În ciuda pandemiei, în 2020 distribuitorii de FMCG au obținut un rezultat net crescut cu 14,1% față de 2019

Cifra de afaceri a distribuitorilor din Retail și HoReCa din România a fost de 16,6 miliarde de lei în 2020, în creștere cu 1,8% față de 2019, iar potrivit analiștilor aceasta va atinge un nivel record, de 18 miliarde de lei în anul 2021. Datele au fost prezentate în premieră de Tudor Malearov, Business Development Manager KeysFin, celor peste 160 de participanți la evenimentul „Distribuitori în Retail şi HORECA“, organizat de Modern Buyer, pe 16 septembrie 2021, la Brașov.

Totodată, rezultatul net (profit net minus pierdere netă) obținut în 2020 de distribuitorii din sectoarele Retail și HoReCa a crescut cu 14,1% față de 2019 și cu 43% față de 2015, atingând nivelul record de 424,8 milioane de lei. Dintre cele 130 de companii analizate, 122 au încheiat anul 2020 pe profit (93,8%) și numai 8 pe pierdere (6,2%).

Companiile medii (cele care au înregistrat cea mai mare pondere din cifra de afaceri și au reprezentat cel mai important angajator) au înregistrat un rezultat net pozitiv de 247 de milioane de lei (58% din total), în anul 2020.

„Pentru anul 2021, estimăm o creștere a pieței de aproximativ 10% la peste 18 miliarde de lei, în baza ridicării restricțiilor și a reluării graduale a activității economice, mai ales în sectoarele puternic afectate de pandemie“ a declarat Tudor Malearov, Business Development Manager KeysFin, în cadrul evenimentului „Distribuitori în Retail şi HORECA“.

Analiza pieței de distribuție în Retail și HORECA a cuprins datele a 130 de companii din sectorul de distribuție FMCG, dintre care: 9 mari, 87 medii, 33 mici și 1 microîntreprindere. Astfel, în anul 2020, cea mai mare pondere din cifra de afaceri a fost generată de companiile medii (57% din total).

Tudor Malearov, Business Development Manager KeysFin.

În ceea ce privește distribuția geografică, Bucureștiul a generat cea mai mare cifră de afaceri, de aproape 5,2 miliarde de lei (31,1% din total), urmată de companiile înregistrate în județele Prahova (12,1% din total), Cluj (6,8% din total), Bacău (6,6% din total) și Harghita (5,3% din total). Împreună, primele 5 județe au generat 62% din cifra de afaceri a distribuitorilor FMCG locali, în 2020.

În anul 2020, cel mai mare distribuitor din Retail și HORECA din România a fost Aquila Group, cu o cifră de afaceri de 1,5 miliarde de lei (9,1% din total), urmată de Interbrands Marketing & Distribution SRL, care a înregistrat o cifră de afaceri de 1,4 miliarde de lei și cea mai mare creștere procentuală, de 45,4% față de anul 2017 și Luzan Logistic SRL, cu o cifră de afaceri de aproximativ 875 milioane de lei.

În continuare, clasamentul a fost ocupat de Punctual Comimpex SRL și Macromex SRL, cea din urmă înregistrând cea mai mare scădere procentuală, de 18,4%, fapt care a dus la coborârea pe poziția a 5-a.

Potrivit analiștilor Keysfin, cei mai mari zece jucători au acumulat aproape 45% din cifra de afaceri a sectorului, în anul pandemiei.

Comerțul cu amănuntul – avans de peste 10% în 2021

În primul semestru al anului 2021, ca serie ajustată, în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul a crescut cu 11,6% față de aceeași perioadă a anului 2020, în timp ce cifra de afaceri din comerțul cu ridicata a avut o creștere în termeni nominali de 13,2%.

În continuarea prezentării acestor informații, Dan Matei, Industry Lead, Beverages & Tobacco, Nielsen a arătat că în 2021, comparativ cu aceeași perioadă a anului 2020, comerțul tradițional a rămas stabil, deși numărul magazinelor a fost în scădere (-3%). “În 2020 am avut o creștere de 9% în prima jumătate a anului. Cea mai bună evoluție este observată în canalul de discount, care a avut o creștere organică (cresterea în volum este mai mare vs deschiderile de magazine noi), corelat și cu creșterea Private Label.”

Dan Matei, Industry Lead, Beverages & Tobacco, Nielsen.

“Hipermarketurile și minimarketurile au crescut în valoare, mai puțin decât numeric, iar supermarketurile trec printr-o scădere în valoare în prima jumătate a anului față de anul trecut. În înțelegerea acestor constatări, trebuie să avem în vedere și explozia FMCG din Q1 2020, când am avut creșteri de până la 80% în KA, în anumite săptămâni.”, a precizat reprezentantul Nielsen.

Tot în prima parte a evenimentului, Eugen Zbîrcea, Chief Operating Officer și cofondator Comarket a prezentat audienței cum pot fi eficientizate, prin digitalizare, relațiile dintre profesioniștii și vânzătorii din industria ospitalității.

Comarket este o platformă de e-commerce care s-a născut ca răspuns la nevoile clare ale celor două segmente principale de jucători din HoReCa: profesioniștii (achizitorii), pe de-o parte, și furnizorii (vânzătorii), de cealaltă parte.

Prin eficientizarea și dezvoltarea pieței de achiziții, platforma sprijină buna desfășurare zilnică a businessurilor din ospitalitate, restaurante, cafenele și hoteluri.

“Ne dorim o digitalizare cu human touch, în care fiecare acțiune să fie făcută cu acel human touch.”

Comarket are, în prezent, 6.000 de produse listate în platforma online și 105 furnizori care oferă ambalaje, băuturi, utilaje și servicii. De asemenea, peste 100 de restaurante, cafenele și hoteluri s-au înscris în platforma Comarket.

Bogdan Gaborean, Sales Representative Track GPS în cadrul companiei Arobs.

Bogdan Gaborean, Sales Representative TrackGPS în cadrul companiei Arobs a prezentat Track GPS, soluția de management al flotei propusă de compania pe care o reprezintă, care în prezent are peste 4.500 clienți și cca 70.000 de vehicule monitorizate.

“AROBS, prin TrackGPS, este unul dintre cei mai mari furnizori de servicii de monitorizare a flotei de pe piața din Europa Centrală și de Est, având clienți cum ar fi companii de distribuție a produselor alimentare, servicii de utilități publice, întreprinderi agricole și companii de distribuție și curierat, din peste 10 țări europene.”, a explicat Bogdan Gaborean.

Adrian Pop, Key Account Manager, Optimall

Adrian Pop, Key Account Manager, Optimall a vorbit despre soluția pe care Arobs o oferă companiilor de distribuție și producătorilor care dispun de o rețea proprie de agenți de vânzări, care efectuează rute zilnice la clienți pentru preluarea comenzilor. “Optimall SFA software este ideală pentru firmele mici, medii, mari sau foarte mari. “Suntem prezenți în 38 de județe din țară și în Municipiul București, așadar avem acoperire teritorială de 90%.”, a anunțat Adrian Pop, managerul Optimall.


Parteneriatul dintre producători și distribuitori – modele de optimizare a acestei relații

Gheorghe Andresz, HEINEKEN România a reamintit audienței că pe durata pandemiei, HEINEKEN România a venit în spriinul distribuitorilor FMCG și a continuat să investească în parteneriatele existente cu aceștia. Producătorul de bere își propune să investească în continuare în oameni, în brandurile și operațiunile sale. De asemenea, se va concentra și pe susținerea sectorului HoReCa, grav afectat de criza sanitară.

Alexandru Huzu, National Field Sales Manager, Alka România: “În comerțul tradițional, continuăm creșterea distribuției numerice, cu focus pe magazinele format mare, dezvoltând parteneriate durabile cu ownerii și experiențe memorabile pentru clienții lor.”

Alexandru Huzu, National Field Sales Manager, Alka România.

“Brandurile noastre reușesc de fiecare dată să stabilească o conexiune instantanee cu consumatorul, utilizând metode new-age de promovare și comunicare.” a spus în prezentarea sa, Eduard Alexianu – Director Comercial, Merlins Beverages. El a vorbit despre investiția făcută în branduri și în unitatea de producție de la Piatra Neamț pentru a livra în piață produsele cerute și așteptate de consumatorul modern.

În prezent, portofoliul Merlins Beverages s-a extins și include cinci game de băuturi răcoritoare premium: Vitamin Aqua, lider pe piața apelor cu vitamine și a celor cu arome din România, Vitamin Aqua Zero calorii & zero zahăr, Lemonade – limonadă premium 12% suc de fructe, PopCola-cola botanică, Vitanimix, shot-uri de vitamine & minerale.

Eduard Alexianu – Director Comercial, Merlins Beverages.

În prezentarea propusă audienței, Julia Leferman, Director general al Asociației Berarii României, a vorbit despre sistemul garanție returnare pentru ambalajele de băuturi și impactul pe care acesta îl va avea asupra micilor comercianți.

Sistemul garanţie-returnare, care vizează colectarea și transferul către reciclare a ambalajelor primare de unică folosință pentru băuturi din plastic, metal sau sticlă, cu volume cuprinse între 0,1L şi 3L ar fi trebuit să fie reglementat până la 1 ianuarie 2021, prin Hotărâre de Guvern.

“Având în vedere întârzierea deja cu 9 luni a adoptării actului normativ, precum și durata următoarelor etape de acreditare și licențiere pentru acest sistem complex, considerăm că este nevoie de cel puțin un an și jumătate pentru pentru a implementa infrastructura unică națională de colectare a ambalajelor. Pentru a organiza un SGR puternic și eficient este nevoie ca, odată cu Hotărârea de Guvern specifică organizării acestuia, să fie adoptate și modificările necesare în legislația primară de mediu și clarificări în legislația fiscală în ceea ce privește regimul fiscal aplicabil garanției.”

Julia Leferman, Director general al Asociației Berarii României.

“Sistemul va fi obligatoriu pentru toți producătorii și importatorii de băuturi, precum și pentru comercianți. Aceștia din urmă vor avea libertatea de a decide modalitatea în care vor colecta ambalajele, manual sau automat, prin intermediul mașinilor de tip RVM.” a atenționat în încheierea prezentării sale, Julia Leferman.

Cu scopul de a rezolva rapid nevoia de depozitare pe care o au companiile din industrie, Cristina Dumitrescu, cofondator Storage-Logistics, a creat o soluție inovatoare oferind în platforma digitală creată online toate informațiile despre spațiul excedentar pe care depozitele existente îl au disponibil, pe o perioadă temporară. Practic, marketplace-ul www.storage-logistics.ro oferă companiilor acces rapid la spațiile de depozitare disponibile în piață (o rețea de peste 100 de depozite în țară), care sunt listate doar pe perioada cât nu sunt ocupate. “Companiile pot contacta direct serviciul corporate Storage-Logistics pentru proiecte de depozitare și servicii logistice personalizate”, i-a încurajat Cristina Dumitrescu, cofondator Storage-Logistics, pe toți participanții la eveniment.

Cristina Dumitrescu, cofondator Storage-Logistics.

La rândul său, Cristi Movilă, Eastern Europe General Manager & EMEA, Sales VP în cadrul VTEX, a arătat că indiferent de modelul de business, de provocările pe care le are o companie activă în comerțul FMCG, indiferent de sistemele software folosite pentru tranzacții, toate tranzacțiile se pot integra într-un singur sistem. Acest lucru se poate face cu ajutorul noilor platforme de comerț integrat, indiferent de forma de comerț, chiar dacă este vorba de distribuție, B&C, B&B, marketplace, cum este și VTEX.

“Când facem comerț și avem la dispoziție o platformă care integrează tot ce vă spuneam anterior, avem o vizibilitate mult mai clară și putem să oferim mai multe opțiuni clientului – în esență asta facem noi la VTEX și o facem foarte bine.” a declarat Cristi Movilă.


Cristi Movilă, Eastern Europe General Manager & EMEA, Sales VP în cadrul VTEX.

Planificarea businessului. Factorii de care țin cont antreprenorii în planificarea afacerii. Cum creșteți eficiența afacerii de distribuție?

“Știm ce indicatori să urmărim când ne facem planul pe termen lung și mediu. Acum, pe lângă indicatorii din ultimii doi-trei ani, analizăm piața, piața muncii, mediul financiar, legislația fiscală, riscurile fiscale. Cred că cel mai greu ne va fi să previzionăm cifra de afaceri. Va fi foarte greu să ne stabilim o strategie din cauza contracției comerțului tradițional. În urban, comerțul modern se află într-o expansiune agresivă: orice locație de comerț modern deschisă închide câteva locații de-ale clienților noștri. Nouă ne rămâne distribuția pe HoReCa și distribuția pe zona rurală, care presupune costuri de logistică majore, cu impact asupra cheltuielilor și asupra structurii cifrei de afaceri.” a spus Adrian Ciulu, Directorul Financiar al companiei Pro Soft.

Adrian Ciulu, Directorul Financiar al companiei Pro Soft.

„Investim în partea de logistică, în angajații noștri. Am mărit sumele pentru modulele de training pentru angajați. Aquila Grup vede 2022 ca pe un an al marilor oportunități și privește viitorul cu optimism. Suntem pregătiți, am învățat ceva în perioada de pandemie, suntem proactivi, continuăm așa.” a declarat Silviu Bucur, National Field Manager, reprezentantul companiei Aquila.

Silviu Bucur, National Field Manager, reprezentantul companiei Aquila.

„Consumatorul va evita locațiile aglomerate. Vor crește comenzile pe online. În ultima perioadă consumatorul are o mai mare aplecare asupra brandurilor consacrate și asupra brandurilor ccare empatizează cu el și cu necesitățile lui. Cu toții am constatat apetitul pentru produse Bio, organice, chiar dacă au un preț mai mare. Constatăm o orientare a consumatorului către produsele premium – acestea sunt tendințele la care trebuie să rămânem atenți.” a completat Adrian Ciulu, reprezentantul companiei Pro Soft vorbind despre trendurile care se conturează și se vor menține în continuare în piață.

“Eu sunt de felul meu optimist. Viața va merge mai departe, în 2022 nu va fi un dezastru. Va fi un an normal, gradul de vaccinare va fi mai mare, probabil vaccinarea va fi obligatorie, ca să putem lucra și trăi mai lejer. Cu siguranță nu ne vom mai confrunta cu un nou lockdown. Probabil vom prezenta dovada vaccinării la restaurant, comerțul va merge. Ne vom adapta. Cuvântul de ordine va fi adaptabilitate rapidă, nu se vor mai lua decizii în două luni: dacă s-a închis HoReCa, mă orientez spre retail și mă îndrept spre rural. Acestea fiind zise, vom închide anul acesta pe creștere și avem planuri de creștere pentru 2022. Chiar dacă nu vom atinge creșterea previzionată de 20%, trebuie să atingem 18%.”, a spus, în încheierea evenimentului, Basel Shakhshir, fondatorul companiei Safeway.

Basel Shakhshir, fondatorul companiei Safeway.


Notă:
Ghidul Distribuitori în Retail &HoReCa, ediția 2021 a fost lansat de Modern Buyer la Brașov, în parteneriat cu compania KeysFin. Ghidul, aflat la cea de-a șasea ediție, oferă o radiografie a sectorului de distribuţie FMCG din România și prezintă principalii indicatori financiari ai companiilor de distribuție, precum: cifra de afaceri, profitul net, productivitatea, rentabilitatea capitalului, rata rentabilității activelor, dar şi alţi indicatori-cheie, precum: evoluţia portofoliului de produse, aria şi canalele de vânzare acoperite, numărul de clienţi, suprafaţa de depozitare etc.


Ghidul Distribuitori în Retail &HoReCa, ediția 2021, cuprinde 130 de companii relevante, care au ca domeniu principal de activitate unul dintre codurile CAEN aferente grupei: 46 Comerț cu ridicata cu excepția celui cu autovehicule (peste 97% dintre companiile analizate).

Maria Hurduc, Modern Buyer, și invitații săi: Adrian Ciulu, Directorul Financiar al companiei Pro Soft, Basel Shakhshir, fondatorul companiei Safeway și Silviu Bucur, National Field Manager, Aquila România.


Pentru organizarea cu succes a evenimentului Retail & HoReCa Distribution, publicația Modern Buyer s-a bucurat de suportul principalilor săi parteneri: Bunge, Heineken, Maria Group, VTEX și Arobs. Pentru a-și dovedi susținerea și preocuparea față de domeniul distribuției FMCG din România, următoarele companii ni s-au alăturat în calitate de parteneri: Kamis, Sole Mizo, Cafea Fortuna, Gyermelyi, Ekol, Luna Solai, Transilvania Nuts, Safeway, Toneli, Hutton, Groupama și Toyota.

Modern Buyer salută prezența următoarelor companii, care s-au alăturat în acest pentru prima dată ca parteneri ai evenimentului Retail & HoReCa Distribution: Storage Logistics, Imark Sistem, Comarket și Gierlinger.

Modern Buyer mulțumește expozanților prezenți cu stand în cadrul celei de-a șasea ediții a evenimentului Retail&HoReCa Distribution și salută prezența celor 4 crame din Republica Moldova, prezente în premieră la eveniment: Vinăria Hîncești, Chateau Cojușna, Mileștii Mici și Imperial Group.

De asemenea, echipa Modern Buyer mulțumește companiei Chateau Vartely, care a oferit vinul oficial al cinei de business și companiei Merlins, “partenerul de hidratare”, care a oferit participanților băuturi răcoritoare pe tot parcursul evenimentului de la Brașov.