Dorinta de a consuma alimente cat mai naturale, fara aditivi si fara conservanti, precum si placerea de a savura produse traditionale romanesti, i-a determinat pe doi tineri antreprenori sa conceapa un business de familie „construit” pe cererea de produse si ingrediente romanesti, si care sa le permita sa includa si in alimentatia lor astfel de produse. Laura si Liviu Rogojan au luat hotararea de a crea Bacania Rod acum doi ani, la un pahar de vorba. Au plecat la drum fara experienta in acest domeniu, condusi doar de dorinta de a gasi surse de alimente naturale, si de a le “imparti” si cu altii.
In prezent, Bacania Rod comercializeaza produse precum: conserve de casa, dulceturi (de coacaze negre, soc, ardei iute, zmeura, piersici, caise, magiun de prune, magiun de prune cu nuca), zacuste sau muraturi sub marca proprie, precum si specialitati traditionale din carne (preparate din vanat, salamuri crud uscate afumate, pastrame etc.), branzeturi naturale, produse de panificatie (paine artizanala cu maia), dulciuri de casa (cornulete, cozonac, pasca etc.), miere, uleiuri presate la rece, toate provenind de la producatori locali din Bucovina, Harghita, Covasna, Cluj sau Dolj. De asemenea, este disponibila o selectie de vinuri romanesti, de la crame din Prahova, Valcea, Mehedinti, Constanta sau Timis.
“Ideea ne-a venit in octombrie 2013. Stateam la un pahar de vorba si ne gandeam ce am putea realiza pe cont propriu. Odata ce am verbalizat “hai sa facem un loc in care sa aducem produse romanesti, naturale”, ne-a placut foarte mult cum suna. Ne-am regasit in acest business, pentru ca noi cautam surse de alimente curate: fructe, legume, carne, oua, branzeturi, conserve etc., si ne era destul de greu. Si nu numai noua, ci si prietenilor nostri. Odata cu aparitia copiilor, toti aveam aceasta dorinta de a-i hrani bine si cu alimente cat mai naturale”, povesteste Laura Rogojan.
La randul sau, Liviu spune: “Pe fondul unei nemultumiri vizavi de produsele alimentare obisnuite, prelucrate, rafinate, am simtit aceasta idee foarte aproape de noi, si am decis sa deschidem Bacania Rod si sa polarizam in jurul nostru oameni cu aceleasi dorinte. Am riscat putin si am facut practic produsele noastre, dupa gustul nostru, si am avut un feed-back foarte bun”.
De la 40 de retete, la 100, in nici doi ani
Proiectul a demarat cu identificarea surselor de aprovizionare cu fructe si legume, pentru producerea conservelor, gemurilor si dulceturilor marca proprie. Cautarile au inceput cu Capitala si imprejurimile, dar drumurile i-au dus pana in judetul Valcea, intr-o zona cu traditie in cultivarea legumelor si fructelor. “Am dorit sa gasim un loc de unde sa procuram legume si fructe curate. Am inceput cu Bucurestiul si imprejurimile, dar a fost greu si, pana la urma, am ajuns mai departe, in judetul Valcea, intr-o zona in care localnicii se ocupa de gradinarit. Au gradini si plantatii mari de fructe, toate fertilizate natural. Nu e agricultura intensiva, insa sunt gospodarii familiale care produc suficient incat sa aiba un business care sa le aduca un venit. De altfel, am descoperit si producatori mai mici, care cultiva pentru gospodaria proprie, iar surplusul il luam noi. Apoi am infiintat si o unitate de productie pentru realizarea produselor proprii, iar in ceea ce priveste carnea si branzeturile, am cautat furnizori in toata tara. Pentru ei am ajuns pana in Bucovina si nu numai, am vizitat multe fabricute si am ales sa lucram doar cu acelea care respectau anumite conditii, de la cele igienico-sanitare, esentiale de altfel, pana la calitatea ingredientelor si pasiunea pentru ceea ce faceau. Am vrut sa validam fiecare produs care intra in bacanie, conform criteriilor noastre, astfel ca fiecare produs e verificat de noi. Suntem garantii calitatii pentru clientii nostri”, povestesc cei doi soti.
Daca “inceputul”, respectiv octombrie 2014, a insemnat aproximativ 40 de retete, in al doilea s-a ajuns la aproape 100 de retete. “Lucram si la alte retete, dar nu vor mai fi atat de multe, pentru ca, practic, ne-am creat gama sortimentala. De exemplu, mai sunt cateva pe care le-am gasit in zona Valcea si pe care vrem sa le facem, cum ar fi combinatiile de legume sau castraveti in saramura. In plus, au mai fost cerute cateva tipuri de conserve pe care le luam in calcul, precum mustarul sau piureul de castane. Asadar, in toamna, vom face mustar. Anul trecut am introdus si pachetele-cadou, pe care le vom avea si anul acesta, pentru ca au mers foarte bine. Ne dorim sa facem cunoscuti producatori din toata tara. Unde vom afla ca e cel mai bun produs, vom mergem sa-l testam si, daca ne place, il veti gasi la noi. Ne-am propus sa aducem produse specifice tuturor regiunilor din tara, pentru ca oricine va intra in bacania noastra sa faca un adevarat tur culinar. Asta se va intampla si la vinuri, am inceput cu 30 de etichete, iar acum avem aproape 80 de etichete”, spun cei doi antreprenori.
Dezvoltarea mai multor parteneriate cu operatori din segmentul Horeca si magazinul online, principalele planuri de viitor
In ceea ce priveste proiectele de viitor, Laura si Liviu nu au in plan deschiderea unei noi bacanii, insa intentioneaza sa abordeze alte surse de dezvoltare, cum ar fi stabilirea unor parteneriate cu operatori din Horeca: hoteluri sau restaurante, cafenele etc., prin care sa ajunga la clientii acestui segment de piata. De asemenea, un alt proiect este lansarea unui magazin online.
“In prezent avem cateva parteneriate cu locatii Horeca, livram constant in trei hoteluri, Scala Boutique, Gand boutique, Rembrandt, precum si in cafeneaua m60. Le oferim atat conservele proprii, cat si mezelurile si branzeturile care sunt fie servite la mic dejun, fie sunt incorporate in meniu. Pentru ca exista acest trend orientat catre produse locale, credem ca exista potential de dezvoltare in acest segment si suntem convinsi ca turistii vor aprecia astfel de produse. De aceea, trebuie sa aratam ce avem mai bun. Suntem incantati sa descoperim locatii care sunt deschise unor astfel de colaborari”, spune Liviu.
O alta directie de dezvoltare a businessului vizeaza zona de evenimente, unde deja s-au facut cateva “teste”.
“Ne dorim sa testam si zona de evenimente, sa vedem cum merge. Sunt trei directii pe care le putem aborda: sa organizam evenimente chiar in bacanie, am facut deja cateva si au iesit foarte bine. Putem acomoda pana la 20 de persoane si putem organiza diferite evenimente, inclusiv corporate. Apoi, ar fi evenimentele din afara bacaniei, pe ideea de catering sau brunch: putem oferi produsele noastre pentru orice tip de evenimente organizate de clienti, acasa sau oriunde in alta parte. O alta directie este ceea ce noi am numit evenimentul bacaniei si anume, un picnic, in care am adus produsele noastre, precum si mesteri populari. Pana acum am organizat doua astfel de evenimente, unul in luna iunie la Gradina Botanica si unul in primavara, la Muzeul Satului. A fost coplesitor, prezenta oamenilor a fost cu mult peste asteptarile noastre. Este un mod placut de a te face cunoscut si am avut foarte multe de invatat din aceasta experienta. De asemenea, ne dorim sa gasim o metoda prin care produsele noastre sa fie cunoscute si in afara tarii pentru ca numarul mare de straini care ne calca pragul se declara foarte incantati de ceea ce gasesc la noi”, detaliaza Laura Rogojan.