Tetra Pak®, furnizor de solutii de procesare si ambalare a produselor alimentare, previzioneaza ca piata lactatelor organice va continua sa creasca in urmatorii ani, atat in segmentul de baza al laptelui bio, cat si in randul produselor cu valoare adaugata. Potrivit datelor Euromonitor International, piata produselor lactate bio din Romania s-a triplat aproape ca valoare in ultimii 6 ani. La ritmul actual, studiul indica o piata de peste 28 de milioane de lei in 2020, comparativ cu 19,6 milioane lei in 2015. Dezvoltarea categoriei este sustinuta atat de producatorii locali, care au contribuit la diversificarea ofertei prezenta initial doar prin marcile private de import, dar si de catre retaileri, care dezvolta zone separate de plasare a produselor bio in spatiul de vanzare, foarte bine semnalizate.
“Romanii inteleg din ce in ce mai mult ca este important sa faca alegeri alimentare sanatoase, iar laptele bio, alaturi de intregul segment de lactate organice, se afla tot mai des in cosul de cumparaturi al acestora. Acest obicei de consum castiga teren in special prin intermediul unor marci precum Napolact sau LaDORNA care au decis sa-si extinda oferta cu produse in ambalaje Tetra Pak, consolidandu-si portofoliul premium si oferind consumatorilor o experienta completa: produse sustenabile in ambalaje prietenoase cu mediul inconjurator. In general, asteptarile consumatorilor au crescut, 26% dintre cei din țarile in dezvoltare verificand pe etichetele si ambalajele produselor si bauturilor daca sunt obținute prin practici sustenabile sau din materiale prietenoase cu mediul, iar 29% verifica daca sunt organice ”, a declarat Catalina Siriteanu, Operational Marketing Director Tetra Pak South Eastern Europe.
Desi inca relativ mica in valoare in Romania, aceasta piata este una dintre cele mai dinamice si mai ofertante, atat pentru consumatorii romani, in cautare de informatii si de diversitate, cat si pentru producatorii care isi doresc sa se diferentieze la raft. La nivel european, „Organic” se afla in top 3 mesaje folosite pentru promovarea produselor nou lansate in categoria produselor alimentare in ultimii 2 ani , iar in ceea ce priveste industria lactatelor, „natural” si „etic si prietenos cu mediul” sunt mesajele cu cea mai mare rata de crestere in comunicare incepand din 2010.
Potrivit Milward Brown Environment Research 2015, profilul de mediu al unui produs este un criteriu de cumparare din ce in ce mai important pentru consumatori, astfel incat procentul celor care cauta activ astfel de informatii a crescut la 70% in 2015 fata de 39% in 2009.
Consumatorii insa nu iau decizii doar in ceea ce priveste produsele pe care le consuma, ci si privind ambalajele in care acestea sunt disponibile la raft. Conform aceluiasi studiu, 77% dintre acestia declara ca un ambalaj prietenos cu mediul ii determina sa aleaga intr-o masura mai mare o anumita marca, iar 39% dintre ei cred ca acesta creste valoarea marcii.
Realizate din resurse 100% regenerabile, ambalajele Tetra Pak completeaza mesajul de sustenabilitate al marcii si sustin pozitionarea laptelui bio ca produs sanatos, nutritiv, ajutand in acelasi timp produsul sa isi pastreze proprietațile naturale. Prima lansare de lapte bio in ambalaj Tetra Pak a fost in 2001, cand LaDORNA, una dintre cele mai cunoscute marci de lactate din Romania a introdus pe piata lapte ecologic UHT provenit din ferme romanesti certificate pentru productia de lapte bio, sustinand astfel transformarea agriculturii locale prin practici de sustenabilitate.
Cea mai recenta lansare in acest segment o reprezinta completarea portofoliului de produse Napolact cu lapte bio in ambalaj Tetra Pak. Gama Napolact Bio se diferentiaza nu numai prin originea din ferme din Ardeal certificate ecologic, ci si din punct de vedere vizual, la raft, cu ajutorul a patru variante de design ale aceluiasi produs, care ofera informatii despre provenienta laptelui si, mai mult, constituie o inovație de design si de comunicare, sporind vizibilitatea produsului.
Oportunitatile de crestere a pietei lactatelor bio au fost evidentiate si de studiul Tetra Pak „Indexul Lactatelor 2015”, care a detaliat, printre altele, nevoia consumatorilor pentru produse cat mai simple, precum laptele bio.