RO Fruits & Vegetables Show, 23 noiembrie 2023, Bucuresti

Aproape 250 de profesioniști din sectorul privat au participat la ediția din 2023 a Ro-Fruits and Vegetables Show, desfășurată la NORD Events Center by Globalworth din București, în data de 23 noiembrie 2023. RO Fruits & Vegetables Show a fost mai mult decât o conferință și a oferit participanților cadrul optim de a explora cele mai recente tendințe, programele inovatoare ale retailerilor și de a stabili parteneriate solide în sectorul privat de legume și fructe, prin intermediul networkingului direct dintre producători și marile rețele comerciale.

Daniela Popescu, Retailer Vertical Leader al agenției NielsenIQ spune că zona de legume și fructe rămâne esențială în a atrage consumatorii în magazine, impactul acestei categorii asupra alegerilor consumatorilor este mare, 55% dintre consumatori declară că aleg un retailer sau altul, în funcție de oferta acestuia de fructe și legume.

Ponderea fructelor și legumelor proaspete în coșul de cumpărături în 2023 a fost de 6,3% în 2023 față de 6,0% în 2022. Valoarea medie a coșului de cumpărături FMCG în hipermarketuri a fost evaluată la 113 lei în hipermarketuri și la 36 lei în supermarketuri.

Valoarea vânzărilor de legume și fructe proaspete în comerțul modern din România în 2023 s-a ridicat la 7,1 mld. lei. Creșterea YTD a categoriei în Modern Trade a fost de 21%, cea mai mare din total FMCG, din care legumele au crescut cu 23% și fructele cu 19%.

Percepția consumatorilor este, în continuare, că cele mai bune achiziții de fructe și legume proaspete se fac din hipermarketuri (44%) și din discounteri (26%).

În total, din bugetul alocat FMCG, românii cheltuiesc 8% pentru fructe și legume, un nivel similar cu celelalte țări din Europa de Est.

De altfel, hipermarketurile continuă să fie canalul preferat de către români pentru achiziția de fructe și legume, dar discounterii au cel mai accelerat ritm de creștere.

Topul principalelor fructe și legume s-a menținut în linii mari, cu unele fluctuații legate de preț.

Cele mai vândute zece fructe realizează 72% din veniturile totale din categorie, respectiv banane, mere, pepene, lămâi, portocale, struguri, avocado, coacăze, căpșune, mango.

Cele mai mari creșteri YTD în categoria fructe și legume proaspete au fost observate la zmeură (43,3%), coacăze (26,1%), ceapă (56,4%) și cartofi (44%).

Legumele au fost o categorie mai concentrată anul acesta, comparativ cu anul anterior, și în care, primele cele mai vândute zece articole realizează 79% din veniturile totale ale categoriei, respectiv: roșii, cartofi, ardei, ceapă, castraveți, ciuperci, măsline, morcovi, salată verde, varză.

Ionuț Parfente, Consultant în Achiziții, iQ arConsult, spune că efectele Ordonanței de Urgență nr. 67/2023 privind instituirea unei măsuri cu caracter temporar de combatere a creșterii excesive a prețurilor la unele produse agricole și alimentare, emisă în data de 30 iunie 2023, au fost reduse. Prețurile nu au fost ținute la niveluri scăzute și au urmat sezonalitatea firească. Au fost preîntâmpinate, în cel mai bun caz, derapajele de la trecerea dintre sezoane, când anumiți actori din acest lanț comercial poate ar fi avut tendința de a profita, într-o măsură mai mare, de eventualele scurt circuite, punctuale, din piață.

Rămâne de văzut dacă următoarele trei luni vor aduce ceva nou în peisaj, având în vedere că prin noua OUG 89/27.10.2023, deja lista articolelor a cunoscut câteva modificări, în sensul eliminării pepenelui verde, de exemplu și a introducerii perelor și usturoiului.


Oana Nicorescu și Valentin Alangiu, Managing Partners, Nowium, avertizează asupra majorării de contribuții: la nivel de salarii (sănătate +10%), majorarea salariului minim (3.436 RON) și majorări de cote de TVA, pentru anumite categorii de produse. Recomandarea celor doi specialiști este ca pentru gestionarea corectă e-Factura, societățile să aibă în vedere digitalizarea, respectiv achiziționarea de sisteme care să genereze automat aceste facturi, în formatul cerut de ANAF. Mai mult, există aplicații care încarcă și descarcă automat aceste documente din SPV.


Lucian Asanache, Strategic Account Manager pentru România, al companiei DS Smith spune că acest furnizor se axează pe nevoile clientului, pe care le analizează cu atenție și pe care le integrează în soluții personalizate, pentru a reuși să acopere tot ce este necesar producătorului de legume și fructe.

“De la proiect la mod de lucru și până la livrare, țintim și ne dorim să oferim cele mai bune servicii, flexibilitate și responsivitate, la un nivel înalt. În zona de producție, căutăm întotdeauna să oferim cea mai bună calitate, și dacă există reclamații, le tratăm prompt pentru a rezolva orice mici imperfecțiuni ce pot apărea.”

Succesul sustenabilității, la nivel de portofoliu de produse, se bazează pe ambalajele din carton ondulat de tip platformă sau open top, cu formare manuală sau lipire automată; cu 3-5-7 straturi, într-o varietate de dimensiuni, ușor de manipulat și paletizat, cu suficiente găuri pentru a permite aerului să circule, iar produsul să rămână proaspăt.

Ambalajele sunt, de asemenea, rezistente la umiditate, pe întreg lanțul logistic, la care se adaugă
● Personalizarea, până la 7 culori, inclusiv cu lacuri speciale
● Ambalajele sunt 100% reciclabile și biodegradabile
● Ambalajele sun certificate FSC 100%
● Ambalaje de ultimă performanță, cu materiale optimizate.

În concluzie, ambalajul propus de DS Smith evidențiază brandul, ceea ce poate duce la creșterea vânzărilor. Împreună, întărim reputația produsului!, a spus reprezentantul companiei DS Smith.

Reprezentanții Carrefour, Radu Gherman, Buying director Ultra-Fresh și Dănuț Lespezeanu, Manager Proiecte Food spun că cele 10 cooperative dezvoltate până în prezent includ 240 de familii de fermieri. Aceștia cultivă, împreună, 627 de hectare de teren. Datorită lor, în primele 9 luni ale anului 2023, Carrefour a comercializat peste 35 de milioane de unități de vânzare (SKU-uri cu diverse ambalări și gramaje provenite de la aceste cooperative).

“Pentru noi, cele zece cooperative reprezintă mult mai mult decât un concept, pentru că de la acești fermieri achiziționăm peste 50% din necesarul de legume și fructe românești.”

“Ne propunem, pentru anul următor, să creștem cu minim 25% cifra de afaceri pe care o realizăm cu aceste cooperative. Acest lucru se va reflecta, clar, și în volumele de produse pe care le punem în piață.”

Printre exemplele de noutăți, de reușite, pe produs dezvoltat local, Radu Gherman a oferit ca exemplu, broccoli. “Carrefour nu mai cumpără broccoli din import pentru că lucrăm exclusiv cu broccoli românesc, cultivat într-una din cooperativele noastre. Deci, suntem singurul retailer care, la momentul în care vorbim (noiembrie a.c.) vinde exclusiv broccoli românesc.”

„La finalul anului 2022 anticipam o contracție a puterii de cumpărare, fenomen care s-a confirmat. Atunci, prioritatea noastră a fost de a câștiga tranzacții pe categoria aceasta.”

„Astfel, în primele nouă luni ale anului, avem o creștere mai mare valorică, influențată, desigur, de inflație, dar și o creștere a vânzărilor în volum, de single digit. Creșterea a venit dintr-un trafic în ascensiune în magazine.”

„În 2023 am reușit să rămânem competitivi în segmentul de fructe și legume prin parteneriatele srategice cu fermierii români, prin programele promo, prin alinierea la directivele legislative și alte măsuri strategice.”

„Proaspete de la noi” este considerat de către consumatori și de către producătorii de legume și fructe a fi unul dintre cele mai inspirate și binevenite programe, prin care Profi facilitează fermierilor din România accesul către magazinele rețelei și, totodată, le oferă cumpărătorilor legume și fructe autohtone locale de cea mai bună calitate, garantat sănătoase. Programul a fost lansat în 2021.

Reprezentanții Profi România, Dan Câmpulungeanu și Florin Precup au anunțat cu bucurie că este primul an din întreaga istorie a Profi, în care retailerul a avut la raft mere din partea producătorilor locali, încă de la începutul sezonului până la sfârșitul acestuia.

Programul Proaspete de la noi a fost lansat de Profi în urmă cu 2 ani, deși retailerul lucrează la acesta încă din anul 2018. Una dintre provocările pe care le-au întâmpinat în lansarea programului a fost găsirea soluțiilor de achiziții din zona de vest și zona de centru a României.

Profi colaborează cu peste 120 de producători locali și dispune de 5 depozite regionale pentru a putea asigura tot ce înseamnă produs ultra-fresh local.

Ponderea principală a achizițiilor Profi în România este pe legume, 80% din achizițiile produselor fresh sunt legume. Sezonul acesta, accentul a fost pus pe roșii, iar noi sortimente și noi amabalaje au fost introduse în magazine. Totodată, toate magazinele Profi au comercializat în totalitate mărul românesc.

Retailerul Profi își propune ca în viitor să crească achizițiile din producțiile locale și să își suplimenteze baza producătorilor locali.

Ionuț Nache, Director General INAQ Consulting și Partener GLOBALG.A.P. în România a menționat importanța standardelor de calitate și a amintit că există noutăți și actualizări ale IFA – Versiunea 6 (Integrated Farm Assurance), printre care, strictețea pentru protecția mediului și rigurozitatea cu care se efectuează verificările.

Iurie Fală, Director Executiv al Asociației Producătorilor și Exportatorilor de Fructe Moldova Fruct, a prezentat o imagine a dinamicii sectorului de fructe şi legume proaspete din Republica Moldova, dar și potențialul și oportunitățile comerciale de colaborare cu sectorul de retail, din România.

„Moldova dispune de cantități de fructe de calitate excelentă și gust autentic. Modernizăm tehnologiile, implementăm standarde și oferim o gamă largă de ambalaje; companiile moldovenești deschid fialiale în România, ceea ce simplifică lanțul de aprovizionare; distanța este mică, canalul de aprovizionare este rapid; important este să ne cunoaștem și să alegem furnizorii potriviți!”

După investiții semnificative în cercetare, pe parcursul a mai bine de 15 ani, atât în tehnologie cât și în amelioratori, toate sub îndrumarea unor cercetători străini, compania Hektar a reușit să creeze cu succes hibrizi care concurează de la egal la egal cu produsele companiilor din străinătate.

“În horticultură, totul începe cu genetica. Produsul românesc pornește de la genetica autohtonă. Iar noi suntem experții români în ameliorarea plantelor legumicole. Dacă un produs are genetică românească, nu mai există dileme.”

Hibrizii creați au o valoare genetică ridicată, iar controlul calității este la cele mai înalte standarde europene. În cadrul Ro-Fruits and Vegetables Show, Szell Levente, Directorul general al companiei Hektar, a demonstrat audienței că această companie românească oferă producătorilor profesioniști o alternativă sigură, de încredere și transparentă, la produsele de import.

Cooperativa Agricolă Bostănăria a fost fondată în 2010 cu patru fermieri, iar în anul 2021, Microfruits li s-a alăturat în calitate de membru. Investițiile cooperativei în sezonul 2023 s-au îndreptat către sistemul de irigare, cooperativa propunându-și să realizeze o economie de apă și eficientizarea fertilizării solului. Mai mult, Bostănăria își dorește analizarea nutrienților din sol, de minimum două ori anual, reducerea consumului de îngrășământ și extinderea spațiului de depozitare de la 1.700 mp.

Andrei Boitoș, Președintele Cooperativei Agricole Bostănăria, a vorbit despre parteneriatele cu marile lanțuri de retail și a arătat că produsele Cooperativei pot fi găsite în Mega Image, Carrefour, Metro, dar și în afara țării, în regiuni precum Polonia, Ucraina, Olanda. Bostănăria deține 2 ha unde se fac testări de hibrizi, inclusiv hibrizi aduși din Israel. În fiecare an sunt testate 8-10 soiuri de hibrizi. Un anume hibrid a fost testat pentru prima oară în cadrul Cooperativei Bostănăria, astăzi fiind comercializat în rețelele de hipermaketuri.

Organizația de producători Panere, înființată în anul 2006, este cel mai mare producător și comerciant de cireșe din România. Panere este o marcă înregistrată a Cerasus Grup, organizație de producători cu 110 ha de livezi de cireșe, mere, pere și prune, localizată în Cotnari, județul Iași. Anual membrii cooperativei produc și pun în vânzare 1.000 de tone de cireșe, 1-200 de tone de mere, 200 de tone de pere și 200 de tone de prune. Pe lângă fructele proprii, începând cu anul 2023, Cerasus Grup oferă servicii de sortare, ambalare și punere în piață pentru producătorii din întreaga țară, asigurându-le desfacerea în comerțul modern.

În sezonul 2023, Panere a avut parte de o primăvară dificilă cu probleme de climă, a spus Bogdan Băianu în cadrul Conferinței Ro-Fruits & Vegetables Show, dar care a afectat doar producția dintr-un singur soi. Panere își propune ca în viitorul apropiat să investească în procesele post-recoltare și în fluxuri, dorind să modifice întreaga parte de împachetare. Produsele Panere pot fi găsite în toate rețelele de comerț modern din România.

Petru Pascal, Dorexrom, a arătat cum reușește Plantația de la Huși să livreze struguri de masă uneia dintre cele mai mari rețele comerciale din România. Plantația a fost înființată în 2014, iar suprafața cu viță-de-vie a crescut constant pentru a face față cererii tot mai mare de struguri românești.

Totodată, pentru a rezista în piață, acest producător a trecut printr-un proces riguros de evaluare, autorizare și certificare, astfel că Petru Pascal a împărtășit cu audiența o parte din bunele practici deprinse în acest proces.

Mizând pe soiurile românești de struguri de masă, plantația de viță-de-vie de la Huși este, în prezent, un model de afacere de succes.

Dorexrom deține o plantație de 30 de hectare unde sunt cultivați struguri de masă. În sezonul 2023, Dorexrom a mărit plantația cu încă 5 hectare, urmând ca în primăvara anului 2024 să fie implementate și sisteme de susținere și irigare. Stugurii de masă ai Dorexrom pot fi regăsiți la raft în retailul modern sub numele de Cooperativa Grădina noastră din Huși, parte a programului lansat de Carrefour.

Programul „Din Grădină” dezvoltat de Freshful include aproape 20 de tipuri de legume, dintre care roșii, castraveți, ardei, vinete sau dovlecei, dar și verdeață, precum și patru tipuri de salate, toate disponibile inclusiv în varianta eco.

Freshful by eMAG a inclus în oferta sezonului 2023, prin programele „Din grădină by Freshful” și „Din grădina Eco by Freshful”, încă de la începutul lunii iunie roșiile românești. Clienții comandă roșii în medie o dată sau de două ori pe săptămână.

Arnaud Dussaix, Strategy Consultant & Chief Commercial Officer, Freshful by eMAG a arătat că legumele proaspete cu origine locală, comercializate prin programul „Din Grădină by Freshful” sunt asigurate de un grup de producători locali din Băleni, jud. Dâmbovița, dar și din județele Giurgiu, Călărași și Prahova. Pentru programul „Din Gradina Eco by Freshful”, retailerul online colaborează cu „Ferma Legume Vesele”, producător din Moara Mocanului, din județul Argeș, cu ajutorul căruia a inclus în ofertă și roșiile roz, produse exclusiv pentru Freshful.

Reprezentantul Freshful a explicat că producătorii locali au fost selectați și datorită proximității față de depozitul Freshful by eMAG, în așa fel încât legumele proaspăt recoltate să ajungă la consumatori în cel mai scut timp posibil. Astfel, roșiile, castraveții și ardeii culeși dimineața de producător pot ajunge pe masa consumatorilor și în 5 ore de la recoltare. Pentru a garanta prospețimea legumelor, livrările către depozitul Freshful by eMAG se fac des și în cantități mici.

Freshful by eMAG, primul hipermarket 100% online din România, a vândut în sezonul de vară 2023 aproximativ 700 de tone de fructe și legume, de trei ori mai multe față de 2022. În sezon, pe Freshful by eMAG clienții pot alege zilnic din peste 300 tipuri de fructe și legume, dintre care peste 50 sunt eco.

Eugen Știrbu, Category Manager Fructe & Legume al supermarketului online Sezamo, a arătat că, în funcție de sezon, în oferta acestui retailer online se regăsesc peste 400 de feluri de fructe și legume, atât convenționale, cât și ECO. Pe perioada sezonului românesc, cea mai mare parte dintre articolele fructe și legume ECO sunt din producție locală.

Sezamo colaborează pe partea de fructe și legume cu 25 de producători români. Nasul Roșu, Coșul cu Fructe, Sirio Organic, Rora, Livada Domniței, Euromellis, Beleza Store și Florea Doru Constantin, cultivă și produse ECO.

Printre cele mai vândute fructe în sezonul de vară au fost zmeura, bananele, pepenele, merele și portocalele. În ceea ce privește legumele, vedetele sezonului de vară 2023 au fost roșiile, ceapa, castraveții, cartofii și verdețurile.

Clienții Sezamo sunt mari amatori de fructe și legume proaspete, 9 din 10 coșuri incluzând cel puțin un produs de acest gen în sezonul de vară. Dintre fructele și legumele achiziționate de către clienții Sezamo, 25% au fost ECO. Sezamo a avut unul dintre cele mai bogate sortimente de fructe și legume ECO din piață, cu aproximativ 90 de tipuri de produse disponibile zilnic, dintre care, în sezon, 75% au fost românești.

Companiile care au susținut această ediție a Ro-Fruits&Vegetables Show sunt, după cum urmează: Lidl, Roua, în calitate de Parteneri principali, Carrefour, DS Smith, Mega și Penny în calitate de Parteneri strategici, cu sprijinul companiilor Aspeti, Agrocosm, Bejo, Karema Fruct, Inaq, Eisberg, Deco Frucht, Select Fruits, Simpak, Bio Agros, Frutto Farm, Rina Pack, Agrobox, Hektar, POLISH INVESTMENT AND TRADE AGENCY, Harvest Bazaar, Moldova Fruct, RO Fresh, Abarra, Frudova, Ultragreens, Ebury, Euro Pool Systems, Ados Fresh, Pepeni de Pogoanele, Algida și Ferma Mirică.

Mai multe imagini de la ediția Ro-Fruits&Vegetables Show 2023 sunt disponibile aici

Articolul precedentNoua E-eticheta pentru vinuri, aplicabilă începând cu 8 decembrie 2023
Articolul următorMonika Michniak, Business Executive Officer CPW România: Strategia noastră, în calitate de lider de piață, este să fim prezenți și disponibili în toate canalele și pentru toți partenerii comerciali
Modern Buyer
Modern Buyer este un pionierat in zona produselor editoriale specializate, fiind prima platforma de informare destinata specialistilor in achizitii – buyeri si oameni de vanzari - din Romania.