Observatoire Cetelem 2015: 62% dintre europeni cred ca si-au schimbat obiceiurile de cumparare in ultimii 5 ani

Pentru al doilea an consecutiv, perceptia europenilor privind situatia de ansamblu a tarilor lor s-a ameliorat, dupa cinci ani in care s-a deteriorat continuu, arata cea mai recenta editie a Observatoire Cetelem, publicat la inceputul lunii februarie 2015 sub titlul “Consommation en Europe : 2009-2014, les années qui ont tout changé”.
Studiul, ce cuprinde informatii privind comportamentul consumatorilor la nivel european, are la baza un sondaj realizat in perioada noiembrie-decembrie 2014 in randul a 8.719 europeni, cu varsta peste 18 ani, din 12 tari: Belgia, Germania, Spania, Franta, Italia, Portugalia, Marea-Britanie, Ungaria, Polonia, Cehia, Slovacia si Romania.
Punctajul mediu al tarilor cuprinse in studiu a crescut anul acesta de la 4,3 la 4,6. Singurele tari in care acest punctaj a scazut sunt Belgia si Ungaria, probabil datorita faptului ca anul precedent au fost printre cele mai “optimiste”.

Situatia financiara
Conform studiului Cetelem, mai mult de unul din doi europeni considera ca situatia sa financiara s-a deteriorat intre 2009 si 2014. Aceasta evaluare este puternic corelata cu cresterea somajului, scaderile salariale, precum si cu masurile luate de catre respectivele state pentru rascumpararea datoriilor. Cei mai afectati de anii de criza sunt portughezii, care din 2011 au avut de-a face cu un nou program de ajustare economica, ce a presupus cresterea taxelor si eliminarea anumitor avantaje fiscale. Spre deosebire de acestia, peste 40% din germani, britanici sau romani estimeaza ca situatia lor financiara s-a amelioarat dupa acesti cinci ani, lucru valabil si pentru 32% pana la 38% dintre belgieni, slovaci, cehi si polonezi.

Puterea de cumparare
Pentru un sfert dintre europeni puterea de cumparare a crescut, mai ales in cazul Italiei, Germaniei si Belgiei, avand efect benefic asupra consumului. Aceasta situatie pozitiva este valabila in cazul a 36% dintre respondentii cu varsta peste 60 de ani, insa si pentru 26% din segmentul 31-60 de ani sau pentru 22% din cei cu varste cuprinse intre 18 si 30 de ani.
Pentru un sfert dintre europeni insa, puterea de cumparare a fost afectata negativ in perioada mentionata, in special pentru polonezi, unguri si cehi. In cele trei tari, consumul individual efectiv a fost cu 20% mai mic in 2013 si cu 40% mai mic fata de media europeana, date care sunt valabile si pentru 50% dintre romani.

Cheltuieli
„Procentul persoanelor care nu tin cont de cresterea cheltuielilor se situeaza la aproximativ 35%, indiferent de constrangerile vizavi de puterea de cumparare. Asta inseamna ca motivele nu sunt doar bugetare si ca multe proiecte au fost implementate, in ciuda crizei. Astfel, consumul ar putea cunoaste o adevarata revigorare in 2015, mai ales ca inflatia scazuta este un lucru bun pentru consumatori”, se precizeaza in L’Observatoire Cetelem.
Pentru 2015, majorarea cheltuielilor primeaza asupra intentiilor de economisire in 9 din cele 12 tari cuprinse in studiu. Scaderea semnificativa a pretului la petrol a determinat reducerea facturilor la energia de uz casnic si o inflatie moderata, impulsionand si puterea de cumparare. Dupa episoade „amare” de disciplina fiscala la inceputul lui 2010, Portugalia, Spania si Polonia ar trebui sa continue relaxarea politicii lor economice. In schimb, Franta, Italia si Belgia ar putea avea nevoie sa isi continue eforturile si in 2015. Scaderea somajului, fapt observat in majoritatea tarilor europene, va permite, de asemenea, ca un numar tot mai mare de europeni sa recupereze.

Cum a evoluat obiceiul de consum
Peste 60% dintre europeni considera ca modul lor de cumparare s-a schimbat in ultimii 5 ani, din cauza crizei economice. Pe segmente de varsta, aceste modificari sunt resimtite de aproape 80% dintre respondentii din segmentul 18-30 ani, 60% din cei cu varsta cuprinsa intre 31 si 60 de ani si mai mult de un senior din doi. Aceste modificari se clasifica in doua dimensiuni: schimbari volumetrice, care se refera la a cumpara mai mult sau mai putin fata de acum de cinci ani si schimbari calitative, care se refera la canalele de distributie, prioritati sau directii oferite consumatorului. De exemplu, 40% dintre europeni care cumpara la fel de mult ca acum cinci ani sustin ca modul de a cumpara s-a schimbat. 52% dintre consumatori au declarat ca au redus cheltuielile, iar 56% spun ca au redus achizitiile de impuls.

Consumatorii raman inteligenti si vigilenti
8 din 10 europeni pretind ca sunt „mai sensibili la pret” decat inainte de criza si „nu mai fac multe achizitii inutile”. Aceste strategii de conservare a puterii de cumpare sunt valabile pentru toate tarile. 6 din 10 europeni sustin, de asemenea, ca fac comparatii de pret, pentru a profita de „avantajul de pret”.Consumatorii cehi, romani si germani sunt mai putin dispusi decat omologii lor europeni sa faca acest lucru.

Online-ul si consumul merg mana in mana
Un alt fenomen incontestabil in evolutia practicilor de consum este cresterea pietei online. 73% din europeni „utilizeaza mult mai mult Internetul si tehnologiile mobile pentru a face cumparaturi”.

Consumul, ca marker social si de identitate in scadere

Consumul ca un marker social si identitate fa scazut in perioada 2004 – 2015 in sapte din cele 12 tari cuprinse in Observatoire Cetelem. „Participarea in sprijinul economiei” a cazut cu 12 puncte si un loc in clasament, in timp ce elementul „integrare in societate a cazut doua locauri. Consumul ca market social si de identitate a scazut, in favoarea unui consum mai controlat, consumatorii fiind mai greu de „pacalit” in prezent.

Mai mult timp pentru cumparaturile online
Timpul alocat cumparaturilor este in crestere, datorita internetului. Intr-adevar, daca timpul petrecut in magazine a scazut pentru aproape aproape 40% dintre europeni, timpul alocat achizitiilor de pe Internet a crescut pentru un consumator din doi. Acest fapt se regaseste la toate categoriile de consumatori, indiferent de schimbarile survenite in situatia financiara sau constrangerile resimtite in putere de cumparare.

Articolul precedentPointPark Properties, care a achizitionat anul trecut Europolis Logistic Park de la CA Immobilien, va investi 35 de milioane de euro in Romania
Articolul următoremag a comandat o cercetare de piata pentru a afla gradul de acceptare al monedei electronice Bitcoin
Modern Buyer
Modern Buyer este un pionierat in zona produselor editoriale specializate, fiind prima platforma de informare destinata specialistilor in achizitii – buyeri si oameni de vanzari - din Romania.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.