Cine „conduce” retailul central-european? Discounterii, in „lupta” cu operatorii de hipermarketuri

Primii trei mari retaileri controlau in 2011 aproape 22% din piata central-europeana, a carei valoare a fost estimata la 107 miliarde euro, potrivit unor date publicate recent de PMR. In regiune sunt incluse sase tari: Cehia, Polonia, Ungaria, Slovacia, Romania si Bulgaria. In timp ce hipermarketurile reprezinta cel mai mare canal modern de distributie, magazinele de discount incep sa-si majoreze cota de piata, datorita extinderii din ce in ce mai rapide.

Liderul regiunii este grupul german Schwarz, care detine aproape 9% din piata de retail din regiune, fiind urmat de operatorul britanic multi-format Tesco si retailerul portughez Jeronimo Martins – prezent in Polonia cu lantul de discount Biedronka.
Dupa cum se stie, Schwarz Group opereaza doua formate de retail: lantul de discount Lidl si reteaua de hipermarketuri cu politica de discount Kaufland. In timp ce Lidl, dupa achizitia Plus Discount in Romania si Bulgaria, este singurul prezent in toate tarile analizate, Kaufland lipseste doar de pe piata maghiara, ceea ce face din grupul german retailerul cu cea mai mare acoperire din regiune. Alti cinci jucatori, care opereaza in cel putin trei piete analizate, sunt retaileri inernationali, ce detin retele multi-format. In plus, Real, Ahold, Louis Delhaize Group, Delhaize Group, Maxima Group si Aldi sunt prezenti in cate doua din tarile enumerate mai sus.

Dominatia hipermarketurilor se apropie de final
Desi hipermarketurile reprezinta inca cel mai mare segment de retail din regiune, specialistii PMR sunt de parere ca dominatia acestora asupra supermarketurilor si magazinelor de discount este in scadere.
In 2011, afacerile hipermarketurilor au reprezentat aproximativ 21% din piata central-europeana, iar cota de piata se asteapta sa ramana stabila in urmatorii trei ani.
Segmentul de discount se dezvolta intr-un ritm din ce in ce mai dinamic, drept urmare decalajul dintre acest segment si cel al hipermarketurilor se va reduce sistematic.

Hipermarketuri versus discounteri, 2011

Daca in 2008 discounterii reprezentau doar 9% din retailul alimentar central-european, in 2011 cota lor de piata s-a apropiat de 13%. Acest segment a crescut in toate tarile monitorizate: cea mai rapida dezvoltare a inregistrat-o in Bulgaria, al carui nivel de saturatie este in continuare cel mai mic dintre tarile analizate, si in Polonia, unde piata este dominata de doi discounteri puternici – Biedronka si Lidl.
Potrivit estimarilor PMR, la finalul lui 2011, in Europa Centrala existau aproximativ 1.200 de hipermarketuri, ceea ce reprezinta circa 11 unitati la un milion de locuitori. Numarul acestora este de asteptat sa creasca cu aproape 7% anual, adica circa 80 noi locatii. Cea mai dinamica crestere se prognozeaza pentru Romania si Bulgaria. Cele mai multe hipermarketuri urmeaza a fi deschise in Polonia si Romania, iar cele mai putine in Ungaria, avand in vedere ca legislatia limiteaza expansiunea formatelor mari de comert, precum si faptul ca un jucator din acest segment a iesit de pe piata.
Dintre operatorii de hipermarketuri, Kaufland si Tesco sunt prezenti in trei din cele sase tari central–europene mentionate. Tesco detine prima pozitie pe regiune, urmat de Kaufland, iar cel de-al treilea loc este ocupat de lantul francez Auchan.
Cehia si Slovacia sunt cele mai saturate piete central-europene, cu peste 20 de hipermarketuri la un milion de locuitori. In opozitie, cele mai putin dezvoltate piete sunt Romania si Bulgaria, unde exista circa circa 7 hipermarketuri la un milion de locuitori. Segmentul hipermarketurilor detine cea mai mare cota de piata in Cehia, peste 35%, iar cea mai mica cota de piata a acestor formate se ragaseste in Bulgaria, sub 10%.

Articolul precedentMarcile proprii, „umar la umar” cu brandurile de producator
Articolul următorRomania si Bulgaria, piete de desfacere pentru producatorii olandezi din sectorul agricol?
Carmen Ionescu
Redactor - Lucreaza pentru Modern Buyer inca de la infiintarea publicatiei, in 2008. Absolventa a Universitatii Bucuresti – Facultatea de Litere, scrie despre industria bunurilor de larg consum, piata de retail, distributie, bricolaj samd.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.