Studiu PwC: Directorii generali din Romania, printre cei mai optimisti lideri de afaceri din lume

Un procent de 50% dintre directorii generali din Romania sunt foarte increzatori in cresterea veniturilor pentru companiile lor pe parcursul urmatoarelor 12 luni, arata rezultatele sondajului anual PwC Global CEO Survey 2016. Procentajul a crescut cu sase puncte fata de cel de anul trecut (44%) si este cu 15% mai mare decat media globala (35%). Prin urmare, directorii de companii din Romania sunt printre cei mai optimisti lideri de afaceri din lume, imediat dupa cei din India si Spania, insa cu mult deasupra celor proveniti din Europa Occidentala sau de Est.

Pe termen mediu, 61% dintre directorii executivi au declarat ca sunt foarte increzatori in perspectivele de crestere a veniturilor in urmatorii 3 ani, un procent cu sapte puncte mai mare fata de cel de anul trecut (54%) si mai mare decat media globala de 49%.

Aceasta perceptie a unor oportunitati mai mari de crestere se traduce, de asemenea, intr-o atitudine optimista cu privire la numarul de angajari, 56% dintre directorii executivi locali exprimandu-si intentia de a creste efectivul de personal in urmatoarele 12 luni, in timp ce numai 18% intentioneaza sa faca reduceri de personal in cursul acestui an.

„Optimismul directorilor generali din Romania este hranit atat de cresterea economica din ultimii trei ani, cat si de estimarile de crestere a PIB-ului pentru anul 2016 de 4%. Cu toate acestea, ar trebui sa fim atenti la norii de furtuna ce se aduna pe pietele emergente si cele de capital, si sa ne asiguram ca nu suntem luati prin surprindere in cazul unei noi crize globale, similare cu cea din 2008. Pentru a pune la adapost economia Romaniei, trebuie sa continuam in ritm sustinut reformele structurale, reducerea birocratiei, reformarea sectorului public si imbunatatirea infrastructurii tarii, astfel incat sa mentinem Romania pe lista destinatiilor atractive pentru investitii”, a declarat Ionut Simion, Country Managing Partner, PwC Romania.

La nivel global, doua treimi dintre directorii executivi (66%) considera ca in prezent exista mai multe riscuri cu care se confrunta companiile lor decat erau in urma cu trei ani. Recalibrarea economica a Chinei, pretul titeiului aflat in picaj si ingrijorarea cu privire la securitatea geopolitica determina, in ansamblu, o crestere a sentimentului de nesiguranta cu privire la sansele de crestere a economiei globale. La nivel global, numai putin peste un sfert dintre directorii executivi (27%) sunt de parere ca in urmatoarele 12 luni va avea loc o imbunatatire a cresterii economice globale, comparativ cu anul trecut cand 37% dintre respondenti afirmau acest lucru, iar numai 17% considerau ca situatia economiei globale se va inrautati (procentaj care in prezent a crescut la 23%). Nivelul de optimism printre directorii de companii din America de Nord este la jumatatea (16%) nivelului celor mai optimiste regiuni (Europa occidentala 33% si Orientul Mijlociu 34%). Aproape o treime dintre directorii de companii din China (33%) sunt de parere ca in 2016 cresterea economica mondiala va incetini.

Scade increderea in cresterea veniturilor
Totodata, a scazut increderea directorilor generali in cresterea veniturilor pentru companiile lor in urmatoarele 12 luni (35% se declara “foarte increzatori” comparativ cu 39%, anul trecut). Contracarand acest val de pesimism, directorii de companii din India (64%), Spania (54%) si Romania (50%) se remarca printr-o doza mai mare de optimism. Cea mai mare rasturnare de situatie este intalnita in Taiwan, unde numai 19% dintre respondenti se declara foarte increzatori in privinta cresterii economice pe termen scurt a companiei lor, in contrast cu 65% anul trecut – un picaj surprinzator de 46 de puncte. Cu toate acestea, Elvetia are cea mai scazuta incredere in cresterea veniturilor in cadrul companiilor, numai 16% dintre directorii de companii elvetiene fiind foarte increzatori in crestere, comparativ cu 24% in 2015.

Fata de anul trecut, se poate constata ca a scazut, de asemenea, increderea in cresterea veniturilor la nivelul aproape fiecarei economii nationale majore: China 24% (2015: 36%), Statele Unite 33% (2015: 46%), Marea Britanie 33% (2015: 39%) si Germania 28% (2015: 35%). Italia 20% (2015: 20%) si Japonia 28% (2015: 27%) au ramas constante. Numai Rusia iese din tipar, avand loc o intarire a increderii in cresterea veniturilor, de la nivelul coborat de anul trecut de 16% la 26% anul acesta.

In privinta perspectivelor de investitii, SUA, China, Germania si Marea Britanie raman tarile cele mai importante pentru crestere economica in urmatoarele 12 luni, conform directorilor de companii. Mexic si Emiratele Arabe Unite au inlocuit Indonezia si Australia in topul primelor zece tari cele mai atragatoare pentru investitii.

Mai multe riscuri
Data fiind ingrijorarea crescuta cu privire la situatia geopolitica, doua treimi dintre directorii de companii (66%) considera ca exista mai multe riscuri in prezent pentru afacerile lor decat in urma cu trei ani.

Asa cum s-a remarcat in majoritatea anilor, principala amenintare asupra perspectivelor de crestere a companiilor perceputa de 78% dintre directori este reglementarea excesiva, acesta fiind al patrulea an la rand in care preocuparea fata de politicile de reglementare se afla in crestere. Insa incertitudinea geopolitica a urcat in clasamentul amenintarilor asupra afacerii de pe locul patru, anul trecut, pe locul doi, anul acesta, mentionata de 74% dintre liderii executivi. Ca urmare, ingrijorarea directorilor de companii cu privire la disponibilitatea personalului cu abilitati cheie a coborat in clasament de pe locul doi pe locul patru, ramanand insa o provocare pentru aproape trei sferturi dintre directorii executivi. Pe locul al treilea (73%) in randul celor mai importante posibile probleme percepute de directori se afla volatilitatea cursului valutar.

Securitatea informatica este, de asemenea, un motiv de ingrijorare pentru 61% dintre directorii executivi, amenintand atat interese nationale, cat si comerciale. Aceasta preocupare se regaseste preponderant in randul directorilor executivi din SUA, Australia si Marea Britanie (74%+) si in sectoarele bancar, IT si al asigurarilor.

Procupare pentru abilitatile profesionale
Aproape jumatate dintre directorii executivi (48%) au in plan sa creasca numarul de angajati in urmatoarele 12 luni, o usoara scadere fata de anul trecut (50%). Tarile care au raportat cel mai ridicate intentii de recrutare in randul companiilor sunt India (70%), Marea Britanie (66%) si China (57%).

Preocuparea pentru disponibilitatea unor abilitati cheie in randul personalului ramane la cote inalte (72%). Cateva sectoare in mod special resimt aceasta ingrijorare, incepand cu sectorul media si divertisment sau sectorul IT, urmate de sectoarele ce folosesc in mod traditional abilitatile “STEM”, si anume sectorul farmaceutic, productia industriala si biochimia. Distribuite geografic, se observa ca aceasta preocupare este resimtita cel mai tare in Africa (86%), urmata de Orientul Mijlociu (83%) si de regiunea Asia-Pacific (81%), Europa Occidentala resimtind-o cel mai putin (59%).

Guvern si mediul de afaceri
Prima prioritate a guvernelor ar trebui sa fie asigurarea unui sistem fiscal clar si eficient, au declarat 56% dintre directorii de companii intervievati, urmata de crearea unei forte de munca educata, competenta si adaptabila (53%) si de asigurarea infrastructurii, atat fizice, cat si digitale (50%).

Cu toate acestea, directorii executivi tind sa nu acorde calificative prea mari prestatiei guvernelor – in special in ceea ce priveste eficienta sistemelor fiscale si problema inegalitatii veniturilor. Doua treimi (67%) dintre ei considera ca un sistem fiscal stabil este mai important decat o rata de impozitare scazuta.

Aproape o treime dintre respondenti (33%) considera ca guvernele sunt ineficiente in protejarea datelor cu caracter personal (26% considerandu-le eficiente), cele mai mari cote de ingrijorare fiind exprimate in China (46%), SUA (60%), Brazilia (72%) si Argentina (52%).

Tehnologie
Noua din zece directori de companii (90%) afirma ca schimba modul in care folosesc tehnologia pentru a evalua asteptarile clientilor si altor parti implicate, actionand ulterior in consecinta. Cele mai semnificative schimbari apar in sectoarele cu o larga componenta de interactiune cu clientii, cum ar fi sectorul bancar si cel al pietelor de capital (90%), domeniul asigurarilor (95%), industria hoteliera si de agrement (94%) si sectorul sanatatii (93%). Per ansamblu, mai mult de trei sferturi dintre respondenti (77%) sunt de parere ca progresul tehnologic va schimba asteptarile oamenilor de la companii in urmatorii cinci ani.

Datele si instrumentele de analiza, precum si sistemele de gestiune a relatiei cu clientii (CRM – Customer Relationship Management) sunt vazute ca fiind cele care aduc cea mai mare valoare adaugata in intretinerea relatiei cu partile interesate. Acestea sunt urmate de activitatile de cercetare-dezvoltare si de inovare, mentionate de 53% dintre directorii de companii la nivel global, si prioritizate mai cu seama de directorii din Taiwan (76%), Brazilia (72%), Franta (71%) si Germania (67%).

Cu toate acestea, la nivel intern nu a fost inca dezvoltat tot potentialul tehnologiei si al posibilitatilor de analiza a datelor. In ceea ce priveste gestionarea resurselor umane, numai 4% dintre respondenti folosesc metode predictive de analiza a fortei de munca, iar 16% dintre ei le folosesc pentru a se concentra asupra productivitatii. Perceptia unui risc crescut asupra perspectivelor de crestere asociat cu viteza schimbarilor tehnologice este resimtita cel mai acut in sectorul bancar si pietele de capital (81%), cu 20% mai mult decat media globala (61%), urmat de industria de media si divertisment (79%) si IT (66%). Aceasta perceptie a reiesit din preocuparea directorilor executivi pentru disponibilitatea abilitatilor cheie din aceste sectoare.

Obiective in afaceri
Sondajul de anul acesta analizeaza modul in care directorii de companii intentioneaza sa raspunda la asteptarile mai mari avute de clienti si alte parti interesate. 59% dintre directori considera ca organizatiile trebuie sa depuna un efort mai mare pentru a comunica obiectivele si valorile lor.
Increderea este cu siguranta o preocupare, pe masura ce directorii observa schimbarea nevoilor factorilor interesati. Mai mult de o jumatate dintre directorii executivi (55%) sunt ingrijorati de lipsa de incredere in compania lor, comparativ cu 37%, in urma cu doar trei ani.

Insa raspunsul la noi asteptari pune o serie de probleme. Multi directori de companii (45%) sustin ca nu pot actiona pentru a raspunde unor nevoi mai mari din cauza costurilor suplimentare pe care le-ar avea. O alta problem, mentionata de 42% dintre directori, este existenta unor standarde si reglementari neclare sau inconsecvente.

Mai mult de trei sferturi dintre directorii de companii (77%) sunt de parere ca, in decurs de cinci ani de acum incolo, progresele tehnologice vor ajunge sa transforme asteptarile in materie de comunicare, raportare, investitii si planificare avute de public de la companii. In plus, 71% considera ca in acest interval de timp, companiile de succes se vor ghida dupa obiectivul de a crea valoare pentru mai multe parti interesate. 87% sunt de parere ca profitabilitatea pe termen lung va fi preferabila celei pe termen scurt. In genere, directorii executivi considera ca nevoile clientilor si ale altor parti interesate vor deveni mai importante decat nevoile actionarilor, in companiile de succes.

Editia a 19-a a sondajului anual PwC Global CEO Survey a fost realizata in ultimul trimestru al anului 2015, pe baza raspunsurilor a 1.409 directori de companii din 83 de tari. La nivel regional, au fost luate 476 de interviuri in Asia-Pacific, 314 interviuri in Europa Occidentala, 170 in Europa Centrala si de Est, 169 in America de Sud, 146 in America de Nord, 87 in Africa si 47 in Orientul Mijlociu.

Articolul precedentGermania: Dm introduce in magazinele sale, in premiera, un brand exclusiv, ce apartine unui blogger
Articolul următorItalia: Produsele premium si ecologice, surse de crestere pentru piata marcilor proprii
Carmen Ionescu
Redactor - Lucreaza pentru Modern Buyer inca de la infiintarea publicatiei, in 2008. Absolventa a Universitatii Bucuresti – Facultatea de Litere, scrie despre industria bunurilor de larg consum, piata de retail, distributie, bricolaj samd.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.