Industria producătoare de alimente ambalate are cea mai mare pondere din piața produselor cu „etichetă etică”, reprezentând un total de 600 miliarde de euro în 2017, arată un raport intitulat „Piața mondială a produselor cu etichetă etică”, făcut public de Euromonitor. Totuși, în ponderea vânzărilor totale, băuturile nealcoolice se află în topul produselor cu etichetă etică.
Odată cu creșterea preocupării consumatorilor pentru sănătate, multe companii își diversifică oferta − de la băuturi carbonatate și dulci în favoarea unor alternative „naturale”.
Eticheta „all natural” începe să se evidențieze la nivel global. Ea a fost cea mai frecventă mențiune pe eticheta curată/clean label a băuturilor răcoritoare în America de Nord, Europa de Vest și regiunea Asia Pacific în 2017. Consumatorii au optat pentru mai multe sucuri de fructe și apă cu nucă de cocos, anul trecut.
America Latină înregistrează cea mai mare proporție de băuturi răcoritoare „fără adaos de zahăr ” consumate, iar 64% din vânzările de băuturi răcoritoare “etice” provin de la aceste produse, performanță înregistrată cu precădere datorită popularității de care se bucură brandul Coca-Cola Zero în Brazilia.
La nivel global, peste 90% din vânzările înregistrate de “băuturile răcoritoare etice” provin de la băuturi care au inscripționat pe etichetă că ambalajul este reciclabil.
“Reciclabilitatea este o cerință de bază în ceea ce privește ambalajul. Din totalul pieței de produse cu «etichetă etică», 52% dintre produsele din sectorul băuturilor nealcoolice respectau o astfel de cerință privind reciclarea în 2017. Este de așteptat ca această proporție să crească, pe măsură ce preocuparea privind deșeurile din plastic se intensifică.” comentează Trishna Shah, senior analist la Euromonitor International.
“Ambalajele sustenabile reprezintă o cerință de bază a consumatorilor de astăzi, și așteptarea minimă pe care o au consumatorii de la companii este ca cel puțin ambalajul produsului să fie reciclabil. ” explică Trishna Shah.
Mai puține informații pe etichetă
„Reformularea mențiunii de reciclabilitate de pe eticheta curată este o necesitate, în cazul în care companiile mari de alimente ambalate și băuturi vor să răspundă cererii consumatorilor de a primi informații simplificate privind ambalajul produsului.”
“«Eticheta curată» este termenul folosit de industrie pentru tendința generală de a simplifica ingredientele folosite în producția de alimente și băuturi – o mișcare care a crescut rapid.”
Din perspectiva consumatorului, cuvinte precum natural, tradițional, original, autentic și artizanal au mai multe șanse de a fi văzute, în timp ce mențiunea referitoare la «nu conține ingrediente artificiale» este ceva elementar.
”Companiile fac eforturi consistente pentru a dezvolta un profil de brand “etic” mai curat, care să fie mai ușor de înțeles atât de consumatori, cât și de autoritățile de reglementare.”
“Este foarte probabil să apară schimbări în modul în care se fac mențiunile «etice» pe ambalajul produsului. Tot mai multe companii construiesc angajamente etice de brand și ne așteptăm ca ele să utilizeze tot mai puține mențiuni, păstrându-le strict pe cele care se aliniază mai strâns la identitatea brandului”., explică Trishna Shah, Euromonitor International.
La nivel global, în 2017, mențiunea “etichetă curată” a reprezentat mai puțin de 9% din totalul produselor alimentare ambalate și al băuturilor răcoritoare. Aceasta și pentru că „eticheta curată” are o aplicabilitate limitată în segmentul băuturilor calde, să zicem, unde produse precum ceaiul și cafeaua sunt deja percepute ca fiind „curate”.