METRO Cash & Carry, pe drumul catre un viitor digital

0
1089

Pentru al doilea an consecutiv, METRO Cash & Carry organizeaza, in a doua zi de marti a lunii octombrie, „Ziua Afacerii Tale”, o initiativa dedicata antreprenorilor din toate cele 25 de tari in care METRO este prezent. In 2017, initiatorii si-au propus sa atraga pe platforma digitala dedicata peste 10.000 de oferte de la revanzatori, restaurante, fast-fooduri si alte tipuri de afaceri din intreaga tara. Cea careia i-a revenit misiunea de a face din acest proiect o poveste de succes este Marina Zara, profesionist cu experienta relevanta in marketing si business strategy, care s-a alaturat echipei METRO Cash & Carry Romania in noiembrie 2016. Un alt proiect despre care ne-a vorbit Marina Zara se refera la pasii pe care compania germana ii va face in anii urmatori pe drumul catre un viitor digital.

Ziua Afacerii Tale este un proiect tanar de la care ai probabil asteptari mari, cu fiecare editie. Care au fost insight-urile din spatele acestei initiative? 

Imi place sa spun ca „Ziua Afacerii Tale” este un baby boom. Proiectul care s-a nascut abia anul trecut, dar care este activ in toate tarile in care suntem prezenti, se bazeaza pe ideea ca afacerile independente – magazine, restaurante, companii medii si mici de orice tip – nu au nicio platforma care sa-i sustina. Nu exista acel „undeva” care sa se constituie intr-o comunitate relevanta in mediile lor. Am observat ca in fiecare tara exista proiecte care promoveaza afacerile locale, insa ce facem noi se diferentiaza prin faptul ca am realizat o platforma care sustine afacerile independente din toate cele 25 de tari in care suntem prezenti. Apoi, frumusetea proiectului este ca „Ziua Afacerii Tale” transcede granitele afacerilor clientilor Metro, fiind o initiativa neconditionata. Absolut oricine poate sa isi promoveze afacerea pe platforma dedicata fara sa faca parte din familia Metro si fara sa i se solicite un angajament in aceasta directie. Sustinerea afacerilor independente din toate aceste tari, cresterea comunitatii de antreprenori sunt principalele insight-uri pe baza carora s-a creat aceasta sarbatoare a afacerilor independente, incepand cu 2016. Dupa cum vedeti, si in Romania, micile afaceri din comert, de pilda, au fost puternic afectate de expansiunea formatelor moderne. Comertul traditional a ajuns la 43% cota de piata si continua sa scada.

Ce beneficii le aduce antreprenorilor aceasta zi speciala, dedicata afacerilor independente?

De ziua lor, antreprenorii din cele 25 de tari sunt invitati sa pregateasca oferte sau evenimente deosebite in unitatile lor − reduceri, cadouri sau activitati speciale destinate clientilor lor − iar clientii le pot descoperi si consulta din timp pe platforma digitala www.ziuaafaceriitale.ro. Oricine isi poate promova aici gratuit oferta si implicit afacerea, iar in perioada premergatoare acestei zile, METRO il va sprijini cu oferte dedicate, materiale de promovare, precum si activitati concepute pentru a stimula si dinamiza afacerile independente. La randul lor, consumatorii le pot trece pragul in data de 10 octombrie, vizitand magazinele, restaurantele, cafenelele, fast-food-urile, croitoriile, atelierele auto s.a. din proximitate. Deci partenerii nostri castiga, deocamdata, promovare si vizibilitate pentru clientii din comunitatea lor. Ne dorim ca aceasta platforma digitala sa fie un sprijin real pentru antreprenorii din diverse industrii.

Cum ajunge acest mesaj la antreprenorii care detin magazine de cartier, restaurante sau alte tipuri de businessuri?

In fiecare tara in care suntem prezenti, promovam platforma digitala, in Romania este www.ziuaafaceriitale.ro, printr-un mesaj de tipul: „Vrei ca pe data de 10 octombrie, cand este sarbatoarea afacerilor independente, sa ai cele mai bune oferte din oras? Intra pe platforma si promoveaza-ti gratuit oferta si implicit, afacerea”. Orice persoana care va accesa platforma va putea gasi o multitudine de oferte ale afacerilor inscrise, datele de contact si cateva cuvinte despre afacerea respectiva. Pentru a fi eficienti in propagarea aceastei initiative, accesam mai multe canale. Unul este revista Metro. Al doilea este comunicarea prin echipa proprie de vanzari care merge si in afara clientilor Metro. De la 1 septembrie a.c. o sa comunicam si prin alte canale, respectiv pe radio, tv, pe social media. Dupa prima editie, am simplificat procedura de inregistrare, iar astazi oricine poate posta pe site oferta sa pentru data de 10 Octombrie, inscriindu-se cu adresa de e-mail. Prin echipa de vanzari si prin revistele proprii, am inceput deja de cateva luni promovarea campaniei, mesajul fiind urmatorul: „Cu cat postezi mai devreme oferta pe platforma, cu atat esti promovat mai mult timp, gratuit”.

Cate afaceri s-au inscris in 2016 si ce asteptari ai de la noua editie?

Anul trecut au fost 5.000 de afaceri inscrise. Anul acesta, pana la jumatatea lunii august, avem deja 3.000 de afaceri inscrise, iar pana pe data de 10 Octombrie 2017 speram sa depasim 10.000 de oferte in campanie. Cei pe care i-am atras in aceasta campanie sunt in proportie de 60% revanzatori, circa 30% sunt operatori HoReCa, iar restul de 10% sunt din zona altor afaceri. Ne dorim ca prin acest gen de campanii sa reusim sa contribuim si noi la stoparea declinului micilor revanzatori, sa-i sustinem si sa-i ajutam sa transmita afacerea lor din generatie in generatie. Sansele lor vor creste in urmatorii ani, daca ne uitam la succesul pe care-l inregistreaza deja magazinele de proximitate. Vrem sa ajutam la stabilizarea acestui trend, respectiv la cresterea retailului care raspunde nevoii de convenienta.

La inceputul discutiei ai vorbit despre „Ziua Afacerii Tale” ca despre un proiect in fasa. Cum iti propui sa il cresti, pe termen scurt si mediu?

Anul acesta am intensificat eforturile de promovare si vom comunica mai mult si catre cei care nu sunt clienti METRO si, nu in ultimul rand, am inceput deja sa agregam mesajul si prin intermediul furnizorilor, pentru ca si ei, la randul lor, sa sustina aceasta initiativa. Mai multi parteneri din randul lor comunica deja cu clientii si ii incurajeaza sa isi inscrie oferta pe platforma noastra, iar acest aspect va contribui la randul sau la cresterea anvergurii proiectului. Obiectivul este sa transformam „Ziua Afacerii Tale” intr-un fenomen national. Putem face acest lucru atragand in campanie oameni cu interese comune, care vor veni la randul lor cu un anumit nivel de implicare, angajare. Cred ca acest lucru s-ar putea intampla in urmatorii trei ani. Platforma este vie astazi, iar diferenta o vor face oamenii angajati in aceasta initiativa.

Ce ne poti spune despre schimbarile si directiile pe care doresti sa le imprimi in strategia de marketing a companiei de aici inainte?

Am venit intr-un moment bun in Metro Cash & Carry, o companie in care timp de peste 50 de ani, comunicarea si promovarea s-au realizat aproape exclusiv prin revistele proprii. Astazi clientul s-a modernizat foarte mult, are alte nevoi, si vorbim de un alt tip de customer journey. Metro se uita putin altfel la marketing si a deschis portile unui alt tip de comunicare. A aparut zona digitala de comunicare cu clienti nostri, avem aproape o jumatate de milion de clienti care ne viziteaza lunar site-ul. Pornind de la acest context, mi-am propus sa fac din Metro Romania o companie “digital aware’. Vreau sa „vand” in primul rand intern nevoia de a digitaliza compania. Acest proces nu inseamna sa faci reclama pe internet sau sa fii online, ci sa ai sisteme “in place” si o infrastructura ca sa-ti permita sa servesti clientul modern: aplicatii pe telefonul mobil, vizibilitatea stocurilor in timp real, procese interne care sa reflecte aceasta nevoie de digitalizare s.a. Acesta este unul dintre primele puncte la care deja lucrez si cred ca sunt pe drumul cel bun. Am venit in echipa Metro Cash & Carry Romania in noiembrie 2016, iar din primavara am deja o echipa de digital si o agentie partenera specializata, telul fiind acela de a crea o comunicare digitala cu clientii Metro. Un alt proiect pe care l-am inceput deja se refera la cresterea notorietatii brandului in afara comunitatii noastre de clienti. Credibilitatea noastra este foarte buna in interiorul comunitatii Metro, dar astazi este relevant sa crestem aceasta comunitate precum si notorietatea brandului in randul tuturor romanilor. Vreau ca oamenii sa stie ca Metro este un bun angajator, ca are politici de personal bune, marfuri bune, produse foarte proaspete s.a. Ne vom directiona eforturile catre cresterea notorietatii de brand la nivelul tuturor consumatorilor romani, iar asta ne ofera pe termen lung avantaje mari.

La receptia unui magazin Metro Cash & Carry inca ai nevoie de stampila si de multe documente in original, pentru a deveni client. Cum iti propui sa tii pasul cu nevoia de rapiditate si eficienta, dictata de ce se intampla la zi in tehnologie?

As vrea sa va dau o veste buna in acest sens. Am in custodie si departamentul de relatii cu clientii si, in urma cu circa o luna-doua, am mers sa ma inregistrez ca sa inteleg tot acest proces prin care pot sa devin client Metro. A durat mai mult decat ma asteptam, timp in care, intr-adevar am sesizat destul de multe aspecte pe care le-am putea simplifica. M-am intors in birou, si, impreuna cu echipa mea, am facut un brief, ne-am uitat pe proceduri si am vazut unde am putea simplifica procesul de emitere a unui card de client nou. Vestea buna este ca in curand o sa puteti face asta avand asupra dumneavoastra doar cartea de identitate. Noua procedura este in curs de validare in Metro Cash & Carry Romania si speram sa fie implementata pana la finalul lunii septembrie a.c., dupa ce vom fi reglat cateva detalii cu Registrul Comertului.

Multi oameni din industrie imi spun ca marketingul tinteste comunitati. Din punctul tau de vedere, o strategie ce integreaza conceptul de comunitate este garantia succesului?

Cred ca a crea o comunitate din punct de vedere marketing este o nevoie. Relevanta comunitatii este cea care genereaza succesul. Cu riscul de a ma repeta, spun ca a crea o comunitate de dragul comunitatii, este doar o adunare. Conceptul implica interese comune, win-win, recunoastere. Intr-o comunitate esti recunoscut, esti important. La magazinul din colt, de exemplu, vanzatorul va sti ce tip de ciocolata preferi, cu ce aroma s.a. Deci succesul este strans legat de relevanta. Totul pleaca de la o nevoie pe care marketingul a identificat-o de mult, dar pe care a tratat-o diferit de-a lungul timpului, nevoia de personalizare. Din acest motiv, retailerii au inceput sa comunice din ce in ce mai personalizat. Nevoia de a te adresa comunitatii si conceptul de comunitate in marketing vine dintr-o nevoie de personalizare, de a reda importanta individului. Iar individul este important la el acasa si in comunitatea din care face parte.

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentMOL pregateste si alte proiecte-pilot pe segmentul non-fuel
Articolul următor70 de firme romanesti vor expune la Anuga 2017
Maria Hurduc

Este Business Unit Manager al Modern Buyer inca de la lansarea brandului, in 2008. Are o experienta de peste 16 ani in presa scrisa, iar in ultimii 11 ani s-a specializat pe domeniile Retail, FCMG si Horeca. Este absolvent al Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara, specializarea Tehnologia Prelucrarii Produselor Alimentare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here