Compania de cercetare IGD a identificat cinci trenduri majore care au aparut in retailul alimentar in 2015. Potrivit analistilor IGD, orice jucator din industria de retail ar trebui sa tina cont de cele cinci trenduri, si mai mult decat atat, sa le includa printre prioritatile strategice. Iata mai jos care sunt acestea si cum au evoluat pe parcursul ultimelor 10 luni:
1. Transformarea magazinului in… usa. Aceasta tendinta se refera la faptul ca tot mai multe lanturi de retail incearca sa-si minimizeze si eficientizeze costurile asociate comertului online si sa-si imbunatateasca serviciile oferite consumatorilor. Practic, retailerii au creat niste spatii speciale, chiar in parteneriat cu operatori din alte industrii, astfel incat consumatorii sa aiba posibilitatea sa-si ridice produsele comandate online de la un centru cat mai apropiat de ei. In conditiile in careconcurenta pentru cresterea vanzarilor si castigarea cotei de piata a devenit acerba in segmentul de retail online, indeplinirea asteptarilor consumatorilor in ceea ce priveste atat preturile cat si serviciile oferite este in prezent o prioritate pentru orice retailer.
Exemple in acest sens:
• In Africa de Sud, Makro a inceput un parteneriat cu McDonald’s si lantul de benzinarii Sasol pentru a instala propriile unitati mobile de la care cumparatorii sa poata ridica, de unde doresc, comenzile efectuate online.
• In urmatorii cinci ani, Ocado, unul dintre cei mai mari retaileri online din Marea Britanie, intentioneaza sa creeze impreuna cu Project Secondhands roboti cu inteligenta artificiala, care sa-i ajute pe angajatii din depozite.
2. “Ciocnirea” tehnologiilor
In 2015, pe piata si-a facut loc un nou val de tehnologii inteligente.
• Cel mai bun exemplu in acest sens este reprezentat de Open House, un concept de magazin experimental deschis de retailerul american Target in iulie 2015 in San Francisco. Practic, acest magazin, cu un design din „viitor”, cum a fost descris de presa americana, ofera clientilor posibilitatea sa testeze aproximativ 35 de tehnologii inteligente, majoritatea start-up-uri: de la incuietori de usi inteligente, dispozitive de monitorizare a bebelusilor pana la dispozitive inteligente care pot hrani animalele de companie.
• In iunie 2015, aproximativ 270 de magazine Tesco Express din Londra au promovat inghetata Magnum Black & Pink folosind tehnologia iBeacon. Cumparatorii care au descarcat aplicația mPulse au primit cupoane digitale pe telefon atunci cand se aflau aproape de un magazin Tesco Express.
3. “Conectarea” la tot ce se intampla in piata
Interesul acordat starii de sanatate este o tendinta observata de mult timp, insa aceasta poate sa fie ridicata la un nou nivel in prezent, datorita noilor tehnologii. Numarul din ce in ce mai mare de date disponibile legate de sanatate poate reprezenta un potential urias pentru retaileri si furnizori, in special in ceea ce priveste achizitionarea acestor date direct de la consumatori. Construirea increderii si prezentarea beneficiilor sunt principalele atuuri prin care consumatorii pot fi incurajati sa impartaseasca informatii.
• Google intentioneaza sa dezvolte o aplicatie prin care se pot calcula caloriile din fotografii. Aplicatia im2calories analizeaza practic adancimea fiecarui pixel din imagine pentru a identifica produsul si a determina cate de multe calorii contine.
• La randul sau, Walmart a creat Healthy Shopping Cart (“Cosul de cumparaturi sanatoase”). Aceste „carucioare inteligente”, echipate cu dispozitive ce calculeaza cate calorii pierde cumparatorul in timpul pe care si-l petrece in magazin si semnaleaza atunci cand acesta este in apropierea zonelor cu produse sanatoase.
4. “Riposta” gigantilor
Multe companii mari din industria de retail trebuie sa faca fata provocarilor de pe mai multe fronturi, inclusiv in ceea ce priveste operatiunile interne, competitia acerba extinsa acum multichannel, precum si un mediu dur de tranzactionare.
Riposta acestora are loc pe doua nivele:
a) Schimbari strategice in structura de management, deschiderea de magazine, dezvoltarea sortimentatiei si eficientizarea politicii de pret;
b) Concentrarea pe oportunitatile pe termen lung, noi formate de magazine, piete cu potențial ridicat, la care se adauga „inspiratia” de la operatorii online, discounteri si start-up-uri.
• Retailerul Seven & I Holdings va investi 89 de milioane de dolari pentru a integra operatiunile din magazine cu cele online, in incercarea de a-si maximiza vanzarile si de a se diferentia in piata, in special fata de “rivalii” sai Amazon si Rakuten.
5. Grija fata de consumatori
Nimic nu este mai important intr-un business ca increderea clientilor, iar in ultimii doi ani se observa o mare preocupare in aceasta directie, desi mai este inca un drum lung de parcurs pana la transparenta totala. Intrebari asupra sigurantei si securitatii alimentelor continua sa apara in dezbaterile derulate la nivel mondial; comerciantii si furnizorii incearca sa identifice noi modalitati de a implica consumatorii cu privire la subiecte precum sursa produselor/materiilor prime si sustenabilitatea, comunicand informatii despre afacerile pe care le deruleaza.
• Un astfel de exemplu vine si din partea unui producator de non-food, SC Johnson, care a ales sa mizeze pe o transparenta totala, comunicand ingredientele formulelor unor produse intr-un procent de 99,1% pe site-ul sau, whatsinsidescjohnson.com.