Schimbari in topul retailerilor din bricolaj. Pentru prima data, doua companii romanesti domina clasamentul

Anul 2012 a adus o noua perioada dificila pentru sectorul romanesc de DIY. Pe fondul unei competitivitati tot mai mari, operatorii au intrat in adevarate razboaie de pret, pe anumite segmente de piata, fapt ce a condus la o deterioare semnificativa a marjelor de profit din piata si, in final, la schimbari interesante in topul celor mai mari companii de profil. Pentru prima oara, doua companii cu actionariat 100% romanesc ocupa primele doua pozitii in top trei retaileri de bricolaj: Dedeman si Ambient.

Potrivit datelor oferite de compania de consultanta Roland Berger, comertul traditional are inca o pondere importanta in segmentul de bricolaj din Romania, astfel ca este dificil de realizat o estimare exacta la nivelul intregii piete. Daca retailul modern de bricolaj este estimat undeva la 1,7 – 1,8 miliarde euro, intreaga piata ar putea sa depaseasca 2,3-2,4 miliarde euro in 2011-2012.

Ambient intra pe profit si urca in top trei retaileri
O prima supriza, in 2012, regasim chiar in top trei retaileri specializati. Compania sibiana Ambient a inregistrat in 2012 o cifra de afaceri de aproape 667 milioane de lei, in crestere cu 14% fata de 2011. Magazinele de bricolaj revendica o pondere de 55% din CA, restul fiind generat de depozitele de materiale de constructii. Potrivit datelor disponibile pe site-ul Ministerului de Finante, este prima oara in ultimii patru ani cand Ambient a trecut pe profit, valoarea acestuia fiind de 3,27 milioane de lei. Aceste rezultate plaseaza compania direct pe pozitia a doua in top trei retaileri (de pe pizitia a patra), depasind Praktiker si Bricostore. Cu 13 centre comerciale, din care unul deschis in aprilie 2013, si 15 depozite de materiale de constructie situate in principal in zona Transilvaniei, Ambient ramane prudent in privinta expansiunii anuntand ca, pentru moment, prioritatea companiei o reprezinta consolidarea si eficientizarea afacerii. Compania si-a concentrate investitiile in proiecte ce ofera solutii integrate si specializate pentru consilierea clientilor, cum ar fi: Casa Demonstrativa, Galeria cu Idei, Showroom-ul de Instalatii sau Showroom-ul de Mobila. Ioan Ciolan, Directorul General al companiei, afirma ca „exista perspective de a investi si in expansiune, daca se ivesc oportunitati”, insa acest lucru s-ar puta intampla in a doua jumatate a anului. Pana atunci, Ambient va investi in constructia a doua depozite logistice in Satu Mare, respectiv Targu Jiu.
dyi
Dedeman ramane liderul detasat al pietei
Retailerul bacauan isi mentine pozitia de lider detasat in clasamentul celor mai mari retaileri specializati, cu o cifra de afaceri de 2.41 miliarde de lei in 2012, in crestere cu 20% fata de anul anterior. Practic, in ultimii doi ani, Dedeman a reusit sa isi majoreze afacerile cu 55%. Compania raporteaza un trend pozitiv si in privinta profitului: 258 milioane de lei in 2012, cu 26% mai mult fata de anul anterior. Vorbim totusi de o rata de crestere inferioara celei obtinute in 2011, cand profitul companiei a crescut cu 34%. Dedeman si-a temperat ritmul de expansiune. Daca in 2010 si 2011 retailerul bacauan deschidea cate 5 magazine pe an, in 2012 acesta s-a oprit la 4 noi locatii. Din cele 4-5 deschideri programate pentru 2013, compania a reusit sa “bifeze” doua dintre ele (Galati si Miercurea Ciuc), iar o a treia este anuntata pentru aceasta toamna, la Pitesti. Oficialii companiei au declarat ca planurile pentru acest an vizeaza cresterea cifrei de afaceri cu 8% fata de anul 2012.

Hornbach revine pe profit
Un alt retailer care a inregistrat o crestere de doua cifre a CA este compania germana Hornbach. In 2012, potrivit datelor disponibile pe site-ul Ministerului de Finante, Hornbach a inregistrat o cifra de afaceri de 402.2 milioane de lei, cu 12% mai mult fata de anul anterior. Tot anul trecut, compania a revenit pe profit, dupa ce in 2011 raportase pierderi de 32 de milioane de lei. „Materialele de constructii au adus, anul trecut, 37% din vanzarile totale, in timp ce articolele de gradina au o ascensiune continua“, a afirmat Mugurel–Horia Rusu, Directorul General al Hornbach Romania. Spre deosebire de ceilalti doi competitor – Dedeman si Ambient – Hornbach nu a continuat expansiunea in 2013. “Nu cred in solutia unei expansiuni rapide. Profitabilitatea este unul din cei mai importanti indicatori pentru noi. Avem nevoie de siguranta, de o crestere sanatoasa, iar investitiile realizate trebuie sa aduca profit”, a mai declarant recent oficialul Hornbach Romania. In Romania, Hornbach este prezent inca din 2007, iar in acest moment detine trei magazine in Bucuresti (Berceni, Militari si Balotesti), unul in Brasov si unul in Timisoara.hornbach

Un an fara deschideri pentru Leroy Merlin
Pentru operatorul francez de bricolaj Leroy Merlin, intrat pe piata romaneasca in toamna anului 2011, expansiunea nu a reprezentat o prioritate pentru anul in curs. Pana la momentul redactarii articolului, rezultatele financiare financiare ale companiei nu erau disponibile pe site-ul Ministerului de Finante. Surse de specialitate precizeaza ca in 2012, francezii de la Leroy Merlin au inregistrat un avans considerabil al afacerilor, acestea estimand vanzarile singurului magazin deschis pana acum in Romania la peste 130 de milioane de lei. “Inainte de a decide o noua investitie, actionarii au dorit sa dovedim ca am reusit sa cream o relatie cu clientii, o buna notorietate in randul acestora, ca am venit cu solutii potrivite si, nu in ultimul rand, ca ne-am adaptat conditiilor existente pe piata interna” a declarat Cristinel Petrescu, directorul de expansiune al Leroy Merlin pentru Modern Buyer, la inceputul anului.

Cinci retaileri internationali cumuleaza pierderi de peste 200 milioane de lei
Impreuna, Praktiker, Baumax, OBI, Bricostore si Mr. Bricolage au raportat, in 2012, pierderi de 252,7 milioane de lei. In topul retailerilor cu cele mai mari poerderi se situeaza Baumax 98.4 de milioane de lei, urmat de Praktiker cu 71 de milioane si OBI cu 56 milioane de lei. Pentru Baumax, 2010 a fost primul an de declin, compania trecand de pe profit pe pierderi. Practic, in ultimii trei ani, pierderile Baumax se ridica la 169.8 milioane de lei. Compania a deschis anul trecut in magazin la Cluj, operand in prezent 14 magazine la nivel national.

Lantul german Praktiker, aflat in ultimii ani pe un trend descendent atat pe piata romaneasca cat si la nivel international, nu s-a mai extins inca din 2010. In luna iulie a.c., la nivel international, compania Praktiker a anuntat ca va intra in insolventa, din cauza gradului ridicat de indatorare si lipsei lichiditatilor. Praktiker Romania a inregistrat o cifra de afaceri neta de 649.5 milioane de lei, ceea ce reprezinta o scadere de numai 2% fata de anul anterior. Potrivit reprezentantilor Praktiker, rezultatele inregistrate pe piata romaneasca au fost sustinute de actiunile interprinse pe parcursul anului 2012, cum ar fi: introducerea sistemului de fidelizare a clientilor (cardul Praktiker), diversificarea ofertei de produse, optimizarea experientei de cumparare (prin extinderea gamei de servicii post-vanzare), precum si derularea unor campanii de marketing care au dus la impulsionarea vanzarilor. praktiker_1
“Acest trend de stabilizare se datoreaza, in principal, masurilor pe care le-am adoptat in 2012 si campaniilor de marketing prin care am reusit sa ne promovam ofertele in randul consumatorilor, crescand impactul asupra perceptiei brandului. Romania continua sa ramana o piata strategica pentru grupul Praktiker, fiind una dintre cele mai mari piete din Europa de Est. In linie cu strategia companiei, in 2013 vom investi, in principal, in promovare si comunicare, venind in intampinarea consumatorilor cu solutii avantajoase de do-it-yourself”, a declarat Michael Krahn, Country Manager Praktiker Romania.

In ceea ce-l priveste pe Bricostore, acesta a inregistrat o cifra de afaceri neta de 640 milioane lei. Retailerul britanic de bricolaj Kingfisher PLC a cumparat cele 15 magazine Bricostore din Romania, detinute de Group Bresson. Kingfisher PLC, care detine si o participatie de 21% din grupul german Hornbach, prezent si pe piata romaneasca, din 2007 (cu cinci magazine), va transforma cele 15 unitati Bricostore in Brico Dépôt, formatul operat in Franta si Spania. „Romania este o piata atractiva, cu perspective de crestere pe segmentul de retail modern DiY, care s-a triplat din 2005 pana la aproximativ 1 miliard euro, in 2011. Bricostore Romania este unul dintre cei mai mari retaileri de profil de pe piata romaneasca, cu magazine bine localizate. Utilizand formatul Brico Dépôt, există posibilitatea ca reteaua de magazine sa se extinda pana la aproximativ 50 de unitati, pe termen lung”, se precizeaza in comunicatul companiei britanice.

inauguration du depot de Saint Witz apres revitalisation.
inauguration du depot de Saint Witz apres revitalisation.

Comportament de cumparare: orientare catre promotii si preturi mici
Potrivit consultantilor Ronald Berger, in anii anteriori crizei, piata retailului modern de bricolaj a cunoscut o expansiune spectaculos de rapida chiar si in comparatie cu celelalte piete din Europa Centrala si de Est. Cultura consumatorului a trebuit sa se adapteze foarte rapid trecerii de la comertul traditional la cel modern, in conditiile in care piata din Romania a devenit impanzita de jucatori internationali si locali, competitia devenind una acerba. “In aceste circumstante, jucatorii au intrat, in cazul anumitor segmente de piata, in adevarate razboaie de pret, marjele de profit din piata de bricolaj din Romania scazand de cele mai multe ori mult sub media marjelor din regiune. In plus, in conditiile in care incepand cu 2009 piata a inregistrat un declin puternic, presiunea asupra costurilor, a categoriilor de produse si implicit asupra sustenabilitatii financiare a magazinelor de bricolaj, a franat puternic expansiunea”, precizeaza consultantul Ronald Berger.

Articolul precedentO portie „Drag de Romania” din partea francezilor de la Carrefour
Articolul următorSurpriza anului in retail: Carrefour aduce in Romania Supeco, un concept-hibrid intre un discounter si un cash&carry
Carmen Ionescu
Redactor - Lucreaza pentru Modern Buyer inca de la infiintarea publicatiei, in 2008. Absolventa a Universitatii Bucuresti – Facultatea de Litere, scrie despre industria bunurilor de larg consum, piata de retail, distributie, bricolaj samd.