GfK Climatul de consum: Consumatorii romani se asteapta in continuare la o crestere economica pozitiva

Cu toate ca previziunile economice au scazut cu 1,1 puncte pana la nivelul actual de 21,3 puncte in al doilea trimestru, s-a inregistrat un castig important de aproape 32 de puncte in comparatie cu luna iunie 2014, potrivit rezultatelor GfK Climatul de consum pentru Europa, realizat pentru 15 de tari europene.
In conformitate cu conditiile economice favorabile, romanii se asteapta in continuare la o crestere usoara a salariilor. Perspectivele economice au inregistrat 18,5 puncte in luna iunie.
Cu toate acestea, standardul de viata in tarile din Europa de Est continua sa ramana foarte scazut. Veniturile sunt suficiente doar pentru a permite angajatilor sa isi plateasca nevoile zilnice. Prin urmare, nu este nicio surpriza ca tendinta de cumparare ramane in intervalul negativ cu -11,5 puncte, cu toate ca a crescut cu 4,7 puncte in al doilea trimestru. Achizitiile majore continua sa ramana aproape imposibile pentru majoritatea romanilor.

Previziunile economice pentru Europa, puternic influentate de criza din Grecia
Negocierile indelungate intre Grecia si creditorii sai au influentat in mod clar starea de spirit a consumatorilor din majoritatea tarilor europene in al doilea trimestru al acestui an. Insa, in special in tarile Europei de Est, criza dintre Rusia si Ucraina joaca, de asemenea, un rol important. Cu toate acestea, GfK Climatul de consum a crescut cu 1 punct in total din luna martie, pana la 10,8 puncte. Acestea sunt.
Criza din Grecia a influentat in mod semnificativ starea de spirit a consumatorilor europeni in al doilea trimestru al acestui an, iar previziunile economice in multe tari stagneaza sau au scazut ca rezultat al acestei situatii. La momentul studiului, care a fost realizat in primele doua saptamani ale lunii iunie, negocierile intre Grecia si creditorii sai devenisera din ce in ce mai critice. Prin urmare, punctul culminant atins pentru moment – esecul provizoriu al tentativelor de negociere, inchiderea bancilor grecesti, referendumul precum si noile negocieri, aparent de succes – nu se reflecta in acest studiu. Se presupune ca starea de spirit a locuitorilor din Europa, in special a celor din cadrul Uniunii monetare, se poate deteriora si mai mult in timpul verii. Acest lucru se aplica in special unor tari precum Germania, Italia, Franta si Spania, care fie suporta o mare parte din datoriile Greciei, fie se confrunta cu o situatie economica dificila.
Evolutia previziunilor privind veniturile, precum si tendinta de cumparare, variaza in randul tarilor. Influentele specifice tarilor in al doilea trimestru au fost mai puternice aici decat efectele posibile ale iesirii Greciei din Uniunea monetara europeana. Cu toate acestea, GfK Climatul de consum a crescut cu 1 punct in total din luna martie, pana la 10,8 puncte pentru al doilea trimestru.

Rezultatele GfK Climatul de consum Europa sunt preluate din studiul cu privire la consum realizat in numele Comisiei Europene in toate tarile Uniunii Europene. Aproximativ 40.000 de persoane participa lunar la studiu in cele 15 de tari. Acesti respondenti sunt reprezentativi pentru populatia adulta a Uniunii Europene.
Baza indicatorilor GfK pentru Climatul de consum din Europa o reprezinta studiuele cu privire la atitudinea consumatorilor realizate lunar. Pe de o parte, aceasta abordeaza situatia macroeconomica a fiecarei tari si, pe de alta parte, situatia gospodariilor individuale.
Intrebarile referitoare la Climatul de consum din Europa sunt adresate lunar, in principal in cadrul unui studiu de tip omnibus. Acesta presupune un studiu cu subiecte multiple, care este realizat fie prin telefon, fie fata in fata, adica in cadrul unui interviu personal.
Sunt selectate cinci intrebari pentru GfK Climatul de consum Europa dintr-un total de 12 intrebari ale chestionarului lunar, deoarece acestea joaca un rol important in ceea ce priveste climatul de consum.
Calculul celor cinci indicatori selectati pentru perspectivele economice privind preturile si veniturile, precum si tendinta de cumparare si economisire
Fundamentul pentru determinarea indicatorilor o reprezinta asa-numitele valori de baza. Astfel, proportia consumatorilor care au oferit un raspuns negativ (de exemplu, situatia financiara a gospodariei s-a deteriorat (in mod semnificativ)) este scazuta din proportia celor care au oferit un raspuns pozitiv (de exemplu, situatia financiara a gospodariei s-a imbunatatit (in mod semnificativ)).
Intr-o etapa ulterioara, aceasta valoare de baza este standardizata si transformata, utilizand un proces statistic comun astfel incat media pe termen lung a indicatorului sa fie de 0 puncte, cu un interval teoretic de valori cuprins intre +100 si -100. Cu toate acestea, empiric vorbind, majoritatea valorilor incepand din anul 1980 s-au situat intre +60 si -60.
In cazul in care un indicator arata o valoare pozitiva, atunci acest factor este evaluat de catre consumatori ca fiind peste medie pe termen lung. In mod similar, se aplica opusul pentru valori negative. In urma standardizarii, indicatorii diferitelor tari pot fi comparati mai bine deoarece variatiile din comportamentul de raspuns datorate mentalitatilor diferite pot fi compensate, in timp ce tendinta fundamentala a indicatorului ramane neschimbata.

Articolul precedentHeinrig Food&Beverages, o noua companie pe piata romaneasca, rezultat al unui joint venture creat de Gebr. Heinemann si VM Finance Group
Articolul următorAmbitiile lui Christian Morath, noul CEO al Linella si Unimarket: Dublarea retelei pana la finalul anului 2016
Maria Hurduc
Este Business Unit Manager al Modern Buyer inca de la lansarea brandului, in 2008. Are o experienta de peste 16 ani in presa scrisa, iar in ultimii 11 ani s-a specializat pe domeniile Retail, FCMG si Horeca. Este absolvent al Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara, specializarea Tehnologia Prelucrarii Produselor Alimentare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.