MEMRB: 25% dintre romani si-au schimbat obiceiurile de cumparare

Criza economica a adus probleme financiare pentru aproape jumatate dintre romani, arata un studiu MEMRB realizat in luna februarie 2010. In aceste conditii, nu este de mirare ca 25% dintre consumatori si-au schimbat obiceiurile de cumparare in privinta bunurilor de larg consum, arata acelasi raport.

Mai mult de jumatate dintre respondentii studiului realizat de MEMRB (55%) spun ca aloca pentru cheltuielile casei cea mai mare parte a veniturilor lor lunare, in timp ce o cincime dintre ei sustin ca resursele financiare abia acopera acopera aceste cheluieli.

In ceea ce priveste achizitiile de bunuri de larg consum, doar 17% dintre persoanele intervievate au declarat ca au suficiente resurse pentru a acoperi cheltuielile curente si pentru a face si economii, in timp ce 51% spun ca pot acoperi cheltuielile, dar nu pot economisi. Peste 30% dintre respondenti sustin ca le este foarte greu sa acopere cheltuielile lunare.

Comportamentul de cumparare

Total piata: 46% dintre consumatorii din Romania au declarat ca achizitioneaza aceleasi produse si branduri, insa in cantitati mai mici, in timp ce 37% dintre ei cumpara produse la preturi mai conve¬nabile (exceptand marcile private). Disponibilitatea consumatorilor de a cauta produsele aflate in promotie este si ea tot mai mare, 26% dintre romani declarand ca fac asta in 2010. In fine, marcile private ii atrag pe 12% dintre respondenti.

Categorii de produse
Bauturi: Un procent de 22% dintre respondenti au declarat ca au redus consumul de bauturi, iar 36% spun ca achizitioneaza bauturi la preturi mai convenabile (exceptand marcile proprii). Promotiile sunt cautate de catre 26% dintre consumatorii de bauturi, iar 32% dintre acestia cumpara aceleasi produse si branduri, dar in cantitati mai mici, in timp ce numai un procent de 12% se orienteaza catre bauturi marca privata.

Food: In privinta alimentelor, 26% dintre persoanele intervievate sustin ca au redus consumul, 30% au cautat sa cumpere produse la preturi mai conve¬nabile (exceptand marcile private), 27% cauta produse aflate in promotii, iar 14% s-au orientat catre alimentele marca privata. 39% dintre romani sustin ca achizitioneaza aceleasi branduri, dar in cantitati mai mici.

Non food si tigari: Produsele nealimen¬tare aflate in promotii atrag 42% dintre consumatorii intervievati, 40% dintre acestia cautand produse la preturi mai convenabile. Doar 25% au ramas fideli acelorasi branduri, iar 15% achizitioneaza produse nealimentare private label. Pe fondul cresterii preturilor, sase din zece fumatori (31%) au redus numarul pachetelor cumparate, iar un sfert dintre acestia se gandesc sa renunte la fumat. Totusi, 57% dintre fumatori au continuat sa cum¬pere aceleasi branduri, desi in cantitati mai mici.

Impactul crizei economice in 2010
Cum va fi 2010, comparativ cu 2009? Per total, doar 21% dintre romanii chestionati cred ca in acest an va fi mai bine decat in 2009, 27% cred ca situatia se va inrautati, iar 45% cred ca va fi aceeasi.

In ceea priveste achizitiile de FMCG, romanii sunt foarte pesimisti: doar 4% cred ca va fi mai bine, 24% cred ca va fi mai rau, iar majoritatea, 70%, cred ca situatia va fi aceeasi cu cea din 2009. Pe categorii de produse, 76% dintre respondenti sunt de parere ca anul 2010 va fi la fel cu 2009, atat in cazul achizitiilor de produse alimentare, cat si nealimentare, 71% spun acest lucru despre bauturi, iar 69% despre tigari. O situatie mai buna pentru achizitiile de bauturi si alimente estimeza doar 3% dintre romani, 2% pentru non food, in timp ce 6% dintre fumatori se asteapta la o imbunatatire. O situatie mai grea decat in 2009, in ceea ce priveste consumul de bauturi, prevad 24% dintre respondenti. Aceeasi parere o au 22% dintre consuma¬tori, despre achizitiile de alimente, 21% despre non food si 21% despre tigari.

cump2

Metodologia studiului: interviuri telefonice (614 persoane). Cercetarea a fost realizata pe persoane adulte, din orase medii si mari care au cumparat in ultimele trei luni bere, apa minerala, iaurt, mezeluri, sampoane, detergenti de rufe sau tigari.

Articolul precedentCarnea refrigerata: solutii si tendinte in ambalare
Articolul următorCristian Dragoi, Selgros:”Mizam in continuare pe promotii agresive si preturi anticriza”
Carmen Ionescu
Redactor - Lucreaza pentru Modern Buyer inca de la infiintarea publicatiei, in 2008. Absolventa a Universitatii Bucuresti – Facultatea de Litere, scrie despre industria bunurilor de larg consum, piata de retail, distributie, bricolaj samd.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.