Ediția cu numărul IX a Retail & HoReCa Distribution 2023, organizată de Modern Buyer la Brașov, în data de 14 septembrie, a reunit peste 230 de manageri și antreprenori din sectorul de distribuție și din industria bunurilor de larg consum. Vă invităm să regăsiți mai jos câteva concluzii ale evenimentului.
Dan Matei, Nielsen IQ: Axați-vă pe promoții profitabile. Nu intrați într-o spirală, în care produsul se vinde doar în promo
Conform datelor de Retail Audit NielsenIQ, vânzările de FMCG au crescut cu 17,3%, în termeni valorici, în Q2 2023, față de aceeași perioadă a anului anterior.
Al doilea trimestru al anului 2023 a fost marcat de o diminuare a scăderii volumelor, fenomen care a caracterizat ultimele trimestre (-2,0% în Q2 2023, față de -4,6% în Q1 2023), cât și de o domolire a creșterii prețurilor (+19,3% în Q2 2023, față de +23,1% în Q1 2023). Cele mai recente cifre (iulie 2023) indicau o scădere a volumelor de numai (-1,4%).
Cifrele macroeconomice arătau o rată scăzută a șomajului (5,4%) și o creștere economică de 2,8% în Q1 2023. Inflația a atins un maximum de 16,3% în Q4 2022, și a decelerat la 10,3% în Q2 2023.
“Dacă în 2021, în Europa de Est, pentru același coș de alimente și băuturi, consumatorii plăteau 100 de dolari, în 2023 plătesc 128 de dolari, mai mult cu 28%. În 2024, în cel mai pesimist scenariu, la un nivel al inflației de 10%, pentru același coș, vor plăti 142 de dolari.”
În România, prețurile bunurilor de larg consum au crescut, în medie, cu 33,4% în Q2 2023 raportat la Q2 2021
Segmentul de Private Label a crescut în România, dar și în celelalte țări est-europene, și acest lucru se datorează și expansiunii discounterilor, și orientării consumatorilor către produse mai ieftine.
În Q2 2023, cota de piață a Private Labels a câștigat 0,7 pp față de anul trecut, iar față de acum doi ani (+2,3%).
Regăsiți în acest link pe larg informații cheie transmise de Dan Matei, speakerul NielsenIQ.
Tudor Malearov, KeysFin: Rezultatul net al distribuitorilor din retail și HoReCa a crescut cu 48% la 867 milioane de lei în 2022, față de anul anterior
Rezultatul net (profit net minus pierdere netă) al distribuitorilor FMCG în retail și HORECA a crescut cu 48% față de 2021 și cu 137% față de 2018, la nivelul record de 867 milioane de lei în 2022. Dintre cele 142 de companii analizate de KeysFin pentru platforma modernbuyer.ro, un număr de 136 au încheiat anul 2022 pe profit (96%) și doar șase pe pierdere (4%) în 2022.
Marja netă a fost cu 0,7 puncte procentuale (p.p.) peste nivelul din 2021, la 3,4% în 2022. Indicatorul s-a situat însă sub media sectorului de comerț din care face parte piața, de 5%, în 2022.
Companiile medii – cele care au înregistrat cea mai mare pondere din cifra de afaceri și au reprezentat cel mai important angajator – au avut cel mai mare rezultat net pozitiv de aproape 454 milioane de lei (52,4% din total) în 2022.
Topul celor mai profitabili distribuitori
Cei mai profitabili zece jucători au obținut un profit cumulat de 406 milioane de lei, adică 46% din total în 2022. Profitul mediu înregistrat de distribuitorii locali a fost de 6,2 milioane de lei în 2022.
„Cifra de afaceri a distribuitorilor din retail și HORECA din România a crescut în baza transmiterii presiunilor inflaționiste, pe fondul epuizării stocurilor pe întregul lanț de producție, distribuție și comerț cu 17,1 % față de 2021 și a fost cu 60% peste nivelul din 2018, la nivelul record de 25,3 miliarde de lei în 2022.” a declarat Tudor Malearov , Business Development Manager KeysFin, în cadrul celei de-a IX-a ediții a evenimentului „Retail & Horeca Distribution”, organizat la Brașov de platforma de informații Modern Buyer.
„Pentru 2023, în baza datelor cu frecvență ridicată de la Institutul Național de Statistică estimăm o continuare a tendinței de creștere până în apropierea, dacă nu chiar depășirea pragului de 27 miliarde de lei”, a previzionat reprezentantul KeysFin.
Mai multe detalii despre informațiile prezentate de speakerul KeysFin regăsiti AICI