Criza economica a adus probleme financiare pentru aproape jumatate dintre romani, arata un studiu MEMRB realizat in luna februarie 2010. In aceste conditii, nu este de mirare ca 25% dintre consumatori si-au schimbat obiceiurile de cumparare in privinta bunurilor de larg consum, arata acelasi raport.
Mai mult de jumatate dintre respondentii studiului realizat de MEMRB (55%) spun ca aloca pentru cheltuielile casei cea mai mare parte a veniturilor lor lunare, in timp ce o cincime dintre ei sustin ca resursele financiare abia acopera acopera aceste cheluieli.
In ceea ce priveste achizitiile de bunuri de larg consum, doar 17% dintre persoanele intervievate au declarat ca au suficiente resurse pentru a acoperi cheltuielile curente si pentru a face si economii, in timp ce 51% spun ca pot acoperi cheltuielile, dar nu pot economisi. Peste 30% dintre respondenti sustin ca le este foarte greu sa acopere cheltuielile lunare.
Comportamentul de cumparare
Total piata: 46% dintre consumatorii din Romania au declarat ca achizitioneaza aceleasi produse si branduri, insa in cantitati mai mici, in timp ce 37% dintre ei cumpara produse la preturi mai conve¬nabile (exceptand marcile private). Disponibilitatea consumatorilor de a cauta produsele aflate in promotie este si ea tot mai mare, 26% dintre romani declarand ca fac asta in 2010. In fine, marcile private ii atrag pe 12% dintre respondenti.
Categorii de produse
Bauturi: Un procent de 22% dintre respondenti au declarat ca au redus consumul de bauturi, iar 36% spun ca achizitioneaza bauturi la preturi mai convenabile (exceptand marcile proprii). Promotiile sunt cautate de catre 26% dintre consumatorii de bauturi, iar 32% dintre acestia cumpara aceleasi produse si branduri, dar in cantitati mai mici, in timp ce numai un procent de 12% se orienteaza catre bauturi marca privata.
Food: In privinta alimentelor, 26% dintre persoanele intervievate sustin ca au redus consumul, 30% au cautat sa cumpere produse la preturi mai conve¬nabile (exceptand marcile private), 27% cauta produse aflate in promotii, iar 14% s-au orientat catre alimentele marca privata. 39% dintre romani sustin ca achizitioneaza aceleasi branduri, dar in cantitati mai mici.
Non food si tigari: Produsele nealimen¬tare aflate in promotii atrag 42% dintre consumatorii intervievati, 40% dintre acestia cautand produse la preturi mai convenabile. Doar 25% au ramas fideli acelorasi branduri, iar 15% achizitioneaza produse nealimentare private label. Pe fondul cresterii preturilor, sase din zece fumatori (31%) au redus numarul pachetelor cumparate, iar un sfert dintre acestia se gandesc sa renunte la fumat. Totusi, 57% dintre fumatori au continuat sa cum¬pere aceleasi branduri, desi in cantitati mai mici.
Impactul crizei economice in 2010
Cum va fi 2010, comparativ cu 2009? Per total, doar 21% dintre romanii chestionati cred ca in acest an va fi mai bine decat in 2009, 27% cred ca situatia se va inrautati, iar 45% cred ca va fi aceeasi.
In ceea priveste achizitiile de FMCG, romanii sunt foarte pesimisti: doar 4% cred ca va fi mai bine, 24% cred ca va fi mai rau, iar majoritatea, 70%, cred ca situatia va fi aceeasi cu cea din 2009. Pe categorii de produse, 76% dintre respondenti sunt de parere ca anul 2010 va fi la fel cu 2009, atat in cazul achizitiilor de produse alimentare, cat si nealimentare, 71% spun acest lucru despre bauturi, iar 69% despre tigari. O situatie mai buna pentru achizitiile de bauturi si alimente estimeza doar 3% dintre romani, 2% pentru non food, in timp ce 6% dintre fumatori se asteapta la o imbunatatire. O situatie mai grea decat in 2009, in ceea ce priveste consumul de bauturi, prevad 24% dintre respondenti. Aceeasi parere o au 22% dintre consuma¬tori, despre achizitiile de alimente, 21% despre non food si 21% despre tigari.
Metodologia studiului: interviuri telefonice (614 persoane). Cercetarea a fost realizata pe persoane adulte, din orase medii si mari care au cumparat in ultimele trei luni bere, apa minerala, iaurt, mezeluri, sampoane, detergenti de rufe sau tigari.