Marii jucatori din segmentul de discount inregistreaza cresteri semnificative in mai multe piete, atat mature cat si in cele emergente, astfel ca acest canal de vanzare reprezinta o oportunitate importanta, pe care furnizorii nu o pot ignora. Pe de alta parte, evolutia continua a acestui concept arata ca in prezent discounterii sunt dornici sa lucreze cu furnizorii de brand-uri tip A, scopul fiind imbunatatirea propriei imagini si, bineinteles, cresterea vanzarilor.
Canalul de discount este canalul cu cea mai rapida rata fizica de crestere, potrivit analizelor realizate de Planet Retail, cu o rata de crestere anuala (CAGR) prognozata de 6,2% in perioada 2015 – 2020. Topul realizat de publicatia citata, este dominat de „greii” europeni Aldi si Schwarz Group ( Lidl), care impreuna sunt de trei ori mai mari decat Dollar General, care ocupa locul al treilea in acest clasament.
Ambii jucatori au inregistrat o crestere de 8% a vanzarilor in euro in 2015, in mare parte datorita expansiunii retelelor de magazine pe pietele cheie, cum ar fi Marea Britanie si SUA pentru Aldi, precum si datorita succesului pe care l-au avut prin implementarea unor concepte de magazine mai mari, ce au adoptat caracteristici asociate pana de curand supermarketurilor si altor rivali.
Dintre cei doi, Schwarz Group a avut cea mai rapida rata de crestere si cea mai agresiva strategie de internationalizare: in 2015, a deschis primele sale magazine din Serbia si Lituania, iar pentru 2017 si-a anuntat iminenta intrare pe piata Statelor Unite, de altfel prima sa extindere in afara Europei.
Pe de alta parte, exista premizele unei cresteri consolidate pentru Dollar Tree, odata cu achizitionarea rivalului sau Family Dollar in 2015, tranzactie prin care aproape isi va dubla afacerile, sarind astfel de pe locul 9 (in 2014) pe locul 5 (in 2015). In Marea Britanie, tranzactia prin care Poundland a achizitionat 99p Stores ilustreaza, de asemenea, ca principala caracteristica a acestui canal va fi consolidarea, pe masura ce va deveni din ce in ce mai saturat in urmatorii ani.
Pe langa jucatorii din Top 10, se remarca o “colectie” de discounteri turci stau in fruntea listei de discounteri interesant de urmarit. SOK Market, BIM si A101 par sa fie concentrati pe o expansiune ambitioasa in urmatorii ani. Cel mai mare dintre acestia, BIM, s-a extins de la 2.995 de magazine in 2010 la aproximativ 5.400 de magazine in prezent, si este de asteptate sa intre in Top 10 pana in anul 2020.
Cele mai importante schimbari in segmentul discount:
• In Coreea de Sud, E-mart intentioneaza sa deschida anul acest primul sau magazin de discount, sub numele No Brand.
• In luna februarie a acestui an, easyFoodstore a deschis in Marea Britanie primul sau magazin, un concept de “extreme hard discount”, oferind preturi sub cele practicate de jucatorii din segmentul de discount.
• In martie, Aldi si-a inchis magazinul online de bauturi, in acelasi timp extinzandu-si oferta online in Marea Britanie prin introducerea de promotii speciale pe articole non-food.
• Lidl a facut o miscare surpriza in noiembrie 2015 prin achizitia Kochzauber, un start-up de livrari de produse alimentare. Potrivit surselor, Lidl intentioneaza sa pastreze Kochzauber ca o divizie separata.
• Dollar General a dechis 30 de magazine de discount de mici dimensiuni in Statele Unite, ca parte a unui proiect-pilot. Retailerul intentioneaza sa extinda acest format in centrele urbane si in zonele rurale.