Proiectele marilor retaileri internationali in prima jumatate din 2014

In primele luni din 2014 am remarcat, pe piatele europenmai multe proiecte inovative, dezvoltate de catre marii retaileri. Modern Buyer si-a propus sa prezinte cateva dintre proiectele demarate de catre acestia, de la strategii de dezvoltare a portofoliilor de marci proprii si planuri de expansiune sau redresare, pana la implementarea de tehnologii moderne, ce au ca scop simplificarea unor proceduri si oferirea unei experiente de shopping cat mai placute pentru clienti.
Retailerul francez Carrefour a deschis recent un nou hipermarket la marginea Parisului, in centru comercial QWARTZ din Villeneuve-la-Garenne, in care a implementat mai multe servicii conexe inovatoare, bazate pe utilizarea celor mai noi tehnologii.
Printre acestea se numara aplicatia mobila „C- où”, pe care clientii o pot utiliza pentru a-si pregati traseul de cumparaturi inainte, terminale digitale – ce contin de exemplu retete, sfaturi pentru alegerea vinului etc – precum si un „perete” virtual prin intermediul caruia isi pot achizitiona online bunuri de folosinta indelungata. Cu ajutorul ecranului tactil « Entre Nous » (« Intre noi ») clientii isi pot exprima opiniile si sugestiile legate de imbunatatirea calitatii serviciilor. Carrefour a introdus si zona mydesign.com, disponibila atat in hipermarketurile sale cat si pe Internet, prin intermediul careia clientii isi pot personaliza diverse articole, de la cani, tricouri, perne, panze pana la carcase de smartphone-uri, etc), folosind o serie de mai mult de 300 de imagini disponibile sau fotografii proprii. Centrul comercial QWARTZ reprezinta in sine un spatiu tehnologizat, plin de ecrane tactile, amplasate pe toate culoarele, iar clientii pot, cu ajutorul smartphone-urilor, sa primeasca informatii privind orientarea sau unde se afla magazinul preferat si chiar poate rezerva un anumit produs.

O directie interesanta adoptata de grupul francez este decizia de a exporta gama proprie Reflets de France in tari in care nu este prezent, prin distribuitori internationali, o strategie adoptata de mai multi ani de catre rivalul sau Casino. Cele mai probabile piete pe care retailerul le va lua in considerare sunt Germania si Marea Britanie. Anul trecut, a introdus o marca proprie similara, Terre d’Italia, ce cuprinde produse cu specific italian, in magazinele sale din Belgia. Pentru inceput, gama a fost introdusa in China, si urmeaza sa fie testata anul acesta in cinci dintre magazinele sale din Brazilia.
Compania a anuntat, de asemenea, ca vizeaza dublarea vanzarilor de pe piata franceza ale marcii sale Reflets de France in urmatorul an, care in prezent se ridica la valoarea de 11 milioane euro.
Ramane de vazut daca retailerul francez va „extinde” aceasta strategie si asupra celorlalte branduri proprii din portofoliul sau.

Auchan, la randul sau, si-a consolidat prezenta pe piata pariziana, preluand recent 30 de magazine de la concurentul sau, Casino. In prezent, tranzactia asteapta acordul autoritatilor de concurenta, insa din vara toate cele 30 de unitati vor incepe sa fie transformate in magazine A2Pas, formatul sau de proximitate.
Situate in locatii strategice din Capitala, noile magazine ii vor permite retelei A2pas sa-si consolideze pozitia, pentru a-si atinge obiectivul de 100 de puncte de vanzare pana in 2016. Formatul A2Pas a fost lansat in 2011, ca raspuns al grupului la dezvoltarea segmentului de proximitate in Franta.

Pe de alta parte, Auchan a contractat un imprumut de la International Finance Corporation (Banca Mondiala), pentru a finanta extinderea retelei sale de supermarketuri in pietele emergente. Conform presei franceze, imprumutul de circa 250 milioane euro este destinat dezvoltarii diviziei sale de supermarketuri AuchanSuper, in perioada 2014-2016. Si in 2012 retailerul a apelat la un imprumut de la Banca Mondiala, pentru a-si dezvolta reteaua de hipermarketuri si centrele comerciale din Ucraina. Auchan are ambitii mari pentru Rusia: sa ajunga la un numar de 200 de magazine pana in 2015.
Retailerul a anuntat ca intentioneaza sa lanseze promotii agresive si reduceri de pret in 2014, dupa ce cota sa de piatta pe piata franceza. Grupul a inregistrat o crestere modesta a afacerilor in 2013, sustinuta in special de rezultatele din Asia si regiunea CEE. Veniturile aferente anului 2013 s-au majorat cu 3,4%, pana la 48,1 miliarde euro, in timp ce vanzarile pe baze comparabile au scazut cu 0,5%. Conform datelor companiei, vanzarile sale au scazut atat in Franta, cat si in Europa de Vest, cresteri fiind raportate numai pentru Asia si Europa Centrala si de Est.

Tot pe piata franceza, Auchan a introdus un nou serviciu pentru magazinul sau online, ce permite cumparatorilor sa-si rezerve produsele online si sa le ridice de la un punct de colectare amplasat intr-un hipermarket peste doar 60 de minute. Potrivit Linéaires, serviciul este disponibil pentru anumite magazine la nivel national, insa numai o anumită cantitate de produse sunt eligibile pentru acest serviciu, in functie de stocul hipermarketului respectiv. Serviciul este dedicat produselor non-food, si in special electronicelor de larg consum. Decizia confirma strategis de e-commerce din ultimii trei ani adoptata de retailer, ce vizeaza extinderea catre toate canalele disponibile.
a2pas
Retailerul belgian Delhaize a anuntat ca va miza pe imbunatatirea portofoliului sau de branduri proprii, pentru a face fata concurentei de pret pe piata de origine. Frans Muller, CEO Delhaize Group, a declarat presei belgiene ca in perioada imediata urmatoarea strategia se va baza pe “consolidarea calitatii si varietatii portofoliului de marci proprii, ca parte a planului ce vizeaza majorarea vanzarilor, dar si a profitului. In acest scop, retailerul va creste numarul promotiilor si va aplica periodic reduceri de pret. Muller a precizat ca in prezent diferentierea este elementul-cheie, iar compania pe care o reprezinta se va focusa pe calitatea si prospetimea produselor, experienta de shopping oferita cumparatorilor, precum si pe noi concepte de magazine, pe care va continua sa loe testeze.

Un astfel de exemplu il constituie deschiderea recenta a doua unitati sub un nou format in Belgia, sub sloganul „goed kopen, goed eten” („cumpara bine, mananca bine”). Conform reprezentantilor companiei, noul concept a fost creat in urma colaborarii dintre angajatii si clientii Delhaize. Noul concept de supermarket are culoarele mai largi, iar accentul este pus pe produse proaspete. Fructele si legumele sunt ambalate in pungi de hartie si exista si un raion de macelarie, unde clientii pot comanda bucati de carne proaspata, ambalate individual. Astfel, retailerul incearca sa implementeze in magazinele sale un layout de „piata deschisa”, in conformitate cu tendintele din retailul alimentar din Europa de Vest. De asemenea, cele doua magazine ofera un protofoliu extins de vinuri, precum si o gama larga de produse dietetice, cum ar fi produse fara gluten, fara zahar, pentru diete speciale samd. Actiunile promotionale sunt reduse, exitand campanii de pret mai putine, dar mai puternice.
Retailerul intentioneaza sa deschida inca doua unitati anul acesta, iar daca conceptul va avea succes intentioneaza sa remodeleze mai multe dintre magazinele existente sub acest format si sa se dezvolte si prin franciza.
del_gut
In luna februarie a acestui an, Metro Cash & Carry a deschis un nou concept de magazin in Italia, provincia Chieti, Abruzzi. Magazinul, inaugurat in 1998, a fost remodelat complet sub un nou „model de comert” si a fost redeschis sub bannerul Metro Piazza Affari. Unitatea-pilot urmeaza o politica axata pe preturi mici, acestea fiind in medie cu 14% mai mici decat in magazinele Metro cash&Carry obisnuite. Dupa deschiderea primului sau magazin sub bannerul Casa dell ‘Horeca la Roma, in iulie 2012, retailerul continua sa investeasca pe piata italiana, experimentand concepte si strategii diferite. Conform presei italiene, daca noul concept Piazza Affari se va dovedi de succes, va fi lansat si in centrul si sudul Italiei. In ceea ce priveste planurile de expansiune la nivel de grup, Metro a anuntat ca intentioneaza sa se extinda si sa-si consolideze prezenta in China, Turcia, Rusia si, mai nou, in India. Planurile sale pentru India vizeaza atingerea unui numar de 50 de magazine pana in 2020, in conditiile in care in aceasta tara detine, in prezent, 16 unitati, in 12 orase. Strategia Metro este deplin justificata, avand in vedere ca tarile emergente pot genera o crestere dinamica, spre deosebire de pietele saturate din Europa de Vest, unde nu se mai poate asteapta la crestere.

In ceea ce priveste divizia sa de hipermarketuri, Metro Group se afla in plin proces de ajustare a portofoliului de marci proprii al retelei Real. In luna octombrie 2013, retailerul si-a inceput practic ofensiva axata pe pret, prin lansarea unei game ne-branduite, pozitionata in segmentul entry level. Noua gama are un ambalaj uniform, de culoare galbena si este promovata sub sloganul „Ohne Schnickschnack. Ohne teuer” (“Fara fasoane. Ieftin” – trad. aprox.). obiectivul retailerului viza extinderea gamei pana la circa 200 de articole.
name_real-deReal este perceput ca un retailer mai „scump” comparativ alti operatori de pe piata germana. Potrivit sursei citate, noua gama este pozitionata pe un segment de pret inferior gamei proprii entry level existente, Tip, tocmai pentru a contracara aceasta perceptie. Conform presei germane, Real aduce ajustari si gamei proprii Real Quality, deoarece veniturile generate de aceasta sunt mici. Totusi, reprezentantii retailerului neaga aceste informatii, insistand ca Real Quality este cel mai puternic brand al sau, cu cresteri de doua cifre in vanzari. Insa, este cunoscut faptul ca Real se confrunta cu dificultati si trece in prezent prin restructurari majore, ce includ atat remodelarea magazinelor cat si inchideri de magazine. Aceste masuri, impreuna cu o strategie viabila de marci proprii ar putea sa readuca hipermarketurile Real pe linia de plutire, devenind astfel de interes pentru potentiali cumparatori.

Retailerul britanic Tesco a inceput anul in curs lansandu-si un nou brand propriu: Tesco Healthy Living, ce va include produse sanatoase si va inlocui marcile Tesco Light Choices si Eat Live Enjoy. Noua gama include peste 230 de articole, de la panificatie pana la iaurturi si ready-meals, iar 85% dintre produse sunt noi sau cu retete imbunatatite.
Fiecare produs a fost evaluat de catre clienti in paneluri de testare cu produse marca proprie echivalente, pentru a se asigura ca au un gust similar.
Gama va fi divizata in doua sub-branduri: Healthy Living – Big on Taste, Lower in Calories, destinata celor care tin diete si Healthy Living – Beautifully Balanced pentru consumatorii care vor sa faca alegeri “sanatoase”.
tesco_h1
Recent, Tesco a anuntat ca pana la finalul anului va lansa primul sau smartphone, sub brand propriu, un pas logic dupa intrarea sa pe segmentul tabletelor multimedia, in toamna anului trecut. Dispozitivul va rula sub sistem Android si va fi comparabil din punct de vedere calitativ cu cel mai recent model Samsung – Galaxy S5, insa va fi comercializat un „pret agresiv”. Philip Clarke, CEO Tesco, a declarat pentru BBC ca dispozitivul va avea preinstalate servicii similiare cu cele disponibile pe tableta Hudl.
Conform datelor oferite de retailer, de la lansare si pana in prezent, tableta Hudl s-a vandut in aproximativ 500 de mii de bucati. Clarke a anuntat, de asemenea, ca in luna septembrie a.c. urmeaza sa fie lansata o noua versiune a acesteia, ce va fi numita Hudl 2. De asemenea, Tesco este recunoscut ca experimenteaza noile tehnologii in magazinele sale. Dupa ce in ultimii ani a testat chioscuri in-store cu solutii de plata chip-and-PIN, “oglinzi magice” pentru linia sa de imbarcaminte F&F sau asistenti virtuali, in prezent retailerul a implementat sistem de checkout de mare viteza, furnizat de gigantul te tehnologii bancare pentru retail NCR.

Scopul de baza al noului sistem este eliminarea scanarii articolelor individual, permitand scanarea simultana a mai multor produse, iar apoi cosurile sunt directionate in statii diferite, unde un numar de trei clienti isi pot plati simultan cumparaturile. Tehnologia de imagine de la Datalogic scanează codurile de bare fara manipularea fizica, permitand sistemului sa scaneze pana la 60 de articole pe minut. (sursa foto: site-urile companiilor)

Articolul precedentBauturi energizante: 2013, primul an de scadere. Avalansa de branduri, o oportunitate sau un obstacol real?
Articolul următorCum au evoluat afacerile marilor retaileri in 2013
Carmen Ionescu
Redactor - Lucreaza pentru Modern Buyer inca de la infiintarea publicatiei, in 2008. Absolventa a Universitatii Bucuresti – Facultatea de Litere, scrie despre industria bunurilor de larg consum, piata de retail, distributie, bricolaj samd.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.