Cristian Ofiteru, CEVA Logistics: “Avem capacitatea de a asigura plus valoare de la un capat la altul al lantului de aprovizionare, productie si distributie”

Excelenta operationala, solutiile inovative de supply chain management, flexibilitatea si, nu in ultimul rand, existenta unei culturi a imbunatatirii continue au permis companiei CEVA Logistics sa ofere partenerilor din diverse industrii solutii concrete de eficientizare a operatiunilor. “Eficienta costurilor si a timpilor de procesare se afla pe lista prioritatilor tuturor managerilor, indiferent ca acestia provin din industria de retail, din sectorul industrial sau din automotive. Suntem un integrator de servicii logistice la nivel mondial, avand capacitatea de a asigura plus valoare de la un capat la altul al lantului de aprovizionare, productie si distributie”, subliniaza Cristian Ofiteru, Country Manager CEVA Logistics. L-am invitat la o discutie despre standardele si conceptele inovative dezvoltate in spiritul excelentei in operatiuni.

Pentru inceput, va propun o scurta trecere in revista a industriilor pe care le acoperiti si a competentelor CEVA Logistics.
La nivel global, din punct de vedere al cifrei de afaceri, CEVA Logistics este al patrulea jucator pe piata de logistica integrata. Suntem prezenti in 160 de tari, iar in 2012 am realizat o cifra de afaceri de circa 7,2 miliarde de euro. CEVA Logistics a luat nastere din fuziunea a doua mari companii: TNT Logistics si Eagle Global Technology EGL. Daca prima are un background pe partea de Contract Logistic, in special in sectorul automotive, asigurand servicii de depozitare logistica si suport de productie, Eagle Global Technology EGL a “venit” cu competente in zona tehnologica, de freight-forwarder. Este si motivul pentru care, in cadrul CEVA Logistics exista doua linii de produs, doua divizii importante: Contract Logistics si Freight Management. Astazi, suntem cunoscuti in piata ca un partener care ofera solutii integrate de supply chain, folosind cunostintele celor doua linii de produs, integrandu-le si venind in intampinarea clientilor cu o solutie completa de la un capat la altul al lantului de aprovizionare, productie si distributie. Revenind la industriile pe care le acoperim, ne adresam clientilor din mai multe sectoare: automotive, tehnology, consumer&retail, industrial sau energy. Acestea au o pondere relativ echilibrata in business-ul nostru. La nivel global, primele doua industrii reprezinta 48% din ponderea clientilor, in timp ce, in cazul sectorului de retail si al celui de bunuri de larg consum vorbim de o pondere de circa 23%. Italia sau Marea Britanie sunt piete in care am atras foarte multi clienti din zona retail&consumer. In ceea ce priveste competentele CEVA Logistics, cum spuneam, portofoliul de servicii este structurat astfel:
1. Inbound logistics (primirea materiilor prime, administrarea depozitelor de materii prime, formalitati vamale de import s.a.);
2. Manufacturing support (pregatirea in secvente a kiturilor de fabricatie sau de asamblare s.a.
3. Transporturi aeriene, maritime, rutiere pentru volumele de import
4. Depozitarea si administrarea depozitelor;
5. Outbound Logistics (administrarea depozitelor de produse finite, pregatirea si efectuarea livrarii catre clientii finali sau catre centrele de distributie s.a.).
In completarea acestora, oferim si servicii pe partea de after market, respectiv administrarea depozitelor cu piese de schimb pentru diverse sectoare.

Cand ati intrat pe piata romaneasca si care au fost principalele directii strategice adoptate pe plan local?
In Romania, CEVA Logistics si-a inceput activitatea in 2007. In acel an, Vodafone a decis sa isi externalizeze operatiunile logistice catre un partener calificat, alegand pentru aceasta compania CEVA. Dupa sase ani, Vodafone este in continuare partenerul nostru strategic. In intervalul 2007-2011 am castigat si alti clienti mari cum ar fi Pirelli, Nokia sau Continental Timisoara. In 2012, odata cu deschiderea operatiunilor de freight, am avut un real succes, portofoliul nostru de clienti extinzandu-se semnificativ. In portofoliul nostru au intrat clienti precum Ford, General Electric, Renault, Continental, Delphi, iar astazi suntem cunoscuti ca cei care pot oferi solutii stabile, rapide si eficiente pe partea de freight. In 2013 ne-am propus sa crestem cu 30% activitatea diviziei de freight management si sa mentinem activitatea pe partea de Contract Logistic la nivelul anului trecut, cu o usoara crestere, pana in 5%. Avem birouri deschise la Slatina, Pitesti si Bucuresti si colaboratori in Timisoara, Cluj si Constanta.

In Romania, sectorul de consumer & retail este unul atractiv pentru CEVA Logistics?
Este atractiv mai mult din perspectiva componentei de packing sau co-packing, una extrem de importanta in procesul de supply chain. Conceptul nostru si metodologia Lean aplicata in organizarea fluxurilor ne-au permis sa obtinem niste indicatori de eficienta ridicati, de aceea ne orientam mai mult catre aceasta parte a sectorului de retail. In Romania, nivelul consumului este inca redus in comparative cu pietele mature din Europa de Vest, de aceea retailul nu a reprezentat o directie prioritara pentru CEVA Logistics Romania. Avem insa o experienta foarte mare in aceasta industrie, oportunitatile existente in Romania le vom analiza cu atentie. Pentru moment, din ceea ce vad, piata de retail & consumer este orientata cu preponderenta pe volume. Se pune mult accent pe pret si experienta si mai putin pe calitate si inovatie. In Marea Britanie lucram foarte mult cu Tesco, iar in Italia avem un proiect foarte interesant numit orasul cartilor, respectiv un parc logistic destinat editurilor si tuturor publicatiilor.

Ati vorbit foarte mult de eficienta, flexibilitate si competitivitate. Ce inseamna excelenta operationala pentru CEVA Logistics?
Si in activitatea de logistica exista o serie de indicatori de performanta care se aplica la nivelul fiercarui proces. Problemele principale cu care se confrunta clientii, pentru care noi putem oferi o solutie, se refera la depozitarea si acuratetea stocurilor, timpii de livrare si, in general, la seriozitatea partenerilor din lantul de supply chain. Toata lumea stie ca lipsa acuratetei stocurilor genereaza pierderi mari de vanzari. De asemenea, timpul de livrare impacteaza prezenta produsului la raft. Acesta este controlat de operatorul logistic prin eficientizarea proceselor din interiorul depozitului, monitorizarea transportului si planificarea eficienta a acestora. Revenind la ce inseamna pentru noi excelenta operationala, pot spune ca avem un sistem solid, construit pe patru piloni principali. Un pilon ests Smart Services – Smart Solutions. Concret, fiecare sector in care operam creeaza un pachet de procese si solutii testate care se bazeaza pe cunostintele si experientele dobindite in procese ajunse la maturitate. Acestea ca si pachete de bune practici sunt transferarea la operatiuni noi, in curs de implementare. Un alt pilon principal se numeste ZDS (Zero Defect Start-Up) ce presupune utilizarea si aplicarea metodologiei de project management la nivelul activitatii logistice pentru fiecare implementare noua. Al treilea pilon este cel al sigurantei in operatiuni. Punem foarte mare pret pe siguranta angajatilor, pentru ca activitatea de logistica se bazeaza pe oameni. Uneori, 80% din totalul costurilor este reprezentat de oameni si atunci siguranta lor intr-un mediu lipsit de pericole este priomordiala pentru noi. Cel de al patrulea, dar nu cel din urma pilon, este metodologia Lean care provine din sectorul industrial. Lean reprezinta o metoda de management care genereaza plus valoare eliminind pierderilor. CEVA implementeaza Lean prin analiza si reducerea pana la eliminare a pierderilor, a inflexibilitatii si a variabilitatii in procesele coordonate. Pierderile sunt reduse prin analiza operatiunilor, identificarea si eliminarea proceselor care nu aduc valoare adaugata, contribuind astfel la reducerea costurilor, diminuarea inventarului, reducerea timpilor de procesare, calitate sporita si flux constant. Flexibilitatea creste prin corelarea ratei de productie cu cererea, astfel clientiii vor primi produsele si cantitatile solicitate la termenele agreeate, intr-un flux continuu, mentinind un nivel redus al inventarului. Pentru a atinge excelenta nu este suficient sa ai instrumentele, metodologia si procesele bine puse la punct, trebuie sa ai si oamenii care pun in practica aceste lucruri. Oamenii sunt principala resursa a CEVA Logistics, iar dezvoltrea este unul din obiectivele principale ale companiei. Avem un sistem de identificare a talentelor, de pregatire a oamenilor, de retentie si de implicare a lor in implementarea proiectelor. De asemenea, exista si un sistem de recompensare a activitatilor pe baza performantelor operationale si, de asemenea, un sistem de recompensare al ideilor inovatoare la nivel global.

In opinia dumneavoastra, care sunt indicatorii de care tin cont beneficiarii serviciilor de logistica in alegerea unuia sau altuia dintre furnizori?
Selectia unuia sau altuia dintre operatorii logistici se bazeaza, consider eu, pe trei factori: costul serviciilor, experienta operatorului in sectorul respectiv si disponibilitatea operatorului logistic de a veni cu solutii inovatoare, de a avea un proces de imbunatatire continua si de eficientizare permanenta a serviciilor. Acest din urma criteriu nu este foarte vizibil pe piata romaneasca, insa sunt anumiti clienti care au inceput sa considere flexibilitatea, cultura inovatoare bazata pe imbunatatirea continua un element mai important decit pretul in alegerea partenerului logistics. Din punct de vedere al pretului, noi ne situam undeva in zona de mijloc. Nu suntem cei mai scumpi, pentru ca suntem flexibili si avem o constructie a costurilor usor diferita fata de restul operatorilor logistici. CEVA Logistics este o companie care nu detine active, prin urmare, nu suntem legati de capacitati care trebuiesc utilizate eficient ( sistemul push). Noi lucram intr-un sistem pull coordonat de cerinta clientilor, iar ca si casa de expeditii, colaboram cu diversi operatori din Romania, dar si din strainatate. Reteaua noastra si bagajul de cunostiinte la nivel global ne permite sa oferim solutii flexibile, orientate spre rezolvarea problemelor, sustinute de o cultura a excelentei operationale. Prin tot ceea ce facem, scopul nostru este sa fim cat mai aproape de client, sa vedem care sunt cerintele si necesitatile lui si sa-i oferim cea mai buna solutie.

Articolul precedent„Annabella Zilnic”, noua marca proprie a retelei de retail cu acelasi nume. Compania colaboreaza cu BrandFusion pentru revitalizarea intregului concept
Articolul următorRadu Butufei, Director E-Commerce Carrefour Romania: “Furnizorii trebuie sa vada magazinul online ca pe o cifra incrementala la business-ul lor cu Carrefour”
Maria Hurduc
Este Business Unit Manager al Modern Buyer inca de la lansarea brandului, in 2008. Are o experienta de peste 16 ani in presa scrisa, iar in ultimii 11 ani s-a specializat pe domeniile Retail, FCMG si Horeca. Este absolvent al Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara, specializarea Tehnologia Prelucrarii Produselor Alimentare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.