Cum vede criza economica un operator logistic din FMCG?

Presiune pe costuri. Frecventa mai mare in livrari. O mai mare flexibilitate in adoptarea deciziilor menite sa conduca la imbunatatirea rulajelor. Iata doar cateva dintre schimbarile observate de managerul general al unuia dintre cei mai importanti integratori de servicii logistice din Romania, FM Logistic.

Un prim fenomen vizibil in mai toate segmentele de produse, a fost presiunea enorma pe care marii retaileri au pus-o pe preturi. Din dorinta de a-si pastra competitivitatea pe piata si de a-si conserva profitul, furnizorii au devenit mult mai atenti la toate costurile de operare. „Producatorii au scazut preturile, dorind sa ii ofere comerciantului un avantaj competitional. In acelasi timp, au cautat sa reduca cheltuielile cu materia prima, cu distributia, cu resursele umane s.a. S-au organizat si reorganizat licitatii pentru firmele de distributie si logistica. La presiunea venita din partea furnizorilor, companiile specializate fie au scazut preturile cu 10-20%, in functie de caz, fie au redus din serviciile oferite. Acestea au tot taiat din costuri pana la momentul in care presiunea a fost atat de mare, incat nu au mai putut oferi aceeasi calitate si au fost nevoite sa isi inchida portile. Va veni un moment in care vom constata ca exista un dezechilibru intre numarul companiilor care ofera servicii de distributie si logistica si cerintele pietei. Acest lucru va duce la o renegociere a preturilor”, a subliniat Catalin Olteanu-Hell, directorul general al companiei.

Un alt fenomen sesizat in piata tine de tendinta producatorilor de internalizare a serviciilor logistice si de distributie, plecand de la premise ca in acest fel vor avea un control mai bun asupra costurilor.

„Producatorii au realizat ca de fapt internalizarea unor servicii de distributie si logistica inseamna investitii in masini de transport marfa, in personal care sa se ocupe de aceasta activitate s.a. In plus, producatorii au realizat ca pentru a fi eficienti, trebuie sa imparta camionul si cu alti parteneri, astfel incat sa isi amortizeze costurile. Realizand toate aceste implicatii si costuri, s-au reintors catre logisticieni, venind insa cu noi presiuni”, a afirmat managerul general FM Logistic.

In opinia acestuia, pe piata FMCG sunt foarte multi producatori care au ajuns in incapacitate de plata, care nu au reusit sa isi revizuiasca preturile, neavand de unde sa mai scada, ramanand cu stocuri neperformante.

In alta ordine de idei, atentia sporita catre cost control a avut, pentru alte companii, si efecte benefice in termeni de profitabilitate. „Dupa revizuirea tuturor cheltuielilor, multe companii au inregistrat un profit mai mare in comparatie cu anii anteriori”, a mai precizat managerul general FM Logistic.

Flexibilitate
Un alt efect al perioadei dificile pe care o traversam este o mai mare flexibilitate in adoptarea deciziilor, pe tot lantul de distributie, indiferent ca vorbim despre rotatia stocurilor sau ofertele promotionale.

„Furnizorii trec peste reguli pe care altadata nu le-ar fi incalcat. Nimeni nu se mai gandeste acum la maximizarea profitului pentru stocurile ajunse in zona de risc, ci la conservarea afacerii”, a mentionat Catalin Olteanu-Hell. Este si motivul pentru care acesta sesizezaa un management mai bun al stocurilor. Livrarile la timp si frecventa acestora fac deja diferenta intre un furnizor sau altul pentru ca marii retaileri doresc un control strict al preturilor.

Autor: Claudia Popa

Articolul precedentPrioritatea numarul unu: „Sanatatea raftului”
Articolul următorCosmetice: Europa de Est va atinge in 2010 un nivel modest de crestere
Carmen Ionescu
Redactor - Lucreaza pentru Modern Buyer inca de la infiintarea publicatiei, in 2008. Absolventa a Universitatii Bucuresti – Facultatea de Litere, scrie despre industria bunurilor de larg consum, piata de retail, distributie, bricolaj samd.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.