Specializarea, o carte castigatoare pentru antreprenorii romani? Magazinul DCN-EU, o aparitie noua in peisajul retailului romanesc

Expansiunea marilor lanturi de retail, precum si succesul francizelor lansate de acestea limiteaza din ce in ce mai mult oportunitati pe care le pot exploata antrerenorii romani. Un canal de distributie destul de slab dezvoltat in Romania, si care ar trebui sa se extinda mai mult in urmatorii ani, il reprezinta cel al magazinelor specializate. Analistii din intreaga Europa spun, de pilda, ca in urmatorii doi-trei ani, valoarea totala a pietei de produse cosmetice din lanturile specializate ce activeaza in regiune ar putea sa creasca cu circa 1,5%-2% anual. Nu exista date referitoare la alte categorii de produse, insa specializarea ramane o oportunitate reala si pentru piata romaneasca.
O dovedeste si cea mai noua aparitie in peisajul retailului romanesc, magazinul DCN-EU deschis pe data de 1 aprilie 2014 in parcul comercial en-gros Doraly Expo Market din Afumati, cu acces din Soseaua Nationala E85. Semnalam acest proiect pentru ca in cazul DCN-EU vorbim, practic, de un concept de magazin specializat. Pe o suprafata de 1.800 mp, acesta ofera trei categorii mari de produse: articole de menaj, produse pentru curatenia casei si produse de ingrijire personala. Impreuna, toate cele trei categorii insumeaza 4.800 – 5.000 de SKU-uri la raft.
dcneu4
Articolele pentru menaj detin cea mai mare pondere, din perspectiva sortimentului si a suprafetei alocate. „Ele reprezinta 40% din intreaga sortimentatie a magazinului nostru. Oferim cel mai mare spatiu dedicat produselor de menaj, respectiv o sortimentatie cu mult mai variata decat cea disponibila in lanturile consacrate de cash&carry sau chiar in hipermarketuri. Practic, ne-am dorit ca diversitatea raionului de menaj sa devina chiar unul din elementele de diferentiere in piata. In acest scop, colaboram cu foarte multi producatori romani, pentru ca pe anumite categorii avem o traditie pe plan intern. Am gasit multa deschidere in discutiile cu producatorii din Romania, iar acestia din urma ne-au sprijinit cu o oferta diversificata si cu preturi foarte bune”, spune Nicolae Marcel Zanea, managerul acestui magazin.
dcneu6
Managerul magazinului mai spune ca, pe termen scurt si mediu, in raionul de manaj vor mai fi aduse si alte articole, in completare. „Putem sa crestem oferta in categoria produselor de sezon cum ar fi lazile frigorifice, dar si in raionul dedicat vaselor de portelan sau a celor de yena”, a mai subliniat acesta.
Ponderi egale, respectiv 30%, au produsele de ingrijire personala (sampon, balsam, gel de dus, sapunuri, creme, vopsea de par s.a.), precum si cele pentru ingrijirea casei (detergenti de rufe, de vase, produse specializate pentru intretinerea si curatenia diverselor suprafete din locuinta s.a.).

dcneu10dcneu2
In cele din urma doua categorii (ingrijire personala si curatenia casei), oferta magazinului DNC-EU este formata atat din branduri consacrate, cat si din produse din portofoliul unor mici importatori. In cazul brandurilor consacrate, managerul magazinului nu se sfieste sa ne spuna ca a gasit o mai mare intelegere si preturi mai mici la importatori decat la reprezentantii din Romania ai acestor companii.

Pe piata romaneasca ajung frecvent branduri consacrate prin intermediul unor companii care le importa de pe piete precum Germania, Franta, Belgia ori Polonia sau chiar din magazinele cash&carry de pe aceste piete. Acesti distribuitori sunt interesati in primul rand de colaborarea cu retelele locale sau TT. Avand in vedere ca diferentele de pret depasesc cel mai adesea 25-30%, managerul magazinului recunoaste ca apeleaza la acest canal de aprovizionare pentru o buna parte din produsele din portofoliul unor companii multinationale, produse solicitate si dorite de clienti. Preturile mai mici de achizitie si o marja de adaos de circa 5-7% permit magazinului DCN-EU sa transfere acest avantaj competitiv si consumatorilor finali. Astfel, in cazul multor produse de ingrijire personala si a celor pentru curatenia casei, am regasit la raft preturi mai mici fata de cele din marile lanturi de retail, diferentele fiind si de peste 30%. Preturi competitive am regasit si in categoria produselor de menaj (produsele din plastic, vase emailate s.a.), acestea fiind cu circa 40% mai mici fata de oferta din piata. DCN-EU se adreseaza atat consmatorilor finali cat si revanzatorilor, din cele cinci case de marcat deschise una fiind destinata acestora din urma.

In ceea ce priveste layout-ul magazinului, acesta este unul foarte apropiat de formatul cash&carry. Sistemul de rafturi permite depozitatea pe verticala a doua randuri de paleti. „Este un sistem eficient atunci cand nu dispui de o suprafata de depozitare mai mare. Practic, prin depozitarea paletilor pe verticala avem acces rapid la stocurile de produse, ceea ce ne avantajeaza”, a mai precizat Marcel Zanea. La nivelul inferior, marfa este expusa in cutii, clientii putand achizitiona atat en-detail cat si in sistem en gros.
Magazinul are, in prezent, 30 de angajati, iar programul de functionare este 9.00-17.00 de luni pana vineri, 9.00 – 14.00 sambata si inchis duminica.

Succesul acestui proiect poate fi asigurat, asadar, de specializare, de vadul comercial si nu in ultimul rand de preturile competitive. Acest din urma avantaj poate fi insa un element de diferentiere pe termen lung? Ramane de vazut.

Articolul precedentStudiu IBM: “Gradul de cunoastere a tehnologiilor digitale influenteaza semnificativ performanta financiara a companiilor”
Articolul următorSEQR, solutia de plata cu telefonul mobil care reduce la jumatate costul tranzactiilor pentru comercianti
Maria Hurduc
Este Business Unit Manager al Modern Buyer inca de la lansarea brandului, in 2008. Are o experienta de peste 16 ani in presa scrisa, iar in ultimii 11 ani s-a specializat pe domeniile Retail, FCMG si Horeca. Este absolvent al Universitatea de Stiinte Agronomice si Medicina Veterinara, specializarea Tehnologia Prelucrarii Produselor Alimentare.