Tudor Malearov, KeysFin: Rezultatul net al distribuitorilor din retail și HoReCa a crescut cu 48% la 867 milioane de lei în 2022, față de anul anterior

Rezultatul net (profit net minus pierdere netă) al distribuitorilor FMCG în retail și HORECA a crescut cu 48% față de 2021 și cu 137% față de 2018, la nivelul record de 867 milioane de lei în 2022. Dintre cele 142 de companii analizate de KeysFin pentru platforma modernbuyer.ro, un număr de 136 au încheiat anul 2022 pe profit (96%) și doar șase pe pierdere (4%) în 2022.

Marja netă a fost cu 0,7 puncte procentuale (p.p.) peste nivelul din 2021, la 3,4% în 2022. Indicatorul s-a situat însă sub media sectorului de comerț din care face parte piața, de 5%, în 2022.

Companiile medii – cele care au înregistrat cea mai mare pondere din cifra de afaceri și au reprezentat cel mai important angajator – au avut cel mai mare rezultat net pozitiv de aproape 454 milioane de lei (52,4% din total) în 2022.

Aquila Part Prod Com – locul 2 după cifra de afaceri și cel mai mare angajator – a rămas cel mai profitabil distribuitor în retail și HORECA în 2022 și a generat 8,8% din profitul industriei.

Topul celor mai profitabili distribuitori

Cei mai profitabili zece jucători au obținut un profit cumulat de 406 milioane de lei, adică 46% din total în 2022. Profitul mediu înregistrat de distribuitorii locali a fost de 6,2 milioane de lei în 2022.

„Cifra de afaceri a distribuitorilor din retail și HORECA din România a crescut în baza transmiterii presiunilor inflaționiste, pe fondul epuizării stocurilor pe întregul lanț de producție, distribuție și comerț cu 17,1 % față de 2021 și a fost cu 60% peste nivelul din 2018, la nivelul record de 25,3 miliarde de lei în 2022.” a declarat Tudor Malearov , Business Development Manager KeysFin, în cadrul celei de-a IX-a ediții a evenimentului „Retail & Horeca Distribution”, organizat la Brașov de platforma de informații Modern Buyer.

„Pentru 2023, în baza datelor cu frecvență ridicată de la Institutul Național de Statistică estimăm o continuare a tendinței de creștere până în apropierea, dacă nu chiar depășirea pragului de 27 miliarde de lei”, a previzionat reprezentantul KeysFin.

Cei mai mari zece jucători au concentrat aproape 52% din cifra de afaceri a distribuitorilor de FMCG din piața din România în 2022.

Cea mai mare companie din distribuția FMCG românească este Interbrands Orbico (fosta Interbrands Marketing & Distribution), după cea mai mare creștere nominală și cel mai mare avans procentual, anual, din top 20, de 1,4 miliarde lei respectiv 37,5% la 5,2 miliarde de lei (20,2% din total) în 2022. Entitatea reunește patru companii: două ale Interbrands și două ale Orbico, după ce grupul croat a preluat controlul unic al Interbrands la sfârșitul lui 2021.

Pe locul al doilea al topului, după cifra de afaceri, analiștii KeysFin au poziționat compania Aquila Part Prod Com, cu venituri de de 2,1 miliarde lei și un profit net de 78 milioane lei în 2022, preponderent obținute din activitatea de distribuție, în special de vânzările prin canalul HoReCa și cel de proximitate (benzinării și magazine de proximitate), dar și de brandurile proprii.

Pe locul trei se situează Luzan Logistic, 1,1 miliarde lei cifră de afaceri obținută în 2022 (creștere de 9,2%), pe locul patru Punctual Comimpex SRL, cu o cifră de afaceri de 914 milioane lei, o creștere de 7,4%), pe locul cinci Marathon Distribution Group cu CA de 853 milioane lei, cu un avans procentual de 32%. Companiile Macromex (735 milioane cifră de faceri în 2022 cu 16% mai mare față de 2021 și cu un profit net de 59 milioane lei, cu 64% mai mare față de anul 2021) și Simba Invest (667 milioane lei cifră de afaceri în 2022, creștere nominală de 16%) se situează pe următoarele două locuri ale topului realizat de analiștii KeysFin.

Cei mai mari 20 jucători au concentrat aproape două treimi (66%) din cifra de afaceri a distribuitorilor locali în 2022. În medie, cei mai mari 20 de distribuitorii locali din retail și HORECA au avut o cifră de afaceri de 845 milioane de lei în 2022.

Din perspectivă județeană, Capitala conduce cu o cifră de afaceri de 10,2 miliarde de lei, care reprezintă 40% din total, urmată de companiile înregistrate în județele Prahova (10% din total), Cluj (6,4% din total), Bacău (5,3% din total) și Harghita (4,5% din total). Împreună, primele cinci județe au generat 66% din cifra de afaceri a distribuitorilor locali în 2022.

Din punctul de vedere al taxelor și impozitelor plătite la bugetul de stat, respectiv cheltuieli cu asigurări sociale și protecție socială la care se adaugă cheltuieli cu alte impozite taxe și vărsăminte asimilate, impozitul pe profit, alte impozite (neprezentate la elementele de mai sus) și impozitul specific unor activități, Capitala conduce cu 83 milioane de lei, care reprezintă 34,8% din total, urmată de companiile înregistrate în județele Prahova (11,3% din total), Cluj (5,5% din total), Bacău (5,1% din total) și Dolj cu 4,7% din total. Împreună, primele cinci județe au generat 61% din totalul taxelor și impozitelor achitate de distribuitorii locali în 2022.

Forța de muncă din sectorul de distribuție FMCG. Aquila, cel mai mare angajator

Costul mediu anual per angajat (cheltuieli cu personalul/număr de angajați) a crescut în ultimii cinci ani cu 52%, mai puțin decât productivitatea muncii (cifra de afaceri/număr de angajați) care s-a majorat cu 66%, la 69,9 mii lei respectiv 1,2 milioane lei per angajat în 2022.

Numărul mediu de angajați din distribuția în retail și HoReCa pe piața din România a crescut cu 1,7% față de 2021 însă a rămas cu 3,5% sub nivelul din 2018, la 20,9 mii în 2022.

Companiile medii (cele care au generat și cea mai mare cifră de afaceri) au fost cei mai mari angajatori cu 52,4% din forța de muncă (11 mii de angajați) în 2022. La polul opus, doar trei companii (2,1%) nu au avut niciun angajat în 2022.
În medie, distribuitorii în retail și HORECA au avut 147 de angajați în 2022.

Aquila Part Prod Com SA (locul doi după cifra de afaceri) este considerat cel mai mare angajator în 2022, cu 2.590 de salariați (12,4% din total). Cu toate acestea, în top zece companii de distribuție, analiștii KeysFin observă o scădere a forței de muncă cu numai un angajat în cazul Cord Grup, cu zece în compania Macromex și cu 41 în cazul Aquila Part Prod Com.

Cele mai mari zece companii, după numărul de salariați, au angajat anul trecut aproape 44% din forța de muncă a pieței de distribuție FMCG din România.

Față de ediția anterioară au fost incluse alte opt companii: Metro Max Com SRL, Muricom SRL, Raziana Impex SRL, Amerimarc SRL, Food Point Distribution SRL, L&R Comexim SRL, Rolicom Import Export SRL și Central Moreni SRL. Lucsor Impex SRL a fost exclusă din această ediție la cererea clientului. La nivelul topurilor, Cord Group conține rezultatele agregate a 5 companii care au fost identificate în baza relațiilor de la nivelul acționariatului.

Datele utilizate în cadrul acestei analize sunt informațiile oficiale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finanțelor Publice. Toate informațiile sunt exprimate în lei dacă nu este altfel specificat (B=mld.=miliard, M=mil.=milion, K=mii).
În urma analizei calitative detaliate, analiza pieței de distribuție în retail și HORECA a inclus un număr de 142 de companii relevante, care au ca domeniu principal de activitate unul dintre codurile CAEN aferente grupei 46: comerț cu ridicata cu excepția celui cu autovehicule (92% dintre companiile analizate). Dintre acestea: Nouă companii mari, 88 medii, 43 mici și 2 micro.

Cea mai mare pondere din cifra de afaceri totală a sectorului de distribuție FMCG în 2022 a fost generată de companiile medii (49% din total).

Studiul realizat de compania KeysFin pentru Modern Buyer a oferit o imagine de ansamblu asupra evoluției distribuitorilor locali de bunuri de larg consum în retail și HORECA cu scopul de a identifica principalele oportunități, riscuri și tendințe în condiții de inflație ridicată.

Articolul precedentHell Ice Coffee a lansat două sortimente noi – Choco Latte și Black Coffee
Articolul următorAlfredo Seafood: Piața locală de creveți ajunge la circa 25 de milioane de euro, pe fondul dublării importurilor, în ultimii patru ani
Modern Buyer
Modern Buyer este un pionierat in zona produselor editoriale specializate, fiind prima platforma de informare destinata specialistilor in achizitii – buyeri si oameni de vanzari - din Romania.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.