Cum au evoluat afacerile marilor retaileri in 2013

Compania germana Kaufland ramane liderul pietei de retail din Romania, in conditiile in care a inregistrat si in 2013 o crestere de doua cifre a afacerilor, pe fondul expansiunii si a unei strategii comerciale agresive. La randul sau, Auchan Romania a urcat in topul retailerilor, dupa cifra de afaceri, in urma preluarii celor 20 de magazine Real, insa aceeasi tranzactie il trece pe pierdere. Afacerile Carrefour s-au mentinut la nivelul din 2012, insa a compania a raportat o crestere de doua cifre a profitului net. Lanturile de supermarketuri au inregistrat majorari ale cifrelor de afaceri, precum si profituri in crestere, in timp ce trei operatori – Lidl, Cora si Metro Cash&Carry, inca nu si-au declarat oficial veniturile aferente anului 2013.

Kaufland ramane liderul pietei romanesti de retail341_n
Afacerile celui mai mare retailer alimentar de pe piata romaneasca, Kaufland, au ajuns la 7,26 miliarde de lei in 2013, in crestere cu 13% fata de anul anterior. De asemenea, si profitul net a urcat, pana la 331 milioane lei, cu peste 56 milioane de lei mai mult decat in 2012. In 2013, numarul mediu de angajati al companiei germane a fost de 12.589.
In pofida crizei economice, compania germana si-a mentinut ritmul de expansiune de 8-10 magazine anual. Anul trecut a deschis opt, la Pascani, Radauti, Falticeni, Galati, Ploiesti, Petrosani si Bucuresti (2), reteaua sa ajungand la 89 de unitati in decembrie 2013.
Daca in primii ani de la intrarea pe piata romaneasca compania a vizat orase mari, cu peste 100.000 de locuitori, resedintele de judet, din 2011 retailerul a inceput sa se orienteze catre orase sub 50.000 de locuitori. Anul trecut, Kaufland a incheiat remodelarea mai multor magazine deschise in primii ani de la intrarea pe piata romaneasca.
Exansiunea precum si o crestere constanta a veniturilor obtinute de magazinele existente au fost principalii factori care a propulsat din 2011 compania Kaufland in pozitia de lider al pietei de retail din Romania. Obiectivul anuntat al retailerului vizeaza atingerea pragului de 100 magazine pana la final de 2014, astfel ca cel mai probabil va deschide intre 8 si 10 unitati noi. De la inceputul anului a inaugurat trei hipermarketuri, la Targu Mures, Oradea si Targoviste.
Alte magazine se afla in diverse stadii de constructie, printre orase numarandu-se Gherla, Slatina (in cartierul Steaua, pe locul Competrol SA) si Capitala, unde se pare ca sunt planificate mai multe unitati: pe Valea Oltului, pe Soseaua Oltenitei (pe locul fostei platforme Romprim), pe Bulevardul Bucurestii Noi, nr. 50B (pe locul unei fabrici de textile, Beta Impex), pe Bulevardul 1 Mai (Drumul Taberei). In luna ianuarie a.c., retailerul a achizitionat un teren in Vatra Dornei, de la producatorul de cherestea Regnafor, unde intentioneaza sa inceapa lucrarile in vara acestui an.

Auchan Romania urca in topul retailerilor, dupa cifra de afaceri, insa preluarea celor 20 de magazine Real il readuce pe pierdereAuchan 2
Retailerul francez Auchan a raportat o cifra de afaceri de 2.300 milioane lei pentru 2013, in crestere fata de 2012, insa a inregistrat pierderi de 90,5 milioane lei, ca urmare a preluarii celor 20 de hipermarketuri Real, tranzactie finalizata pe data de 12 septembrie 2013. Anul 2012 a fost primul in care compania a inregistrat profit net, dupa ce a fost pe pierdere in perioada 2007-2011. Pe de alta parte, conform datelor disponibile la Ministerul de Finante, societatea real,-Hypermarket Romania SRL a inregistrat in 2013 o cifra de afaceri de 2.273 milioane lei, in scadere fata de 2012, precum si pierderi in valoare de 303,7 milioane lei.
Potrivit oficialilor companiei, afacerile Auchan cuprind cele 11 magazine Auchan la care se adauga cele 7 magazine Real de la data de la care au fost redeschise sub brandul Auchan, in timp ce afacerile real,-Hypermarket Romania SRL includ, pana in luna august, inclusiv, vanzarile celor 24 de magazine Real. Din luna septembrie, a fost reprezentat de cele 20 de magazine preluate din care s-a scazut, progresiv, vanzarile celor sapte magazine rebranduite.
In noua dimensiune, Auchan Romania reprezinta un business de 4.573 milioane lei, 31 de magazine deschise in 18 orase si alte doua in constructie, in Bucuresti (cartierul Drumul Taberei) si Brasov (Coresi).
In luna aprilie a.c., Auchan a finalizat remodelarea celor 20 de magazine Real Recent, reprezentantii Immochan Romania, divizia imobiliara a grupului, au anuntat ca hipermarketul din cadrul proiectului Coresi Brasov urmeaza sa fie deschis in luna noiembrie a.c., in timp ce inaugurarea centrului comercial este programata pentru primul trimestru din 2015, cel mai probabil in perioada 15 – 30 martie.
De asemenea, retailerul are in constructie si proiectul din cartierul bucurestean Drumul Taberei, care va cuprinde atat un hipermarket de 9.900 mp si o galerie comerciala de mici dimensiuni, cat si sediul central al retailerului. Tatian Diaconu, Director General al Immochan Romania, a declarat intr-o conferinta de presa ca deschiderea acestui complex este planificata pentru luna aprilie 2015.
Societatea Real Hyper Magazine, care administrează cele patru hipermarketuri Real ramase, a raportat pentru 2013 o cifra de afaceri de 75,48 milioane lei si pierderi de 18,46 milioane lei.

Profit net in crestere pentru Carrefour Romania in 2013, desi cifra de afaceri s-a mentinut aproape de nivelul din 2012Carrf1
Retailerul francez Carrefour a raportat pentru 2013 o cifra de afaceri de 4.289 milioane lei, in stagnare fata de anul precedent, cand aceasta s-a situat la 4.288 milioane lei. In ceea ce priveste profitul net, compania a inregistrat o crestere de aproximativ 38% a acestuia in 2013 fata de 2012, pana la 144,3 milioane lei.
“Noutatile” anului 2013 pentru Carrefour au fost intrarea, in luna iulie, in comertul online, prin platforma dedicata carrefour-online.ro si reluarea expansiunii pe segmentul hipermarket, prin deschiderea, in luna noiembrie, a unitatii din centrul comercial Galati Shopping City.
Planurile pentru anul 2014 vizeaza doua proiecte: un hipermarket de 9.700 mp in centrul comercial de pe platforma fostei uzine Vulcanul din Bucuresti, un proiect programat initial pentru trimestrul al treilea 2013 si care urmeaza sa fie inaugurat in a doua jumatate a acestui an, precum si unul la Targu Jiu, in primul centru comercial din acest oras – Shopping City Targu Jiu. Proiectul este dezvoltat tot de NEPI, are o suprafata inchiriabila bruta de 27.000 mp, iar deschiderea este planificata pentru toamna acestui an.
In ceea ce priveste divizia de online, recent, respectiv la finalul lunii mai a.c., compania a introdus optiunea de plata ramburs, renuntand astfel la plata on line cu cardul ca metoda exclusiva pentru achitarea cumparaturilor realizate. De asemenea, de la inceputul lunii iunie a.c. a fost implementata si plata prin transfer bancar, pentru companii, precum si cu Card Avantaj, Card Carrefour, BRD Finance si Star BT pentru persoane fizice. Conform oficialilor Carrefour, prin diversificarea instrumentelor de plata se vizeaza o crestere semnificativa, de circa patru ori, a vanzarilor sale pe online si, de asemenea o crestere a vanzarilor de produse electronice si electrocasnice.
Artima, divizia de supermarketuri a retailerului, si-a majorat cifra de afaceri cu 17% in 2013, fata de 2012, ajungand la 819,3 milioane lei. In 2013, compania a deschis peste 50 de magazine sub formatul supermarket si in franciza Express.
De la inceputul lui 2014, au fost inaugurate numai doua magazine Market, retailerul continuand insa extinderea francizei Express, in pofida faptului ca cel mai mare francizat al sau, Angst, s-a retras din parteneriat. Pentru acest an sunt planificate expansiunea atat prin intermediul formatelor deja existente cat si prin al unor concepte noi, precum Contact, o franciza de proximitate, si Supeco, un un hibrid intre un discounter si un cash&carry. Primul magazin sub brandul Supeco urmeaza sa fie deschis in luna august 2014, in orasul Ramnicu Valcea, intr-un fost magazin Interex. De altfel, si celelalte magazine ce vor fi deschise in 2014 sub brandul Supeco vor functiona in alte doua foste locatii Interex, respectiv Targoviste si Giurgiu.
Conform datelor companiei, in prezent detine pe piata romaneasca un total de 155 magazine (25 de hipermarketuri Carrefour, 79 de supermarketuri Market, 44 de magazine de proximitate Express si 6 magazine de proximitate Contact).

Selgros Cash&Carry Romania: Dupa trei ani de consecutivi de crestere, compania inregistreaza o scadere cu peste 9% a cifrei de afaceri
In 2013, Selgros Cash&Carry Romania inregistreaza prima scadere a cifrei de afaceri, dupa trei ani consecutivi de crestere. Anul trecut, compania a inregistrat o cifra de afaceri de 3.090,1 milioane lei, in scadere cu 334,42 de milioane de lei fata de 2012, adica de aproape 10%.
Si profitul companiei cunoaste un trend asemanator. Daca in 2012, Selgros Cash&Carry a inregistrat un profit net de 68,5 milioane de lei, anul trecut acesta a fost de 53, 9 milioane de lei, respectiv cu 21,3% mai mic. In 2013, Selgros Cash&Carry a inchis anul cu un numar de magazine egal cu cel din 2012, respectiv 19 locatii.
In 2013, si numarul mediu de angajati al operatorului cash&carry a cunoscut o usoara scadere. Daca in 2012, compania raporta un numar mediu de angajati de 4.343, anul trecut acesta a scazut la 4.026.
Anul trecut, Selgros Cash&Carry a decis sa investeasca in implementarea unui nou concept de magazin, primul care a trecut prin acest proces fiind cel de la Iasi. Compania a investit circa 4 milioane de euro in remodelarea acestui magazin, care a fost redeschis la inceputul lunii septembrie 2013 intr-un concept nou, cu un layout „prietenos”, mai apropiat conceptului de hipermarket. O semnalistica minimalista si „prietenoasa”, raioane de fresh si ultra fresh, climatizare speciala pentru raionul de legume fructe, delicatese italienesti, si nu numai, in zona branzeturilor, pescarie cu bazin pentru pestele viu, raione complet regandite pentru panificatie si vinuri sunt schimbarile majore ce au fost aplicate.
In Romania, asteptarile cu privire la acest nou format sunt extrem de mari. Chiar daca membrii Consiliului de Administratie au fost prudenti in a avansa un obiectiv de crestere pentru locatia deja remodelata, acesta exista cu siguranta, cu atat mai mult cu cat nici momentul, si nici orasul nu sunt alegeri intamplatoare. Layout-ul „prietenos” este implementat intr-un moment in care supermarketul a devenit formatul „vedeta” in retailul romanesc, iar competitia in Iasi, o zona strategica pentru Selgros, devine tot mai acerba odata cu aglomerarea din ultimii doi-trei ani.
In zona schimbarilor importante din Romania, amintim si modificari din organigrama companiei, schimbari ce par sa pregateasca trecerea catre o echipa de conducere formata exclusiv din manageri romani, cu „state” vechi in companie. Dorin Iordachescu a fost numit, de la 1 septembrie 2013 membru in Consiliul de Administratie al Selgros Cash&Carry Romania, din care mai fac parte Edith Lenga Balk si Alexandru Vlad. La randul sau, acesta din urma a preluat, pe langa responsabilitatile actuale de director executiv al companiei, si conducerea departamentelor de Vanzari si Relatii cu clientii.
In 2014, compania a anuntat ca intentioneaza sa implementeze acest nou concept in alte doua magazine ale sale, respectiv Bucuresti Baneasa si Bucuresti Berceni. Cel mai probabil, compania nu va deschide in 2014 nici un magazin nou, analizand totusi diverse oportunitati existente in piata. Reamintim ca obiectivul anuntat de companie in anii trecuti era de 21 de magazine.

Expansiunea agresiva a majorat afacerile retailerului belgian Mega Image cu peste 30% in 2013mega_
Mega Image, filiala locala a grupului belgian Delhaize, a inregistrat in 2013 o cifra de afaceri de 2.339 milioane lei, in crestere cu 33% fata de 2012. De asemenea, si profitul net s-a majorat, cu 18 procente fata de 2012, pana la 55,1 milioane lei.
Compania a continuat anul trecut extinderea prin intermediul celor trei branduri ale sale – Mega Image, Shop&Go si AB Cool Food – cu nu mai putin de 104 de unitati, cu 16 mai mult decat in 2012. Pe langa expansiune, retailerul a mizat in 2013 si pe diferentiere, deschizand trei unitati “speciale”: doua Concept Store, locatii ce se bazeaza pe experienta “food shopping”, si un AB Cool Food, o locatie dedicata in exclusivitate produselor congelate.
Se pare ca si in 2014 compania va continua extinderea agresiva, avand ca obiectiv inaugurarea a nu mai putin de 95-97 de magazine, atat sub brandul omonim cat si Shop&Go.
Cel mai probabil focusul va fi reprezentat tot de dezvoltarea francizei Shop&Go, care va detine o pondere de 65% din totalul deschiderilor. In primele cinci luni din acest an, retailerul a deschis 13 unitati sub brandul Shop & Go si un singur supermarket Mega Image. Deocamdata cea mai mare parte a magazinelor sale sunt concentrate in Capitala si imprejurimile sale. Anul trecut au fost inaugurate si primele magazine in Brasov, Pitesti, Ploiesti si Constanta, insa ramane de vazut daca retailerul va continua extinderea si in tara. Unul dintre proiectele importante pentru anul in curs este insa si intrarea in comertul online.

Profi si-a dublat profitul net in 2013. Compania isi va mentine si in 2014 ritmul de expansiune
Profi Rom Food, companie detinuta de fondul de investitii Enterprise Investors ce controleaza lantul de supermarketuri Profi, a inregistrat o cifra de afaceri de 1.456 milioane lei, in crestere cu 26% fata de 2012. In plus, profitul net s-a dublat in 2013, pana la 26,8 milioane lei.
Retailerul si-a depasit anul trecut targetul privind expansiunea, initial fiind anuntate 45 de noi unitati. In final, a deschis nu mai putin de 63 de unitati, atat in format standard cat si City. Totodata, in 2013 a lansat si un nou format, Mall, in cadrul centrului comercial Oradea Shopping City, insa intentia de a introduce si formatul Loco, destinat zonelor rurale cu peste 4.000 de locuitori, nu s-a concretizat.
Conform declaratiilor oficialilor companiei, expansiunea va continua in acelasi ritm si in 2014, fiind programate peste 60 de magazine noi. Afirmatiile au fost facute in luna ianuarie, cand reprezentantii companiei au infirmat zvonurile privind o eventuala vanzare a retelei catre retailerul polonez Biedronka. De la inceputul anului au fost deschise 19 magazine, sapte in localitati in care retailerul nu era inca prezent – Corabia, Giurgiu, Zarnesti, Caracal, Mogosoaia, Turda si Medias, ajungand la un total de 226 magazine in 115 localitati.

Rewe Romania a revenit pe profit in 2013. Billa se mentine pe profit si in 2013
billa1
Rewe Romania, compania ce opereaza cele doua branduri de discount Penny Market si XXL Mega Discount, a anuntat revenirea pe profit in 2013, de 557,8 mii lei, in conditiile in care in 2012 inregistrase pierderi de peste 6 milioane lei. Cifra de afaceri s-a majorat cu 13,8%, pana la 2.194 milioane lei, pe fondul expansiunii cu 15 noi magazine pe parcursul anului trecut. De la inceputul acestui an, retailerul a deschis doar doua magazine, un Penny Market in cartierul bucurestean Pipera si un XXL Mega Discount, al optulea, in Ploiesti. Totusi, trebuie tinut cont ca reteaua germana isi concentreaza inaugurarile spre final de an, de exemplu in 2013 a deschis nu mai putin de noua magazine numai in luna decembrie, ne putem astepta ca si in 2014 sa se extinda cu cel putin 10 unitati.
In prezent, compania detine in total 157 de magazine, dintre care 149 sub brandul Penny Market si opt XXL Mega Discount.

Billa Romania, retea detinuta tot de Rewe Group, a raportat pentru 2013 o cifra de afaceri de 1.359 milioane lei, in urcare fata de anul anterior cu 7,3%. Profitul net insa a scazut insa cu circa 40% fata de 2012, pana la 2,17 milioane lei. In 2013, compania si-a atins targetul propus, de 10 magazine, insa a si inchis unul, cel din Carei, si a incheiat anul cu 80 unitati, dupa ce in prima parte a anului s-a focusat in principal pe modernizarea locatiilor, inaugurarile fiind concentrate in ultimele trei luni.
Oficialii companiei au anuntat ca expansiunea va reprezenta o prioritate si in 2014, astfel ca, luand in considerare ritmul din ultimii doi ani, ne putem astepta ca si in acest an sa fie inaugurate circa 10 magazine noi. Primul sau magazin din 2014, si al 80-lea din retea, a fost inaugurat intr-o localitate inca “neacoperita”, respectiv Sebes, judetul Alba, iar al doilea, in Focsani.

Articolul precedentProiectele marilor retaileri internationali in prima jumatate din 2014
Articolul următorSelgros Cash&Carry a lansat o noua marca exclusiva: Momentis
Modern Buyer
Modern Buyer este un pionierat in zona produselor editoriale specializate, fiind prima platforma de informare destinata specialistilor in achizitii – buyeri si oameni de vanzari - din Romania.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.