Anul 2016, din perspectiva jucatorilor din retailul modern: Peste 230 de noi magazine si doua mari tranzactii

Consolidare – acesta este cuvantul care poate descrie piata de retail si FMCG in 2016, an in care comertul modern a atins o cota de piata record, respectiv 60%*, si in care au avut loc doua tranzactii importante: preluarea celor 86 de magazine Billa de catre Carrefour si vanzarea retelei Profi catre Fondul de investitii Mid Europa. In ceea ce priveste expansiunea, sapte retaileri internationali – Mega Image, Profi, Carrefour, Lidl, Kaufland, Rewe si Selgros – au deschis, cumulat, un numar de 233 de magazine. Singurii retaileri care nu au deschis nici un magazin in 2016 au fost Auchan, Cora si Metro.

Supermarket: 154 de noi magazine

Performerul acestui an este Profi, retea care a deschis, pana la data realizarii acestui material, nu mai putin de 130 de magazine, ajungand la un total de 498 unitati, in 255 de localitati.

Anul acesta, retailerul a continuat expansiunea sub toate cele trei formate – Standard, City si Loco, adaugandu-si pe harta o serie de noi localitati in care a intrat cu brandul Loco, destinat zonelor rurale – Cenei, Topolovatu Mare , Amarastii de Jos, Cujmir, Osica de Sus, Bontida, Motatei, Uricani, Hoghiz, Nusfalau, Paltinoasa, Savarsin, Crasna, Cudalbi, Todiresti, Baltatesti fiind doar cateva exemple de noi localitati.

Desi zvonurile privind o eventuala vanzare a magazinelor Profi au aparut inca din 2015, acest lucru s-a concretizat in luna noiembrie a.c., cand Fondul de investitii Mid Europa, ce detine in Romania reteaua de clinici private Regina Maria, a anuntat ca va prelua reteaua Profi din Romania, operata de fondul de investitii polonez Enterprise Investors. Enterprise Investors a achizitionat reteaua Profi in 2009, pentru suma de 66 milioane euro, la acel moment reteaua numarand aproximativ 60 de magazine. Potrivit unor surse din piata, valoarea actiunilor vandute este estimata la peste 530 de milioane de euro. Vanzarile Profi aferente anului 2016 sunt estimate la circa 800 milioane de euro.

Filiala locala a retailerului belgian Mega Image a deschis pana in acest moment 47 de magazine, din care 33 sub brandul de proximitate Shop&Go si 14 supermarketuri Mega Image. Compania a continuat expansiunea in Capitala si in localitati din apropiere, precum Voluntari, Popesti-Leordeni sau Bragadiru, insa a ajuns si in Brasov, Constanta sau Snagov. La data de 20 decembrie a.c., Mega Image detinea un total de 516 magazine, din care 228 Mega Image, 286 Shop&Go si 2 Gusturi Romanesti. In acelasi timp, retailerul a continuat si proiectelor de dezvoltare a brandurilor proprii, prin lansarea unei noi game, cum ar fi Mega Apetit, ce include o serie de produse de la sandvich-uri, aperitive, salate, supe, dar si ciorbe, feluri principale, dulciuri si meniuri complete. In plus, Mega Apetit include si o gama speciala de meniuri realizate dupa retete create de doi chefi renumiti, Joseph Hadad si Alex Iacob.

Anul acesta, Mega Image a vandut trei dintre magazinele sale retailerului valcean Annabella, care si-a facut astfel intrarea pe piata Capitalei. Annabella opereaza patru formate diferite: concept store-ul Annabella A-Z, Annabella Fresh – concept special destinat comertului de fructe si legume, supermarketul Annabella si Annabella Expres – magazinul de proximitate.

Retailerul francez Carrefour a bifat anul acesta 10 magazine in segmentul supermarket, atat in localitati unde era deja prezent cu acest format cat si in localitati noi, cum ar fi de exemplu Giroc sau Boldesti Scaeni. In luna decembrie, compania a anuntat ca va transfera catre societatea Zanfir SNC doua magazine Market in Braila, ca urmare a angajamentului luat fata de Consiliul Concurentei, in momentul preluarii Billa Romania. Conform acestui angajament, pentru a elimina problemele de concurenta, Carrefour trebuie sa transfere, catre unul sau mai multi operatori, trei dintre supermarketurile sale din Braila, magazinul Billa urmand sa ramana parte a grupului pana in momentul in careva fi identificat un operator interesat.

Doi jucatori din segmentul hipermarket au deschis 8 magazine

Carrefour a fost destul de activ si pe segmentul hipermarket, inaugurand trei noi magazine, in trei noi centre comerciale din Bucuresti si Piatra Neamt. Seria acestor deschideri a inceput in luna septembrie, cu un hipermarket de 7.800 mp in centrul comercial ParkLake din Capitala, urmat de cel din zona Pietei Obor, in centrul comercial Veranda si cel din Shopping City Piatra -Neamt. Carrefour ajunge astfel la un total de 32 de hipermarketuri, din care 12 in Bucuresti.

Segmentul hipermarket s-a extins in 2016 si datorita germanilor de la Kaufland, care au deschis 5 magazine, doua in Bucuresti si cate unul la Mangalia, Ramnicu Valcea si Codlea, un ritm de expansiune similar celui de anul trecut. Liderul pietei de retail detine in acest moment 112 magazine, din care 12 in Capitala.

Performerul segmentului de discount: Penny, cu 24 de magazine

Cei doi jucatori din segmentul de discount au deschis, pana la momentul redactarii acestui material, 36 de magazine, cumulat. Performerul este reteaua grupului Rewe, Penny Market, care a accelerat ritmul de expansiune si s-a extins anul acesta cu nu mai putin de 24 de unitati, din care 14 numai in luna decembrie, ajungand la un total de 200. Totodata, compania a redeschis magazinul XXL Mega Discount din Brasov sub formatul Penny Market si a anuntat ca anul viitor sase din cele 8 magazine XXL vor fi transformate, de asemenea, in Penny Market.

Germanii de la Lidl au deschis anul acesta 12 magazine  (respectiv 14, potrivit anului financiar luat in calcul de companie) ajungand la un total de 203, din care 25 in Bucuresti. Compania bifeaza primele sale doua magazine “verzi”, ambele construite in Capitala in linie cu demersul companiei spre sustenabilitate, prin folosirea unor tehnologii avansate din domeniul constructiilor, in conformitate cu normele de protectie a mediului. De altfel, aceleasi standarde sunt aplicate si in cazul celui de-al patrulea centru logistic al companiei, deschis in luna noiembrie la Lugoj, in urma unei investitii de peste 20 de milioane de euro. Noul depozit are o suprafata construita de 45.000 mp, respectiv o capacitate de 22.000 de paleti si va deservi cele 46 de magazine din zona de vest a tarii.

Selgros se reorienteaza si lanseaza formatul compact

In ceea ce priveste segmentul cash&carry, un singur jucator a mizat si pe expansiune in 2016, si anume Selgros Cash&Carry Romania, care a inaugurat primele sale doua unitati in format compact, una la Targu Mures, cu o suprafata de 4000 de mp, si una la Alba Iulia, cu o suprafata similara. Anul acesta, retailerul a finalizat si procesul de rebranding, ca urmare a achizitiei de catre Transgourmet Holding AG.

Singurii retaileri care nu au deschis nici un magazin in 2016 sunt Auchan, Cora si Metro Cash&Carry.

*conform rezultatelor studiului GfK Consumer Panel Services

Articolul precedentAgenda evenimente 2017
Articolul următorRazvan Tudor, Commercial Director, DPD Romania: “Pallet One este un serviciu inovator care ne diferentiaza si de la care avem astepari mari pentru 2017”
Carmen Ionescu
Redactor - Lucreaza pentru Modern Buyer inca de la infiintarea publicatiei, in 2008. Absolventa a Universitatii Bucuresti – Facultatea de Litere, scrie despre industria bunurilor de larg consum, piata de retail, distributie, bricolaj samd.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.