CATEGORY MANAGEMENT CONFERENCE – EVENIMENT DIGITAL

Modern Buyer a organizat pe data de 11 Martie 2021 un eveniment digital cu tema „Category Management Conference” ce a reunit la aceeaşi masă profesioniştii din departamentele de category management, space management, trade marketing & shopper marketing, atât din retail, cât şi din rândul producătorilor FMCG.

Cea de-a doua ediţie a evenimentului „Category Management Conference” a oferit audienţei perspectiva lanţurilor de retail şi a furnizorilor FMCG cu privire la principalele schimbări de consum care au influențat performanța categoriilor la raft ca urmare a crizei sanitare din 2020, oportunitatea de reevaluare a unor categorii FMCG şi tactici de alocare a spațiului, sortiment, promoții și preț în anumite categorii-cheie.

SPEAKERII ŞI PARTENERII EDIŢIei 2021 au fost:

DESPRE CE AM DISCUTAT

Chryssa Asmatzi, NielsenIQ: “Important pentru branduri și pentru retaileri este să știe tot timpul unde se află cumpărătorul lor”

În deschiderea Category Management Conference, Chryssa Asmatzi, Category Management Leader East Europe în compania NielsenIQ, a explicat modul în care managementul categoriilor poate deveni un avantaj competitiv pentru a răspunde și a satisface nevoile “cumpărătorilor omnicanal”: Category Management, The competitive advantage for an Omnichannel shopper.

În ultimul an și în primul trimestru al anului 2021, am experimentat condiții de piață unice: recesiune economică, venituri mai mici și incapacitatea shopperilor de a cumpăra așa cum erau obișnuiți. În întreaga lume, consumatorii au fost și încă mai sunt afectați de efectele pandemiei, iar aceste schimbări au dus la modificări ale modului nostru de viață, de lucru, al comportamentului la cumpărături și, desigur, de consum. Două treimi din consumatorii din întreaga lume au schimbat modul de a-și face cumpărăturile.

Și anul acesta, modul de a face cumpărături se va schimba din nou, deoarece majoritatea oamenilor vor avea mai puțini bani în portofel. Își vor reevalua, cel mai probabil modelul de consum, ca măsură de precauție. Aşadar, deciziile, prioritățile, acțiunile și strategiile consumatorilor în ceea ce privește cheltuielile vor continua să se schimbe în 2021 și nu numai. Un accent imens va fi pus pe eficientizarea cheltuielilor, consumatorii vor căuta să raționalizeze și să optimizeze ce, unde, când și felul cum cumpără.

Ca urmare, brandurile și retailerii trebuie să înțeleagă noul profil al acestor grupuri de consumatori, felul cum fac cumpărături, deoarece, spune invitata noastră, numai dacă știm aceste lucruri, putem să ne adaptăm modul în care operăm și să obținem rezultate. În managementul categoriilor, pornim întotdeauna de la cumpărător, spune specialistul Nielsen IQ.

Chryssa Asmatzi a făcut o prezentare a cumpărătorului român și a modelulului de consum așteptat în piață, în 2021, deoarece doar prin descifrarea acestui cod de consum al consumatorilor și categoriilor, retailerii și brandurile pot stabili strategii pentru a rămâne relevanți pentru coșurile și experiența consumatorului, cu scopul de a crește performanța categoriilor, care să ducă, în cele din urmă la rezultatele financiare scontate. Indicatorii macroeconomici par optimiști, a comentat analistul, și a arătat că potrivit Comisiei Europene, PIB-ul României va crește cu 3,8% în acest an față de 2020, iar șomajul va crește la 6%. Indicatorii macroeconomici nu reprezintă singura modalitate de a evalua cu adevărat impactul asupra consumatorilor și asupra capacității lor de a cheltui în 2021. Potrivit ultimului sondaj NielsenIQ referitor la indicele de încredere al consumatorilor din România, 55% dintre participanți s-au arătat îngrijorați pentru sănătatea lor, similar cu multe piețe din Europa, 54% sunt îngrijorați cu privire la siguranța locului de muncă și 32% sunt preocupați de starea economiei. Sursa: The Conference Board Global Consumer Confidence Survey in collaboration with Nielsen. Regăsiţi AICI mai multe detalii despre prezentarea susţinută de Chryssa Asmatzi precum si materialul video complet.

Polixenia Iordăchescu, Marco Polo CEE: „Vedem deja schimbări majore la capitolul trade investment, un transfer al bugetelor dinspre raft spre online”

„Până acum category managementul avea un rol. Ne ajuta pe noi, clienţii, să navigăm în magazin şi să identificăm produsele mai rapid. Îi ajuta pe furnizori să influenţeze decizia de cumpărare. Creşteau categoriile şi un proces de analiză era util pentru a obţine o imagine mai bună a produselor şi ambalajelor profitabile şi pentru retaileri şi pentru furnizori. Lucrurile se schimbă şi apar astăzi alte întrebări ale managerilor implicaţi în analiza categoriilor. Avem alte criterii de cumpărare, avem motivaţii total diferite, factori limitativi externi şi avem, iată, alte momente ale adevărului. Peste toate acestea, există necesitatea de a face catman online. Ce facem cu toate astea? Răspunsurile vin din patru direcţii cheie: big data, category management capability, ecosistem şi ceea ce numim imaginea succesului. Cu cât vom înţelege mai bine care sunt datele de care avem nevoie pentru a descifra comportamentul consumatorilor, cu atât vom acţiona mai eficient. În privinţa capabilităţilor, există o nevoie de agilitate extraordinar de mare prin automatizarea procesului de category management. În momentul acesta, există soluţii care preiau automat date din vânzări şi îţi oferă, la nivel de magazin, modificări pe care să le faci pentru a creşte cumpărăturile. Agilitatea este cuvântul cheie.
Ştiinţa în category managementul online este la fel de importantă. De asemenea, trebuie să înţelegem care sunt ecosistemele de care avem nevoie, începând cu parteneriatele, continuând cu soluţii de big data, partenerii logistici de care avem nevoie şi încheind cu soluţiile ready to use pe care trebuie să le avem la îndemână pentru a putea face faţă schimbărilor. Nu în ultimul rând, care este imaginea succesului? Avem o imagine nouă a succesului? Pentru ca ea s-a schimbat!”,
 a mai subliniat Polixenia Iordăchescu.

Urmăreşte AICI prezentarea integrală realizată de Polixenia Iordăchescu.

Andreea Hanceriuc, Nestlé Infant Nutrition: “Haideți să transformărm rafturile, printr-un category management calitativ care să ofere shopperului emoții pozitive şi experiența unică de cumpărare pe care i-o promitem de mult timp”

Cu o experiență de peste 150 de ani în piață și o cotă de piață de 55%, Nestlé este lider mondial în nutriția sugarilor, a anunțat Andreea Hanceriuc, Category & Channel Sales Development Manager, Nestlé Infant Nutrition, România. La invitația publicației Modern Buyer, în cadrul ediției din 2021 a conferinței de Category Management, Andreea Hanceriuc a susținut prezentarea intitulată “Categoria de destinație de la tranzacțional la emoțional”.

În 2021, Nestlé a lansat primul studiu care analizează experiențele părinților din întreaga lume în procesul de creștere a copiilor. Studiul global intitulat Indexul de Parenting este realizat de compania Kantar pe un eșantion de 8000 de participanți – mame și tați – din 16 țări și măsoară gradul de dificultate al experiențelor parentale din întreaga lume.

Analiza indexului de parenting și-a propus să abordeze subiecte sensibile (e.g. doar 40% din părinții din România consideră că responsabilitățile de îngrijire a copiilor sunt împărțite în mod egal între cei doi parteneri) pentru a putea oferi, în final, sprijinul necesar creșterii copiilor într-un mod sănătos și fericit.

Categoria Infant Nutrition se schimbă continuu, publicul țintă este format din noi și noi părinți aflați în căurarea unor produse de calitate, pentru creșterea sănătoasă a copiilor.

Drept urmare, Nestlé lansează o campanie de educare, informare și dialog cu părinții, “Părinte în felul tău”, care constă în promovare în Social Media și la TV, webinarii, articole de informare pe website, educare in-store prin PosMs, informare cu sprijinul medicilor și asociațiilor etc.

Noile tendințe în categoria Infant Nutrition impactate de Covid-19 vin cu o serie de provocări. Frecvența vizitelor în magazin a scăzut, dar basket size-ul shopperului din categoria de destinație Infant Nutrition a crescut.

De altfel, acest cumpărător este unul dintre cei mai importanți, cu un coș mediu de cel puțin două ori mai mare decât al unui shopper obișnuit.

În categoria Infant Nutrition, loialitatea față de brand este de 90%

Părinții aflați la cumpărături în magazin citesc toate informațiile disponibile, petrec cel mai mult timp în fața raftului și au următoarele așteptări: să aibă o experiență plăcută de cumpărare (uneori sunt însoțiți de copii), brandul căutat să fie disponibil (în această categorie loialitatea față de brand este de 90%), să primească informații (și educație). Aceste caracteristici sunt valabile și pentru restul categoriilor destinate bebelușilor.

Andreea Hanceriuc a lansat propunerea unui parteneriat colaborativ între producătoriși retalieri. Instrumentul de Category Management, așa cum a fost lansat acum 30 de ani nu reflectă toate tendințele actuale, aflate într-o schimbare accelerate, exponențială. Este momentul pentru a duce Category Managementul către nivelul următor, respectiv să facă trecerea de la tranzacțional la emoțional.

Crearea unei experiențe de cumpărare unice pentru părinții din generațiile noi

“Shopperul acestei categorii este cel mai prețios pentru retailer, cel care are grijă de generațiile viitoare. Haideți să punem informația la dispoziția acestui cumpărător, nu doar în online, ci și în magazine. Să ne asigurăm că, practic, contribuim activ la educația lui. Mai târziu, vom avea micii cumpărători/ viitori shopperi cu o bază solidă din punct de vedere emoțional și educațional.”

“Haideți să transformărm rafturile, printr-un category management calitativ, cu educarea shopperului și să îi oferim emoții pozitive, să îi oferim experiența unică de cumpărare pe care i-o promitem de mult timp.”

Category Management adaptat noii generații de shoppers

Category Managementul este de dorit să țină pasul cu noii consumatori, pentru a transforma experiența de cumpărare, ținând cont de trenduri. Trendurile identificate sunt nevoia de informare în fața raftului, dincolo de eticheta produsului, de transparență, de sustenabilitate (cum poate contribui shopperul la sustenabilitatea mediului înconjurător) prin alegerea produsului (făcută la raft).

“Este nevoie să contruim în continuare pe instrumentele de bază: arbore decizional, merchandising, semnalizarea segmentelor (pentru ușurarea procesului de cumpărare), dar încă putem adăuga valoare, și aici atingerea emoțională devine esențială. Prin ambianță, prin dialog cu shopperul, prin materiale de informare și educare la raft.”

“Oferta noastră de parteneriat către retailer a fost lansată: haideți să transformăm shoppingul în emoție! Retailerul și producătorul se întâlnesc la mijloc pentru a aduce beneficii maxime shopperului. Am vrea să mutăm discuția de la lucrurile de bază (planogramă și încărcare) către următorul nivel, unde adăugăm componenta calitativă.”

Nestlé, ca membru al ECR Community are o implicare substanțială în zona de category management și brandul este lider de categorie (category captain) nu doar în Infant Nutrition, ci și în cafea, pet care, mic dejun, dulciuri, produse bază pentru gătit (culinary).

Oana Defta, METRO Cash&Carry România: “Revizuirea de sortiment este un proces anual care ne ajută să ținem cont de toate nevoile şi tendinţele din piaţă”

Oana Defta, Șef al Departamentului Sortiment și Prețuri, METRO Cash&Carry România a împărtăşit o serie de informaţii cu privire la viziunea companiei pe care o reprezintă asupra managementului categoriei. Departamentul pe care îl conduce are atât atribuții de coordonare politică, preț cât și coordonare politică sortiment, rolul echipei fiind acela de a se asigura că direcțiile strategice ale companiei sunt implementate întocmai la nivel de decizii tactice și de sortiment.

Viziunea METRO Cash&Carry asupra managementului categoriei este concentrată pe revânzător, deoarece clienții Metro sunt comercianţii independenţi şi business-urile horeca. Oana Defta a început prin a enumera factorii principali care determină, în viziunea companiei, numărul de produse, structura sortimentului, precum și selecția clienților relevanți.

„Primul pilon al strategiei este determinat de tipurile de clienți pe care îi targetăm, precum și de diferenţele de abordare la nivel local, regional respectiv național. Segmentăm clienții și înțelegem, pe aceste segmente, care sunt nevoile și necesitățile lor. În egală măsură, pentru că vorbim de o structură de afaceri preponderent încă în zona de cash & carry, dar și în zona de online, un anumit număr maxim de SKU-uri este cu siguranță obligatoriu. Există un număr maxim de articole pe care le putem gestiona, trebuie să ţinem întotdeauna cont de spațiul din magazine.”

Un alt aspect ţine de zona operațională. „Avem un model de afaceri care presupune eficientizarea costurilor de operare, de aceea sunt anumite specificităţi legate de prezentarea la raft, respectiv palet complet, bax ş.a. De asemenea, fie că vorbim de vânzări, de profitabilitate sau de costuri, avem un target de atins, iar atunci când definim sau creionăm care este sortimentul cu care vom opera, trebuie să avem grijă ca o calculație a acestui sortiment să coincidă cu targetul financiar al companiei.”

„Apoi, trebuie să știm foarte bine cu ce ne vom diferenția în fața clienților și a afacerilor pe care le targetăm. Toate aceste elemente trebuie ținute foarte aproape, permanent în focus, ele definesc așa cum spuneam numărul de sku-uri pe care noi îl putem acomoda. Este un proces destul de complex pentru că vorbim de magazine în care comercializăm, în medie, un număr mediu de 24.000 de sku-uri (food și non food) de aceea este foarte important să fim riguroși când facem alegeri, respectiv analize.”

Strategia de category management este definită o dată la trei ani şi este evaluată anual. „În plus, activitatea noastră zilnică trebuie să ne asigurăm că ceea ce ne-am propus se întâmplă cu adevărat și atunci avem nevoie de niște instrumente şi metode prin care validăm că suntem aproape de ceea ce clienții noștri își doresc, dar şi faţă de tendinţele din piață.Cum facem asta? În primul rând, avem oportunitatea de a fi în contact direct cu clienții noștri prin echipele de sales force specializate atât pe zona de horeca, cât și pe clienți independenți, revânzători. Practic, această interacțiune unu la unu cu clienții noștri ne permite să fim foarte aproape provocările pe care ei le întâmpină și să fim foarte fini cunoscători ai nevoilor lor.”

Vezi AICI prezentarea integrală susţinută de Oana Defta.

Gijs van der Loo, HEINEKEN România: “Revizuiește, învață și îmbunătățește este un principiu important pentru companie”

Pentru Gijs van der Loo, Modern Trade Director, HEINEKEN România, Category Managementul este o zonă importantă a colaborării cu clienții. Strategia de category management este stabilită de echipa din sediul central de la Amsterdam și are la bază principiul “winning with categories”.

“Astfel, decidem unde jucăm și definim cum vrem să câștigăm. Pornind de la strategia categoriei și portofoliul asupra căruia aplicăm această strategie, implicăm întreaga organizație, așa cum s-a întâmplat în 2020, la lansarea Birra Moretti în România. Unul dintre factorii de succes, dincolo de planurile legate de brand și de clienți a fost mobilizarea oamenilor din interiorul organizației.”

„Am încercat „să vindem” Birra Moretti colegilor din organizație printr-un eveniment de lansare, bazat pe stilul de viață italian, ca să ne asigurăm că vom avea succes în piață. Ne-am stabilit planurile legate de brand, dat fiind că întotdeauna consumatorii vor cumpăra brandurile, nu categoria. În România suntem prezenți cu mai multe branduri de bere cu alcool și bere 0.0, fără alcool, pentru care există planificare de brand, dar pentru ca planurile noastre legate de brand să fie implementate, cooperăm cu clienții noștri din retail.”

Revizuiește, învață și îmbunătățește este un principiu important pentru companie. Dincolo de branduri, de planificare și executare, după un an, realitatea se schimbă și acest lucru s-a văzut foarte clar în 2020, când toate planurile făcute în 2019 a fost necesar să fie schimbate și adaptate.

Într-un mediu aflat în permanentă schimbare, tendințele tind să se accelereze și, printre acestea, Gijs van der Loo le-a menționat în primul rând pe cele legate de sănătate și cumpătare. Mai preocupați de sănătatea lor, oamenii au consumat mai puțin alcool, mai puține calorii, mai puțin zahăr și au acordat mai multă atenție la ce consumă. Se observă mai mult spațiu la raft acordat alimentelor fără gluten, ecologice, fără zahăr, nu doar în Europa de Vest, ci și în România. O altă tendință observabilă este o estompare a limitelor în anumite categorii (înainte aveam batoane de ciocolată și batoane proteice, acum avem batoane proteice mai gustoase și batoane de ciocolată cu ingrediente mai sănătoase). De asemenea în categoria ready to eat, dacă în trecut îți cumpărai ingredientele și le mixai singur acasă, acum le găsești gata mixate pentru consumul de acasă.

O altă tendință se referă la noile ocazii de consum și anul trecut ne-a arătat că ceea ce știam înainte nu a mai fost valabil, per se, în 2020. N-au mai existat ocazii de petrecere cu grupul de prieteni, Horeca a fost mai mult închisă, oamenii au petrecut mai mult timp în casă și au mâncat prânzul acasă, dar așa a apărut o oportunitate pentru berea 0.0 fără alcool: de a fi consumată la masa de prânz.

Pentru a putea defini ce face o categorie să performeze optim este necesară o înțelegere a consumatorului (și a shopperului). Pentru aceasta, compania și-a propus să afle răspunsuri la câteva întrebări legate de ocaziie de consum. Unde urmează să fie consumat produsul (acasă, la muncă, on the go), de ce este consumat (pentru a potoli foamea, pentru a socializa), când este consumat (momentul zilei sau al săptămânii), cine îl consumă (atitudine, gen, vârstă, nivel de educație, venit), cu cine este consumat (obiceiul de consum diferă când ești singur sau când ești într-un grup). Vă invităm să descoperiți mai multe informații despre strategia de creștere a categoriei de bere 0.0. fără alcool, urmărind în continuare prezentarea susținută de Gijs van der Loo, Modern Trade Director, HEINEKEN România, în cadrul Category Management Web Conference 2021, Aici.

Irina Cenuşă, Danone: “Ambiţia noastră este să creştem categoriile în care suntem prezenţi, printr-un model operaţional agil, înţelegând cât de importantă este execuţia, dar şi disponibilitatea produselor la raft”

Ambiţia noastră este să creştem categoriile în care suntem prezenţi. Credem că este rolul nostru să conducem discuţia despre creşterea categoriei atât pentru consumatorii noştri, cât şi pentru partenerii de business din retail. De asemenea, 2021 este anul în care suntem determinaţi să avem priorităţi, să alegem foarte clar portofoliul, inovaţiile pe care le vom creşte în 2021, într-un model operaţional agil, înţelegând cât de importantă este execuţia, dar şi disponibilitatea produselor la raft.

Cum facem category management în Danone? În primul rând, pornim de la imaginea macro a categoriei, de la segmente. Întotdeauna ne încurajăm partenerii să construiască pe segmentele care câştigă. Pe de altă parte, credem cu stăruinţă că inovaţia este aici şi va fi şi mâine, şi întotdeauna discuţiile noastre despre categorie protejează inovaţia. O protejăm pentru viitor, îi dăm şansa să treacă de toate analizele de sortimentaţie, în ciuda faptului că acum, creşterea de categorie desigur înseamnă să acelerăm segmentele care cresc.

Specificitatea pe care am înregistrat-o din martie 2020 până astăzi este că tratăm cu pragmatism şi prioritate portofoliul cu care lucrăm în category management. Şi când spun portofoliu nu mă refer doar la portofoliul Danone România, ci la tot portofoliul care există în categorie.

În privinţa macro abordării categoriei, în Danone avem două categorii diferite, Fresh Dairy Products şi Plan Based. Prima dintre ele este o categorie maturizată însă cu un consum per capita mic şi cu un nivel de penetrare mare, aşadar oportunitate de creştere există. În această categorie, Danone este lider, cu o cotă de piaţă de 25% per total categorie şi 44% în segmentul de iaurt. Aici, recomandările pe care le oferim partenerilor de business reprezintă pentru noi un ghid care să conducă la navigarea mai uşoară a cumpărătorilor în categorie. Pentru că vorbim de o categorie matură, acest ghid este creat în baza nevoilor şi a ocaziilor de consum.

Iar în ceea ce priveşte Plant Based, vorbim de o categorie foarte tânără, dar extrem de interesantă pentru consumatorii noştri. Observăm o creştere de peste 50% de la un an la altul al categoriei, Danone este şi aici lider detaşat, prin brandul Alpro.

În mod particular, atunci când vorbim despre produsele pe bază de plante, am observat, în baza unui studiu IPSOS, că această categorie este descoperită de consumatori mai degrabă în magazine. În acest caz, recomandarea de macro abordare a categoriei de plant based se bazează în primul rând pe nevoia de identificare a categoriei. Este motivul pentru care recomandăm în baza insighturilor de la shopperii cei mai fideli ca această categorie să stea lângă laptele UHT, înţelegând ca un principiul sănătos că liderul de categorie ar trebui să ne ajute să o identificăm mai uşor. Aşadar, recomandăm aşezarea acestuia primul în trafic. Aş mai dori să recomand şi dubla plasare a acestei categorii în segmentul de lapte proaspăt. De ce? Pentru că vorbim de o categorie valorizantă şi fiecare dintre noi are pe agendă creşterea sustenabilă, nu creşterea în orice fel. Aşadar, dacă ne dorim să obţinem creşterea acestei categorii extrem de specifice, extrem de valorizante, atunci v-aş încuraja să luaţi unul-două magazine şi să încercaţi un astfel de test pentru a înţelege ce se întămplă.

Un alt subiect extrem de important pe agenda unei discuţii de category management rămâne disponibilitatea produselor la raft. A devenit prioritate zero pentru că trăim o realitate lipsită de predictibilitate. Pentru furnizori devine complicat să facă un forecast corect, pentru partenerii din retail devine complicat să gestioneze comenzile, aşadar trăim o realitate cu predictibilitate mică şi asta poate să genereze situaţii de out of stock. Fiecare dintre noi – producător şi retailer – se uită atent la eficienţa proceselor pe care le are în business. Aşadar, în category management astăzi lucrăm activ pe disponibilitatea produselor la raft.

Implementăm din 2021 o metodologie digitalizată de recunoaştere a produselor la raft. Cu ajutorul inteligenţei artificiale ne dorim să construim pe disponibilitatea produselor la raft. Exerciţiul acesta există şi fără digitalizare, culegerea de date asupra out of stock există dintotdeauna. Dar ceea ce ne dorim cu adevărat este să avem un plan de acţiune pe toate învăţămintele, pe toate observaţiile pe care le culegem de la raft.

Aşadar, invitaţia mea este sigur să discutăm nu numai despre macro abordarea categoriei sau despre proiecte de category management, invitaţia mea este să avem discuţii extrem de concrete şi de aplicate despre sortimentaţie şi dispobilitatea la raft a produselor, asupra cărora în Danone lucrăm cu instrumente aplicate şi ne îndreptăm şi spre digitalizarea acestor instrumente.

Pentru mai multe detalii despre propunerile companiei Danone România cu privire la creşterea categoriilor vă invităm să urmăriţi materialul video AICI.

Sebastian Cristoiu, Auchan: “Politica pe care o vor aborda în 2021 companiile cu privire la work from home va influenţa evoluţia mai multor categorii”

Sebastian Cristoiu, Director de Marcă & Concepte al Auchan România, a acceptat invitaţia Modern Buyer de a prezenta perspectiva acestui retailer cu privire la principalele tactici în strategia de Category Management, cu ocazia Category Management Conference, din data de 11 Martie 2021.

Responsabilitățile principale ale invitatului nostru se referă la dezvoltarea strategiei de marcă – brand management -, redefinirea conceptelor comerciale multi-format (online și ofline) precum și la strategia de sortiment. “Pentru aceasta din urmă, există o strânsă colaborare cu colegii de la category management care declină la nivel de categorie strategia pe care o desemnăm împreună, pe fiecare format și pe fiecare perimetru”, precizează Sebastian Cristoiu.

“Știm cu toții, Category Management este o activitate constantă, un proces continuu, un reglaj permanent. Nu putem spune că o categorie este revizuită la un moment dat și am pus stop. Ne-am setat, ca obiectiv, o revizuire aprofundată în fiecare categorie de cel puţin o dată pe an, poate chiar de două ori pe an. Digitalizarea acestor procese şi instrumentele pe care le avem astăzi la îndemână au schimbat mult modul în care se face category management, iar trendurile şi dinamica pieţei ne determină la o accelerare a proceselor. În fiecare an, jobul de category manager capătă o nouă dimensiune, devenind tot mai important în modern trade”.

Această criză sanitară a accelerat dezvoltarea anumitor formate, iar clienţii şi-au diversificat modalitatea de achiziționare a produselor. Putem vorbi astazi de un client unic, care are la dispoziţie o multitudine de soluţii pentru a-şi face cumpărăturile.

“Perioada de lockdown a avut un efect de accelerare a canalului de e-commerce. Categorii pe care, până în pandemie, clienţii preferau să le acceseze în magazinele fizice sunt astăzi într-o creştere accelerată în online. Aş aminti aici tot ce înseamnă fresh şi ultrafresh. Încrederea în acest canal a sporit odată cu livrarea primelor comenzi de produse proaspete în urma cărora clienţii noştri s-au convins că şi în online asigurăm acelaşi standard ridicat de prospeţime şi calitate. În prezent, asigurăm livrarea de produse proaspete în toate oraşele în care suntem prezenţi şi reuşim asta datorită echipelor specializate dedicate picking-ului şi relaţiei cu clienţii.

De asemenea, categoriile cu specific alimentar, care până în pandemie aveau o cotă de piaţă în online relativ redusă, au cunoscut creşteri foarte importante şi sunt pe un trend crescător şi stabil. În fine, pentru alte categorii criza sanitară a funcţionat ca un catalizator şi a accelerat migrarea din off line în online. Aş da ca exemplu aici pet food, bebe, jucării şi, în general, majoritatea categoriilor de produse non-food”.

“Preocuparea pentru siguranţă este confirmată de aprecierea clienţilor noştri pentru serviciul Auchan Drive, care  reprezintă o opțiune simplă și rapidă pentru cumpărături: se comandă online, noi pregătim comanda, iar clientul ridică din parcarea magazinului în două ore sau în orice altă zi, în intervalul orar care îi convine cel mai bine. Confortul, economia de timp și, în mod particular, siguranța, sunt cele mai importante atribute ale noului serviciu”.

“Criza sanitară a impactat de asemeanea şi frecvenţa de vizitare pentru magazinele fizice de tip hipermarket. Comportamenul clienţilor s-a schimbat, aceştia preferând să reducă numărul de vizite, dar să achiziţioneze produse pentru o perioadă mai lungă”.

Aşadar, evoluţia modalităţilor de achiziţionare are un impact direct şi în activitatea de category manangement, care trebuie să ţină cont de toate dimensiunile în construcţia sortimentului şi să găsească mixul potrivit de produse pentru fiecare format.

“Anul 2021 va fi unul definitoriu, în care anumite trenduri de consum apărute în timpul pandemiei se vor confirma sau infirma, în funcţie de cum va arăta noua normalitate. Categoriile vor fi afectate în funcţie de mai mulţi factori externi. Aş evidenţia aici politica pe care o vor aborda companiile referitoare la work from home. Lucrul de acasă a afectat categorii care erau pe un trend ascendent înainte de criza sanitară. Printre categoriile a căror evoluţie va depinde de modul în care angajatorii vor trata subiectul work from home, aş enumera produsele de înfrumuseţare, unde investiţia a scăzut, produsele textile, detergenţii şi produsele pentru întreţinerea hainelor. La polul opus sunt şi categorii asupra cărora clienţii şi-au îndreptat atenţia şi care vor continua trendul pozitiv, chiar şi după stabilizarea situaţiei: produsele bio, dietele speciale şi cele pe bază de ingrediente naturale, produsele pentru igiena personală, produsele proaspete care, de asemenea, sunt asociate unui stil de viaţă mai sănătos, produsele de tip ready to eat & ready to cook, pe care clienţii le-au descoperit şi mai mult pe durata crizei sanitare”.

Toate aceste tendinţe au condus la redistribuirea spaţiilor între categorii, în toată reţeaua Auchan. Au fost mărite zonele de produse alimentare pentru a oferi clienţilor game mai largi de produse.

Puteţi vizualiza întreaga intervenţie a reprezentantului Auchan România în materialul video AICI:

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here