Eberhart Raducanu, GM Dohler Romania: “Bauturile NFC vor deveni in urmatorii ani o categorie consacrata si in Romania”

0
919

Pentru a avea o imagine cat mai completa asupra trendurilor si oportunitatilor generate de bauturile „Not from concentrate“ – NFC- pe piata romaneasca, am dorit sa aflam opinia liderului de piata din segmentul furnizorilor de materii prime si solutii pentru industria bauturilor, Dohler Romania. Eberhart Raducanu, General Managerul acestei companii, ne ofera cateva cifre relevante cu privire la piata globala a sucurilor NFC, subliniind potentialul urias pentru Romania.

In ce categorie se incadreaza produsele NFC, in Romania?
„Not from concentrate – Nu din Concentrat“ (NFC) este un Suc Natural Premium, obtinut prin stoarcerea directa a fructelor, fiind o alternativa de economisire a timpului pentru sucul „homemade“. Este o gustare sanatoasa si delicioasa ce poate fi consumata intre mese, la domiciliu, la birou sau la micul dejun.

Aceste bauturi necesita un anumit regim de temperatura? Sucurile NFC sunt supuse sau nu unui proces de pasteurizare?

Mai intai de toate, este foarte important sa explicam cititorilor care este diferenta dintre un suc “From Concentrate” si un suc “Not From Concentrate”. In ambele cazuri, exista procesul de pasteurizare, pentru a se elimina potentialii agenti patogeni care ar fi putut exista in fructe. Sucurile etichetate “Not From Concetrate” se obtin prin stoarcerea fructelor si apoi trecerea sucului astfel obtinut printr-un proces gentil de pasteurizare. Asadar, acest process de pasteurizare este unul mai bland, astfel ca sucul obtinut este foarte apropiat la gust de cel proaspat facut acasa. Daca nu ar exista acest proces de pasteurizare, sucul ar fermenta in maxim 2-3 zile, si, ce este mai grav, ar putea fi contaminat cu diferiti agenti patogeni care ar afecta in mod cert sanatatea consumatorului.
Sucurile “From Concentrate” se obtin prin stoarcerea fructelor si concentrarea sucului obtinut prin eliminarea unei cantitati de apa, pentru optimizarea costurilor de transport. Inainte de a fi ambalate si vandute, sucurilor “From concentrate” li se adauga apa, care a fost eliminata la obtinerea sucului concentrat, procedeu urmat de un proces gentil de pasteurizare. Revenind la intrebarea dumneavoastra, in cazul sucurilor “Not From Concentrate” avem doua tipuri de pozitionare la raft, una intr-un mediu ambiental, si una intr-un mediu de temperatuta controlata (refrigerare 2 – 8 grade C ). Aceasta din urma este din ce in ce mai des utilizata de catre producatorii sucurilor “Not From Concentrate”. Pentru pozitionarea in mediul ambient – la raft -, sucurile NFC sunt ambalate obligatoriu in cutii de carton si au un termen de valabilitate mai mare. In raftul cu temperatura controlata, sucurile NFC sunt ambalate in PET-uri de plastic sau sticla si au un termen de valabilitate mai mic, de maxim 45 zile.

Cum se pozitioneaza in piata aceste articole? Pot fi considerate produse premium, sau produse cu valoare adaugata pentru consumator?
Desigur, si una si alta. Sucurile NFC sunt produse premium. Grija cu care aceste sucuri sunt produse, ambalate si aducerea acestora la indemana oricarui consumator le poate da acest rang si poate fi exprimata ca si o valoare adaugata pentru consumator. Aproape ca putem spune ca sucurile “fresh – homemade” le gasim acum ambalate si vandute in magazine.

Cand au inceput sa apara astfel de produse si in Romania?
Anul 2015 este anul lansarii in masa a unor astfel de produse, branduri foarte cunoscute pe piata noastra aparand cu sucuri NFC. Le putem gasi atat in mediul ambiental, la raft, cat si in mediul refrigerat, fiecare targetand un tip de consumator cu mentalitati diferite.
Inca din 2014, in articolul anual realizat de Dohler cu tema “Trend Article”, in care punctam cele mai relevante si mai interesante trenduri din domeniul bauturilor, vorbeam despre cat de importanta a inceput sa fie sanatatea pentru consumatori. Spuneam atunci “Sanatatea este de nepretuit! Consumatorii de azi constientizeaza tot mai mult sanatatea lor si sunt pregatiti sa investeasca timp si bani in aceasta. In spatele acestei evolutii se afla intelegerea oamenilor cu privire la faptul ca nu este important doar sa avem o viata cat mai indelungata posibil, ci si sa avem o viata de calitate, determinata de starea de bine a fiecarei zile, chiar la o varsta inaintata. In ultimii ani, subiectul sanatatii a devenit una dintre cele mai importante mega tendinte – una de care nu doar industria farmaceutica, cosmetica si a articolelor sportive, dar mai ales industria alimentara si a bauturilor doreste sa profite prin implementarea dezvoltarilor de produse relevante. Astfel de produse relevante sunt si NFC-urile, deoarece cei care consuma astfel de bauturi sunt cei care: sunt conștienți de o alimentatie sanatoasa si echilibrata, le place să se trateze cu o băutură sănătoasă si premium, sunt părinți orientati catre sănătatea copiilor lor.

Ce trenduri intrevedeti pentru piata interna, avand in vedere puterea de cumparare a romanilor?
Pentru moment, bauturilor NFC reprezinta o piata in plina expansiune, lansandu-se produse din fructe traditionate, marul, sau exotice si foarte populare pentru noi, portocala. In momentul in care consumatorul va deveni constient de ce inseamana un astfel de produs, vom asista cu siguranta la o diversificare de gusturi, de la fructe rosii pana la combinatii de fructe. Este un potential urias, NFC-ul va fi in anii urmatori in Romania ceea ce este acum Beer Mix pe piata noastra, o categorie consacrata, foarte bine cunoscuta si din ce in ce mai diversificata.

Cum arata aceasta piata la nivel european?
In piete precum Germania, Marea Britanie sau Franta, NFC-ul este deja un produs foarte comun pentru consumatori, existand o gama variata de astfel de articole. Pe langa cele clasice – portocala si mar – regasim combinatii de doua fructe, combinatii de mai multe fructe sau combinatii de fructe si legume. Categoria de NFC a crescut global cu peste 30% incepand cu 2003. In Romania nu putem vorbi inca de o piata a sucurilor NFC, dar putem vorbi despre o piata de Juice – Sucuri 100 % care reprezinta aproximativ 1% din total piata de bauturi nealcoolice. Din 2013 si pana in prezent, aceasta piata a continuat sa creasca, cu 18% per total, ceea ce inseamana ca avem deja consumatori constienti de ceea ce consuma. Sucurile NFC vor veni ca sa intareasca acest trend ascendent iar in anii urmatori vom avea o sortimentatie larga la raft de unde putem alege. La finalul acestui an vom reveni cu un nou material Trend Article in care vom detalia mai multe informatii despre categoriile din food si bauturi care se afla in crestere, iar NFC-ul va fi una din categoriile despre care vom vorbi. Asa cum am mai declarant si in alte ocazii, Dohler este permanent informat cu privire la ce se intampla in pietele din lumea intreaga, are acces la date de piata de la companii de Retail Audit renumite, are propriul laborator de Sensory and Consumer Sience, ceea ce ii da posibilitatea aflarii opinei directe a consumatorilor de astfel de produse.

Care sunt aromele cu cele mai bune vanzari, in aceasta categorie, la nivel global?
Ca si Romania, si celelalte tari, deja consacrate pe lansari de NFC-uri, au inceput tot cu Mar si Orange, iar acestea sunt sucurile cu cele mai mari vanzari globale. Piata globala de NFC este de aproximativ 2.100 de milioane de litri anual, iar acest trend este in crestere. Orange NFC reprezinta jumatate din aceasta piata cu vanzari anuale de 1.000 milioane litri iar marul reprezinta un sfert, cu vanzari anuale de 360 milioane litri. Portofoliul Dohler pe NFC este unul vast, know how-ul nostru pe aceasta categorie si in general pe segmentul food si bauturi va ajuta toti producatorii care sunt atenti la aceste trenduri sa lanseze produse de succes. Sloganul nostru “We bring Idea To Life” ne descrie si ne reprezinta.

Care sunt factorii care vor influenta succesul acestor produse pe piata romaneasca?
Cel mai important este ca avem consumatori deja constienti de ce inseamana categoria de juice, ceea ce va conduce clar la o dezvoltare a segmentului de bauturi NFC. Un alt factor este acela ca am inceput sa avem o creste pe consumul de produse sanatoase. Know how-ul si resursele de care beneficiaza un producator de materie prima cum este Dohler, iarasi este un factor care poate duce la succesul acestei categorii. Compania mama Dohler este in Germania, o piata deja consacrata pe Sucurile NFC, deci tot know how-ul, trendurile, research-urile ne sunt la indemana pentru a o oferi idei de succes si suport de calitate pentru piata din Romania.

Advertorial

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here