Luzan Logistic, unul dintre cei mai mari distribuitori din tutun, continuă în 2024 eforturile și investițiile de consolidare a business-ului. Diferențierea la nivelul portofoliului de produse este una din cele mai importante direcții pe care compania a mizat în ultimii trei ani. Luzan Logistics a devenit distribuitorul mai multor branduri europene și nu numai, fapt ce-i pemite să rămână relevant pentru clienții săi din comerțul tradițional. Traian Ene, Director General al companiei, spune că în 2024 și pe termen mediu focusul este consolidarea distribuției și a volumelor pentru aceste produse import propriu. În paralel, compania continuă dezvoltarea parteneriatelor strategice cu jucătorii consacrați din industria de tabac.
Când ați luat decizia de a vă completa portofoliul de produse cu alte branduri și ce v-a determinat să amplificați eforturile de a încheia parteneriate cu alți jucători din sector?
Participăm, anual, la târgurile relevante de profil din Europa pentru a fi la curent cu trendurile din sector și a identificata noi oportunități de business. În urmă cu doi ani, mai exact în 2022, am început să aducem în portofoliul nostru, respectiv să importăm branduri ale companiei Landewyck Tobacco, un business de familie din Luxemburg, unul din puținii producători independenți din acest sector. În segmentul țigărilor electronice am început să importăm propriile produse în 2023.
Am luat această decizie pentru că ne-am dorit să rămânem relevanți pe termen lung pentru clienții pe care îi acoperim, în cele 15 județe în care suntem prezenți. Noi suntem distribuitori importanți ai companiilor multinaționale British American Tabacco, JTI, Philip Morris, aceste companii avand și distribuție directă în piata din Romania. Pe langa portofoliul lor, am căutat să ne creăm un portofoliul al nostru, astfel încât să mai aducem o valoare adăugată business-ului în direcția aceasta. Noi am identificat câțiva producători europeni și nu numai cu care am început să lucrăm. Am început cu Landewyck Tobacco și am continuat și cu alții.
Cum arată astăzi acest portofoliu de produse noi?
Cum spuneam, pe partea de țigări clasice, de la Landewyck Tobacco am adus în portofoliul nostru brandurile Bentley și Austin. Țigările Bentley, poziționate în segmentul premium, se disting prin calitatea superioară a tutunului și prin designul clasic și sofisticat al pachetelor, care reflectă eleganța și rafinamentul brandului. Sub acest brand comercializăm două tipuri de țigări, respectiv Bentley Gold și Bentley Black, fecare dintre ele fiind produsă cu atenție la detalii și respect pentru tradiția artizanală a fabricării țigărilor.
Cel de-al doilea brand din portofoliul nostru, Austin, este poziționat în segmentul de preț low, oferind o experiență plăcută fumătorilor, îmbinând aroma intensă cu prețul accesibil al acestora. Per total, de la acest producător importăm un număr de șase SKU-uri diferite.
Tot din Europa, mai exact din Grecia, am început să importăm Karelia, un brand de țigări produs de Karelia Tobacco Company, cel mai mare producător de tutun și exportator din Grecia. Aceștia oferă o varietate de țigări demi slim și super slim pentru a satisface toate preferințele fumătorilor. Portofoliul brandului Karelia cuprinde, de asemenea, șase articole diferite.
Din afara Europei, importăm Esse, un brand coreean de renume global deținut de Korea Tobacco & Ginseng Corporation, care s-a impus pe piața internațională prin fabricarea unor țigări slim de înaltă calitate. Înființat în Coreea de Sud, Esse a devenit un nume recunoscut la nivel mondial datorită angajamentului său față de calitate și inovație. Sub brandul Esse comercializăm doua SKU-uri.
În categoria țigărilor electronice, am adaugat în portofoliu nostru Relx, un brand înființat în anul 2018 în China. Relx produce țigări electronice reutilizabile ce funcționează pe bază de pod-uri, ce au diverse arome disponibile. Acestea au un preț accesibil, țigările electronice fiind o alternativă a fumatului clasic. Portofoliul este numeros, diferențierea făcând-o aici diversitatea aromelor. Un alt brand din portofoliul nostru de tigari electronice este Bro, ce oferă o gamă largă de țigări electronice de unică folosință, disponibile în diverse arome.
Care este aria de distribuție a companiei Luzan Logistic și câte puncte de vânzare atingeți, estimativ?
Acoperim 6.500 de puncte de vânzare în 15 județe: Arad, Alba, Argeș, București, Caraș Severin, Dolj, Gorj, Hunedoara, Olt, Mehedinți, Sibiu, Timiș, Vâlcea, Galați, Brăila.În aceste zone, facem distribuție cu agenți proprii, momentan sistemul van-sell predomină. Avem o serie de încercări și în zona platformelor de comenzi, însă, pentru moment, numărul de clienți este mult mai mare în sistemul tradițional. Platforma de comenzi a fost pusă la punct în timpul pandemiei, dar înca mai avem de lucru aici.
Ce trenduri de consum se conturează în industrie, respectiv țigări clasice vs. țigări electronice?
Țigările electronice, asemenea dispozitivelor de tip heat-not-burn cunosc un trend ascendent în România. Dacă ne uităm la categoria de tutun clasic, mai exact la numărul de țigări per consumator, aici vedem un trend descendent.
Pentru moment, noi nu simțim acest fenomen în volumele de vânzări pentru că a existat o diminuare a activităților de contrabandă prin eforturile concentrate ale autorităților și ale marilor producători. Reducerea contrabandei a compensat eventualele scăderi ale volumelor, cel puțin în ultimii 2-3 ani. În același timp, mai vedem un fenomen interesant. Deși cu toții credeam ca odată cu apariția heat-not-burn oamenii care au ales această alternativă vor fuma exclusiv electronice, de fapt consumatorii folosesc ambele variante.
Ce obiective aveți pe termen scurt și mediu în privința portofoliului de produse importate?
În 2024 și pe termen mediu focusul nostru este consolidarea distribuției și a volumelor pentru aceste produse import propriu cat si cele vandute ca si distribuitor. Mă bucur să vedem că de la un an la altul trendul este unul ascendent. Obiectivul nostru este să ne menținem acest ritm și în 2024 și pe termen mediu, să rămânem relevanți pentru clienții noștri punând pe piață un portofoliu diversificat de produse.
În încheiere aș vrea să vă întreb ce provocări aveți în atingerea acestor obiective de creștere?
Pot spune că avem foarte mult de muncă pentru a ne atinge acest obiectiv de creștere pentru că trebuie să gândim mai mult ca un importator și mai puțin ca un distribuitor. Noi nu avem resursele si expertiza de comunicare ale unei multinaționale, însă reușim să facem pași concreți și consistenți. În business-ul cu țigări există și o serie de elemente specfice. Am început să investim foarte mult în zona de rafturi, în programe pentru magazine și pentru consumatori și în creșterea vizbilității produselor in store. Încercăm să aducem în companie noi capabilități in zona de trade marketing. Am făcut pași importanți în tranziția de la distribuitor la importator, am angajat noi oameni și am creat poziții noi in structura. Am început să avem parteneriate și cu alți distribuitori din aceeași zonă de business pentru extingerea ariei de distribuție. Rețelele de tip Local Key Account sunt, de asemenea, un focus pentru noi. Cred că toate aceste acțiuni, corelate, ne vor ajuta să ne atingem obiectivele de creștere. Important este să rămânem conectați la piață și atenți la oportunitățile existente în categoria noastră.