Ce le displace varstnicilor la ambalajele existente pe raft?

0
327

Cel mai batran continent se pare ca va avea si cea mai imbatranita populatie. Pana in 2040, unul din patru europeni va avea peste 65 de ani. Seniorii reprezinta asadar un target de consumatori pe care nimeni nu-si permite sa-l ignore. In acest context, stiti cum trebuie sa arate ambalajele alimentelor sau ale bauturilor pentru a raspunde nevoilor speciale ale varstnicilor.

Se preconizeaza ca in 30 de ani, la nivel global, numarul persoanelor de peste 65 de ani se va dubla, de la 506 milioane la 1,3 miliarde. Asadar, seniorii devin un segment de consumatori tot mai important, atat la nivel european, cat si la nivel global, iar fenomenul reprezinta o adevarata provocare pentru producatorii din FMCG. Regandirea ambalajelor este doar una dintre ele.

Ce le displace varstnicilor?

Pentru a intelege nevoile speciale ale seniorilor si a gasi solutiile potrivite de ambalare, trebuie sa ne uitam mai intai la problemele pe care acestia le au, iar doua dintre ele sunt scaderea acuitatii vizuale si reducerea capacitatii de a cara obiecte grele.

„Circa 75% dintre persoanele varstnice au probleme de vizibilitate pentru culorile cu lungime de unda mica (albastru, verde, violet). Un procent de 71% dintre acestia sunt deranjati de ambalajele cu lipitura ferma, iar 67% dintre ei se plang ca data de expirare a produselor nu este lizibila, arata studii realizate de companii specializate. Aceleasi rapoarte mai arata ca 64% dintre varstnici intampina dificultati la deschiderea ambalajelor, in timp ce 34% dintre ei considera ca ambalajul este prea mare pentru continutul sau”, a declarat Remus Rogoz, directorul de vanzari al companiei Sudpack Romania, filiala locala a companiei cu acelasi nume, un important furnizor de solutii de ambalare.

Noile provocari ale producatorilor
„Cand vine vorba de consumatorii maturi, cele mai mari provocari cu care se confrunta designerii de ambalaje sunt usurinta in desfacerea acestora si lizibilitatea etichetei. Studiile au aratat ca varstnicii sunt mai nerabdatori atunci cand incearca sa deschida un pachet. Daca acesta este greu de manipulat, acestia decid sa evite un anumit produs, ceea ce v-ar putea afecta serios vanzarea”, subliniaza Hugh Lockhart, director asociat al Centrului de Cercetare pentru Produse Alimentare si Farmaceutice de la Michigan State University.

Potrivit acestuia, exista unele culori pe care nu este bine sa le folositi impreuna pe acelasi ambalaj, cum ar fi negru pe rosu sau galben pe rosu. Mult mai usor de citit sunt variantele deja testate de specialisti, si anume: negru pe alb, albastru pe alb, alb pe albastru si verde pe galben. In general, fonturile de tip Sans serif sunt mai usor de citit. Utilizarea de majuscule, poate ajuta, de asemenea.

Lockhart sesizeaza si o inadvertenta: legislatia in vigoare ii obliga pe producatori sa mentioneze foarte multe informatii nutritionale, insa acest lucru afecteaza foarte mult si lizibilitatea etichetei. Pentru a putea inscriptiona toate informatiile in spatiul disponibil, multi producatori sunt nevoiti sa foloseasca doar caractere mici. „Evaluam acest aspect prin teste de performanta. Este mai important sa vedem daca cineva poate sa citeasca acele informatii”, apreciaza Lockhart.

Cu toate acestea, cercetatorii din domeniu recunosc faptul ca nu se poate proiecta un ambalaj pentru nevoile fiecarui individ. Solutia? Examinarea atenta a nevoilor acestui target de consumatori si adoptarea unor propuneri fezabile pentru toti jucatorii din lantul de distributie. De pilda, dupa mai multe reclamatii de la consumatori varstnici in ceea ce priveste modalitatea de deschidere a borcanelor de cafea instant, compania Nestlé a creat un grup de lucru, in Elvetia, pentru a examina nevoile speciale ale acestor persoane. Cercetarea a fost efectuata pe doua grupuri distincte, un focus grup si un grup de consumatori carora li s-au oferit produse Nestlé acasa si li s-a cerut deschiderea si manipularea acestora. Au fost realizate inregistrari video cu cele doua grupuri, pentru ca personalul de la marketing si cel de la ambalare sa vizualizeze problemele intampinate.

Concluziile au fost urmatoarele: capacele mai mici sunt mai usor de manevrat pentru ca nu este nevoie ca persoana respectiva sa deschida mainile foarte mult; ruperea sigiliului poate solicita mai multa forta decat infiletarea; vizibilitatea instructiunilor este critica pentru succesul ambalajului. Inregistrarea, insotita de un pamflet care sugereaza modalitatile prin care se poate imbunatati etichetarea, a fost distribuita in toate tarile in care este prezenta compania Nestlé. Pentru a satiface nevoile consumatorilor in varsta, compania a imbunatatit designul ambalajelor pentru toate cate goriile de consumatori, atat tineri, cat si maturi.

Obiceiuri de consum
Comportamentul de consum al seniorilor este si el la fel de important atunci cand sunt gandite ambalajele. „Seniorii sunt mult mai loiali brandurilor consacrate. De cele mai multe ori, calitatea sta inaintea pretului, in decizia de cumparare. Seniorii sunt fanatici in privința alimentelor sanatoase si de tip wellness (omega 3, probio tice etc.) si acorda o mai mare importanta placerilor culinare”, a mai declarat managerul de vanzari al companiei Sudpack. Acesta a trasat si cateva trenduri cu impact major asupra solutiilor de ambalare: Convenience. Acest trend sar putea traduce astfel: „din frigider in farfurie facand un singur popas: in cuptorul cu microunde”. Snacking: produsele tip snacks au inceput sa inlocuiasca mesele de baza. Realizarea portiilor mici si detasabile, pentru gospodariile cu un numar mic de persoane. Sisteme de resigilare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here