsa, accent pe produsele proaspete, servicii imbunatatite pentru clienti. “De exemplu, retailerul german Rewe si-a imbunatatit atat layout-ul supermarketurilor sale cat si oferta de fresh food, cea din raionul de produse gata-preparate, precum si oferta de produse locale. Cu siguranta acestea sunt zonele pe care lanturile de supermarketuri ar trebui sa se focuseze si sa le imbunatateasca in viitor: atat pentru a mari decalajul fata de discounteri cat si pentru a se alinia cerintelor actuale ale consumatorilor, care evita din ce in ce mai mult magazinele mari in favoarea celor tip convenience”, sunt de parere analistii Planet Retail.
Conform Planet Retail, driverii de crestere pentru canalul de supermarket sunt reprezentati, pe langa retailerii din Top 10, de jucatorii regionali. Printre acestia se numara operatorii rusi Magnit, Dixy si X5 Retail Group, care au previzionata o rata de crestere (CAGR) de doua cifre in urmatorii cinci ani. De asemenea, este interesant de urmarit evolutia retailerului american Sprouts Farmers Market, care a inregistrat o crestere puternica like-for-like, combinata cu o expansiune organica. organica. Focusul sau pe prospetime, organic si calitate a majorat vanzarile de la 0,5 miliarde USD in 2010 la 3,8 miliarde USD in 2015.
Schimbari recente pe canalul supermarket:
• Woolworths (Australia) a raportat o scadere de 0,8% a vanzarilor LFL pentru divizia sa de produse alimentare si bauturi, ca urmare a scaderii preturilor la anumite produse pentru a face fata concurentei reprezentate de discounterul Aldi.
• Carrefour (Franta) a raportat performante bune pe divizia de supermarketuri, in contextul in care operatiunile sale de pe piata franceza s-au majorat vanzarile LFL cu 1,5% in T4. Vanzarile sale pe divizia de convenience au crescut cu 1,1%, in timp ce divizia de hipermarketuri a inregistrat o scadere de 0,7%.
• Rewe Group a vandut cele 86 de supermarketuri Billa pe care le detinea in Romania retailerului francez Carrefour, in luna decembrie 2015.
• In Germania, Edeka asteapta acordul autoritatilor de concurenta pentru preluarea diviziei de supermarketuri Kaiser de la Tengelmann.